Egysges-e a tudomny?
rta: Jean-Marc Lvy-Leblond 2013.01.11. 06:44
Minden emberi kultra ltrehozza a sajt tudomnyos ltsmdjt Megfigyelni, megnevezni, lerni, elmlett alaktani: ezeket a mveleteket minden emberi trsadalom kialaktotta magnak. Ugyanakkor minden civilizci kitaposta a maga tjt a megismershez, a klcsnhatsok sokkal ritkbbak, mint gondolnnk, ezrt krds, hogy beszlhetnk-e egyetemes tudomnyrl? Mondhatjuk-e hogy a tudomny univerzlis?
1848-ban, a L’Avenir de la science (A tudomny jvje) c. mvben Ernest Renan ezt rja: „A tudomny az emberi kultra egyik megkrdjelezhetetlen eleme, mely fggetlen minden hatalmi formtl, s rk, mint az emberi civilizci[1].” A tudomnynak ez a XIX. szzadi felfogsa sokban megvltozott a XX. szzad vgre, de a leglnyegesebb elemei ma is szles krben elfogadottak, s messze nem mondhatjuk, hogy meghaladtuk volna minden lnyeges lltst.
gy pldul a tudomny egyetemessge egy szles krben elterjedt meggyzds maradt. Egy olyan vilgban, ahol a trsadalmi rendszerek, a szellemi rtkek, az eszttikai elvrsok llandan vltoznak, megnyugtat lenne, hogy legalbb a tudomny megmaradjon egy biztos pontnak, amelyre hivatkozhatunk a krnyez viszonylagossgban. Taln valban az egyetlen „megkrdjelezhetetlen elem”, hogy Renan kifejezsvel ljnk. Tny, hogy egy vszzaddal ksbb a fizikus Frdric Joliot-Curie egy halad rtelmisgi j lelkiismeretvel rhatta le: „A tiszta tudomnyos megismersnek bkt kell hoznia lelknkben, hiszen kikergeti onnan a babonkat, a lthatatlan flelmeket, s egyre vilgosabban mutatja meg s jelli ki az ember helyt az univerzumban. Taln ez a legfontosabb szerepe: az emberi gondolkods, taln az egyetlen elem, mely egysges s gy sszekti a vilgban sztszrva l embereket[2].”
Nehz lenne vitatni, hogy a kultra minden eleme – politikai, szervezeti formk, rokonsgi viszonyok, mtoszok, szoksok s ltzkek, vallsok s hitek, mvszetek s irodalom – az adott kultrhoz tartozik, a sz etnolgiai rtelmben. De a tudomny nem adja-e meg neknk az objektv, bizonythat s ellenrizhet ismereteket? Pitagorasz ttele, Archimdesz trvnye, Kepler trvnyei[3], Einstein elmlete itt s most is igazak, ahogyan msutt s tegnap is azok voltak, teht lnyegben is azok mindentt s mindenkor? De azrt el kell gondolkodnunk azon, hogy ezek a meggyznek tn pldk egy meglehetsen provincilis hagyomnyhoz tartoznak, Nyugat-Eurphoz s a grg-zsid-keresztny kultrkrhz. Nehz lenne az egyetemessg lltsnak altmasztsra sok olyan pldt idzni, amelyek tibeti, maori vagy aztk eredetek – s ugyanakkor egyetemesek, abban az rtelemben, hogy ismertek s elfogadottak a vilg minden tjn.
A XIX. szzad a nyugati tudomnyt tartotta az egyedl lteznek, amely gy termszetesen egyetemesnek szmtott. A tudomnytrtnszek azta kimutattk ms – indiai, knai, arab-iszlm – tudomnyos hagyomnyok soksznsgt s fontos szerept. Ms tudomnyos eredmnyek elismerse azonban gyakran gy lett feltntetve, mintha a kisebb folykbl szrmaz tudomnyos eredmnyek mind az egysges tudomny nagy folyamt tpllnk, s „forrs”- szerepk lnyege, hogy ltezsk elismerse mellett tovbbra is albecslhessk tudomnytrtneti jelentsgket[4].
A tudomny egysgt a XX. szzad elejig lelkesen hirdettk, majd a tudomnyterletek nvekv specializldsa miatt ez a nzet megdlt, ugyanis a tudomnyszervezsi s a vizsglati mdszerek is szakterletenknt nagyon klnbz formt ltttek. Anlkl, hogy meg akarnnk tlni ms tudomnyok tudomnyossgt, szortkozzunk a matematikra s a termszettudomnyokra; a trsadalmi s humn tudomnyok esetben tl knny lenne ugyanis egyetemessg elleni rveket tallni.
Ha Japnba ltogatunk, a sok sintoista vagy buddhista templomok egyikben szmos felfggesztett tblt ltunk, amelyeket a helyi isteneknek ajnlottak, ezekre klnbz motvumokat festettek vagy gravroztak – tengeri tjakat, ltkpeket a Fudzsijamrl, galoppoz lovakat vagy tiszta kalligrfikat. Ezek kztt az egykori dszek kztt vannak komplex geometriai alakzatok, klnleges rendeltets s titokzatos krk, hromszgek s ellipszisek. Az ilyen brkat ksr szveg egy matematikai llts, amelyet leggyakrabban annak bizonytsa nlkl adnak meg. Ezek a sangakuk, vagy matematikai tblk az Edo korszakbl valk (XVII-XIX. szzad), melynek sorn Japn szigoran befel fordult s elvgta magt a kls vilgtl, klnsen a nyugati orszgok hatstl. Ez a bezrtsg kifejezetten kedvezen hatott az nll teremtsre, a kultra terletn nagyon eredeti alkotsok szlettek meg: a n-sznhz, a haikukltszet – s egy specilis matematika, a wasan, amelynek a sangaku egy kzkeletbb formja.
A wasan elssorban sk s hromdimenzis brk vettett, vagy metrikus tulajdonsgaival foglalkozik, valamint az egsz szmokkal kapcsolatos bizonyos vonatkozsok irnt is rdekldik, de nem hozott ltre olyan axiomatikus doktrnt, mint amelyet a nyugati matematika tett magv Eukleidsz ta. Inkbb az eredmnyek egyfajta gyjtemnyrl van sz – amelyek kztt egyesek ersen kidolgozottak is lehetnek. gy bizonyos sangakukon olyan tteleket is tallunk, amelyek nha egy vagy kt vszzaddal meg is elzik a megfelel nyugati elmleteket[5].
A matematika eszttikai koncepcija
A sangakuk matematikai tartalmn tl az brk megjelentse s szerepe az, ami bennnket rdekel. El tudjuk-e kpzelni, hogy Lourdes-ot vagy a Sacr-Cœur-t egy olyan fali dekorci bortsa, amely az Euler-egyenest vagy a Pascal-hromszget brzolja? Valsgos mvszi produkcik ezek a sangakuk, gondosan festve s kalligraflva, amelyeket gyakran gyakorlott amatrk ksztenek, olyan tblk, amelyek mindenekeltt a matematika eszttikai koncepcijrl tanskodnak: olyanok, amelyeket az isteneknek knlnak, ez maga a „szpsg”, amely egy csodlatos, festett l formjt lti, vagy egy elegns geometriai eredmnyt.
Termszetesen a sangakuk szerepe nem volt tisztn eszttikai. Szerepet jtszottak a matematikai iskolk ltrehozsban s versenyben is, st mg sportszer jelleget is ltttek, a mester gy hvta versenyre legjobb tantvnyait[6]. Szemben a nyugati matematikval, a sangakukat nem lehet teljesen megrteni – sem a technikai alkalmazs, sem egy filozfiai koncepci, st, a hely szentsge ellenre a misztikus rtelmezs (mint pldul a kabbala szmai) sem ad teljes magyarzatot a sangakuk szereprl.
Amikor azt vizsgljuk, hogy egyetemes-e a tudomny, nyilvnval, hogy nem akarjuk rehabilitlni mg hallgatlagosan vagy ntudatlanul sem a nyugati civilizci egylnyeg felsbbrendsgnek gondolatt, amely egyedl lett volna kpes az ismereteknek ezt a formjt ltrehozni. Azzal kell teht kezdeni, hogy kijelentjk: minden emberi kultra rendelkezik azokkal a szksges intellektulis eszkzkkel, amelyekbl a tudomnyos ismereteket fejleszti ki. Nincs olyan embercsoport, mg jval a keresked vagy ipari trsadalmak eltt sem, amely a napi tevkenysgeihez ne rendelkezne azokkal a kszsgekkel, amelyeket „eltudomnyosnak” (protoscientifique) lehet nevezni.
A termszet felhasznlsa, akr a vadszat s a gyjtgets, akr a mezgazdasg rvn, megkveteli az llat- s nvnyfajtk megfelel osztlyozst, valamint a velk kapcsolatos rszletes ismereteket: a viselkedsk s a tulajdonsgaik megfigyelse pedig egyfajta elnvnytant (protobotanikt) s elllattant (protozoolgit). Legyen a cl akr a tjkozds, akr a jvendls (vagy mindkett), ki kell fejleszteni az ggel, az azt benpest trgyakkal s azok mozgsval kapcsolatos tudst, azaz egyfajta protoasztronomit. A marhacsordk szmbavtele, a nvnyek termesztse megkvetelte a szmols s szmts kpessgnek kidolgozst – egyfajta elaritmetikt. A rokonsgi struktrk nha rendkvl bonyolult szablyok szerint alakultak – egyfajta protoalgebra szerint. A lakhely dsztse valamint a dsztsi szoksok gyakran igen finom grafikus vonalvezetsi gyakorlathoz vezettek – egyfajta elgeometrihoz. Vagy menjnk el egszen a jtkokig s szrakozsokig: nincs olyan, amiben nem lenne evidens a kidolgozott rvels kpessge – egyfajta protologika. A fa, a fm s a kermia megmunklsnak techniki az anyagok pontos ismeretn alapulnak – ez egyfajta elfizika.
Ez az alapvet egyetemessg azonban meglepen vltozatos konkrt formkban jelenik meg. Szortkozzunk most csak a szmolsi rendszerekre[7]. A 10-es alap szmrendszer szolgl a modern rendszerek alapjul, ami, br megfelel az emberi kz tz ujjnak, mgsem ltalnos. gy pldul a yukik, egy kaliforniai amerikai indin trzs 8-as alap rendszert hasznl (ami elkpe a mi informatikai oktettjeinknek), mert k nem az ujjaikon, hanem azok kztt szmolnak. A babilniaiak a maguk rszrl 12-es vagy 60-as rendszerben szmoltak. A szmok additv technikja, amelyhez hozzszoktunk (huszont = hsz + t), nem elkerlhetetlen: a chol nyelvben, a chiapas-i maja indinoknl a szmols hszas egysgekben trtnik, de a fels tbbszrshz viszonytva: gy a huszontt mint „t a ktszer hsz fel” fejezik ki (amit gy magyarzhatunk, mint „t hsszal kezdve a negyven irnyba”).
Ha mg mlyebbre megynk, szmos nyelv kpes a szmolskor minsgi informcit adni a megszmolt trgyakrl: a trgyak ms-ms csoportjt ms-ms szmmal fejezik ki (pldul toldalkokat hasznlnak). A maori nyelv kt klnbz szmolst ismer, attl fggen, hogy embereket szmolnak-e, vagy nem. De egyes nyelveknek tbb tucatnyi mennyisgjelzjk van, gy pldul a dioi nyelven (Dl-Knban) nem kevesebb, mint tvent klnbz trgycsoportot klnbztetnek meg ebbl a szempontbl: a) adssg, hitel, szmvitel; b) hegy, falak, terletek; c) piumpipk, spok stb.; d) vetemnyek; e) ltzkek, ruhk; f) italok, gygyszerek; g) szellemek, frfiak, munksok, tolvajok; h) lnyok, fiatal asszonyok; i) utak, folyk, ktelek; j) gyerekek, kis rmk, kavicsok; k) pros dolgok stb. – ezek listja sokkal hosszabb, mint amit Borges mutatott be s Foucault is jra elvett.
A XIX. szzad paternalista etnolgija ezekben a rendszerekben egyfajta „primitv gondolkods” archaikus nyomt vlte felfedezni, amely mg nem rte el a fggetlen szmols teljes absztrakcijt, amely nem fgg attl, amit szmol. De joggal mondhatjuk azt is, hogy ezek a szmolsi csoportok nagyon is jl megfelelnek egy adott trsadalmi let s tevkenysgek egyedi szksgletnek.
A tudomny sajt trsadalmhoz ktdik
A „tudomny” kifejezs nmaga is egy tbbjelents sz, mly bels ellenmondsokat hordoz. Errl a tbbrtelm jelentsrl tanskodnak a klnbz sztrak eltr defincii. Tny, hogy figyelembe vve a babilniai papok asztronmijt, amelyet elssorban a jsls szempontjai vezreltek, vagy a grg geometrit, amely lnyegt tekintve inkbb filozfiai, mint gyakorlati clok szerint fejldtt ki, jl ltjuk, hogy ugyanaz a sz, a „tudomny”, ersen eltr gyakorlatokat jellhet, kezdve az j ismeretek ltrehozsnak szervezeti formitl, egszen ezeknek az ismereteknek a trsadalmi szerepig. Ezrt vlasztottuk a „proto- vagy eltudomnyok” megjellst azokra a tudsokra, amelyek biztosan hatkonyak s „objektivlhatk”[8], de nem autonmok, hanem szervesen ktdnek ilyen vagy olyan technikai, gazdasgi, mitikus vagy szrakoztat tevkenysgekhez. A „tudomny” kifejezst pedig fenntartottuk az absztrakt tuds fajtira, amely nagymrtkben elszakadt mr a kialakulshoz vezet eredeti gyakorlattl s konkrt felhasznlstl is.
Ebben az rtelemben a grg matematika j pldja a tudomny kanonizlsnak. Az egyiptomi civilizcinak megvoltak azok a mdszerei, amelyek lehetv tettk a fldmrst, a klnbz alak fldek terletnek kiszmolst; ezek a mdszerek azonban tapasztalatokon alapultak, kzvetlen hasznostsi cllal, nha pontosak voltak, nha kzeltek, nhnyszor egyszeren tvesek, de soha nem bizonytottak. Ezzel szemben a grgk kidolgoztak egy doktrnagyjtemnyt, amely tlmutatott minden gyakorlati alkalmazson s a bizonyts kulcsfogalmn alapult, ennek cscst Eukleidsz Elemek c. mve jelentette. Ez az a matematika, amelyet mg ma is a tudomny archetpusnak tekintnk.
A „grg csoda” azonban nem jelentett egy egyrtelm hatrt, ahol a nyugati kultra belpett volna a tudomny korszakba. Elg csak a rmaiak csekly rdekldst megemlteni az absztrakt tuds irnt s az e terleten nyjtott teljestmnyk gyengesgt, mg ha az irodalomban s a filozfiban tanultak is a grgktl.
Az arab-iszlm civilizci volt az, amely jbl megnyitott egy jelents tudomnyos dimenzit a kultrban. Tvol llt attl, hogy noha ezt sokan lltjk, csak az antik grg vagy indiai kultra kzvettsre korltozdott volna. ppen ellenkezleg, mr a VIII. szzadtl kezdve jelents fejldst hozott a tudomnyos gondolkodsban[9]. A matematika, optika, asztronmia, fldrajz, orvostudomny j lnyegi ismereteit arabul rjk le Szamarkandtl Zaragozig. Matematikusok, mint Al-Hvrizmi (IX. szzad) vagy Omar Khajjm (a XI. szzad nagy kltje), fizikusok, mint Ibn Al-Hajtham (X-XI. szzad) rvn elztk meg gy az algebrban, mint az optikban tbb vszzaddal is eurpai kvetiket. De ha nmagban figyeljk meg, akkor is meg kell llaptani: az arab-iszlm tudomny teljesen ms ideolgiai s politikai felttelek kztt mkdtt, mint a ksbbi eurpai tudomny.
Ugyanezek a megjegyzsek vonatkoznak a knai tudomnyra, melynek a fejldse autonm mdon trtnt az eurpaiak (s fleg a jezsuitk) tmeges odarkezsig, a XVII. szzadig, s mly sajtossgokat mutat gy kutatsi tmiban, mint szervezdsi formiban.
Az „eurpai” tudomny a kapitalizmus jeleit viseli
A modern tudomny a XVII. szzad elejn szletett a Vn Kontinensen (a Galilei-fle experimentlis filozfival), s azonnal egyedi vonsai voltak, melyek szorosan ktdnek az eurpai trsadalmakhoz. A kzmvesek vrosi rtegeinek emancipcija, hatalmuk megersdse legitimitst s j mltsgot adtak a ktkezi munknak s a gyakorlati tevkenysgeknek. Ennek kvetkeztben, amint azt Galileinek a velencei arzenlrl szl hres szvege is tanstja[10], az j tudomny kzvetlenl kapcsoldik a technikhoz gy is, hogy onnan vesz j kutatsi tmkat (az egyszer gpek mkdsnek elveit), s gy is, hogy forradalmastja a vizsglati eszkzket, amikor a passzv megfigyels helyett az aktv ksrletezshez j tpusakra van szksge. Msrszt a kor vallsos s ideolgiai elkpzelsei a tuds, a tudomny hatkony metaforikus megjelentst teszik lehetv; a termszet „Nagy Knyvknt” val felfogsa (mg Galileinl), s az eredetileg nagyon furcsa fogalom, a „termszeti trvnyek” tulajdonkppen nagyon is jl simulnak be s visszavezethetk a trsadalom politikai s vallsos szervezdsbe. St az az egyrtelmen megfogalmazott program, hogy az elmleti tuds szles krben s a gyakorlatban is hasznostsra kerljn, kzvetlenl illeszkedik a szlet kapitalizmus gpestshez, majd iparostshoz (lsd: Francis Bacon: Knowledge is power (A tuds hatalom), s Ren Descartes: Devenir comme matres et possesseurs de la nature (Hogyan vljunk a termszet mestereiv s uraiv) mveit).
A tudomnyos fejldsnek ezeket a klnbz epizdjait semmikppen sem szabad egy folyamatos s homogn halads egymst kvet fzisaiknt rtelmezni. A tudomnyos kultra fejezetei brmilyen intenzvek s vltozatosak is legyenek, az ltalnos szably szerint elbb befejezdnek, mint hogy elkezddjn mshol egy j fejezet. A szakadsok s vltsok sokkal jellemzbbek, mint a vltozsok folyamatossga – s gyakran nem kevsb termkenyek. Joseph Needhamet* (1900-1995) a knai tudomnyt feltmaszt monumentlis vllalkozsban az vezethette, hogy kihangslyozza annak ttr jellegt s hozzjrulst a nyugati tudomnyhoz – ez a ltsmd azonban, legyen br j szndk, de nagyon is leegyszerst[11]. A knai tudomnyos gyakorlatnak megvannak a sajt jellemzi, gy ismeretelmleti, mint szociolgiai vonatkozsban, ami semmikppen sem tekinthet gy, mint a tudomny nagy folyjba ml egyszer mellkfoly. Ugyanez mondhat el az arab-iszlm tudomnyrl is. A nyugati tudomny figyelemre mlt adssgainak elismerse ebben a tekintetben semmikppen sem jogost fel arra, hogy tagadjuk ezek sajtos vonsait, s csak a hozzjrulsuk alapjn rtkeljk ket.
Tbbfle tudomny ltezik, nem csupn abban az elemi rtelemben, hogy klnbz tudomnyos diszciplink lteznek, hanem fleg abban, hogy az ismeretek ltrehozsnak, kifejezsnek s alkalmazsnak mdjai radiklisan klnbznek helytl s kortl fggen. Taln a legjobb bizonytk arra, hogy a klnfle tudomnyos epizdok elkerlhetetlenl sokflk, az a tny, hogy idben minden egyes fejezet vges volt. A grg-alexandriai tudomny, a knai s az arab-iszlm tudomny is egyarnt hanyatlani kezdett, s ez minden egyes esetben olyan specilis okok miatt kvetkezett be, amelyek nagyrszt azokra a trsadalmakra voltak jellemzek, amelyben ezek a tudomnyok kifejldtek. Ez egybknt vonatkozik a tudomnyos megismers kiemelked teljestmnyeire vagy akr mondhatjuk emlkmveire ugyangy, mint a vrosaink anyagi emlkmveire. Gyakran a romjaik s elhagyottsguk az, ami lehetv teszi azt a tiszteletlensget, amellyel kifosztjk ket, mikzben alkot elemeiket olyan szerkezetekben s clokra hasznljk fel, amelyek teljesen klnbztek eredeti cljaiktl.
Ahhoz, hogy vgrvnyesen leszmoljunk egy univerzlis tudomny ltalnosan elfogadott koncepcijval, amely szerint a „tiszta tudomny” tlmutat azokon a konkrt formkon, amelyekben a trtnelem viszontagsgai sorn ltrejtt, elg megvizsglnunk azokat a civilizcikat, amelyeknek nem volt sajt tudomnyos gyakorlata, mikzben ettl nem voltak kevsb fejlettek. Az elvi plda erre Rma, mivel ez knnyen belthat. Senkinek sem okoz nehzsget, hogy szmos grg tuds nevt idzze Inia s Alexandria kztt, Pitagorasztl Hpatioszig, Thalsztl Eukleidszig, Arkhimdsztl Hrnig, Hipparkhosztl Ptolemaioszig s gy tovbb. De kinek a neve jutna esznkbe akkor, ha hres latin tudsokat kellene emlteni? Egy gyjtget s hiszkeny naturalista, az idsebb Plinius (s unokaccse); egy ptsz, Vitruvius, egy agronmus, Columella… s azutn? A rmaiak, akik mindent a meghdtott grgktl klcsnztek, filozfiban, kltszetben, mitolgiban, szobrszatban, ptszetben, nem tettek semmit hozz a tudomnyos rksgkhz. Ez azonban nem akadlyozta meg ket abban, hogy uralkodsuk Eurpa nyugati rsze s a Fldkzi-tenger mellke fltt hossz s gazdag legyen.
Haland s hald...
Az egyik legizgalmasabb aktulis tudomnyos krds a Fldn kvli let forminak, s ezen tlmenen, annak „intelligens” forminak ltezse. Kpzeljnk el egy l s tlnk mgis teljesen idegen fajt. Legyen a mienkhez hasonl biokmiai alapjuk, egy olyan gerinctelen faj, amely egy msik bolyg cenjainak mlyn l, amelyet benpest. Elkpzelhet, hogy az evolci elvezet ilyen lnyekhez, amelyek kifejlesztik a kommunikci kpessgt, egy kollektv szervezetet s krnyezetk aktv megismerst – egyfle civilizcit; vgl is kzismert, hogy a fldi lbasfejek is elgg kifinomult llati intelligencit fejlesztettek ki.
Az ilyen lnyek rzkei egszen ms fontossgi sorrendet kapnnak, mint amit mi ismernk: a mlysg sttjben a lts msodlagos lenne, az rints pedig ktsgtelenl kifinomult s vltozatos, kmiai-tapintsi rzetekkel elsdlegess vlna. Ez befolysoln a kommunikcis eszkzeiket s a vilgrl alkotott rzeteiket is. Az ilyen lnyek tudatnak fejldse evidens mdon a mienktl teljesen eltr rendszerben alakult volna ki. Egy ilyen teljesen folykony vilgban a folytonossg matematikjnak meg kellene elznie a diszkrt aritmetikt, a kmia a fizika eltt lenne, a folyadkok mechanikja megelzn a szilrd testekt stb. Az asztronmia fejldse sokkal ksbb indulna el s nagyon magas technikai fejlettsg eszkzket ignyelne.
Az ltaluk hasznlt nyelv (brmi legyen is a fizikai alapja, valsznleg nem hang) olyan „tudomnyos” tudsokat, metaforikus megjelentseket, mentlis asszocicikat, ismeretelmleti szerkezeteket lenne kpes kifejezni, amelyek teljesen eltrnnek a mieinktl, gy egy valsgos prbeszd lehetsge, mg ha felttelezzk is, hogy anyagilag lehetsges, elkpzelhetetlen fordtsi problmkat kellene megoldjon. Semmi sem garantln a klcsns megrts lehetsgt.
Visszatrve a bolygnkhoz, el kell ismerni, hogy a tudomny mra univerzliss vlt. A fizikusok ugyanazokon a tmkon dolgoznak s ugyanazokat a gyorstkat hasznljk Genfben s Chicagban, a biolgusok ugyanazokat a ksrleteket vgzik Tokiban s Prizsban, a csillagszok ugyanazokat a teleszkpokat hasznljk Chilben s Hawaiin. De ez a globalizlds nem ms, csak egyfajta „nyugati”, kezdetben eurpai, ma mr inkbb amerikai tudomny gyzelme.
Ez a trbeli uralom azonban nem jelenti azt, hogy legyztk volna az idkorltot is. Mint az sszes eddigi, grg, knai, arab tudomny, a nyugati (vagy globlis, ami mostantl ugyanaz) is haland, st, ngy vszzadnyi fejlds utn mris haldik. Hatkonysga, amely a XIX. szzadtl lehetv tette, hogy megvalstsa a baconi s descartes-i programot, most ellene fordul. A trsadalmi, vagy mg pontosabban zleti irnyts a tudomnyos fejldst a termelkenysg s a rvid tv rentabilits korltainak rendelte al. Az alapveten spekulatv, az azonnali siker garancija nlkli kutats lehetsge egyre illuzrikusabb vlik. gy lazul meg alattomos mdon az a kapocs, amely elgg bmulatosan, s trtnelmileg nagyon is sajtosan kialakult a gondolkods s a cselekvs kztt, ami kt vszzadon t jellemezte a nyugati tudomnyt.
De ha ms korokban s ms helyeken az ismereteknek, amelyeket ma tudomnyosnak tartunk, teljesen ms intellektulis s anyagi szerepet adtak, mint mi, akkor nyitva marad a krds: a jv civilizci(i) milyen szerepet tallnak majd.
Jean-Marc Lvy-Leblond a nizzai egyetem professzora (fizika s filozfia tanszk), az Impasciences szerzje (Seuil, Paris, 2003.).
Fordtotta: dr. Hrabk Andrs
|