Marxista fogalomtr-4.-ik rsz
lnyegkben valamennyien az imperializmus vlsgt felismer vagy rzkel, ugyanakkor azonban a szocializmustl idegenked polgri, kispolgri s rtelmisgi rtegek ideolgijnak felelnek meg.
Hazafisg: a haza szeretete, „egyike a legmlyebb rzseknek, mely elklnlt hazk vszzados s vezredes fennllsa sorn gykeresedett meg” (Lenin mvei). A hazafisg nem valamifle titokzatos „nemzeti szellembl” vagy „faji llekbl” fakad, mint ahogy a polgri szociolgusok lltjk, hanem meghatrozott trsadalmi-gazdasgi viszonyokbl. A hazafisg trtnelmi jelensg, amelynek konkrt tartalma a klnbz korokban vltoz. A hazafisg mint a trsadalmi tudat egyik eleme, klnsen nagy jelentsgre tett szert a fejld kapitalizmus korban, a nemzetek s a nemzeti llamok kialakulsval kapcsolatban. Az osztlyellenttek tovbbi fejldse s kilezdse sorn azonban egyre nyilvnvalbb vlt a burzso hazafisg hamis s kpmutat jellege. A burzsozia a haza rdekeinek flbe helyezi a profitot s a „vilg tksei szvetsgnek vdelmt a dolgozkkal szemben” (Lenin mvei).
A nemzeti rdekek igazi hordozja csakis az az osztly lehet, amely a trsadalmi fejlds halad tendencijt kpviseli. A tks trsadalomban a dolgozk, elssorban a proletritus ilyen osztly. Habr a proletritusnak a kapitalizmusban nincs s nem is lehet igazi hazja, mikzben a trsadalom forradalmi talaktsrt s a szocializmus felptsrt harcol, egyben orszga s az egsz np legmlyebb nemzeti rdekeit kpviseli. A hazaszeretet csak a szocialista forradalom eredmnyeknt fondik ssze – a munksosztly vezette dolgozk ltal ltrehozott – j trsadalmi rend, j llam irnti odaad hsggel. A dolgozknak els zben van igazn hazjuk. Ezen az alapon fejldik ki az j szocialista hazafisg, amely a szocialista trsadalom egyik mozgatereje. A szocialista hazafisg szorosan sszefondik a proletr internacionalizmussal s kizrja mind a nacionalizmust, mind a kozmopolitizmust. Ma mr a burzsozia nem fegyverzi fel a munkssgot, helybe zsoldosokat llt, mert attl fl, hogy az ltalnosan kikpzett, fegyverfogatsban jratos munksok adott esetben megdntenk a burzsozia uralmt. A munkssgnak ezt a hinyossgt felttlenl ptolnia kell.
Hipotzis: feltevs, amelynl szmos tny alapjn vonunk le kvetkeztetst az objektum ltezsre, illetve a jelensg sszefggseire vagy okra vonatkozlag, de a konklzi mg nem tekinthet teljesen bizonytottnak.
rdgk stb.) vetettek vak hitet minden valls alkoteleme. Ebben az rtelemben a hit nem klnbzik a babontl. A vallsi hit ellenttben ll a tudssal. Mindamellett sok idealista filozfus prblja sszebkteni a hitet s a tudst, vagy a hitet a tuds helybe lltani (Fideizmus). Kznapi rtelemben a hit olyan tudomnyos kvetkeztetsekbe, hipotzisekbe vetett meggyzds, amelyeket az adott pillanatban mg nem lehet ksrleti ton bizonytani. Az ilyen hit a mr elrt s gyakorlatban kiprblt tudsra pl.
Humanizmus: az emberi mltsg irnti tiszteletet, az emberek javrl, sokoldal fejldskrl, a trsadalmi let kedvez feltteleinek megteremtsrl val gondoskodst kifejez nzetek sszessge. A humanizmus eszmnyeit eredetileg a nptmegek spontn mdon formltk ki a trsadalmi s erklcsi negatvumok elleni harcban. Mint nll, „szles kr” eszmeramlat, a humanizmus a renesznsz korban alakult ki (XIV – XVI. sz.), gy a humanizmus fogalmt gyakran a renesznsz kultrjnak, ideolgijnak jellemzsre is hasznljk. Ebben az idszakban a humanizmus fontos helyet foglalt el a feudalizmus s a kzpkori teolgiai nzetek ellen harcol burzsozia ideolgijban, szorosan sszefggtt a halad materialista nzetekkel. A humanistk az egynisg szabadsgt hirdettk, harcoltak a vallsi aszketizmus ellen, hirdettk az ember jgt az rmre s fldi szksgleteinek kielgtsre. A renesznsz kornak olyan kivl humanisti, mint Petrarca, Dante, Boccaccio, Leonardo da Vinci, Rotterdami Erasmus, Giordano Bruno, Rabelais, Montaigne, Kopernikusz, Shakespeare, F. Bacon s msok, fontos szerepet tltttek be a felvilgosultabb gondolkods kialaktsban. A polgri humanizmus a XVIII szzadi felvilgostk mveiben rte el a vilgkort, akik a szabadsg, egyenlsg s testvrisg jelszavt hirdettk, s akik skraszlltak az emberek azon jogrt, hogy akadlytalanul kifejlesszk „termszetes adottsgaikat”. A polgri humanizmus azonban mg legjobb megnyilvnulsaiban is korltozott, mert nem rinti a dolgozk anyagi letfeltteleit, mellzi tnyleges szabadsguk krdst, a magntulajdonra s az individualizmusra alapozza a humanista eszmnyeket. Ezrt a burzsozia szempontjbl megoldhatatlan ellentmonds tmadt a humanizmus jelszavai s e jelszavaknak a tks trsadalomban val tnyleges megvalstsa kztt. A burzsozia mai ideolgusainak humanizmusra vonatkoz fejtegetsei ltalban azt a clt szolgljk, hogy leplezzk a kapitalizmus valjban antihumnus lnyegt. Az utpikus szocializmus kpviseli felismertk s brltk a kapitalizmus antihumnus jellegt, de a trtnelem objektv trvnyeit nem ismerve nem tallhattk meg az igazsgos trsadalom megteremtsnek relis tjt s eszkzeit. A humanizmus minsgileg magasabb rend formja a szocialista humanizmus. Ennek elmleti alapja a marxista-leninista filozfia s a tudomnyos kommunizmus elmlete, amelyek bebizonytottk, hogy az emberek sokoldal s harmonikus fejldsnek, az egyn igazi szabadsgnak elengedhetetlen felttele a trsadalmi elnyoms megszntetse s a kommunizmus felptse.
Idealista trtnetfelfogs: az a felfogs, amely a trsadalmi fejlds f erejnek az eszmket, az elmleteket, az emberi tudatot stb. tartja. Az idealista trtnetfelfogst Marx eltt osztatlanul uralkodott a tudomnyban. A trsadalom fejldst vagy az „abszolt eszme”, a „vilgsz”, a vilg felett ll tudat tevkenysgvel magyarztk (pl. Hegel), vagy egyes kivl szemlyisgek tevkenysgvel (pl. az ifj hegelinusok, a narodnyiksg). A Marx eltti materialista filozfia sem lpett tl e felfogs korltain. A XVIII szzadi materialistk azt vallottk, hogy a trtnelem menete az emberek nzeteinek fejldstl, az ismeretek terjedstl fgg. Feuerbach a trtnelmi peridusokat a vallsban vgbement vltozsokkal hozta sszefggsbe. A modern polgri szociolgiban osztatlanul uralkodik az idealizmus, a trsadalmi fejlds objektv trvnyszersgeinek tagadsa. A modern polgri szociolgia vagy arra trekszik, hogy pesszimizmust s bizalmatlansgot hintsen el a trsadalmi haladst illeten, vagy pedig igazolni prblja a fennll helyzetet, s elvonja a dolgozk figyelmt a trsadalmi viszonyok forradalmi talaktsrt val harctl. A trsadalmi fejlds tudomnyos elmlete a trtnelmi materializmus.
Idealizmus: filozfiai irnyzat, amely a filozfia alapkrdsnek megoldsa tekintetben a materializmussal ellenttes, amennyiben a szellemi, a nem anyagi elsdlegessgbl s az anyagi msodlagossgbl indul ki. Ez viszi kzel a vallshoz, amely szerint a vilg idben s trben vges, s az isten teremtette. Az idealizmus a tudatot a termszettl elszaktva vizsglja, s gy szksgkppen misztifiklja mind az emberi tudatot, mind a megismersi folyamatot, s rendszerint szkepticizmust s agnoszticizmust hirdet. A materialista determinizmussal a kvetkezetes idealizmus a teleologikus felfogst lltja szembe (Teleolgia). A burzso filozfusok az „idealizmus” kifejezst tbb rtelemben hasznljk, magt az irnyzatot azonban az egyetlen igazi filozfinak tekintik. A marxizmus-leninizmus bebizonytotta e filozfia tudomnyos tarthatatlansgt, de ellenttben a metafizikus s vulgris materializmussal, amely az idealizmust csupn kptelensgnek s ostobasgnak tartja, hangslyozza, hogy a filozfiai idealizmus brmely konkrt formjnak ismeretelmleti gykerei vannak. Az elmleti gondolkods fejldse sorn az idealizmus lehetsge – a fogalmaknak trgyuktl val elszaktsa – mr a legelemibb absztrakciban fennll. Ez a lehetsg csak az osztlytrsadalom viszonyai kztt vlik valsgg, ahol az idealizmus gy jelenik meg, mint a mitolgiai, fantasztikus vallsi kpzetek folytatsa tudomnyos kntsben. Trsadalmi gykereit tekintve az idealizmus a materializmussal ellenttben, rendszerint azoknak a konzervatv s reakcis rtegeknek s osztlyoknak a vilgnzeteknt jelentkezik, amelyek nem rdekeltek a valsg h tkrzsben, a termelerk fejlesztsben s a trsadalmi viszonyok gykeres talaktsban. Az idealizmus abszolutizlja az emberi megismers fejldse sorn szksgszeren felmerl nehzsgeket, s ezltal fkezi a tudomnyos haladst. Mindezek ellenre az idealizmus egyes kpviseli j ismeretelmleti krdsek felvetsvel s a megismersi folyamat forminak rtelmezsre tett ksrletekkel sztnzen hatottak tbb filozfiai problma kidolgozsra (pl. Hegel a fogalmak dialektikjban „megsejtette” a dolgok dialektikjt). Ellenttben a polgri filozfusokkal, akik az idealizmus sokfle nll formjt klnbztetik meg, a marxizmus-leninizmus az idealizmus valamennyi vlfajt kt csoportra osztja: objektv idealizmus, amely a valsg alapjul egy megszemlyestett vagy szemlytelen szellemet, valamifle vilgfeletti n tudatt fogadja el, s szubjektv idealizmusra, amely az egyni tudatra pti a vilgot. A szubjektv s az objektv idealizmus kzti klnbsg nem abszolt. Egyrszt sok objektv idealista rendszer tartalmaz szubjektv idealista elemeket, msrszt a szubjektv idealistk, a szolipszizmus elkerlse vgett gyakran objektv idealista llspontra helyezkednek.
Idealizmus Ismeretelmleti s Osztlygykerei: az idealista filozfia keletkezst s ltezst magyarz okok s felttelek. Az idealizmus ismeretelmleti (gnoszeolgiai) gykere: a metafizikus egyoldalsg s a szubjektivista tendencia rvnyeslse az emberi megismers magyarzatban. Az idealizmus a valsgos emberi megismers talajn keletkezik, annak bonyolult, ellentmondsos voltbl fakad. Magban a megismersi folyamatban benne rejlik annak lehetsge, hogy az ember rzeteit, fogalmaik elszaktsk a relis dolgoktl, tovbb, hogy a kpzelet eltvolodjk az objektv valsgtl. Ez a lehetsg gy vlik valsgg, hogy a megismers egy-valamely vonst, oldalt, hatrt egyoldalan eltlozva elszaktjk az anyagtl, a termszettl, s abszolutizljk. „Egyenesvonalsg s egyoldalsg, merevsg s megcsontosods, szubjektvizmus s szubjektv vaksg” az objektv idealizmus eltlozza, abszolutizlja a fogalmak, az absztrakt gondolkods szerept, a szubjektv idealizmus pedig - az szleletek, az rzetek szerept, egyformn szembelltva ezeket az objektv vilggal. Az idealizmus osztlygykerei abban rejlenek, hogy a trsadalom antagonisztikus osztlyokra hasadt, a kizskmnyol osztlyok uralma megszilrdult, a szellemi s fizikai munka klnvlt s szembekerlt egymssal. gy szakadt el a megismer tevkenysg a dolgoz tmegek gyakorlati tevkenysgtl, s gy vlt az ideolgiai tevkenysg az uralkod osztlyok monopliumv. Ezzel azonban kialakult s megszilrdult az az illzi, amely szerint az emberi tevkenysg szellemi , eszmei oldalnak abszolt nllsga s sajtos alkot szerepe van. Mindez azt a helytelen felfogst szlte, hogy az eszmk, a fogalmak, ltalban az eszmei, elsdleges az anyagival, a termszettel, a lttel szemben. Az idealizmus imeretelmleti gykerei szorosan sszefondnak azokkal az osztlygykerekkel, amelyek nemcsak kialaktottk, de meg is szilrdtottk az idealista vilgnzetet a kizskmnyol osztlyok rdekben.
Ideolgiai Harc: az osztlyharc egyik formja. Korunkban rendkvl les ideolgiai harc folyik a szocialista s a burzso ideolgia kztt. A klnbz trsadalmi rendszer llamok bks egyms mellett lsrt folytatott harc felttelezi s megkveteli a burzso ideolgia ellen aktv harcot, reakcis lnyegnek leleplezst, a tmegek felszabadtst befolysa all, a tmegek eszmei felvrtezst a kapitalizmussal szemben. A szocializmus tovbbi sikeres ptse egyre inkbb eltrbe helyezi az ideolgiai harcot, a kispolgri gondolkodsmdnak, a nacionalizmus maradvnyainak lekzdst, az emberek szocialista gondolkodsnak s erklcsnek tovbbi erstst.
Id s Tr: az anyag alapvet ltezsi formi. Az idvel s trrel kapcsolatos alapvet filozfiai problma, hogy objektv realits-e az id s tr, vagy pedig ezek tiszta absztrakcik, melyek csupn az ember tudatban lteznek. Az idealista filozfusok tagadjk az id s tr objektv jellegt: az idt s a teret egyni tudat tartalmtl teszik fggv (Berkley, Hume, Mach), az rzki szemllet a priori forminak tekintik (Kant), vagy az abszolt szellem kategriiknt fogjk fel (Hegel). A materializmus az idt s a teret objektv jellegnek tartja, tagadja az idn s tren kvli ltet. Az id s tr elvlaszthatatlan az anyagtl. Ebben nyilvnul meg egyetemes jellegk. A trnek hrom dimenzija van, az idnek pedig csak egy; a tr az egyidejleg ltez objektumok elhelyezkedsnek rendjt fejezi ki, az id pedig az egymst kvet jelensgek egymsutnisgt. Az id visszafordthatatlan, vagyis minden anyagi folyamat egyetlen irnyban fejldik: a mltbl a jv fel. A termszettudomny fejldse rvilgtott annak a metafizikus koncepcinak a tarthatatlansgra, amely szerint az id s a tr az anyagi folyamatoktl fggetlenl s egymstl elklnlten ltezik. A dialektikus materializmus nem az idnek s a trnek a mozg anyaggal val egyszer kapcsolatbl indul ki, hanem abbl, hogy az anyagi mozgs az id s tr lnyege, tartalma, s hogy kvetkezskppen az anyag, a mozgs, az id s a tr elvlaszthatatlan egymstl. Ezt az eszmt megerstette a modern fizika.
Ifjsgi mozgalom: a nemzeti s nemzetkzi keretek kztt foly osztlyharc fontos rsze s ereje. Az ifjsgi mozgalom olykor sztns, ltalban azonban tudatos s szervezett harc a trsadalmi ellentmondsok megoldsrt s a fiatalsg ltfeltteleinek megjavtsrt, a sajtos ifjsgi rdekek rvnyestsrt. Klnbz ifjsgi szervezetek, csoportok, megmozdulsok formjban ltezik, amelyek ha nem is minden esetben kapcsoldnak szervesen valamelyik prtmozgalomhoz, valamely ideolgia hatsa alatt llnak. Klnbz ifjsgi szervezetek vannak: egysges ifjmunks, dik, paraszt. Brmilyen alapon szervezdik is az ifjsgi mozgalom, sohasem szakthat el a konkrt trsadalmi-politikai felttelektl s az ltalnos osztlyharctl. A szocialista orszgokban az ifjsgi mozgalom a szocialista ideolgia s a szocializmus bzisn mkdik a kommunista prtok ifjsgi szervezeteknt, a kommunista prtok irnytsa alatt. Azokban a szocialista orszgokban, amelyekben tbbprtrendszer van, ms prtoknak is lehet ifjsgi szervezete, ami azonban nem vltoztat az ifjsgi mozgalom szocialista jellegn. A fejlett tks orszgokban az ifjsgi mozgalom ideolgiai, politikai s szervezeti arculata rendkvl ellentmondsos s sokrteg. Az ifjsg legjobb eri a kommunista ifjsgi szervezetekben egyeslnek, a megmozdulsok rsztvevinek tbbsge a demokratikus s bkeszeret erk oldaln kzd. Emellett s rszben ezzel sszefondva az ifjsgi mozgalmat sztns, anarchista, ultrabaloldali s avantgardista akcik is jellemzik. Az ifjsg egy kisebb rsze a szls jobboldali prtokat kveti, szemben ll a halad ifjsgi mozgalommal. A fejlett tks orszgok ifjsgi mozgalom a hatvanas vek vgn klnskppen fellendlt. Ez a mai kapitalizmus ellentmondsainak lezdst s vlsgt, az osztlyharc frontjnak kiszlesedst tkrzi. A kommunista prtok nagy figyelmet fordtanak az ifjsg nevelsre, az ifjsgi mozgalom egy rszben jelentkez tves nzetek lekzdsre, s arra, hogy az ifjsg harct a munks osztlyharchoz kapcsoljk.
Igazsg: a valsg helyes, h gondolati tkrzse, ami vgs soron a gyakorlat kritriumval ellenrizhet. Az igazsg mint jellemz sajtossg, a gondolatokra vonatkozik, nem pedig magukra a dolgokra s nyelvi kifejezsk eszkzeire. A marxizmus adta elszr kvetkezetesen materialista megalapozst az igazsg fogalmnak, s mutatott r tanulmnyozsnak j, dialektikus vonatkozsaira. (Objektv igazsg, Abszolt s viszonylagos igazsg, Az igazsg konkrtsga, Az igazsg kritriuma).
Igazsg Konkrtsga: az igazsg vizsglatnak kvetelmnye, amely azon alapszik, hogy figyelembe vesszk egy-egy jelensg konkrt lt feltteleit azt, hogy az igazsg a hely s id meghatrozott krlmnyeitl, a vonatkoztatsi rendszertl s mrtkegysgektl fgg. Valamely tlet igazsga vagy hamissga nem llapthat meg, ha nem vesszk figyelembe azokat a feltteleket, amelyek mellett megfogalmaztk. Ez az tlet: „A hromszg bels szgeinek sszege 180 fok”, csak az euklidszi geometriban igaz, de pldul a Bolyai – Lobacsevszkij-fle geometriban hamis. gy teht nincs elvont igazsg, az igazsg mindig konkrt. A konkrt trtneti megkzelts, a hely s az id krlmnyeinek figyelembevtele klnsen fontos a trsadalmi fejlds elemzsben, ahol llandan j jelensgek keletkeznek, ahol a fejlds egyenltlen, s radsul minden egyes orszgban sajtos formt lt.
Imperializmus: a kapitalizmus fejldsnek legfels s legutols foka, amely a XIX. szzad vgn – a XX. szzad elejn kezddtt. Az imperializmus elmlett Lenin „Az imperializmus mint a kapitalizmus legfelsbb foka” cm mvben (1916) feltette ki rendszerezve s rszletes formban. Lenin elemezte kora kapitalista orszgainak gazdasgi lett, sszefoglalta mindazt, ami az imperializmus gazdasgi lnyegt alkotja s ennek alapjn t f ismrvt emelte ki. Ezek a kvetkezk: 1 a termels s a tke koncentrcijnak magas fejlettsgi foka, amely monopliumok kialakulshoz s ezeknek a kapitalista llamok gazdasgi letben betlttt dnt szerephez vezet. 2. A monopolista banktke egybeolvadsa a monopolista ipari tkvel, s gy a finnctke, a finncoligarchia ltrejtte. 3. A tkekivitel jelentsgnek nvekedse, ellenttben az rukivitellel. 4.a monopolizls folyamatainak eredmnye a hatalmas nemzetkzi monopliumok kialakulsa, amelyek gazdasgilag felosztjk egyms kztt a vilgot. 5.a vilg terleti felosztsnak befejezdse a legnagyobb kapitalista hatalmak maroknyi csoportja kztt. A monopolkapitalizmus szakaszba lpve a kapitalizmus rothad, lsdi kapitalizmuss vlik. Ezt az idszakot Lenin a szocialista forradalom elestjeknt jellemzi. Az Oktberi Szocialista Forradalommal, amely egyik legfontosabb lncszemnl tpte szt az imperializmus lnct, kezdett vette az imperializmus sszeomlsa. Klnsen nagy ervel megy vgbe a kapitalizmus rothadsnak folyamata napjainkban. A tks orszgokban megfigyelhet j jelensgek teljes mrtkben igazoljk a lenini elemzst. Az imperialista vilgrendszert rendkvl les ellenttek marcangoljk, a gazdasgi vlsgok egyre mlyebbek, puszttbbak, a munkanlklisg nemcsak nvekszik, hanem krnikus jelleget is lt. A tks rendszer rothadst s lsdisgt jl mutatja a militarizmus uralma. A militarizmus elnyeli a termszeti s emberi erforrsokat, kimerti s tnkreteszi a npeket, jabb pusztt hborkat kszt el. Az imperializmus a nemzetek legnagyobb elnyomja. A mai szakaszban a monopolkapitalizmus llammonopolista kapitalizmuss alakult t, amely a monopliumok erejt egyesti az llam erejvel a tmegek kizskmnyolsnak fokozsa, a monopliumok gazdagtsa, a kapitalista rendszer megszilrdtsa cljbl. A szocialista vilgrendszer kialakulsa elmlytette az imperializmus vlsgt, meggyorstotta a pusztulshoz vezet folyamatokat. Egyre nagyobb ervel bontakoznak ki a nemzeti felszabadt, imperialistaellenes forradalmak. sszeomlban van a gyarmati rendszer. Egyre n az ellentt a munka s a tke kztt. A kapitalizmus politikja s ideolgija mlyrehat vlsgot l t. Az imperialista burzsozia ltal folytatott antikommunista politika meggyorstja az imperializmus hanyatlst.
Individualizmus: a burzso ideolgira s erklcsre jellemz alapelv, amely az egyes szemly rdekeit szembelltja a trsadalom rdekeivel; az egynisg blvnyozsa, eltrbe helyezse. Olyan magatarts, amelyre jellemz az ns rdekek mindenek fl helyezse, az nzs, a kapzsisg, a kzssggel val szembehelyezkeds. Az individualizmus valamennyi formjban idegen a szocializmustl, amely a kollektivizmust lltja vele szembe.
Inflci: pnzromls, pnzhgts. Nagy mennyisg pnz kibocstsa, amely a pnz vsrlerejnek lnyeges cskkenshez, pnz elrtktelenedshez vezet. A tks gazdasgban az inflci eszkz a nemzeti jvedelemnek az uralkod osztlyok rdekben trtn jrafelosztsra, a gazdasg terheinek a dolgozkra trtn thrtsra. A hetvenes vek elejn az egsz tks vilgban meggyorsult az inflci. A szocialista gazdasgban az inflci veszlye akkor jelentkezhet, ha a lakossg fizetkpes kereslete lnyegesen s tartsan meghaladja az ruknlatot. Kibontakozst az llam a termels nvelsvel, importtal, br-, kamat- s hitelintzkedsekkel, rszablyozssal akadlyozhatja meg.
Infrastruktra: a termelsi folyamatokban kzvetlenl rszt nem vev, de ahhoz szervesen hozztartoz gazdasgi felttelek (thlzat, kzmvek, kiktk, kzlekeds, kzoktats stb.) gyjtneve. Sznvonala kifejezi, hogy valamely orszgban mennyire vannak meg a gazdasgi fejlds felttelei.
Integrci: gazdasgi rtelemben a gazdasg egyes gazatainak, rszeinek egyttmkdse, egyeslse. Az integrci a termelerk fejldsnek szksgszer kvetkezmnye, mivel a termels risi mrv trsadalmiv vlsa s specializcija a kis orszgok gazdasgi elzrkzsnak megszntetst, a nemzetkzi munkamegoszts fejlesztst kveteli meg. A tks gazdasgi integrci a msodik vilghbor utn klnbz szervezetek ltrehozsban nyilvnult meg (Kzs Piac, Eurpai Szabadkereskedelmi Trsuls). A szocialista clzat orszgok kztt is szksgszer az integrci ltrehozsa, erstse. Ennek politikai s gazdasgi tartalma: az rdekek klcsns figyelembe vtele, az egyenlsg elve. Clja: a gazdasgi fejlds meggyorstsa, a sznvonalklnbsgek cskkentse. A KGST 1971. vi 25. lsszakaszn elfogadtk a tagllamok egyttmkdst tovbbfejleszt, a nemzetkzi szocialista gazdasgi integrci megvalstst clz Komplex Programot.
Integrci -EU :kapitalista orszgok integrcija regionlis terjedelemben a monopolista konkurencia viszonyai kzepette.
Intellektulis: rtelmi, szellemi; szellemi tevkenysggel, gondolkozkpessggel sszefgg.
Intenzits: a munkval kapcsolatos fizikai s szellemi erkifejts mrtke, a munkavgzs fesztettsgnek foka. Az intenzits fokozsa azt jelenti, hogy azonos munkafelttelek mellett, azonos id alatt, de nagyobb fizikai s szellemi erfesztssel rnek el nagyobb teljestmnyt. A gyakorlatban nem vlaszthat el a munka termelkenysgnek nvekedstl. A szocialista trsadalomban az intenzits csak olyan mrtkben nvelhet, amely biztostja a munkaid s munkaer sszer kihasznlst, de nem kros a dolgozk egszsgre. Ez munkaid-vesztesgek kikszblsvel, a munkakrlmnyek javtsval, a termelsi eszkzk jobb kihasznlsval rhet el.
Intenzv Gazdlkods: az a gazdlkodsi mdszer, amelyben a gazdasgi nvekeds f eszkze a technika s a technolgia fejlesztse, a termels jobb megszervezse, a dolgozk szakkpzettsgnek nvelse, s ltalban a termelsi erforrsok hatkonyabb felhasznlsa. Ilyen krlmnyek kztt a termels nvelse elssorban a termelkenysg emelkedse tjn, nem pedig a foglalkoztatottak szmnak nvekedsvel valsul meg. A hatvanas vek ta, miutn a korbbi, tlnyoman extenzv gazdasgfejleszts tartalkai kimerltek, a magyar npgazdasg fejldse egyre inkbb az intenzv gazdlkods tjn valsul meg.
Internacionl: nemzetkzi egyesls, szervezet. A munksmozgalom nagy nemzetkzi szervezetei voltak: a Marx s Engels vezetsvel mkd I. Internacionl.(Nemzetkzi Munksszvetsg) 1864-76 kztt. F feladata a tudomnyos szocializmus elterjesztse, az nll munksprtok megteremtsnek elksztse, a klnbz orszgok gazdasgi s politikai irnytsa s szervezse volt. II. Internacionl, amely 1889-1914 kztt mkdtt, a kilencvenes vek vgig pozitv szerepet jtszott: szles munkstmegeket nyert meg a szocializmus eszminek, megerstette a munksosztly szervezeteit, vezetsvel a proletritus jelents gazdasgi, politikai s szocilis vvmnyokat harcolt ki. A kilencvenes vektl azonban prtjaiban egyre fokozottabban jelentkezett az opportunizmus. Az imperializmus kialakulsa idejn, a szzadfordultl kezdve eluralkodott benne az opportunizmus, a revizionizmus, amely vgl is csdbe juttatta. Vezeti az els vilghbor kirobbansakor nyltan elrultk a munksosztly rdekeit s az imperialista kormnyok oldalra lltak. III. Internacionl (Kommunista Internacionl, Komintern), a vilg kommunista prtjainak egyeslse, amely fennllsa idejn, 1919-43 kztt hatalmas szerepet jtszott a kommunista prtok irnytsban s szervezsben, a kommunista vilgmozgalom erstsben, a tmegek forradalmi harcaiban, a halad erk tmrtsben, kvetkezetesen kpviselte a proletr internacionalizmus eszmjt, vdelmezte a SZU-t, tmogatta a gyarmati npek nemzeti felszabadt mozgalmait, fellpett az imperializmus hbors trekvsei ellen, elksztette a npek antifasiszta harct, dnt szerepet jtszott a kommunista prtok erstsben. A jobboldali szocildemokrata vezetk a II. Internacionl utdaknt 1919-ben megalaktottk a Szocialista Munks Internacionlt. Ez a szervezet kommunista s szovjetellenes tevkenysget fejtett ki, fellpett a munkssg forradalmi akcii ellen, akadlyozta a munksegysg kialakulst. 1940-ben beszntette mkdst. 1951-ben jra megalaktottk Szocialista Internacionl nven.
A Latin – Amerika szocialista clzat orszgai ma az V.-ik Internacionlt akarjk letre hvni.
Ipari – Agrr Orszg: olyan orszg, amelynek a nemzeti jvedelmben az ipar rszesedse meghaladja a mezgazdasgt, de azrt a mezgazdasgi termels arnya is szmottev. Magyarorszg jelenleg ipari-agrr orszgnak tekinthet.
Ipari Forradalom: a termels technikjnak forradalmi jelleg talakulsa, a kzmipari manufaktrtl a gpestett ipari termelsig vezet korszak. Angliban kezddtt, a 18 szzad msodik felben. Magyarorszgon csak a 19 szzad vgn ment vgbe. Az ipari forradalom gykeres vltozst hozott trsadalmi tren. Megteremtette a kapitalizmus technikai alakjt, kialakult a burzsozia s a munksosztly. A fejlds megkvetelte a feudlis viszonyok szttrst s a polgri trsadalom megteremtst.
Ipari Orszg: olyan orszg, amelynek nemzeti jvedelme tlnyomrszt az iparbl szrmazik.
Isten: termszetfeletti mindenhat lnynek, a „vilg teremtjnek” s „irnytjnak” fantasztikus alakja; a zsid vallsban – Jahve, az iszlmban – Allah, a keresztnysgben – a Szenthromsg (az Atya-, a Fi- s a Szentllekisten) stb. az istenkpzetek alkotjk a valls mai forminak alapjt. A valls korai fejldsi szakaszaiban az isten fogalma mg nem ltezett (Totemizmus, Fetisizmus, Animizmus). Amikor felbomlott az skzssg, fejldsnek indultak a trzsi egyeslsek, kialakultak az osztlyok s az llam, trzsi s llami istenek alakjai tntek fel. Az egy s mindenhat Istenrl, a mennyei uralkodrl alkotott kpzet „csak kpmsa az egy ….. keleti despotnak”. A teolgia felhasznlja az idealizmust, amely fiziolgiailag prblja bizonytani Isten ltt, szptgeti s elhomlyostja az Isten eszme tartalmt, s Istent gy igyekszik feltntetni, mint abszolt eszmt, vilgakaratot, valamifle szemlytelen racionlis principiumot. A marxizmus leleplezte az Isten-eszme reakcis voltt s tarthatatlansgt, kimutatta, mennyire hibaval az Isten-eszme vdelme, amikor azt a termszet- s trsadalomtudomny egsz fejldsmenete cfolja. Lenin ezt rta: „Az isten (trtnelmileg s kznapi let rtelmben vve) mindenekeltt olyan eszmk komplexuma, amelyeket a kls termszet s az osztlyelnyoms ltal megflemltett ember ostoba tehetetlensge szlt – olyan eszmk komplexuma, amelyek llandstjk ezt a tehetetlen flelmet, elaltatjk az osztlyharcot”.
Istenbizonytkok: az idealista filozfia logikai bizonytkai a valls f dogmja – az isten ltezsbe vetett hit – igazolsra. Az istenbizonytkok kzl kiemelkedik: 1. A kozmolgiai istenbizonytk: isten mint minden dolog s jelensg vgs oka ltezik. Ez a bizonytk a vilg idbeli vgessgnek s egy nem anyagi ok ltezsnek a felttelezsn alapszik. (Mr Platn s Arisztotelsz is rvelt vele, az jkorban Leibniz s Wolff szllt skra mellette). 2. A teolgiai bizonytk: a termszetben minden olyan clszeren van elrendezve, hogy ez csak gy magyarzhat meg, ha megengedjk egy, az sszes jelensgeket irnyt, vltozsaiknak clt ad termszetfeletti szlny ltezst. (Szokratsz s Platn vetette fel, majd a skolasztika, elssorban Aquini Tams fejlesztette tovbb). Ezt az rvet Darwin evolcis elmlete dnttte meg, amely feltrta a clszersg termszeti okait. 3. Az ontolgiai istenbizonytkot goston vetette fel, azt lltotta, hogy minden emberben benne rejlik istennek tkletes lnynek a fogalma. Ilyen fogalom pedig nem keletkezhetnk, ha a valsgban nem volna tkletes lny, kvetkezskppen, Isten ltezik. A kzpkorban ezt a bizonytkot Canterbury Anselm tmogatta. A gondolatilag ltezt az objektve relisan ltezvel azonost ontolgiai istenbizonytk tarthatatlansga annyira nyilvnval volt, hogy nemcsak a materialista filozfusok szlltak szembe vele, hanem szmos teolgus is (pl. Aquini Tams is elvetette). Az Isten az Aquini Tams ltal kidolgozott formban vltak ismertekk, aki a kozmonolgiai s a fiziko-teolgiai istenrven kvl a vilgban lev, metafizikusan felfogott mozgsbl s vletlenekbl is isten ltre kvetkeztet: Isten mint legfbb mozgat ltezik; Isten mint szksgszer lny ltezik. Ezenkvl ms formban is felhasznlja az ontolgiai istenbizonytkot is: szerinte a dolgok viszonylagos tkletessgbl kvetkezik egy legtkletesebb lny ltezse. A klnfle idealista tantsok ms istenbizonytkokat is hasznltak: ismeretelmleti, pszicholgiai, erklcsi bizonytkokat. Az Istent idealista oldalrl Kant cfolta, azt lltva, hogy Isten tapasztalaton felli, csak sszel felfoghat lny, s ezrt lte nem bizonythat. Az Isten elemzse azt mutatja, hogy logikai hibn (krben forg bizonyts – circulus in demonstrando) alapulnak, s vgs soron nem az szre, hanem a vak hitre plnek.
Iszlm: az egyik vilgvalls, amely fknt a Kzel- s Kzp-Kelet orszgaiban, szak-Afrikban, Dlkelet-zsiban, valamint a Szovjetuniban a kzp-zsiai kztrsasgok, az szak-Kaukzus, a Kaukzuson tl, a Tatr s a Baskir Autonm Kztrsasg laki krben terjedt el. Az iszlm Arbiban keletkezett a VII szzadban az arab npeknl, az skzssgi trsadalom felbomlsa s az osztlytrsadalom kialakulsa idejn, amikor a npek egysges feudlis-teoretikus llamm, az Arab kaliftuss egyesltek. E folyamatok ideolgiai tkrzdse volt az iszlm, amely az uralkod osztlyok rdekeit vd vallss vlt. A mohamednok „szent” knyvben, a Kornban kifejtett iszlm hitvalls a primitv vallsok? Tovbb a zsid valls, a keresztnysg, a zoroasztrizmus elemeibl alakult ki. Alapja az isten (Allah) mindenhatsgt hirdet dogma. A mohamedanizmus gerince az isteni eleve elrendels tana. A Korn szerint Allah eleve elrendelte minden ember sorst, az ember tehetetlen istennel szemben, s rabszolgai alzatra s trelemre szltja fel a hvket, Allah s fldi helytarti irnt, amirt mennyei boldogsgot gr a tlvilgon. Az iszlm jellemz vonsa az eszme, hogy ellensgnek tekintend minden „hitetlen” (gyaur), vagyis minden olyan ember aki nem mohamedn valls, aki nem fogadja el a nk alacsonyabbrendsgre vonatkoz tantst, a tbbnejsg trvnyessgt. Az iszlm igazolja a trsadalmi egyenltlensget, s a forradalmi harctl a fldntli boldogsg ttlen vrsnak vilgba viszi az embereket.
Jaltai Konferencia: 1945: a szvetsges hatalmak kormnyfi, Sztlin, Roosevelt s Churchill 1945 februr 4-tl 18-ig tancskozst tartottak. A trgyalsokon kidolgoztk a katonai terveket a kzs ellensg vgleges legyzsre. Megllapodtak Nmetorszg megszllsi rendszerben, s hogy a hbor utn egysges politikt kvetnek vele szemben. Elhatroztk, hogy megsemmistik a nmet militarizmust s ncizmust, felelssgre vonjk a hbors bnsket. A Nmetorszg ltal fizetend jvttel sszegt 20 millird dollrban hatroztk meg. A megllapods eltt eltr vlemnyek s tervek voltak Nmetorszgrl. Roosevelt s Churchill Nmetorszg feloszlatsa mellett voltak, Sztlin szemben llt a feldarabols tervvel. A tovbbi egyttmkds biztostsra megllapodtak abban, hogy a klgyminiszterek venknt 3-4 alkalommal tallkoznak. Elhatroztk, hogy nemzetkzi konferencit hvnak ssze az ENSZ megteremtsre, s hogy a nagyhatalmaknak vtjoguk lesz a Biztonsgi Tancsban, hogy a bkt s biztonsgot rint fontos problmk eldntshez a Tancs lland tagjainak (az t nagyhatalom) egyetrtse szksges. Megllapodtak abban, hogy Nmetorszg kapitulcija utn nhny hnappal a SZU hbort indt Japn ellen.
Jelensgek Egyetemes sszefggse: a vilg egyik legltalnosabb lttrvnye, amely az sszes trgyak s jelensgek egyetemes klcsnhatsnak eredmnye s megnyilvnulsa. Kifejezi minden rendszer sszes elemeinek s tulajdonsgainak bels strukturlis egysgt, valamint azt a vgtelenl sokfle kapcsolatot, amely brmely adott rendszert ms krnyez rendszerekhez vagy jelensgekhez fz. A testek egyetemes klcsnhatsa szabja meg maguknak a konkrt anyagi objektumoknak a ltezst s sszes specifikus sajtossgaikat. A jelensgek egyetemes sszefggse vgtelenl sokfle formban nyilvnul meg. Felleli a testek egyedi tulajdonsgai vagy a termszet konkrt jelensgei kztti viszonyokat, amelyek specifikus trvnyekben jutnak kifejezsre, valamint az anyag egyetemes tulajdonsgai s fejldsi tendencii kztti viszonyokat, amelyek specifikus trvnyekben jutnak kifejezsre, valamint az anyag egyetemes tulajdonsgai s fejldsi tendencii kztti olyan viszonyokat, melyek a lt egyetemes dialektikus trvnyeiben nyilvnulnak meg. Minden trvny ppen ezrt a jelensgek konkrt kifejezdse. A jelensgek egyetemes sszefggse folytn a vilg nem a jelensgek kaotikus tmkelege, hanem a mozgs egysges trvnyszer vilgfolyamata. A trgyak s jelensgek kztti sszefggsek lehetnek kzvetlenek, llandk s idlegesek, lnyegiek s nem-lnyegiek, szksgszerek s vletlenek, funkcionlisak s nem funkcionlisak stb. A jelensgek egyetemes sszefggse szoros kapcsolatban ll az oksggal, de az ok s okozat egymsba csap t, egyetemes sszefggsbe s klcsnhatsba n t. Ennek a klcsnhatsnak egyik esete a visszacsatols valamennyi nszablyoz rendszerben. A jelensgek kztti sszefggst nem szabad csupn a testek fizikai klcsnhatsra korltozni. Vannak ezenkvl hasonlthatatlanul bonyolultabb biolgiai s trsadalmi viszonyok, amelyek a maguk specifikus trvnyeinek vannak alrendelve. Az anyag progresszv fejldse s egyre magasabb szervezettsg formkra val tmenete arnyban egyre bonyolultabbakk vlnak a testek klcsns kapcsolatnak formi is, minsgileg j mozgsformk jelennek meg. Ezzel a trvnyszersggel tallkozunk a trsadalom fejldsben is, ahol a termelsi mdban vgbemen haladssal s a civilizci fejldsvel mind bonyolultabbakk vlik mind az egyes emberek, mind az llamok kztti kapcsolatok, egyre sokrtbbekk a politikai, gazdasgi, ideolgiai stb. viszonyok. Az „egyetemes sszefggs” elvnek nagy ismeretelmleti jelentsge van. Az objektv vilg megismerse csakis a jelensgek kztti sszefggs oksgi s ms forminak kutatsa, a leglnyegesebb kapcsolatok s viszonyok kiemelse alapjn lehetsges. A megismers haladsa abban realizldik, hogy a gondolat mozgsa a jelensgek s folyamatok kztti kevsb mly s kevsb ltalnos sszefggsek tkrzstl mlyebb s ltalnosabb sszefggseinek s viszonyainak tkrzse fel halad. A tudomnyok kialakulsa, differencildsa s osztlyozsa maga is a jelensgek ltalnos sszefggsnek tkrzse. Ezzel magyarzhat az, hogy a tudomnyos megismers haladsval a tudomnyok kapcsolata s klcsnhatsa szorosabb vlik, hogy „hatrtudomnyok” alakulnak ki, amelyek rgebben klnll ismeretterleteket kapcsolnak ssze (pl. a biokmia, az asztrofizika stb).
Jellem: az egyn lland pszichikai tulajdonsgainak sszessge, amelyek vgs soron lettevkenysgtl s letkrlmnyeitl fggnek, s tetteiben kifejezdik. A jellem ismeretben nagy vonsokban elrelthat, hogyan viselkedik majd az ember meghatrozott krlmnyek kztt. Az egyn trsadalmilag rtkes tulajdonsgainak kifejlesztsvel irnytani lehet a magatartst, a jellem fejldst. A jellem abban nyilvnul meg, hogy miknt viszonyul az ember nmaghoz, ms emberekhez, a rbzott gyekhez, dolgokhoz. A jellem leginkbb a trsadalmi gyakorlatban, a munkban, az ember tetteinek rendszerben, akarati tevkenysgben fejezdik ki, ami egsz magatartsra rnyomja blyegt. A jellem trsadalmi-llektani termszet, vagyis a szemlyisg vilgnzettl, az ltala felhalmozott ismeretektl s tapasztalatoktl, a magv tett erklcsi elvektl, az emberek irnytstl s velk val aktv klcsnhatstl fgg. Mivel a jellem nem veleszletett, az ember tevkenysgnek krlmnyei alaktjk, formljk, s gy a nevels fggvnye.
J s Rossz: a trsadalmi jelensgek s az emberi magatarts erklcsi rtkelst kifejez trtnelmileg vltoz tartalm etikai kategrik. J az, amit a trsadalom (vagy az adott halad osztly) erklcssnek, tmogatsra mltnak tall. A rossznak ezzel ellenttes jelentse van. A kizskmnyolk – isteni elrendelsre vagy „metafizikai” elvekre hivatkozva – „rkrvnynek” s ltalnos emberinek tntetik fel a maguk elkpzelst a jrl s a rosszrl. Az idealista erklcsi rendszerek kzl az egyik legjelentsebb Kant elmlete, mely szerint j az, ami megfelel a minden szlnyben benne rejl s az ember letkrlmnyeitl fggetlen erklcsi parancsnak (Kategorikus imperativusz). Mr az kori filozfiban kifejldtt a j s a rossz, az erklcsi magatarts materialista igny rtelmezse. A hedonizmus (Arisztipposz, Epikurosz) szerint j csak az, ami lvezetet okoz. Ezt az etikai tantst fejlesztettk tovbb a XVIII szzadi francia materialistk, klnsen Helvetius. A Marx eltti materializmus, br abbl indult ki, hogy az erklcsi magatarts forrsa az ember termszetben, letkrlmnyeiben s nevelsben rejlik, a jra s rosszra vonatkoz elkpzelst mgis rknek tartotta. A mai polgri etikt a leginkbb az jellemzi, hogy egyrszt megksrli erklcsileg megindokolni s igazolni a dolgozk s a gyarmati npek kizskmnyolst, msrszt tagadja az erklcsi tletek jelentsgt (logikai pozitivizmus az etikban). A marxista-leninista etika elveti a jrl s a rosszrl val kpzetek metafizikus rtelmezst. „Nprl, npre, korrl korra olyannyira vltoztak a jrl s a rosszrl val kpzetek, hogy egymsnak gyakran homlokegyenest ellentmondanak.”
Jobboldalisg: nylt vagy burkolt opportunizmus, a marxizmus-leninizmustl val elhajls. Kpviseli lebecslik vagy teljesen elvetik a proletrdiktatrt, tagadjk a forradalmi harcot, tlbecslik az osztlyellensg erit s albecslik a munksosztly harckzsgt, forradalmi ntudatt. A jobboldali elhajlk megtagadjk a marxizmus-leninizmus alapvet tteleit, az osztlyharcban megalkusznak. Kpviseli sok esetben a munksosztly ruliv vlnak.
Jog: az uralkod osztly trvnyerre emelt akarata, melynek tartalma az adott osztly anyagi letfelttelei, osztlyrdekei hatrozzk meg. Formailag a jog magatartsi normk s szablyok rendszere, melyeket az llamhatalom szab meg s szentest. A jogszablyok sajtos vonsa, az llam knyszerrel biztostja vgrehajtsukat. A felptmny rsze lvn, a jogot az adott trsadalom uralkod termelsi viszonyai hatrozzk meg: a jog egyben kifejezi s megszilrdtja e viszonyokat s a rjuk pl egyb trsadalmi viszonyokat. A jog trtnelmi tpusai a trsadalmi-gazdasgi alakulatoknak felelnek meg. A rabszolgatart, feudlis s polgri jog kzs vonsa a magntulajdon uralmi s alrendeltsgi viszonyaira pl kizskmnyols szentestse s vdelme. A rabszolgatart s a feudlis jog nyltan trvnyestette a kisebbsg fltti hatalmt s az uralkod osztlyok kivltsgos helyzett. A burzso jog kpmutat, mert a tksek relis jogait fejezi ki s emeli trvnyerre, mg a dolgozk szmra csupn formlis jogokat biztost. Az imperializmus korban a burzsozia mindinkbb elveti az egykor ltala meghirdetett s kialaktott trvnyessget, s ttr az elnyoms trvnytelen mdszereire. Antagonisztikus trsadalomban az osztlyharc hatst gyakorol a jogra, amely bizonyos fokig az osztlyerviszonyokat is tkrzheti. Azok az engedmnyek, amelyeket az uralkod osztly knytelen a dolgozk nyomsra meghozni, nem vltoztatnak a jog osztlytartalmn. Minsgileg j tpus jog a szocialista jog, amely trvnyesen rgzti a szocialista tulajdonon alapul j termelsi s trsadalmi viszonyokat. A szocialista jog a kommunizmus ptsnek eszkze. A szocialista jog a np trvnyerre emelt akarata, a trtnelem sorn els zben hoz ltre s biztost valban demokratikus szabadsgjogokat. Ellenttben a burzso joggal, a dolgozknak valdi jogokat ad, amelyeket az llam a rendelkezsre ll minden eszkzzel biztost.
„Jlti llam”: modern polgri kzgazdasgi s szociolgiai elmlet, amely szerint a monopoltks llam gazdasgszablyz tevkenysge (konjuktrasztnzs, kltsgvetsi kltekezs, progresszv adztats, teljes foglalkoztatottsg stb.) az egsz trsadalom javt, jltt, biztostja a tks gazdasgi let vlsgmentes fejldst s ezzel a lakossg ltalnos jltt. Clja a kapitalizmus ellentmondsainak leplezse s az osztlyharc lecsendestse.
Kapitalista Vilggazdasgi Rendszer: /felbomlban lv!/ a fejlett tksorszgok, valamint a tlk gazdasgilag vagy politikailag fgg fejld orszgok gazdasgainak sszefggse. A kapitalista vilggazdasgi rendszeren bell a leggazdagabb fejlett tksorszgok az egyenltlen csere, a tkekivitel stb. tjn kizskmnyoljk az elmaradott terleteket. Az orszgok kztti fejlettsgbeli klnbsg tovbb fokozdik.
Kapitalizmus: a feudalizmust felvlt trsadalmi-gazdasgi alakulat, amely a termelsi eszkzk magntulajdonn, a brmunka kizskmnyolsn alapszik. A tks termels alaptrvnye: az rtktbblet-szerzs. A kapitalizmust a termels anarchija, idszaki vlsgok, krnikus munkanlklisg, a tmegek nyomora, konkurencia s hbork jellemzik. A kapitalizmus alapvet ellentmondsa a munka trsadalmi jellege s az elsajtts magntks formja kztti ellentmonds, mely a tks trsadalom kt alapvet osztlya, a proletritus s a burzsozia antagonizmusban nyilvnul meg. A proletritusnak a kapitalizmus egsz trtnetn vgighzd osztlyharct a szocialista forradalom tetzi be. A tks alap felptmnynek f elemeit a politikai s jogi intzmnyek, valamint a polgri ideolgia rendszere alkotjk. A kapitalizmus ideolgusai ltal proklamlt egyenlsget teljesen formliss teszi a gazdasgi egyenltlensg, s a dolgozkat a politikai lettl tvol tart llamgpezet. A XVI szzadban kialakult kapitalizmus halad szerepet tlttt be a trsadalom fejldsben, mivel jval nagyobb munkatermelkenysget biztostott, mint a feudalizmus. A XIX s XX szzad forduljn legfelsbb, vgs szakaszba lpett, amelyet a monopliumok s a finncoligarchia uralma jellemez. Ebben a stdiumban szles krben elterjedt az llammonopolista kapitalizmus, amely hallatlan mrtkben fokozza a militarizmust, s egyesti a monopliumok hatalmt az llam erejvel. Az els vilghbor s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalom jelzi a kapitalizmus ltalnos vlsgnak kezdett. A msodik vilghborval s a tbb eurpai s zsiai orszgban ezt kveten zajlott szocialista forradalommal kezddtt e vlsg msodik szakasza. Jelenleg a kapitalizmus ltalnos vlsgnak fejldse j szakaszba lpett, melynek sajtossga, hogy kialakulsa nem vilghborval fgg ssze. A kapitalizmus rothadsa az Egyeslt llamokban, napjaink vezet imperialista orszgban szlelhet leginkbb, amely a militarizlt gazdasgi let s a krnikus munkanlklisg orszgv vlt.
A Kapitalizmus ltalnos Vlsga: a tks trsadalom mindenoldal, a gazdasgi alapra s a felptmnyre egyarnt kiterjed, a rendszer hanyatlst kifejez vlsga. Nem azonos a tltermelsi gazdasgi vlsgokkal, amelyek a gazdasgi let visszatr megrzkdtatsai. A kapitalizmus ltalnos vlsga egsz trtnelmi korszakot lel fel, amely az els vilghborval s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalom gyzelmvel kezddtt el, s a szocialista forradalom vilgmret gyzelmvel zrul. Jellemzi: 1. A kapitalizmus megsznt Fldnk kizrlagos trsadalmi-gazdasgi rendszere lenni. 2. A gyarmati rendszer vlsga, majd a hatvanas vekben teljes sztesse. 3. A kilezdtt piacproblma. 4. A krnikus kapacits-kihasznlatlansg, munkanlklisg. 5. Az llammonopolista tendencik ersdse. 6. A kapitalizmus ellentmondsainak lezdse. Tekintettel arra, hogy a kapitalizmus ltalnos vlsga az els vilghborval – amelyet az imperializmus bels ellentmondsai vltottk ki – s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalommal kezddtt, fejldst is egyrszt az imperializmus bels ellentmondsai, msrszt a szocialista vilgforradalmi folyamat hatrozzk meg.
Karrierizmus: nz, becsvgy, a kzssg rdeknek rovsra trtn, eszkzkben nem vlogat trtets az egyni sikerrt, elbbre jutsrt a szolglatban vagy ms munkaterleten.
Keresztny Erklcs: a keresztny valls ltal hirdetett erklcs, amelyet az egyhz legmagasztosabb s leghumnusabb erklcsknt, normit pedig ltalnos emberi normkknt tnteti fel, s rvknt itt elssorban a szeretet parancsra hivatkozik. Valjban az egyhz bizonyos vilgi normkat monopolizlt s szentestett, s ezeket a kizskmnyol osztlyok szolglatba lltotta. A keresztnysgben – amely trtnetileg az elnyomottak vallsaknt szletett meg – kifejezsre jutottak a tmegek vgyai is (klnsen a kisemmizettek testvrisgnek, a felebarti szeretetnek az eszmjben). Az egyhz azltal, hogy az ltalnos szeretet s megbocstst prdiklja, a tmegek ellen fordtja a parancsolatokat. Ezrt a keresztny erklcs kpmutat s lszent. Az igazsg diadalt s az elnyomottak szenvedseirt val jutalmt az egyhz „isteni orszgtl” vrja, melynek eljvetele nem az emberektl, hanem egyedl Isten akarattl fgg: ebbl kvetkezen erklcstelennek blyegezi a tmegek harct a trsadalom talaktsrt. A keresztny erklcs, mely az alzatossgot s az engedelmessget prdiklja, lnyegt tekintve reakcis.
Keresztnysg: vilgvalls az iszlm s a buddhizmus mellett. Az I szzad msodik felben keletkezett Rmai Birodalom keleti tartomnyaiban mint a rabszolgk s az elnyomott trsadalmi rtegek vallsa. Az idk sorn sok vltozson ment keresztl, az uralkod osztlyok vallsa lett s llamvallsknt fogadtk el. A keresztnysg gyzelmnek okai: 1. A keresztnysg a kizskmnyolt orszgokban a tlvilgi boldogsg s igazsgossg remnyt keltette. 2. A Rmai Birodalomnak egysges vallsra volt szksge, mely minden emberhez szl, tekintet nlkl osztly s nemzeti hovatartozsra. 3. Az uralkod osztlyoknak elnys volt, minthogy rintetlenl hagyta a trsadalom osztlyalapjait s az elnyomst Isten nevvel szentestette. A keresztnysg tovbbi fejldsben, az egyhzi szervezet s a vallsgyakorlat megteremtsben fontos szerepe volt a niceai kumnikus zsinatnak (325), amelyben kidolgoztk a hit szimblumait, s rgztettk a keresztnysg alapvet dogmit. A mai keresztnysg nem egysges a hitttelek, a vallsgyakorlat s a szertartsok tekintetben. Hrom f irnyzata van: a katolicizmus (Katolikus egyhz), a pravoszlv valls s a protestantizmus de ezenkvl szmos klnfle szektra is felbomlik (baptistk, adventistk, jehovistk stb). a keresztny tants alapja: a keleti vallsok kpzetei, fogalmai az engesztel ldozatrl s az isteni megvltsrl, de hatssal voltak r a sztoikusok (tbbek kzt Seneca) s Philn tanai is. A keresztnysg f tantsa, a mitikus istenemberrel, Jzus Krisztussal, az Isten fival kapcsolatos, aki a legenda szerint az gbl szllt fldre, ahol szenvedett s meghalt, majd feltmadt, hogy megvltsa az emberisget az eredend bntl. A fldi let, a keresztnysg tantsa szerint csak ideiglenes tartzkods az ember szmra, elkszlet a tlvilgi rk letre. A kizskmnyol rend s csak a mlt maradvnyaknt ltezik, majd a kommunista trsadalom ptsnek folyamatban fokozatosan megsznik.
Ketts Igazsg: filozfiai terminus, a filozfia s a teolgia igazsgnak egymstl val klcsns fggetlensgt hirdet felfogst jelli. A ketts igazsg a kzpkorban keletkezett s clja az volt, hogy a filozfit s a tudomnyt kiszabadtsa a valls uralma all. Ez a legvilgosabban az arab filozfiban jutott kifejezsre. Averroes pldul azt vallotta, hogy a filozfiban vannak a teolgia szmra elfogadhatatlan igazsgok s fordtva. Ezt a tantst fejlesztettk tovbb az averroizmus kpviseli, a nominalizmus kpviseli (Dun Scotus? William Occam), a renesznsz korban Pomponazzi s msok. Napjainkban a ketts igazsgrl szl tantst a teolgia s a reakcis burzso filozfia a valls vdelmre s a tudomnyos materialista vilgszemllet elleni harcra hasznlja fel.
Ktfrontos Harc: egyidej harc mind a jobboldali, mind a „baloldali” elhajls ellen. Az teszi szksgess, hogy a kispolgrsgra jellemz ingadozsok hatnak a munksosztlyra, kvetkezskppen a kommunista prtokban is jelentkezhetnek. Az MSZMP kvetkezetes harcot vvott mindkt elhajls ellen, m az eredmnyessge nem volt sikeres..
Knlat: az az r- s szolgltatsmennyisg, amelyet adott ron megvtelre ajnlanak. A knlat nagysga, illetve a kereslethez val viszonya az ralakuls fontos tnyezje.
Kisrutermels: az ruk ellltsa a termel sajt munkaeszkzeivel s sajt, illetve csaldtagjai munkjval. A termelsi eszkzk magntulajdonn alapul, de az ru ellltsa nem idegen munkaer kizskmnyolsval trtnik. Jellegzetes kpviseli a kzmvesek s a paraszti kistermelk.
Kisipar: a gyripartl az zemek, telepek nagysga alapjn elhatrolt, azt el nem r ipari tevkenysg. Magyarorszgon kisiparon a magn kisipart rtjk. 1973-ban az orszgban 70 ezer nll magn kisiparos volt. Rajtuk kvl mintegy 20 ezren munkaviszonyuk megtartsa mellett rendelkeztek iparengedllyel.
|