mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : Marx: Gazdasgi-filozfiai kziratok [MAGNTULAJDON S KOMMUNIZMUS30]

Marx: Gazdasgi-filozfiai kziratok [MAGNTULAJDON S KOMMUNIZMUS30]

De tulajdonnlklisg s tulajdon ellentte egy mg kzmbs, nem a bels viszonyhoz val tevkeny vonatkozsban, mg nem ellentmondsknt felfogott ellentt, ameddig nem a munka s a tke ellentteknt fogjk fel. A magntulajdon elrehaladott mozgsa nlkl is - a rgi Rmban, Trkorszgban stb. - kimondhatja magt ez az ellentt az els alakban. gy ez az ellentt mg nem mint maga a magntulajdon ltal ttelezett jelenik meg. De a munka, a magntulajdonnak a szubjektv lnyege mint a tulajdon kizrsa, s a tke, az objektv munka mint a munka kizrsa - ez a magntulajdon mint a maga kifejlett ellentmondsi viszonya, s azrt energikus, a feloldshoz hajt viszony.

 


Az nelidegenls megszntetse ugyanazt az utat teszi meg, mint az nelidegenls. Elszr a magntulajdont csak objektv oldalban - de mgis a munkt tekintve lnyegnek - veszik szemgyre. Ltezsi formja ennlfogva a tke, amely „mint olyan" megszntetend (Proudhon31). Vagy a munka klns mdjt - mint egyenlstett, parcellzott s ezrt nem-szabad munkt - fogjk fel a magntulajdon rtalmassgnak s embertl elidegenlt ltezsnek forrsaknt, - Fourier, aki a fiziokratknak megfelelen a fldmvel munkt megint legalbbis a kitntetettknt fogja fel, mg Saint-Simon ezzel ellenttben az ipari munkt mint olyant jelenti ki a lnyegnek s mr csak az iparosok egyedli uralmt s a munksok helyzetnek javtst hajtja.

A kommunizmus vgl a megszntetett magntulajdon pozitv kifejezdse, elszr is az ltalnos magntulajdon. Amikor a kommunizmus ezt a viszonyt ltalnossgban fogja meg, 1. els alakjban csak annak ltalnostsa s kiteljesedse; mint ilyen ketts alakban mutatkozik meg: Elszr a dologi tulajdon uralma oly nagy vele szemben, hogy mindent meg akar semmisteni, ami nem alkalmas arra, hogy magntulajdonknt mindenki birtokolhassa; erszakos mdon el akar vonatkoztatni tehetsgtl stb. A fizikai kzvetlen birtokls szmt a szemben az let s ltezs egyetlen cljnak; a munks meghatrozst nem szntetik meg, hanem minden emberre kiterjesztik; a magntulajdon viszonya marad a kzssg viszonya a dolgok vilghoz; vgl ez a mozgalom, hogy a magntulajdonnal az ltalnos magntulajdont lltsk szembe, abban az llati formban monddik ki, hogy a hzassggal (amely mindenesetre az exkluzv magntulajdon egy formja) a nkzssget lltja szembe, ahol teht a n kzssgi s kzs-kznsges tulajdonn lesz. Azt mondhatjuk, hogy a nkzssgnek ez a gondolata ennek a mg egszen nyers s gondolatnlkli kommunizmusnak kimondott titka.

Mint ahogy a n a hzassgbl az ltalnos prostitciba*, gy a gazdagsgnak, azaz az ember trgyi lnyegnek egsz vilga a magntulajdonossal val exkluzv hzassg viszonybl a kzssggel val egyetemes prostitci viszonyba lp. Ez a kommunizmus - amennyiben mindentt tagadja az ember szemlyisgt - ppen csak kvetkezetes kifejezse a magntulajdonnak, amely ez a tagads. Az ltalnos s hatalomknt konstituld irigysg az a rejtett forma, amelyben a kapzsisg elll, s csak ms mdon elgti ki magt. Minden magntulajdonnak mint olyannak a gondolata legalbb a gazdagabb magntulajdon ellen fordul mint irigysg s egyenlstsi vgy, gyhogy ezek mg a konkurrencia lnyegt is alkotjk. A nyers kommunista csak ennek az irigysgnek s az elkpzelt minimumbl kiindul ezen egyenlstsnek a kiteljeslse. Meghatrozott lehatrolt mrtke van. Hogy a magntulajdonnak ez a megszntetse mennyire nem valsgos elsajtts, azt ppen a mvelds s a civilizci egsz vilgnak elvont tagadsa, a szegny s szksgletnlkli ember termszetellenes egyszersghez val visszatrs bizonytja, aki nemcsak hogy nem jutott tl a magntulajdonon, hanem mg csak el sem jutott hozz.
A kzssg csak a munka kzssge s a munkabr

 * A prostitci csak klns kifejezse a munks ltalnos prostitcijnak, s minthogy a prostitci olyan viszony, amelybe nemcsak a prostitult, hanem a prostitul is beletartozik - akinek az alvalsga mg nagyobb -, gy teht a tks stb. is beletartozik ebbe a kategriba.32 - Marx jegyzete.
 

egyenlsge, amelyet a kzssgi tke, a kzssg mint az ltalnos tks fizet ki. A viszonynak mindkt oldala egy elkpzelt ltalnossgba van felemelve a munka mint az a meghatrozs, amelybe mindenki bele van helyezve, a tke mint a kzssg elismert ltalnossga s hatalma.
A nhz mint a kzssgi kj zskmnyhoz s szolgljhoz val viszonyban az a vgtelen lefokozs van kimondva, amelyben az ember nmaga szmra exisztl, mert e viszony titknak flrerthetetlen, hatrozott, nyilvnval, leleplezett kifejezse a frfinak a nhz val viszonyban van s abban a mdban, ahogy a kzvetlen, termszetes nembeli viszonyt felfogjk. Az embernek az emberhez val kzvetlen, termszetes, szksgszer viszonya a frfinak a nhz val viszonya. Ebben a termszetes nembeli viszonyban az embernek a termszethez val viszonya kzvetlenl az emberhez val viszonya, mint ahogy az emberhez val viszonya kzvetlenl a termszethez val viszonya, sajt termszetes meghatrozsa. Ebben a viszonyban teht rzkileg, egy szemllhet tnyre reduklva jelenik meg, mennyire lett az emberi lnyeg az embernek termszett vagy a termszet az ember emberi lnyegv. Ebbl a viszonybl teht meg lehet tlni az ember egsz mveldsi fokt.

E viszony jellegbl kvetkezik, mennyire lett a maga szmra s ragadta meg magt az ember mint nembeli lny, mint ember; a frfinak a nhz val viszonya az embernek az emberhez val legtermszetesebb viszonya. Benne teht megmutatkozik, mennyire lett az ember termszetes viszonyulsa emberiv, vagy menynyre lett az emberi lnyeg neki termszetes lnyegg, mennyire lett emberi termszete neki termszett. Ebben a viszonyban az is megmutatkozik, mennyire lett az ember szksglete emberi szksglett, mennyire lett neki teht a msik ember mint ember szksglett, s legegynibb ltezsben mennyire kzssgi egyttal.


A magntulajdon els pozitv megszntetse, a nyers kommunizmus teht csak megjelensi formja a magt pozitv kzssgknt ttelezni akar magntulajdon alvalsgnak.
2. A kommunizmus α) mg politikai termszet, demokratikus vagy despotikus; β) az llam megszntetsvel, de egyszersmind mg ki nem teljesedett, s mg mindig a magntulajdonnal, azaz az ember elidegenlsvel terhelt lnyeg. Mindkt formban a kommunizmus mr az ember reintegrcijnak vagy magba val visszatrsnek, az emberi nelidegenls megszntetsnek tudja magt, de amennyiben mg nem ragadta meg a magntulajdon pozitv lnyegt, s ppoly kevss rtette meg a szksglet emberi termszett, mg annak foglya s attl fertztt is. Br a magntulajdon fogalmt megragadta, de a lnyegt mg nem.
3. A kommunizmus mint a magntulajdonnak - mint emberi nelidegenlsnek - pozitv megszntetse s ezrt mint az emberi lnyegnek az ember ltal s az ember szmra trtn valsgos elsajttsa: ezrt mint az embernek trsadalmi, azaz emberi emberknt a magrt-valan teljes, tudatosan s az eddigi fejlds egsz gazdagsgn bell ltrejtt visszatrse. Ez a kommunizmus mint kiteljesedett naturalizmus = humanizmus, mint kiteljesedett humanizmus = naturalizmus, ez az embernek a termszettel s az emberrel val ellentmondsos harcnak igazi feloldsa, az exisztencia s lnyeg, a trgyiasuls s nigazols, a szabadsg s szksgszersg, az egyn s nem kztti harc igazi feloldsa. Ez a trtrtelem feloldott rejtlye s magt e megoldsnak tudja.


A trtnelem egsz mozgsa ezrt - olykppen, mint a kommunizmus valsgos nemzsi aktusa - empirikus ltezsnek szletsi aktusa - ppgy a kommunizmus gondolkod tudata szmra is ltrejvsnek fogalmilag megragadott s tudott mozgsa, mg ama mg ki nem teljesedett kommunizmus a magntulajdonnal szembenll egyes trtneti alakoktl trtneti bizonytkot, a fennllban rejl bizonytkot keres a maga szmra, azltal, hogy a mozgsbl egyes mozzanatokat (Cabet, Villegardelle stb. klnsen ezen a lovon nyargalnak33) kiragad s trtneti telivrsgnek bizonytkaiknt rgzt, amivel ppen azt trja el, hogy e mozgs arnytalanul nagyobb rsze ellentmond lltsainak, s hogy - ha egyszer mr volt - ppen az elmlt lte cfolja a lnyegre vonatkoz ignyt.

 

Hogy az egsz forradalmi mozgalom a magntulajdon mozgsban, ppen a gazdasgban, tallja meg mind empirikus, mind elmleti bzist, annak szksgszersgt knny tltni.
Ez az anyagi, kzvetlenl rzki magntulajdon az elidegenlt emberi letnek anyagi rzki kifejezse.
 
Mozgsa - a termels s fogyaszts - minden eddigi termels mozgsnak rzki megnyilatkozsa, azaz az ember megvalsulsa vagy valsga. Valls, csald, llam, jog, morl, tudomny, mvszet stb. csak klns mdjai a termelsnek s ennek ltalnos trvnye al esnek. A magntulajdon pozitv megszntetse - mint az emberi let elsajttsa - ennlfogva a pozitv megszntetse minden elidegenlsnek, teht az ember visszatrse a vallsbl, csaldbl, llambl stb. a maga emberi, azaz trsadalmi ltezsbe. A vallsi elidegenls mint olyan csak az ember bensejben, a tudat terletn megy vgbe, de a gazdasgi elidegenls a valsgos let elidegenlse - megszntetse ezrt mindkt oldalt tfogja. Magtl rtetdik, hogy a mozgs a klnbz npeknl aszerint veszi els kezdett, hogy a np igazi elismert lete inkbb a tudatban, vagy pedig a kls vilgban megy-e vgbe, inkbb az eszmei, vagy pedig a relis let-e.

A kommunizmus nyomban (Owen) az ateizmussal kezddik, az ateizmus elszr mg nagyon tvol ll attl, hogy kommunizmus legyen, mint ahogy ez az ateizmus inkbb mg elvonatkoztats. - -
Az ateizmus filantrpija ezrt elszr csak egy filozfiai elvont filantrpia, a kommunizmus nyomban relis s kzvetlenl hatni feszlt.
Lttuk, hogy a pozitve megszntetett magntulajdon elfeltevse mellett mikppen termeli az ember az embert, nmagt s a msik embert; hogy a trgy, amely egynisgnek kzvetlen tevkenykedse, mikppen egyttal a sajt ltezse a msik ember, ennek ltezse szmra s annak ltezse az szmra. ppgy azonban mind a munka anyaga, mind az ember mint szubjektum a mozgsnak eredmnye is, kiindulpontja is (s hogy nekik kell lennik e kiindulpontnak, ppen ebben rejlik a magntulajdon trtneti szksgszersge). Teht a trsadalmi jelleg az egsz mozgs ltalnos jellege; mint ahogy maga a trsadalom az embert mint embert, termeli, gy a trsadalmat az ember termeli. A tevkenysg s az lvezet mind tartalmuk, mind az exisztencia-mdjuk szerint trsadalmiak; trsadalmi tevkenysg s trsadalmi lvezet; a termszet emberi lnyege csak a trsadalmi ember szmra ltezik, mert csak itt ltezik a termszet az ember szmra mint az emberrel val ktelk, mint a maga ltezse a msik szmra s a msik az szmra, s mint az emberi valsg leteleme, csak itt ltezik mint az ember sajt emberi ltezsnek alapzata.

Csak itt lett termszetes ltezse emberi ltezsv s a termszet a szmra emberr. Ily mdon a trsadalom az embernek a termszettel val kiteljesedett lnyegegysge, a termszet igazi feltmadsa, az ember vgigvitt naturalizmusa s a termszet vgigvitt humanizmusa.
A trsadalmi tevkenysg s a trsadalmi lvezet semmikppen sem csakis egy kzvetlenl kzssgi tevkenysg s kzvetlenl kzssgi lvezet formjban exisztl, jllehet a kzssgi tevkenysg s a kzssgi lvezet, azaz az a tevkenysg s az az lvezet, amely kzvetlenl ms emberekkel val valsgos trsasgban nyilvnul s igazoldik, mindentt fenn fog forogni ott, ahol a trsadalmisg ama kzvetlen kifejezdse tartalmnak lnyegben megalapozott s termszethez hozzmrt.


mde ha n tudomnyosan stb. tevkenykedem, s ez oly tevkenysg, amelyet ritkn folytathatok msokkal kzvetlen kzssgben, akkor is trsadalmilag, mert emberknt tevkenykedem. Nemcsak tevkenysgem anyaga - mint maga a nyelv is, amelyen a gondolkod tevkenykedik - van adva nekem trsadalmi termkknt, hanem sajt ltezsem maga trsadalmi tevkenysg; ezrt azt, amit magambl csinlok, a trsadalom szmra s magamnak mint trsadalmi lnynek tudatval csinlom magambl.
Az n ltalnos tudatom csak elmleti alakja annak, aminek a relis kzssg, trsadalmi lnyeg az eleven alakja, mg manapsg az ltalnos tudat elvonatkoztats a valsgos lettl s mint ilyen azzal ellensgesen lp szembe. Ezrt az n ltalnos tudatomnak a tevkenysge is - mint olyan - az n elmleti ltezsem mint trsadalmi lny.
Mindenekeltt kerlni kell, hogy a „trsadalmat" megint mint elvonatkoztatst rgztsk az egynnel szemben. Az egyn maga a trsadalmi lny. letnyilvntsa - ha nem jelenik is meg egy kzssgi, msokkal egyttesen vgbevitt letnyilvnts kzvetlen formjban - azrt maga a trsadalmi let nyilvntsa s igazolsa. Az ember egyni s nembeli lete nem klnbzek, brmennyire gy van is - s ez szksgszer -, hogy az egyni let ltezsi mdja a nembeli letnek egy inkbb klns vagy inkbb ltalnos mdja, vagy minl inkbb gy van, hogy a nembeli let egy inkbb klns vagy ltalnos egyni let.
Nembeli tudatknt igazolja az ember az relis trsadalmi lett s csak valsgos ltezst ismtli meg a gondolkodsban, mint ahogy megfordtva a nembeli lt a nembeli tudatban van igazolva s ltalnossgban, mint gondolkod lny, van magrt-valan.


Az ember - brmennyire egy klns egyn is ezrt, s ppen klnssge teszi t egynn s valsgos egyni kzssgi lnny - ppannyira a totalits is, az eszmnyi totalits, a szubjektv ltezse a gondolt s rzett trsadalomnak magrt-valan, mint ahogy a valsgban is mind a trsadalmi ltezs szemlleteknt s valsgos lvezeteknt, mind pedig emberi letnyilvnts totalitsaknt ltezik.
Gondolkods s lt teht megklnbztetettek ugyan, de egyszersmind egysgben vannak egymssal.
A hall a nem rideg gyzelmnek ltszik a meghatrozott egyn felett s ellentmondani ltszik egysgknek; de a meghatrozott egyn csak egy meghatrozott nembeli lny, s mint ilyen haland.
<4. Mint ahogy a magntulajdon csak az rzki kifejezdse annak, hogy az ember ugyanakkor magrt-valan trgyiv lesz s ugyanakkor ppensggel egy idegen s embertelen trgyknt lesz a maga szmra, hogy letnyilvntsa [Lebensusserung] letnek klsv-idegenn vlsa [Lebensentusserung], megvalsulsa megvaltlanulsa, idegen valsg, - ugyangy a magntulajdon pozitv megszntetst, azaz az emberi lnyegnek s letnek, a trgyi embernek, az emberi mveknek az ember szmra s az ember ltal val rzki elsajttst nemcsak a kzvetlen, egyoldal lvezet rtelmben kell megfogni, nemcsak a birtokls rtelmben, a brs rtelmben.

Az ember a maga mindenoldal lnyegt mindenoldalan sajttja el, teht mint totlis ember. A vilghoz val mindegyik emberi viszonya, lts, halls, szagls, zlels, tapints, gondolkods, szemlls, rzkels, akars, tevkenykeds, szerets, egyszval egynisgnek sszes szervei, valamint azok a szervek, amelyek kzvetlenl kzssgi szervformjukban vannak, trgyi viszonyulsukban, vagyis a trgyhoz val viszonyulsukban annak elsajttst jelentik; az emberi valsg elsajttsa, a trgyhoz val viszonyulsa az emberi valsg tevkenykedse; az emberi valsg ezrt ppolyan sokfle, mint amilyen sokflk az emberi lnyegi meghatrozsok s tevkenysgek; emberi hatkonysg s emberi szenveds, mert a szenveds, emberileg megfogva, az ember nlvezete.


A magntulajdon oly ostobkk s egyoldalakk tett bennnket, hogy egy trgy csak akkor a mienk, ha brjuk, ha teht tkeknt exisztl szmunkra, illetve, ha kzvetlenl birtokoljuk, megesszk, megisszuk, testnkn viseljk, lakjuk stb., egyszval hasznljuk. mbr a magntulajdon magnak a birtoknak mindeme kzvetlen megvalsulsait megint csak ltfenntartsi eszkzkknt fogja fel, s az let, amelynek eszkzeil szolglnak, a magntulajdon lete: munka s tksts.
Az sszes fizikai s szellemi rzkek helybe ennlfogva az sszes ilyen rzkek egyszer elidegenlse, a brs rzke lpett. Erre az abszolt szegnysgre kellett reduklni az emberi lnyeget, hogy bels gazdagsgt magbl kivajdja. (A brs kategrijrl lsd Hesst az „Einundzwanzig Bogen"-ban.34)
A magntulajdon megszntetse ezrt az sszes emberi rzkek s tulajdonsgok teljes emancipcija; de ppen azltal ezen emancipci, hogy ezek az rzkek s tulajdonsgok mind szubjektve, mind objektve emberiekk lettek. A szem emberi szemm lett, amint trgya trsadalmi, emberi, az embertl az ember szmra szrmaz trggy lett. Az rzkek ezrt kzvetlenl a gyakorlatukban teoretikusokk lettek. A dologhoz a dolog kedvrt viszonyulnak, de maga a dolog trgyi emberi viszonyuls nmaghoz s az emberhez* s megfordtva. A szksglet vagy az lvezet ezrt elvesztette egoisztikus termszett, a termszet pedig puszta hasznossgt, mivel a haszon emberi haszonn vlt.


ppgy a tbbi emberek rzkei s lvezete az n sajt elsajttsomm lettek. E kzvetlen szerveken kvl ezrt trsadalmi szervek kpzdnek, a trsadalom formjban, teht pl. a tevkenysg kzvetlenl msokkal val trsasgban stb. az n letnyilvntsom egyik szervv lett s az emberi let elsajttsnak egyik mdjv.Magtl rtetdik, hogy az emberi szem mskpp lvez, mint a nyers, embertelen szem, az emberi fl mskpp, mint a nyers fl stb.
Lttuk. Az ember csak akkor nem veszti el magt

 * Gyakorlatilag csak akkor viszonyulhatok emberileg a dologhoz, ha a dolog emberileg viszonyul az emberhez. - Marx jegyzete.
 

trgyban, ha az szmra mint emberi trgy vagy trgyi ember lesz. Ez csak akkor lehetsges, ha az szmra mint trsadalmi trgy, maga pedig a maga szmra mint trsadalmi lny, ahogy a trsadalom e trgyban mint rte-val lnyeg lesz.
Amennyiben ezrt az ember szmra a trsadalomban egyfell a trgyi valsg mindentt mint az emberi lnyegi erk valsga, mint emberi valsg s ennlfogva sajt lnyegi erinek valsga lesz, annyiban az sszes trgyak mint sajtmaga trgyiasulsa, mint egynisgt igazol s megvalst trgyak, mint az trgyai lesznek szmra, azaz trgy maga lesz. Hogy hogyan lesznek szmra mint az vi, az a trgy termszettl s a nekik megfelel lnyegi er termszettl fgg: mert ppen e viszony meghatrozottsga alkotja az igenls klns, valsgos mdjt. A szem szmra mskpp lesz egy trgy, mint a fl szmra, s a szem trgya maga msvalami, mint a fl.

Minden lnyegi er sajtsgossga ppen sajtsgos lnyege, teht trgyiasulsnak, trgyilag valsgos, eleven ltnek is sajtsgos mdja. Nemcsak a gondolkodsban, hanem az sszes rzkekkel igenldik ezrt az ember a trgyi vilgban.
Msfell, szubjektve felfogva: Mint ahogy csak a zene breszti fel az ember zenei rzkt, mint ahogy a zeneietlen fl szmra nincs rtelme a legszebb zennek sem, nem trgy a szmra, mert az n trgyam csak az n lnyegi erim egyiknek igazolsa lehet, teht csak gy lehet az n szmomra, mint ahogy az n lnyegi erm mint magrt-val szubjektv kpessg van, mert egy trgy rtelme szmomra (csak egy
neki megfelel rzk [Sinn] szmra van rtelme [Sinn]) ppen annyira terjed, amennyire az n rzkem terjed, ezrt a trsadalmi ember rzkei ms rzkek, mint a nem-trsadalmi; csak az emberi lny trgyilag kibontakozott gazdagsga ltal kpezdik ki s rszben csak ezzel jn ltre a szubjektv emberi rzkisg gazdagsga, a zenei fl, a forma szpsge irnt fogkony szem, egyszval emberi lvezetekre kpes rzkek, olyan rzkek, amelyek emberi lnyegi erkknt igazoldnak. Mert nemcsak az t rzk, hanem az gynevezett szellemi rzkek, a gyakorlati rzkek is (akarat, szeretet stb.), egyszval az emberi rzk, az rzkek emberi volta csak a maga trgynak ltezse ltal, az emberieslt termszet ltal lesz. Az t rzk kikpezdse az egsz eddigi vilgtrtnelemnek munkja.

Az rzknek, amely a nyers gyakorlati szksglet foglya, csak korltolt rtelme is van.> A kihezett ember szmra nem exisztl az tel emberi formja, hanem csak telknt val elvont ltezse; ppgy el kerlhetne legnyersebb formjban, s nem lehet megmondani, miben klnbzik ez a tpllkozsi tevkenysg az llati tpllkozsi tevkenysgtl. A gondterhelt, szksglettel br embernek nincs rzke a legszebb sznjtk irnt sem; az svnyrus csak a kereskedelmi rtket ltja, de nem az svny szpsgt s sajtsgos termszett; nincs mineralgiai rzke; teht az emberi lnyeg trgyiasulsa kell mind elmleti, mind gyakorlati tekintetben ahhoz, hogy az ember rzkt emberiv tegye, mind pedig ahhoz, hogy megteremtse az emberi s termszeti lnyeg egsz gazdagsga szmra megfelel emberi rzket.
 
<Mint ahogy a magntulajdonnak s gazdagsgnak, valamint nyomorsgnak - az anyagi s szellemi gazdagsgnak s nyomorsgnak - mozgsa rvn a ltrejv trsadalom e kikpezdshez minden anyagot kszentall, ugyangy termeli a ltrejtt trsadalom az embert lnyegnek emez egsz gazdagsgban, a gazdag, mindenoldal s mly rzk s rtelm embert mint a maga lland valsgt. ->
Ltjuk, hogy szubjektivizmus s objektivizmus, spiritualizmus s materializmus, tevkenysg s szenveds csak a trsadalmi llapotban veszti el ellenttt s ezzel ilyen ellenttekknt val ltezst; <ltjuk, hogy maguknak az elmleti ellentteknek a megoldsa csak gyakorlati mdon, csak az ember gyakorlati energija ltal lehetsges, s megoldsuk ennlfogva semmikppen sem csak a megismers feladata, hanem valsgos letfeladat, amelyet a filozfia nem oldhatott meg, ppen mert csak elmleti feladatknt fogta fel. -->
<Ltjuk, hogy az ipar trtnete s az ipar ltrejtt trgyi ltezse az emberi lnyegi erk nyitott knyve, az rzkileg elttk lev emberi llektan, amelyet eddig nem az ember lnyegvel val sszefggsben, hanem mindig csak egy kls hasznossgi vonatkozsban fogtak fel, mert - az elidegenlsen bell mozogva - csak az ember ltalnos ltezst, a vallst, vagy a trtnelmet a maga elvont-ltalnos lnyegben, mint politikt, mvszetet, irodalmat stb., tudtk felfogni az emberi lnyegi erk valsgaknt s emberi nembeli aktusokknt. A kznsges, anyagi iparban ( - amelyet ppgy fel lehet fogni amaz ltalnos
mozgs rszeknt, mint ahogy magt az ltalnos mozgst fel lehet fogni az ipar klns rszeknt, minthogy minden emberi tevkenysg eddig munka, teht ipar, nmagtl elidegenlt tevkenysg volt - ) rzki, idegen, hasznos trgyak formjban, az elidegenls formjban, az ember trgyiasult lnyegi eri llnak elttnk. Az olyan llektan, amely eltt ez a knyv, teht ppen a trtnelem rzkileg legjelenvalbb, leghozzfrhetbb rsze csukva van, nem vlhatik valsgos tartalmas s relis tudomnny.> Egyltalban mit gondoljunk az olyan tudomnyrl, amely az emberi munknak e nagy rsztl elkelen elvonatkoztat s nem rzi nmagban a maga nemteljessgt, amg az emberi mkds egy ilyen kiterjedt gazdagsga nem mond neki egyebet, mint teszem, amit egy szban meg lehet mondani: „szksglet", „kznsges szksglet"?


A termszettudomnyok roppant tevkenysget fejtettek ki s folyvst nvekv anyagot sajttottak el. A filozfia azonban ppannyira idegen maradt szmukra, mint ahogy k idegenek maradtak a filozfia szmra. Pillanatnyi egyeslsk csak fantasztikus illzi volt. Az akarat megvolt, de a kpessg hinyzott. Maga a trtnetrs csak mellkesen van tekintettel a termszettudomnyra, mint a felvilgosodsnak, hasznossgnak, egyes nagy felfedezseknek a mozzanatra. De annl gyakorlatibban nylt bele a termszettudomny az ipar rvn az emberi letbe s alaktotta azt t s ksztette el az emberi emancipcit, brmennyire teljess kellett is kzvetlenl tennie az elembertelenedst. Az ipar a termszetnek s ezrt a termszettudomnynak valsgos trtneti viszonya az emberhez; ha teht az emberi lnyegi erk exoterikus leleplezseknt fogjuk fel, akkor a termszet emberi lnyegt vagy az ember termszeti lnyegt is megrtjk, ezrt a termszettudomny elveszti elvontan materilis vagy jobban mondva idealisztikus irnyt s az emberi tudomny bzisv lesz, mint ahogy mr most is - jllehet elidegenlt alakban - a valban emberi let bzisv lett, s ms bzis az let, ms a tudomny szmra mr eleve hazugsg. <Az emberi trtnelemben - az emberi trsadalom keletkezsi aktusban - ltrejv termszet az ember valsgos termszete, ezrt az a termszet, amely - ha elidegenlt alakban is - az ipar ltal ltrejn, az igazi antropolgiai termszet. ->


Az rzkisgnek (lsd Feuerbach35) kell minden tudomny bzisnak lennie. Csak ha belle indul ki, mind az rzki tudat, mind az rzki szksglet ketts alakjban - teht csak ha a tudomny a termszetbl indul ki - csak akkor valsgos tudomny. Hogy az „ember" az rzki tudat trgyv s az „embernek mint embernek" szksglete szksglett vljk, annak az egsz trtnelem az elksztsi, fejldsi trtnete. Maga a trtnelem a termszettrtnetnek, a termszet emberr levsnek valsgos rsze. A termszettudomny ksbb ppgy be fogja sorolni maga al az emberrl szl tudomnyt, mint az emberrl szl tudomny a termszettudomnyt: egy tudomny lesz.
Az ember a termszettudomny kzvetlen trgya; mert az ember szmra a kzvetlen rzki termszet
kzvetlenl az emberi rzkisg (azonos kifejezs), kzvetlenl mint a szmra rzkileg meglev msik ember; mert a sajt rzkisge csak a msik ember rvn van mint emberi rzkisg nmaga szmra. De a termszet az emberrl szl tudomny kzvetlen trgya; az ember els trgya - az ember - termszet, rzkisg; s a klns emberi rzki lnyegi erk, mint ahogy csak termszetes trgyakban tallhatjk meg trgyi megvalsulsukat, gy csak egyltalban a termszeti lnyeg tudomnyban tallhatjk meg nmegismersket. Magnak a gondolkodsnak az eleme, a gondolat letnyilvntsnak eleme, a nyelv rzki termszet. A termszet trsadalmi valsga s az emberi termszettudomny vagy az emberrl szl termszetes tudomny azonos kifejezsek.


<Ltjuk, hogy a nemzetgazdasgi gazdagsg s nyomorsg helybe a gazdag ember s a gazdag emberi szksglet lp. A gazdag ember egyttal az emberi letnyilvnts egy totalitst szksgel ember. Az ember, akiben sajt megvalsulsa mint bels szksgszersg, mint szksg exisztl. Az embernek nemcsak a gazdagsga, hanem a szegnysge is - a szocializmus elfeltevse mellett - egyarnt emberi s ennlfogva trsadalmi jelentsgre tesz szert. Ez az a passzv ktelk, amely az emberrel a legnagyobb gazdagsgot, a msik embert szksgletknt rezteti. A trgyi lnyeg uralma bennem, lnyegi tevkenysgem rzki kitrse a szenvedly, amely itt ezzel lnyegem tevkenysgv lesz.>
5. Egy lny csak akkor szmt maga eltt nll lnynek, ha sajt lbn ll, s csak akkor ll a sajt
 lbn, ha ltezst nmagnak ksznheti. Az az ember, aki egy msiknak a kegyelmbl l, fgg lnynek tekinti magt. De teljesen egy msiknak a kegyelmbl lek, ha nemcsak letem fenntartst ksznhetem neki, hanem ha ezenkvl mg teremtette az letemet, ha a letemnek a forrsa, s letemnek szksgkppen ilyen rajta kvli alapja van, ha nem a sajt teremtsem. A teremts ezrt a npi tudatbl nagyon nehezen kiszorthat kpzet. A termszetnek s az embernek nmaga ltali lte felfoghatatlan a szmra, mert ellentmond a gyakorlati let sszes kzzelfoghatsgainak.


A fld teremtse hatalmas csapst kapott a geognzitl, azaz attl a tudomnytl, amely a fld kpzdst, a fld ltrejvst folyamatnak, nltrehozsnak brzolja. A generatio aequivoca* a teremtselmlet egyetlen gyakorlati cfolata.
Mrmost knny ugyan az egyes egynnek azt mondani, amit mr Arisztotelsz mond:36 Apd s anyd nemzett tged, teht benned kt ember prosodsa, teht az emberek nembeli aktusa termelte az embert. Ltod teht, hogy az ember a ltezst fizikailag is az embernek ksznheti. Nemcsak azt az egy oldalt, a vgtelen, progresszust kell teht szem eltt tartanod, amelyet tekintve tovbb krdezel: Ki nemzette atymat, ki az nagyatyjt stb.? Azt a krmozgst is rgztened kell, amely ebben a progresszusban rzkileg szemllhet, s amelyet tekintve az ember a nemzsben nmagt ismtli, teht az ember mindig szubjektum

 * - az snemzs - Szerk.
 
marad. mde te ezt fogod felelni: Ha elfogadom is ezt a krmozgst, te viszont fogadd el azt a progresszust, amely mindig tovbb hajt engem, mgnem azt krdezem, ki nemzette az els embert s egyltalban a termszetet? Erre csak azt felelhetem: Krdsed maga is az elvonatkoztats termke. Krdezd meg magadtl, hogyan jutsz erre a krdsre; krdezd meg, vajon krdsed nem olyan nzpontbl trtnik-e, amelyre nem vlaszolhatok, mert fonk nzpont? Krdezd meg magadtl, vajon ez a progresszus mint olyan exisztl-e sszer gondolkods szmra? Ha a termszet s az ember teremtsrl krdezskdk akkor ilymdon elvonatkoztatsz az embertl s a termszettl. Lttel-nem-brkknt ttelezed s mgis azt akarod, hogy lttel-brkknt bizonytsam be ket. Azt mondom neked: Tgy le elvonatkoztatsodrl, akkor krdsedrl is leteszel, vagy ha ki akarsz tartani elvonatkoztatsod mellett, akkor lgy kvetkezetes, s ha az embert s a termszetet lttel-nem-brkknt gondolva gondolkodok gondold lttel-nem-brknt tenmagadat is, aki ht szintn termszet s ember vagy. Ne gondolkodj, ne krdezz engem, mert mihelyt gondolkodol s krdezel, a termszet s az ember ltrl val elvonatkoztatsodnak nincs rtelme. Vagy olyan egoista vagy, hogy mindent semmiknt ttelezel s te magad lenni akarsz?
Erre ezt vlaszolhatod: Nem akarom a termszet stb. semmijt ttelezni; n tged keletkezsi aktusa fell krdezlek, mint ahogy az anatmust a csontkpzdsek fell krdezem stb.

azonban a szocialista ember szmra az egsz gynevezett vilgtrtnelem nem ms, mint az
 embernek az emberi munka ltal val ltrehozsa, mint a termszetnek az ember szmra val ltrejvse, akkor ilymdon megvan a szemlletes, ellenllhatatlan bizonytka a maga nmaga ltali szletsrl, a maga keletkezsi folyamatrl. Amennyiben az ember s a termszet lnyegszersge, amennyiben az ember az ember szmra mint a termszet ltezse s a termszet az ember szmra mint az ember ltezse gyakorlativ, rzkileg szemllhetv lett, az egy idegen lnyeget, a termszet s az ember feletti lnyeget illet krds - oly krds, amely magba zrja a termszet s az ember lnyegtelensgnek bevallst- gyakorlatilag lehetetleni vlt.

 Az ateizmusnak - mint e lnyegtelensg tagadsnak - nincs tbb rtelme, mert az ateizmus Isten tagadsa, s az ember ltezst e tagads ltal ttelezi; de a szocializmusnak mint szocializmusnak nincs tbb szksge ilyen kzvettsre; a szocializmus az embernek s a termszetnek mint a lnyegnek elmletileg s gyakorlatilag rzki tudattl kezddik. A szocializmus az ember pozitv, mr nem a valls megszntetse ltal kzvettett ntudata, mint ahogy a valsgos let az ember pozitv, mr nem a magntulajdon megszntetse, a kommunizmus ltal kzvettett valsga. A kommunizmus az llts mint a tagads tagadsa, ezrt az ember emancipcijnak s visszanyersnek valsgos, a legkzelebbi trtneti fejlds szmra szksgszer mozzanata. A kommunizmus a legkzelebbi jv szksgszer alakja s energikus elve, de a kommunizmus nem mint olyan az emberi fejlds clja, - az emberi trsadalom alakja.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG