mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : Marx: A gothai program kritikja.

Marx: A gothai program kritikja.

SZLJEGYZETEK A NMET MUNKSPRT PROGRAMJHOZ

 

 

I

1. „A munka minden gazdagsgnak s minden kultrnak a forrsa, s minthogy hasznot hajt munka csak a trsadalomban s a trsadalom rvn lehetsges — a munka hozadka levons nlkl, egyenl jog szerint megilleti a trsadalom minden tagjt."

A paragrafus els rsze: „A munka minden gazdagsgnak s minden kultrnak a forrsa." A munka nem a forrsa minden gazdagsgnak. A termszet ppannyira forrsa a hasznlati rtkeknek (mrpedig ilyenekbl ll a dologi gazdagsgi), mint a munka, amely maga is csak megnyilvnulsa egy termszeti ernek, az emberi munkaernek. Ez a mondat minden bcsknyvben megtallhat s annyiban igaz, amennyiben felteszik, hogy a munkt a hozzval trgyakkal s eszkzkkel vgzik. Egy szocialista program azonban nem engedheti meg, hogy effle polgri szlamok elhallgassk azokat a feltteleket, amelyek egyedl adnak nekik rtelmet.. Csak amennyiben az ember a termszethez, az sszes munkaeszkzk s munkatrgyak els forrshoz eleve tulajdonosknt viszonylik, azt sajtjaknt kezeli, annyiban lesz munkja hasznlati rtkeknek, teht gazdagsgnak a forrsv is. A polgroknak nagyon alapos okuk van r, hogy a munknak termszetfltti teremtert tulajdontsanak; mert ppen a munknak termszeti felttelekhez ktttsgbl kvetkezik, hogy az az ember, akinek munkaerejn kvl egyb tulajdona nincsen, minden trsadalmi s kulturlis llapotban ms emberek rabszolgja kell hogy legyen, zok, akik a trgyi munkafeltteleket tulajdonukba kertettk. Csak az engedelmkkel dolgozhat, teht csak az engedelmkkel lhet.

Hagyjuk most ezt a mondatot gy, ahogy ll, helyesebben, ahogy sntt. Milyen vgkvetkeztetst vrhattunk? Nyilvnvalan ezt: „Minthogy a munka minden gazdagsgnak a forrsa, a trsadalomban sem sajtthat el senki gazdagsgot msknt, csak munkatermkknt. Ha teht nem maga dolgozik, akkor idegen munkbl l s kultrjt is idegen munka rovsra sajttja el." Ehelyett az „s minthogy" szcsavarssal egy msodik mondatot illesztenek hozz, hogy ebbl s ne az elsbl vonjanak le vgkvetkeztetst.

A paragrafus msodik rsze: „ Hasznot - hajt munka csak a trsadalomban s a trsadalom rvn lehetsges." Az els mondat szerint a munka volt a forrsa minden gazdagsgnak s minden kultrnak, teht trsadalom sem volt lehetsges munka nlkl. Most megfordtva, arrl rteslnk, hogy „hasznot- hajt" munka trsadalom nlkl nem lehetsges. ppgy mondhattk volna azt is, hogy csak a trsadalomban vlhat a haszontalan, st a kzre kros munka kereseti gg, hogy csak a trsadalomban lehet henylsbl lni stb. stb. — egyszval az egsz Rousseaut lemsolhattk volna.   s mi az a „hasznot - hajt" munka? Alkalmasint csak az a munka, amely a clul tztt hasznos hatst elidzi. A vadember — s az ember, amikor mr nem majom tbb, vadember —, aki kvel letert egy llatot, aki    gymlcst gyjt stb., „hasznot - hajt" munkt vgez. Harmadszor: A vgkvetkeztets: „s minthogy hasznot - hajt munka csak a trsadalomban s a trsadalom vn lehetsges — a munka hozadka levons nlkl, egyenl jog szerint megilleti a trsadalom minden tagjt."     

2.

Szp kvetkeztets! Ha a hasznot - hajt munka csak a trsadalomban s csak a trsadalom rvn lehetsges, akkor a munkahozadk a trsadalmat illeti meg — s az egyes munksnak ebbl csak az jr, ami a munka „felttelnek", a trsadalomnak a fenntartshoz nem szksges. Ezt a ttelt valban minden idben rvnyestettk is a mindenkori trsadalmi rend ttri. Elszr jn ignyeivel a kormny s mindaz, ami hozztapad, mert a kormny a trsadalmi rend fenntartsra hivatott trsadalmi szerv; azutn jnnek a magntulajdonosok klnbz fajainak az ignyei, mert a magntulajdon klnbz fajai a trsadalom alapjai stb. Ltnival, hogy az ilyen res frzisokat tetszs szerint lehet csrni- csavarni. Valamifle rtelmes sszefggs a paragrafus els s msodik rsze kztt csak ebben a fogalmazsban van: „A gazdagsgnak s a kultrnak forrsv a munka csak mint trsadalmi munka vlik", vagy ami ugyanaz, „csak a trsadalomban s annak rvn vlik". Ez a ttel vitathatatlanul helyes, mert ha az elszigetelt munka (feltve, hogy trgyi elfelttelei megvannak) teremthet is hasznlati rtkeket, nem teremthet sem gazdagsgot, sem kultrt. De ppilyen vitathatatlan ez a msik ttel: „Amilyen mrtkben a munka trsadalmilag fejldik s ezltal gazdagsgnak s kultrnak forrsv lesz, abban a mrtkben fejldik szegnysg s lesllyeds a dolgoz oldaln, gazdagsg s kultra a nem- dolgoz oldaln." Ez a trvnye az egsz eddigi trtnelemnek. Teht „a munkrl" s „a trsadalomrl" hangoztatott ltalnos szlamok helyett itt hatrozottan ki kellett volna mutatni, hogy a mostani tks trsadalomban hogyan jttek ltre vgl is azok az anyagi stb. felttelek, amelyek a munksokat kpess teszik s knyszertik arra, hogy ezt a trtnelmi tkot megtrjk.

A valsgban azonban ez az egsz, stlusban s tartalmban elhibzott paragrafus csak arra j, hogy a lassalle-i jeligt, a „levons nlkli munkahozadkot" rhassk jelszknt a prt zszlajra. Ksbb visszatrek a

 „munkahozadkra", az „egyenl jogra" stb., mert ugyanez nmileg ms formban meg ismtldik. 2. „A mai trsadalomban a munkaeszkzk a tksosztly monopliuma; a munksosztly ezltal megszabott fggsge az oka a nyomorsg s szolgasg minden formjnak." Ez a ttel, amelyet az Internacionl szervezeti szablyzatbl vettek t, ebben a „javtott" kiadsban helytelen. A mai trsadalomban a munkaeszkzk a fldtulajdonosok s a tksek monopliuma (st, a fldtulajdon monopliuma alapja a tkemonopliumnak is). Az Internacionl szervezeti szablyzata az illet passzusban nem nevezi meg a monopolistknak sem az egyik, sem a msik osztlyt. A „munkaeszkzknek, azaz az let forrsainak monopliumrl" beszl; a kiegszts — „az let forrsai" — elgg megmutatja, hogy a fld bennfoglaltatik a munkaeszkzkben. A javtst azrt iktattk be, mert Lassalle — most mr ltalnosan ismert okokbl — csak a tksosztlyt tmadta, a fldtulajdonosokat nem. Angliban a tks tbbnyire mg annak a fldnek sem tulajdonosa, amelyen gyra ll.

3. „A munka felszabadtsa megkveteli a munkaeszkzknek a trsadalom kztulajdonv emelst s az sszmunka kollektv szablyozst a munkahozadk igazsgos elosztsval." „A munkaeszkzk kztulajdonn emelse" nyilvn: „kztulajdonn vltoztatst" akarja jelenteni. De ezt csak mellesleg. Mi a „munkahozadk"? A munka termke vagy ennek rtke? s ez utbbi esetben a. termk sszrtke-e vagy csak az az rtkrsz, amelyet a munka az elfogyasztott termelsi eszkzk rtkhez jonnan hozztett? A „munkahozadk" laza kpzet, amelyet Lassalle hatrozott kzgazdasgi fogalmak helybe tett. Mi az „igazsgos" eloszts? Vajon nem lltjk-e a burzsok, hogy a mai eloszts „igazsgos"? s valban, nem az egyetlen „igazsgos" eloszts-e ez a mai termelsi md alapjn? Vajon a gazdasgi viszonyokat jogi fogalmak szablyozzk-e, nem pedig megfordtva, a gazdasgi viszonyokbl fakadnak a jogi viszonyok? Nincsenek-e a szocialista szektsoknak is a legklnbzbb elkpzelseik az „igazsgos" elosztsrl? Hogy tudjuk, mit kell ezttal az „igazsgos eloszts" frzisn rtennk, egybe kell vetnnk az els paragrafust meg ezt. Utbbi olyan trsadalmat felttelez, amelyben „a munkaeszkzk kztulajdonban vannak, s az sszmunka kollektvn szablyozott", az els paragrafusbl pedig azt ltjuk, hogy „a munka hozadka levons nlkl, egyenl jog szerint megilleti a trsadalom minden tagjt". „A trsadalom minden tagjt"? A nem-dolgozkat is? Hol van akkor a „levons nlkli munkahozadk" ? Csak a trsadalom dolgoz tagjait? Hol van akkor a trsadalom minden Ragjnak „egyenl joga"? mde a „trsadalom minden tagja" s az „egyenl jog" nyilvnvalan csak szlam. A lnyeg az, hogy ebben a kommunista trsadalomban minden munksnak a maga „levons nlkli" Lassalle-fle „munkahozadkt" meg kell kapnia. Vegyk elszr a

 „munkahozadk" szt a munka termke rtelmben, akkor a kollektv munkahozadk a trsadalmi ssztermk. Ebbl most le kell vonni: Elszr: Az elhasznlt termelsi eszkzk ptlsra szolgl fedezetet. Msodszor: A termels kiterjesztsre szolgl ptllagos rszt. Harmadszor: A tartalk- vagy biztostsi alapot termszeti esemnyek stb. okozta szerencstlensgek, zavarok esetre. Ezek a levonsok a „levons nlkli munkahozadkbl" kzgazdasgi szksgessgek, s nagysguk a meglev eszkzk s erk szerint, rszben valsznsg szmts tjn hatrozand meg, de semmikppen sem szmthat ki az igazsgossgbl. Marad az ssztermk msik rsze, amelynek rendeltetse, hogy fogyasztsi eszkzl szolgljon. Mieltt az egyni felosztsra kerlne a sor, ebbl megint le kell vonni: Elszr: Az ltalnos, nem kzvetlenl a termelshez tartoz igazgatsi kltsgeket. Ez a rsz eleve igen jelentkenyen korltozdik a mostani trsadalomhoz kpest s ugyanolyan mrtkben cskken, amilyenben az j trsadalom fejldik. Msodszor: Azt, ami szksgletek kzs kielgtsre szolgl, mint iskolkra,, egszsggyi intzmnyekre stb. Ez a rsz eleve jelentkenyen megn a mostani trsadalomhoz kpest s-ugyanolyan mrtkben nvekszik, amilyenben az j trsadalom fejldik. Harmadszor: A munkakptelenek alapja stb., egyszval az, ami ma az gynevezett hivatalos szegnygondozshoz tartozik.

Csak most jutunk az „elosztshoz" — a program Lassalle hatsra korltolt mdon kizrlag ezt tartja szem eltt —, vagyis a fogyasztsi eszkzk ama rszhez, amely a kollektva egyni termeli kztt elosztsra kerl. A „levons nlkli munkahozadk" kzen-kzn mr „levonsos" munka-hozadkk vltozott, jllehet amit a termel mint magnegyn elveszt, azt mint a trsadalom tagja kzvetlenl vagy kzvetve visszakapja.

Ahogyan sztfoszlott a „levons nlkli munkahozadk" frzisa, gy foszlik most szt egyltaln a         „munkahozadk" frzisa. A termelsi eszkzk kztulajdonn alapul, kollektv trsadalomban a termelk nem cserlik ki termkeiket; ppgy a termkekre fordtott munka itt nem e termkek rtkeknt, egyik dologi tulajdonsgaknt jelenik meg, mivel akkor, a tks trsadalommal ellenttben, az egyni munkk mr nem kerl-ton, hanem kzvetlenl az sszmunka alkotrszeiknt lteznek. A „munkahozadk" sz, amely manapsg is elvetend ktrtelmsge miatt, gy elveszti minden rtelmt. Neknk itt nem olyan kommunista trsadalommal van dolgunk, amely a sajt alapjn kifejldtt, hanem ellenkezleg, olyannal, amely a tks trsadalombl ppen hogy keletkezik; amely teht minden vonatkozsban, gazdasgilag, erklcsileg, szellemileg mg magn viseli annak a rgi trsadalomnak anyajegyeit, melynek mhbl szrmazik. Ennek megfelelen az egyes termel — a levonsok utn -*■ pontosan visszakapja a trsadalomtl, amit ad neki. Amit adott neki, az az egyni munkamennyisge. Pl. a trsadalmi munkanap az egyni munkark sszegbl ll; az egyes termel egyni munkaideje a trsadalmi munkanap ltala szolgltatott rsze, az rszesedse benne. A termel a trsadalomtl  elismervnyt kap arrl, hogy ennyi meg ennyi munkt szolgltatott (a kzssgi alapok szmra vgzett munkjt levonva), s ezzel az elismervnnyel a fogyasztsi eszkzk trsadalmi kszletbl annyit von ki, amennyi ugyanannyi munkba kerl. Ugyanazt a munkamennyisget, amelyet a trsadalomnak az egyik formban adott, visszakapja a msik formban.

Itt nyilvnvalan ugyanaz az elv uralkodik, amely az rucsert szablyozza, amennyiben ez egyenrtkek cserje. A tartalom s a forma megvltozott, mert a megvltozott krlmnyek kztt senki a munkjn kvl egyebet nem adhat, s mert msfell egyni fogyasztsi eszkzn kvl semmi sem mehet t az egyesek tulajdonba. Ami azonban a  elv uralkodik, mint ruegyenrtkek cserjnl, ugyanannyi egyik formban lev munka cserldik ki ugyanannyi msik formban lev munkval.

Az egyenl jog teht itt — elvileg — mg mindig a polgri jog, noha elv s gyakorlat nem kapnak mr hajba, mg az rucsernl egyenrtkek cserje csak tlagban ltezik,  E halads ellenre ez az egyenl jog mg mindig a polgri korlton bell marad. A termelk joga munkaszolgltatsaikkal arnyos: az egyenlsg abban van, hogy egyenl mrcvel, a munkval mrnek. m az egyik ember fizikailag, vagy szellemileg klnb a msiknl, teht ugyanannyi id alatt tbb munkt szolgltat, vagy hosszabb-ideig tud dolgozni; s a munkt, hogy mrtkl szolglhasson, kiterjedse vagy intenzitsa szerint meg kell hatrozni, klnben nem lenne tbb mrce. Ez az egyenl jog — egyenltlen jog egyenltlen munkrt. Nem ismer el osztlyklnbsgeket, mert mindenki csakgy munks,, mint a msik; de hallgatlagosan elismeri termszetes kivltsgknt a munksok egyenltlen egyni tehetsgt s ennek folytn egyenltlen egyni teljest-' kpessgt. Tartalma szerint teht ez, mint minden jog, az egyenltlensg joga* A jog termszete szerint csak egyenl mrce alkalmazsban llhat; de az egyenltlen egynek (s ezek nem volnnak klnbz egynek, ha egyenltlenek nem volnnak) csak akkor mrhetk egyenl mrcvel, ha egyenl szempont al hozzuk, csak egy meghatrozott oldalrl ragadjuk meg ket, pl. az adott esetben csak mint munksokat tekintjk ket; s semmi tbbet nem ltunk bennk, minden mst figyelmen kvl hagyunk. Tovbb: az egyik munks-hzas, a msik nem; az egyiknek tbb gyermeke van, mint a msiknak stb. stb. Egyenl munkateljestmny s ezrt a trsadalmi fogyasztsi alapban val egyenl' rszeseds esetn az egyik tnylegesen tbbet kap teht, mint a msik, az egyik gazdagabb, mint a msik stb.

Hogy mindezeket a visszssgokat elkerlhessk, a jognak nem egyenlnek, hanem ellenkezleg, egyenltlennek kellene lennie.

De ezek a visszssgok a kommunista trsadalom els szakaszn, ahogy az a tks trsadalombl hossz vajds utn ppen megszletett, elkerlhetetlenek.

A jog sohasem lehet magasabb fokon, mint a trsadalom gazdasgi alakulata s az ezltal megszabott kulturlis fejlettsge.

A kommunista trsadalom egy felsbb szakaszn, amikor az egynek mr nincsenek leigz mdon alrendelve a munkamegosztsnak, s ezzel a szellemi s testi munka ellentte is eltnt, amikor a munka nemcsak a ltfenntarts eszkze, hanem maga lett a legfbb ltszksglet; amikor az egynek mindenirny fejldsvel a termelerk is nvekedtek s a kollektv gazdagsg minden forrsa bvebben buzog — csak akkor lehet majd a polgri jog szk lthatrt egszen tlpni s csak akkor rhatja zszlajra a trsadalom: mindenki kpessgei szerint, mindenkinek szksgletei szerint!

Bvebben foglalkoztam egyfell a „levons nlkli munkahozadkkal", msfell „az egyenl joggal", „az     igazsgos elosztssal", hogy megmutassam, mennyire vtkes dolog, ha egyrszt olyan elkpzelseket, amelyeknek egy bizonyos idben volt rtelmk, de ma mr elavult frzis-kacatt lettek, megint dogmkknt r akarnak knyszerteni prtunkra, msrszt pedig azt a realista felfogst, amelyre annyi fradsggal neveltk r a prtot, de amely most gykeret vert benne, ideologikus jogi s egyb, a demokratk s a francia szocialistk krben annyira kzkelet badarsgokkal megint eltorztjk.

Eltekintve az eddig kifejtettektl, egyltaln hiba volt az gynevezett eloszts jelentsgt felnagytani s erre helyezni a f hangslyt. A fogyasztsi eszkzk mindenkori elosztsa csak kvetkezmnye a termelsi felttelek megoszlsnak. Ez a megoszls pedig magnak a termelsi mdnak jellemvonsa. A tks termelsi md pldul azon nyugszik, hogy a dologi termelsi felttelek tketulajdon formjban nem-dolgozknak jutnak, mg a tmeg csak a szemlyi termelsi felttelnek, a munkaernek tulajdonosa. Amikor a termels elemei ily mdon oszlanak meg, ebbl magtl addik a fogyasztsi eszkzk mai elosztsa. Amikor a dologi termelsi felttelek maguknak a munksoknak a kollektv tulajdonban vannak, ebbl ppgy addik a fogyasztsi eszkzknek

a maitl klnbz elosztsa. A vulgris szocializmus (s. tle aztn a demokrcia egy rsze) tvette a polgri kzgazdszoktl, hogy az elosztst gy tekintse s kezelje, mintha az a termelsi mdtl fggetlen volna, teht a szocializmust gy brzolja, mintha az fleg az eloszts krl forogna. Minek megynk ismt visszafel, amikor a valsgos viszony mr rgen tisztzva van? 4. „A munka felszabadtsa a munksosztly mve kell hogy legyen, amellyel szemben valamennyi tbbi osztly csak egyetlen reakcis tmeg" Az els strfa az Internacionl szervezeti szablyzatnak a bevezet szavaibl val, de „javtva". Ott ezt olvassuk: „A munksosztly felszabadtst magnak a munksosztlynak kell kiharcolnia."* Itt ellenben a „munksosztlynak" kell felszabadtania — mit? „a munkt". rtse, aki tudja.

Krptlsul az ellenstrfa mr Lassalle-idzet a javbl: „amellyel" (a munksosztllyal) „szemben valamennyi tbbi osztly csak egyetlen reakcis tmeg". A „Kommunista Kiltvny" ezt mondja: „Valamennyi osztly kzl,

amely napjainkban a burzsozival szemben ll, csakis a proletaritus valban forradalmi osztly. A tbbi osztly a nagyipar kifejldsvel lezllik s elpusztul, a proletaritus a nagyipar legsajtabb termke."** A burzsozit itt forradalmi osztlynak fogjuk fel — mint a nagyipar hordozjt —, szemben a feudlisokkal s a kzprendekkel, melyek meg akarjk rizni mindazokat a trsadalmi pozcikat, amelyek elavult termelsi mdoknak a kpzdmnyei. Ezek teht nem alkotnak egytt a burzsozival csak egyetlen reakcis tmeget.

Msrszt a proletaritus a burzsozival szemben azrt forradalmi, mert, maga a nagyipar talajn felnve, arra trekszik, hogy lehntsa a termelsrl a tks jelleget, amelyet a burzsozia megrkteni igyekszik. De a Kiltvny hozzfzi, hogy a „kzprendek" forradalmiakk lesznek, „mert elttk ll a proletaritusba val tmenetk". Ebbl a szempontbl teht megint csak ostobasg, hogy a kzprendek a burzsozival s radsul mg a feudlisokkal egytt a munksosztllyal szemben „csak egyetlen reakcis tmeg".

A legutbbi vlasztsokon taln gy szltak a kzmvesekhez, kisiparosokhoz stb. s parasztokhoz: velnk szemben ti a burzsokkal s a feudlisokkal egytt csak egyetlen reakcis tmeget alkottok? Lassalle betve tudta a „Kommunista Kiltvny "-t, akrcsak hivi az ltala fogalmazott psztorleveleket. Ha teht ilyen durvn meghamistotta, ez csak azrt trtnt, hogy az abszolutista s feudlis ellenfelekkel a burzsozia ellen kttt szvetsgt szptse. Emellett a fenti paragrafusban a hajnl fogva rncigljk el az blcs mondst, anlkl, hogy brmi sszefggsben volna az Internacionl szervezeti szablyzatbl val flrejavtott idzettel. Ez teht itt egyszeren arctlansg, mgpedig korntsem Bismarck kedve ellen val, egyike ama olcs ripksgeknek, amelyekkel a berlini Marat gynkk. „A munksosztly a maga felszabadtsn mindenekeltt a mai nemzeti llam keretn bell munklkodik, tudatban annak, hogy valamennyi  kultrorszg munksaival kzs trekvsnek szksgszer eredmnye a npek nemzetkzi testvrieslse lesz."

Lassalle a „Kommunista Kiltvny"nyal s valamennyi korbbi szocializmussal ellenttben a munksmozgalmat a legszkebb nemzeti szempontbl fogta fel. Ebben kvetkre akadt, mghozz az Internacionl mkdse utn.                  Egszen magtl rtetdik, hogy a munksosztlynak, hogy egyltaln harcolhasson, otthon kell osztlyknt megszervezdnie s hogy harcnak a belfld a kzvetlen szntere. Ennyiben osztlyharca nem tartalmban, hanem, mint a „Kommunista Kiltvny" mondja, „formjban" nemzeti. De a „mai nemzeti llam kerete", pldul a nmet birodalom, maga is gazdasgilag a vilgpiac „keretn bell", politikailag az llamok rendszernek „keretn bell" van. Brmely keresked tudja, hogy a nmet kereskedelem egyttal klkereskedelem, s Bismarck r nagysga ppen a maga fajtj nemzetkzi politikban ll. s mire reduklja nemzetkzisgt a nmet munksprt? Annak tudatra, hogy trekvsnek eredmnye „a npek nemzetkzi testvrieslse lesz" — ez a polgri Szabadsg- s Bkeligtl tvett frzis, ez helyettestse

a munksosztlyok nemzetkzi testvrieslst az uralkod osztlyok s kormnyaik ellent kzs harcban. A nmet munksosztly nemzetkzi funkciirl' teht egy sz sincs! s gy llja a sarat sajt, ellene valamennyi tbbi orszg burzsoival mr testvrieslt burzsozijval s Bismarck r nemzetkzi sszeeskv politikjval szemben.98 Valjban a program nemzetkzi hitvallsa mlyen alatta ll mg a szabadkereskedelmi prtnak is. Az is azt lltja, hogy trekvsnek eredmnye a „npek nemzetkzi testvrieslse" lesz. De az tesz is valamit, hogy a kereskedelmet nemzetkziv tegye, s korntsem ri be azzal a tudattal — hogy minden np odahaza kereskedik. A munksosztlyok nemzetkzi tevkenysge semmikppen sem fgg a. „Nemzetkzi Munksszvetsg" ltezstl. Ez csak- az els ksrlet volt arra, hogy e tevkenysg szmra kzponti szervet teremtsnk; olyan ksrlet, mely az ltala adott sztnzs folytn maradand eredmnnyel jrt, de amelyet els trtnelmi formjban a Prizsi Kommn buksa utn nem lehetett tovbb folytatni. Bismarck „Norddeutsch"-jnek teljesen igaza volt, amikor gazdja megelgedsre hrl adta, hogy a nmet munksprt az j- programjban megtagadta a nemzetkzisget. „Ezen alapelvekbl kiindulva, a nmet munksprt minden trvnyes eszkzzel kzd a szabad llamrt — s — a szocialista trsadalomrt; kzd azrt, hogy a brrendszer a vasbrtrvnnyel egytt — s — a kizskmnyols minden formban megsznjk; kzd minden trsadalmi s politikai egyenltlensg kikszblsrt." A „szabad" llamra ksbb mg visszatrek. Teht a jvben a nmet munksprtnak Lassalle „vasbrtrvnyben" kell hinnie! Hogy ez veszendbe ne menjen, lerjk azt az rtelmetlensget, hogy „a brrendszer" (helyesen: a brmunka rendszere) „a

vasbrtrvnnyel egytt ... megsznjk". Ha megszntetem a brmunkt, termszetesen megszntetem a trvnyeit is, akr „vasbl" valk, akr szivacsbl. De Lassalle harca a brmunka ellen szinte kizrlag e krl az n. trvny krl forog. s ezrt, hogy bebizonytsk a Lassalle-szekta gyzelmt, „a brrendszert a vasbrtrvnnyel egytt" kell megszntetni, nem pedig anlkl.

A „vasbrtrvnybl" tudvaleven csak a Goethe „rk vaserej, nagy trvnyek" mondsbl100 klcsnztt „vas" sz Lassalle-. A vas sz az a jelzs, amelyrl az igazhivk egymst megismerik. De ha elfogadom e trvnyt Lassalle pecstjvel s ennlfogva az rtelmezsben, akkor az indokolsval is kell elfogadnom. S mi ez az indokols? Ahogy Lange mr kevssel Lassalle halla utn kimutatta: a malthausi npesedsi trvny (amelyet maga Lange is hirdetett). De ha ez igaz, akkor viszont nem szntethetem meg a trvnyt, mg ha szzszor megszntetem is a brmunkt, mert akkor e trvny nemcsak a brmunka rendszerben, hanem minden trsadalmi rendszerben uralkodik. ppen erre tmaszkodva bizonygattk a kzgazdszok mr tbb mint tven  esztendvel ezeltt, hogy a szocializmus a termszet okozta nyomorsgot meg nem szntetheti, legfljebb csak ltalnosthatja, arnyosan elosztva a trsadalom egsz felletre!

De nem ez a fdolog. Ha a trvny lassalle-i helytelen megfogalmazst teljesen figyelmen kvl hagyjuk is, az igazn felhbort htralps a kvetkez: Lassalle halla ta a mi prtunkban az a tudomnyos meggyzds trt utat, hogy a munkabr nem az, aminek ltszik, tudniillik a munka rtke, illetve ra, hanem csak leplezett formja a munkaer rtknek, illetve rnak. Ezzel a munkabr egsz eddigi polgri felfogsa, valamint az e felfogs ellen irnyul egsz eddigi kritika egyszer s mindenkorra sszeomlott, s vilgos lett, hogy a brmunksnak csak gy szabad a sajt letrt dolgoznia, azaz lnie, ha egy bizonyos ideig ingyen dolgozik a tksnek (s kvetkezskppen mindazoknak, akik a tkssel egytt az rtktbbletet fogyasztjk); hogy az egsz tks termelsi rendszer akrl forog, hogy ezt az ingyen munkt megnvelje a munkaid meghosszabbtsval vagy a munka termelkenysgnek fokozsval, a munkaer nagyobb megfesztsvel stb., hogy teht a brmunka rendszere a rabszolgasg egyik rendszere, mgpedig olyan rabszolgasg, amely abban a mrtkben, ahogyan a munka trsadalmi termeleri fejldnek, egyre slyosabb vlik, fggetlenl attl, hogy jobb vagy rosszabb fizetst kap-e a munks. s azutn, hogy e felismers prtunkban mind jobban s jobban utat trt, visszatrnek Lassalle dogmihoz, noha tudniuk kellene, hogy Lassalle nem tudta, mi a munkabr, hanem, a polgri kzgazdszok nyomn, a ltszatot tekintette a dolog lnyegnek.

Olyan ez, mintha rabszolgk kzt, akik vgre rjttek a rabszolgasg titkra s fellzadtak, az egyik elavult nzeteket vall rabszolga a lzads programjba ezt rn: el kell trlni a rabszolgasgot, mert a rabszolgk lelmezse a rabszolgasg rendszerben bizonyos alacsony maximumot nem haladhat meg!

Pusztn az a tny, hogy prtunk kpviseli kpesek voltak ilyen szrny mernyletet elkvetni a prt tmegei kzt elterjedt felismers ellen — nem bizonytja-e az mr egymagban, hogy milyen (bns) knnyelmsggel, (milyen lelkiismeretlenl) jrtak el a kompromisszumos program megszerkesztsben ! A paragrafus hatrozatlan befejez mondata — „minden trsadalmi s politikai egyenltlensg kikszblse" — helyett azt kellett volna mondani, hogy az osztlyklnbsgek megszntetsvel minden bellk fakad trsadalmi s politikai egyenltlensg nmagtl eltnik.

III

„Hogy a szocilis krds megoldsnak az tjt egyengesse, a nmet munksprt kveteli termelszvetkezetek ltestst llamsegllyel, a dolgoz np demokratikus ellenrzse alatt. A termelszvetkezeteket az iparban s a mezgazdasgban olyan mrtkben kell letre hvni, hogy azokbl az sszmunka szocialista szervezete jjjn ltre."

A Lassalle-fle „vasbrtrvny" utn, me, a prfta csodaszere! Mltan „egyengetik az utat"! A fennll osztlyharcot jsgri frzis vltja fel: „a szocilis krds", amelynek szmra a „megolds" „tjt egyengetik". Nem a trsadalom forradalmi talakulsi folyamatbl „jn ltre" az „sszmunka szocialista szervezete", hanem az „llamseglybl", amelyben az llam azokat a. termelszvetkezeteket rszesti, amelyeket , s nem a munks, „hv letre". Ez mlt Lassalle kpzelgshez, hogy llamklcsnkkel ppgy lehet j trsadalmat pteni, mint j vasutat! Nmi (maradk) szemrembl az „llamseglyt" — a „dolgoz np" demokratikus ellenrzse al helyezik. Elszr is, Nmetorszgban a „dolgoz np" tbbsge parasztokbl ll, nem pedig proletrokbl. Msodszor, „demokratikus" — ez magyarn azt jelenti, hogy „npuralmi". De mit jelent a „dolgoz np npuralmi ellenrzse" ? Klnsen egy olyan munksnpnl, amely az llammal szemben tmasztott e kvetelseivel megvallja teljes tudatt arrl, hogy sem nem uralkodik, sem nem rett az uralomra! Flsleges itt belebocstkoznom egy olyan recept brlatba, amelyet Lajos Flp idejben Buchez javasolt a francia szocialistk ellenben, s amelyet az „Atelier" reakcis munksai fogadtak el. A f hiba nem is abban van, hogy ezt a klnleges csodakrt felvettk a programba, hanem abban, hogy egyltaln az osztlymozgalom llspontjrl a szektamozgalom llspontjra trnek vissza. Hogy a munksok a szvetkezeti termels feltteleit trsadalmi mretben, mindenekeltt pedig sajt orszgukban nemzeti mretben meg akarjk teremteni, ez a trekvs csak azt jelenti, hogy a termels mai feltteleinek gykeres megvltoztatsrt kzdenek, s ennek semmi kze sincs termelszvetkezeteknek llamsegllyel val alaptshoz. Ami pedig a ma meglev szvetkezeteket illeti, ezeknek csak akkor van rtkk, ha fggetlen, sem a kormnytl, sem a burzsozitl nem tmogatott munksalkotsok. IV Most rtrek a demokrcia fejezetre. A. „Az llam szabadsg-alapzata." Mindenekeltt a II. fejezet szerint a nmet munksprt a „szabad llamrt" kzd. Szabad llam — ht ez mi? A munksoknak, akik mr kilbaltak a korltolt alattvali rtelembl,101 egyltaln nem cljuk, hogy az llamot szabadd tegyk. A nmet birodalomban az „llam" majdnem olyan „szabad", mint Oroszorszgban. A szabadsg abban ll, hogy az llam a trsadalom fl rendelt szervbl a trsadalomnak mindenben alrendelt szervv vljk, s ma is az llamformk olyan mrtkben szabadabbak vagy kevsb szabadok, amennyire az „llam szabadsgt" korltozzk.

A nmet munksprt — legalbbis, ha ezt a programot magv teszi —

megmutatja ezzel, hogy a szocialista eszmk mg felletesen sem gykereztek meg benne; mert ahelyett, hogy a fennll trsadalmat (s ez rvnyes minden

jvend' trsadalomra is) a fennll llam (vagy a jvend' trsadalomban a jvend llam) alapzataknt trgyaln, az llamot, ellenkezleg, valami nll

lnyknt trgyalja, amelynek sajt „szellemi, erklcsi s szabadsg-alapzatai'' vannak. Ht mg az a fktelen visszals, amit a program a „mai llam", „mai trsadalom" szkkal z, s a mg fktelenebb flrertse annak az llamnak, amelyhez kvetelseit intzi!

A „mai trsadalom" tks trsadalom, amely minden kultrorszgban fennll, a kzpkori maradvnyoktl tbb vagy kevsb mentesen, az egyes orszgok sajtos trtnelmi fejldse folytn tbb vagy kevsb mdosultan, tbb vagy kevsb fejletten. Ellenben a „mai llam" minden orszgban ms. Ms a porosz- nmet birodalomban, mint Svjcban, ms Angliban, mint az Egyeslt llamokban. „A mai llam" teht fikci. Mindazonltal a klnbz kultrorszgok klnbz llamaiban a formk tarka klnflesge ellenre

kzs az, hogy valamennyi a modern polgri trsadalom talajn' ll, csak az egyikben a tks fejlds magasabb, a msikban alacsonyabb fokot rt el. Ezrt vannak bizonyos lnyeges jellemvonsaik is, amelyek

10. kzsek. Ilyen rtelemben beszlhetnk a „mai llamisgrl", szemben a jvendvel, amikor ennek az llamisgnak mai gykere, a polgri trsadalom mr elhalt. Ezutn felvetdik a krds: milyen vltozsokon megy t az llamisg a kommunista trsadalomban? Ms szval: milyen trsadalmi funkcik, amelyek hasonlk a mai llam funkciihoz, maradnak meg ott? E krdsre csak tudomnyosan lehet megfelelni, s nem kzeltjk meg a problmt egy bolhaugrsnyival sem, ha ezerszer tesszk is ssze e kt szt: np s llam.

A tks s a kommunista trsadalom kztt van egy idszak, melyben a tks trsadalom forradalmi ton kommunista trsadalomm alakul t. Ennek megfelel egy politikai tmeneti idszak is, amelynek az llama nem lehet egyb, mint a proletaritus forradalmi diktatrja. Nos, a program nem szl sem az utbbirl, sem a kommunista trsadalom jvend llamisgrl. Politikai kvetelsei semmi egyebet nem tartalmaznak, mint a rgi kzismert demokratikus sirmokat: ltalnos vlasztjog, a np kzvetlen trvnyhozsa, npjog, nphadsereg sb. Puszta visszhangjai ezek a polgri Npprtnak, a Bke- s Szabadsglignak; mind olyan kvetelsek, amelyek, ha nem tlozzk el ket fantasztikus elkpzelsekig, mris megvalsultak. Csakhogy az az llam, amelyben megvalsultak, nem a nmet birodalom hatrain bell tallhat, hanem Svjcban, az Egyeslt llamokban s egyebtt. Ez a fajta „jv-llam" rtai llam, mg ha a nmet birodalom „keretn" kvl ltezik is. De egyrl megfeledkeztek. Minthogy a nmet munksprt hatrozottan kijelenti, hogy „a mai nemzeti llamnak", vagyis az llamnak, a porosz-nmet birodalomnak a keretn bell mozog — hiszen legtbb kvetelsnek nem is volna mskppen rtelme, mert csak olyat szoks kvetelni, ami mg nincs meg —, nem lett volna

szabad megfeledkeznie a fdologrl, arrl, hogy mindezek a csinos aprsgok az n. npszuverenits elismersn nyugszanak, s hogy ezrt csakis demokratikus kztrsasgban helynvalk. S minthogy—blcsen, mert a krlmnyek elvigyzatra intenek—nincsen btorsguk a demokratikus

kztrsasgot kvetelni, ahogy azt Lajos Flp s Louis Napleon idejben a francia munksprogramok tettk — nem kellett volna ahhoz a (sem nem „becsletes"102, sem nem mlt) fogshoz sem folyamodniuk,: hogy azokatadolgokatamelyeknek csak demokratikus kztrsasgban van rtelmk, olyan llamtl kveteljk, amely nem egyb, mint parlamenti formkkal szeglyezett, feudlis elemekkel kevert, egyszersmind a burzsozitl mr befolysolt, brokratikusn megcsolt, rendrileg rztt katonai nknyuralom (s tetejbe mg bizonygatni ennek az llamnak, hogy mindezeket „trvnyes eszkzkkel" vlik rknyszertheti.).

Mg a vulgris demokrcia is, amely a demokratikus kztrsasgban ltja az ezerves birodalmat, s  sejtelme sincs arrl, hogy ppen a polgri trsadalom ezen utols llamformjn bell kell az osztlyharcot vgrvnyesen megvvni — mg az is toronymagasan fltte ll az olyan demokratizmusnak, amely a rendrileg megengedettnek s a logikailag meg nem engedettnek hatrain bell marad. Hogy az „llamon" valban a kormnygpezetet rtik, vagyis az llamot mint a munkamegoszts rvn a trsadalomtl elvlt kln szervezetet, azt ezek a szavak is mutatjk: „A nmet munksprt az llam gazdasgi alapzatul kveteli az egyetlen, progresszv jvedelmi ad megszabst stb." Az ad a kormnygpezetnek a gazdasgi alapzata s semmi msnak. A Svjcban ltez jv-llamban ez a kvetels nagyjbl teljeslt mr. A jvedelmi ad klnbz trsadalmi osztlyok klnbz jvedelmi forrsait ttelezi fel, vagyis a tks trsadalmat. Teht egy csppet sem feltn, hogy a liverpooli pnzgyi reformerek — burzsok, lkn Gladstone fivrvel — ugyanazt kvetelik, amit ez a program.

B. „A nmet munksprt az llam szellemi s erklcsi alapzatul kveteli:

1. Az ltalnos s egyenl llami npnevelst. ltalnos iskolaktelezettsget. Ingyenes oktatst."

Egyenl npnevelsi Mit rtenek ezeken a szavakon? Azt hiszik taln, hogy a mai trsadalomban (s csak errl a trsadalomrl van sz) valamennyi osztly nevelse egyenl lehet? Vagy azt kvnjk, hogy a felsbb sztlyokat is arra a szemernyi nevelsre szortsk — a npiskolra —, aminl tbb nemcsak a brmunksok, hanem a parasztok gazdasgi viszonyaival sem fr ssze? „ltalnos iskolaktelezettsg. Ingyenes oktats." Az elbbi megvan mg Nmetorszgban is, az utbbi Svjc s az Egyeslt llamok npiskoliban. Ha az Egyeslt llamok egyes llamainak „felsbb" tanintzeteiben is van „ingyenes" oktats, ez a valsgban csak annyit jelent, hogy a felsbb osztlyok evelsi kltsgeit is az ltalnos adzsbl fedezik. Egybknt ugyanez ll az A. 5. alatt kvetelt „ingyenes trvnykezsre" is. A bngyi igazsgszolgltats  mindentt ingyenes; a polgri jogszolgltats szinte kizrlag tulajdon viszlyok krl forog, teht szinte csak a vagyonos osztlyokat rinti. s ezek a np pnzn pereskedjenek? Az iskolkrl szl paragrafusnak a npiskolkkal kapcsolatban legalbb (elmleti s gyakorlati) mszaki iskolkat kellett volna kvetelnie. Egszen elvetend az „llami npnevels". ltalnos trvnnyel meghatrozni a npiskolk anyagi kereteit, az oktat szemlyzet kpestst, a tantsi gakat stb., s, ahogy az Egyeslt llamokban trtnik, e trvnyes elrsok megtartst llami felgyelkkel ellenriztetni — egszen ms valami, mint az llamot npnevelv kinevezni! Ellenkezleg, a kormny s az egyhz befolyst egyarnt teljesen ki kell rekeszteni az iskolbl. Kivlt a porosz-nmet birodalomban (s ne hozakodjanak el azzal az res kifogssal, hogy a jvllamrl" van sz; lttuk mr, hnyadn vagyunk ezzel) inkbb az llamnak volna szksge r, hogy a np nagyon kemnyen megnevelje. Az egsz programot, brhogy cseng-bong a demokrcitl, velejig megfertzte a Lassalle- szektnak az llamba vetett alattvali hite vagy — ami nem jobb — a demokrata csodahit, vagyis helyesebben: az egsz program e ktfle, a szocializmustl egyarnt tvol es csodahit kztti kompromisszum. „A tudomny szabadsga" — gy hangzik a porosz alkotmny egyik paragrafusa. Mire val teht itt? „Lelkiismereti szabadsg"! Ha ma, a kultrharc napjaiban emlkezetbe akarjk idzni a liberalizmusnak sajt rgi jelszavait, akkor ez csak ilyen formban lehetsges: mindenkinek lehetsget kell adni arra, hogy allsos szksgleteit, csakgy, mint a testieket, kielgthesse anlkl, hogy a rendrsg az orrt beletn. A munksprtnak azonban ez alkalommal mgiscsak ki kellett volna fejeznie azt a meggyzdst, hogy a polgri „lelkiismereti szabadsg" semmi egyb, mint mindenfle vallsi lelkiismereti szabadsg megtrse, s hogy a munksprt a lelkiismeretet ppen meg akarja szabadtani a vallsi babontl. mde nem szeretik a„polgri" sznvonalat tllpni. Ezzel a vgre rtem, mert a program ezutn kvetkez fggelke annak nem; jellegzetes alkotrsze. Teht itt csak egszen rviden: „ 2. Norml-munkanapot." Egyetlen ms orszgban sem szortkozott a munksprt ilyen hatrozatlan kvetelsre, hanem mindig meghatrozta a munkanapnak azt a hosszsgt, amelyet az adott krlmnyek kztt normlisnak tart. „3. A ni munka korltozst s a gyermekmunka eltiltst

A munkaid normalizlsnak mr magban kell foglalnia a ni munka korltozst is, ha ez a munkanap hosszra, szneteire stb. vonatkozik; msklnben ez csak azt jelentheti, hogy tiltsk el a ni munkt az olyan ipargakban, amelyek a ni szervezetre klnsen rtalmasak, vagy amelyek a ni nem szempontjbl nem egyeztethetk ssze az erklccsel. Ha gy gondoltk, akkor ezt meg is kellett volna mondani. A „gyermekmunka eltiltsa"! Itt felttlenl szksges lett volna a korhatrt megjellni. A gyermekmunka ltalnos eltiltsa sszefrhetetlen a nagyipar ltezsvel, s ezrt puszta jmbor haj. Megvalstsa — ha lehetsges — reakcis volna, mert a munkaidnek a

klnbz korcsoportok szerinti szigor szablyozsa s a gyermekek vdelmre szolgl egyb vintzkedsek esetn a termel munknak a antssal val korai egybektse a mai trsadalom talaktsnak egyik leghatalmasabb eszkze. „4. A gyri, mhelyi s hziipar llami felgyelett."

A porosz-nmet llammal szemben okvetlenl kvetelni kellett volna azt, hogy a gyrfelgyelket csak bri ton lehessen elmozdtani; hogy minden munks feljelenthesse ket a brsgnl hivatali mulasztsrt; hogy a gyrfelgyelknek orvosoknak kell lennik. „5. A foghzmunka szablyozst." Kicsinyes kvetels ltalnos munksprogramban. Mindenesetre vilgosan ki kellett volna mondani, hogy a munksok nem akarjk — holmi kenyririgysgbl —, hogy a kznsges bnzkkel barmok mdjra bnjanak, s. nevezetesen, hogy az egyetlen javteszkzt, a termel munkt elvegyk tlk. Ennyi igazn a legkevesebb^ amit szocialistktl el lehetett volna vrni.

„6. Hatkony szavatossgi trvnyt."103 Meg kellett volna mondani, hogy mit rtenek „hatkony" szavatossgi trvnyen. Mellkesen megjegyezve, a norml-munkanapnl megfeledkeztek a gyri trvnyhozsnak arrl a rszrl, amely az egszsggyi intzkedsekre s a balesetek elleni vdekezsre stb. vonatkozik. A szavatossgi trvny csak akkor lp hatlyba, amikor ezeket az elrsokat megszegik. {Szval ezt a fggelket is a fogalmazs lompossga jellemzi.)

Dixi et salvavi animam meam.[ * — Elmondottam s megmentettem a lelkemet. — Szerk.]

1875. prilis—mjus eleje.

Dr. Karl Heinrich Marx  

Marx s Engels Mvei

vei. 19. kt. 1969.11—30. old  

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2025. Jnius
HKSCPSV
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG