Megjegyzsek a magyar kzoktats vals llapotrl
A nemzetkzi sszehasonlt vizsglatok kimutatjk, hogy az ltalnos iskolbl kikerlt magyar tanulk kzel fele nem rti jl az olvasott szveget, visszaestnk az oktats dinamikus tmegestsvel a kpzs-nevels sznvonalban. A magyar iskolarendszer kevss kpes kiegyenlteni az alacsonyabb vgzettsg, szegnyebb csaldokbl rkez gyerekek s az elnysebb trsadalmi krnyezebl jtt trsaik tudsa kzti nvekv klnbsgeket.
Problmink fontos eleme, hogy kzoktatsunk infrastruktrja, a tmeges szmszer fejlesztst szorgalmazva, nem tart lpst trsadalmunk szksgleteivel. Nem engedhet meg, hogy a kistrsgek, a klvrosi iskolk oktatsa annyira elmaradjon, httrbe szoruljon: ehhez nlklzhetetlenn vlt az sszer krzetests klnsen az ltalnos iskols fels tagozatban, a kollgiumi frhelyek szlestse, az iskolabuszok hlzatnak ltrehozsa, a htrnyos helyzetben lvkkel az intenzvebb foglalkozs. Ez ellenszere lehetne az n. „elit iskolk” s az tlagos kpzs, „tmegkpzs kztti” klnbsg tvolodsnak. Gondolom ez sokszorosan gy van az szak-magyarorszgi rgiban is. A krlmnyek nlklzhetetlenn tennk, hogy fontos igaztsokat kell tennie az j oktatsi kormnyzatnak a jogszablyok, trvnyek tern is a reform megvalstsa menetben.
A Nemzeti Alaptantervben nlklzhetetlenn vlt megersteni a korszer alapkszsgek alkalmaz fejlesztst, racionlisabb tenni a tanulk terhelst az elengedhetetlen ismeretek tgondoltabb megalapozsval, s annak a gyakorlssal jobban sszekttt kreatv megoldsaival. Klnsen nlklzhetetlenn vlt, hogy a trsadalmi ignyekkel szemben ne szakadjon el a vals munkaer szksgletektl a kpzs-nevels tartalma s mdszere: kell idben a hajlamoknak s kpessgeknek megfelel plyaorientls, szakmai kpzs, nkpzs tstrukturlsa s sszer feltteleinek megteremtse klnsen a kzpfok iskolai szerkezetben. ppen ezen a tren krosnak bizonyult a kzpfok kpzsi rendszernkben a szakmai irnyultsg id eltti felborogatsa. A reform tovbbfejlesztsnl mdostsra van szksg ahhoz, hogy tvizsglsra kerljn az egyetemes s nemzeti rtkek, az ltalnos mveltsg s a szakmai elkpzs megfelel arnya, s modernizlsra kerljn, pl. a Sulinet Digitlis Tudsbzis, s pldul a ktelez rn kvli nkntes szabadids tanuli ntevkenysg felhasznlsval a kpzs-nevels minsgi sznvonala. Mindehhez gykeres reformra szorulna a pedagguskpzs, folyamatos tovbbkpzs, nkpzs gye. A felsoktatsi tgondolatlan tlkpzs klnsen nagy szocilis feszltsgeket teremtett: nemcsak sznvonala esett, de nehezen elviselhet fokozd rtelmisgi munkanlklisget okozott, s az gynevezett „bolognai rendszer” uniformizlt forszrozsa nem csak trtnelmi fejldsi sajtossgainkkal nem szmolt, de anyagi s szakkpzett oktatink, trgyi lehetsgeink relis szmbavtelvel sem, a fejleszts temnek sszer megvlasztsval. Ezt csak tovbb kompliklta, hogy az n. „fejlett” s „kzepesen fejlett” orszgok sorban htra kerltnk a tudomnyos kutats s alkalmazott fejleszts feltteleinek biztostsban, s nem kell mondani, hogy ezt egsz oktatsunk korszer tartalma s minsge snyli meg. A halad demokratikus, baloldali pedaggusoknak szervezettebben s kezdemnyezbben kellene rszt vennik a magyar kzoktats llapotnak javtsban, mindenekeltt a tantestletekben, az iskolai kzletben, de az llami, nkormnyzati, szakszervezeti, s a kifejezetten pedaggus szakmai trsadalmi frumokon is kzs gynk elbbre mozdtsban. Dr. Szchy va pedaggiai tudomnyos kutat, kandidtus, egyetemi docens.
|