mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Antifasiszta-vfordulk
Antifasiszta-vfordulk : Rdai Eszter interji Prik, cignyok, egyhzak

Rdai Eszter interji Prik, cignyok, egyhzak

Rdai Eszter  2008.06.06. 19:17

1956. oktber 14-n hatalmas tmeg, krlbell ngyszzezer fehr ruhba ltztt indiai "rinthetetlen" gylt ssze a ktmillis nagyvros, Ngpr utcin, hogy elhagyja addigi vallst, a hindt, s buddhistv legyen. Nhny hnap mlva mr tmillian voltak, nagyrszt rstudatlan, letket addig rabszolgaknt tengetõ nyomorultak, akiknek - az vezredes vallsi parancsok s a rjuk plt mozdthatatlan hagyomnyok szerint - az rintse, sõt az rnyka is "beszennyezett" minden ms kasztbelit, de akiket buddhistaknt vallsi parancsok mr nem knyszerthettek ember alatti ltre, mint a tbbi indiai rinthetetlent.

 Ez a maga 1956-os forradalmt megvv, buddhistv lett kzssg, amelynek tagjai ma krlbell tizentmillian vannak, a kvetkez vtizedekben hihetetlen gyors, brmely ms indiai trsadalmi csoportnl gyorsabb trsadalmi mobilitst lhetett t, ellenttben az rinthetetlennek megmaradtak mintegy szzmillis tmegvel.

A tmeges ttrshez vezet mozgalom kezdemnyezje s vezetje doktor Bhmrao Rmdzs mbdkar, kzgazdsz s jogtuds volt, az 1950-ben elfogadott modern, liberlis indiai alkotmny megalkotja, az els fggetlen indiai kormny akkor mr lemondott igazsggy-minisztere, aki maga is rinthetetlennek szletett, s aki trsadalomtudsknt, jogvdknt s politikusknt jutott arra a kvetkeztetsre, hogy a polgri jogegyenlsg, a politikai jogok nmagukban nem kpesek az rinthetetlennek szletetteket kiszabadtani a "kasztok poklbl". Vallst kell vltaniuk, hogy ne rinthetetlenknt kelljen meghalniuk is.

Lehetsges-e erre a trtnetre gy tekintennk, ahogyan az ismert emancipcis mozgalmakra tekintnk, Martin Luther Kingtl Nelson Mandelig? s lehetsges-e belle a magyar trsadalomnak, benne a magyarorszgi cignysgnak tanulnia, tapasztalatait hasznostania?

Dhammacsri Szubhti, a Nyugati Buddhista Rend egyik vezetje szerint, aki Alex Kennedyknt angolnak szletett, filozfit tanult Londonban, s aki ma ideje nagy rszt volt rinthetetlenek kztt tlti Indiban, rdemes s lehetsges. gy gondolja Derdk Tibor is, a roma felntteket oktat Kis Tigris Gimnzium megszervezje, tanra s igazgatja, aki korbban fontos szerepet jtszott a Gandhi Gimnzium, majd a mnfai - cigny fiataloknak otthont ad - Collegium Martineum s az Amrita tanoda ltrehozsban; azoknak a struktrknak a felptsben, amelyektl a Dl-Dunntl ma Magyarorszgon a legemberibb lehetsgeket nyjtja az oktatsban a romk szmra.

 

Interj dhammacsri Szubhtival

- Mi keltette fel az rdekldst a magyarorszgi romk irnt? Honnan tud rluk, egyltaln, mit tud a magyar trsadalomrl?

- Valamennyire ismerem az eurpai cignyok helyzett, azt sok tekintetben hasonlatosnak rzem az indiai elnyomottakhoz, als kasztbeliekhez, radsul tudom, hogy indiai szrmazsak, ezrt nagyon megrltem, amikor megtudtam, hogy az itteni buddhista fiskoln roma fiatalok is tanulnak, st, egy magyarorszgi, romkat oktat kzpiskola fenntarti felgyelett a buddhista egyhz vllalta el. Azt gondolom, taln nekik is segthet helyzetk jobbra fordtsban a buddhizmus, a r alaptott "letstratgia" az itteni cigny kzssgekben is hasznlhatnak bizonyul.

- Azt mondja, rinthetetlennek lenni ma, a modern Indiban is - egy parlamenti demokrciban - egyet jelent a kirekesztettsggel, a diszkrimincival? s komolyan gondolja, szerzett-e ezzel kapcsolatban tapasztalatokat, hogy a magyarorszgi cignysg helyzete hasonlt az indiai prikhoz?

- India ma is kasztok sokasgra van flszabdalva, krlbell hszezer klnbz kaszt ltezik, az egymillirdos lakossg tizenkt szzalka pedig "rinthetetlen", s ma is ez a legfontosabb tny, ami a trsadalom lett meghatrozza. Persze, ez a fajta megklnbztets ma mr trvnytelen, tilos ilyen mdon diszkriminlni brkit, de mgiscsak tny, hogy a dalitok - politikailag korrekt szhasznlattal gy nevezik ket -, ma is rinthetetlennek szmtanak, a kaszt-hindk tbbsge szemben undor s megvets trgyai, a puszta rintsk, st, az rnykuk is beszennyez, de azok a trgyak is, amelyekhez hozzrtek. Egyszval l Indiban legalbb szzmilli ember, aki slyos diszkrimincinak van kitve az let minden terletn, hiszen a politikai demokrcia nem azonos a trsadalmi demokrcival. Pldul Indiban mindenkinek van szavazati joga, a politikai hatalom azonban ma is kasztbefolyson alapszik, mert az emberek mindenekeltt a kasztszempontjaikat kvetik, amikor szavaznak.

- Vagyis az "rinthetetlensg" ma is egyttal nyomorsgot s tanulatlansgot, eslytelensget is jelent.

- Valami ilyesmit. Nagyon sok rinthetetlennek szletett bartom hasonl faluszli, vrosszli telepeken ntt fel, mint amilyeneket bizonyos magyar falvak s vrosok szln lttam, s elkpzelhetetlenl szrny nyomorban, mint ahogyan egybknt nknl is, pldul Sajkazn vagy Gilvnfn lnek a cignyok. Visszatrve az indiai prikhoz: volt kzttk, aki gy jrt iskolba, hogy tilos volt belpnie az osztlyterembe, csak az ablakon t hallgathatta az rt. Tilos volt a falu kzktjrl vizet hzniuk. Nem lphettek be a hind templomokba, nem vehettek rszt a hind kzssg vallsi letben. s persze a piszkos s megalz munkk jutottak nekik, az utcasprs, a latrinatisztts, a dgeltakarts, ami egyttal ktelessgk is volt. De mirt is "szennyes" az rintsk? A hagyomnyok szerint azrt, mert a szoksaik szennyesek, az erklcseik alacsonyrendek, radsul tiszttalan foglalkozsokat znek, mint a latrinatisztts, az utcasprs vagy a dgeltakarts. Csakhogy azrt pp ezeket zik, s nem msokat, mert a szentiratok, a Vdk szerint - amelyekeket egybknt nekik tilos olvasniuk -, ez kaszt-ktelessgk. rinthetetlennek pedig szletik az ember, mert a szlei is azok voltak, s ki aminek szletett, akknt kell lnie s meghalnia. s br ma mr sok dalit bartom gyermekei vesznek rszt magas sznvonal oktatsban s szerezhetnek diplomt, s akr magas llami llsokat is betlthetnek, k azonban elenysz kisebbsgt teszik ki ennek a szzmillis, ma is rabszolgasorsra krhoztatott tmegnek.

Ezen a helyzeten akart vltoztatni doktor mbdkar, amikor jogtudsknt s kzgazdszknt, jogvdknt s politikusknt, egyetemi oktatknt s lapszerkesztknt mr a hszas vektl kezdve minden erejt az elnyomottak politikai, trsadalmi, gazdasgi s oktatsi jogfosztottsgnak felszmolsra fordtotta, s kvetit egy sor erszakmentes kampnyba vezette, hogy joguk legyen pldul kzkutak, vztrolk vizt hasznlni, templomokba belpni. s akkor is, amikor a fggetlen India els igazsggy-minisztereknt elksztette a modern, demokratikus, liberlis indiai alkotmnyt, aminek risi hatsa volt a trsadalmi viszonyokra. Azonban keseren kellett tapasztalnia, hogy azokat a hihetetlenl hierarchikus viszonyokat, amelyek az indiai trsadalom szvett alkottk, s rszben mg ma is alkotjk, nmagban semmilyen alkotmny nem tudja megvltoztatni; nem tud nemltezv tenni vezredes vallsi parancsokat s hagyomnyokat, aprl fira rktett szoksokat s mentalitsokat. Radsul a jogok nmagukban nem kpesek nbizalmat, tudst s btorsgot adni az embernek, hogy ljen velk, fleg ha ebben a trsadalmi krnyezet is minden mdon akadlyozza, akr nylt eltletek, akr ntudatlan gyakorlatok ltal. s most mr termszetesen a magyarorszgi romkrl is beszlek. A hrom ht alatt, amit eddig Magyarorszgon tltttem, nagyon sok, Indibl ismers trtnetet hallottam itteni cigny emberektl. Mert nem kell ahhoz szkinhednek lenni, hogy valaki eltletes mdon viszonyuljon hozzjuk, jl kpzett, iskolzott, liberlis gondolkods emberek sem rtik gyakran, mit is jelent ilyen helyzetbl rkezni.

Visszatrve doktor mbdkarhoz: nem gondolom, hogy ezzel kapcsolatban nagyon sok illzija lehetett, de amennyi volt, azt mindenesetre elvesztette, s hamarosan ki is lpett a kormnybl. s mivel meggyzdse volt, hogy a kasztrendszer nem valsgos tnyeken alapul, nem emberek kztti valsgos klnbsgeken, hanem csak az emberi tudat mkdsnek sajtossgain, ezrt a vltoztatst ott kell elkezdeni, vagyis a mentlis attitdkben.

- Amelyek mgtt azonban Indiban vezredes vallsi parancsok llnak.

- Igen, a kasztrendszer a vallsban gykerezik, a vallsi meggyzds lteti, helyesebben a valls ltal ltrehozott mentlis llapot. s mivel India - ma is egybknt, de akkor plne -, nagyon-nagyon vallsos orszg, ahol a valls t meg tjrja a mindennapokat is, az let minden terlett meghatrozza, mbdkar gy gondolta, msik valls utn kell nznie. Elszr szemgyre vette a nagy vilgvallsokat, s hrom ismrv alapjn osztlyozta ket. Az els ismrv: ellentmond-e az illet valls a tudomnynak. Mert gy gondolta, hogy a tudomny jt tett a vilgnak, a vallsi vakbuzgsg pedig sokat rtott. A msodik fontos ismrv az volt szmra, hogy a valls ne igazolja az emberek kztti egyenltlensget, a harmadik pedig az, hogy ne igazolja a szegnysget. Mert a hind valls azzal igazolta az alacsonyabb kasztbliek alvetettsgt s szegnysgt, hogy az egy elz let bneinek a kvetkezmnye. Az a valls pedig, amely mindhrom felttelnek megfelelt, a buddhizmus volt, amely sokkal inkbb pt a tapasztalatra, mint a hitre, s igazbl nincs semmifle isten-elkpzelse. Maga Buddha is kznsges ember volt, aki sajt erfesztseinek ksznheten jutott el egy magasabb szellemi szintre, ebben azonban brki kvetheti t, ez a lehetsg mindenki szmra nyitva ll. Vagyis brki lehet Buddhv, nem szksges ide semmifle vakhit.

- Ilyen egyszer? Csak tallni kell egy vallst, amely alkalmas sok tzmilli indiai rinthetetlen "megvltsra"? s ezzel a trsadalom is megvltoztathat, vagy legalbbis megreformlhat?

- Nem tudom, doktor mbdkarnak azonban ez volt a gondolatmenete: meg kell keresni a megfelel vallst, amely az embereket mltsggal kpes felruhzni. s volt itt mg egy fontos szempont: a buddhizmus indiai valls volt, mg ha akkoriban csak nagyon kevesen gyakoroltk is. Ez azrt volt fontos, nehogy nemzetellenesnek kiltsk ki t s a kvetit. gy kerlt sor aztn 1956. oktber 14-n Ngprban a nagy szertartsra, amelynek sorn 400 000 rinthetetlen, maga mbdkar is buddhista hitre trt. s br hat httel ksbb meghalt, nhny hnapon bell krlbell tmillira ntt az ttrtek szma Indiban.

- Mi trtnt ezutn az ttrtekkel s leszrmazottaikkal? Megvalsultak-e a remnyek, sikerlt-e kiszabadulniuk a "kasztok poklbl"?

- A buddhizmus egyrtelm nbizalomforrsnak bizonyult szmukra, ltala emberi mltsgra tettek szert, s az ttrt kzssg hihetetlen gyors, brmely ms indiai trsadalmi csoportnl gyorsabb trsadalmi mobilitst lhetett t, fl vszzaddal az esemnyek utn ez mr btran kimondhat. Azok az rinthetetlen kzssgek, amelyek nem trtek t, ma nagyjbl ugyanott tartanak, ugyanazt az elviselhetetlen letet lik, mint tven vvel ezeltt...

- s hol tartanak a buddhistk?

- Nagyon sokan kzlk llami llsokhoz, pnzhez s politikai hatalomhoz jutottak. Termszetesen nem mindenki, a legtbben ma is szegnyek, de ez nagyon msfajta szegnysg, mint a dalitok, s soraikbl is kiemelkedett egy kzposztly, amelynek tagjai hasonl kpzettsgek, hasonl anyagi helyzetek, s hasonl mdon lnek, mint a ms kasztokbl szrmaz kzposztlybeliek.

- Mindezt npszmllsi vagy statisztikai adatokkal lehet bizonytani?

- Igen, egyrtelmen. Nem hagytk le termszetesen a legmagasabb kasztbelieket, pldul a brhminokat, de a helyzetk ma is szdletes iramban javul, ahogyan az elmlt tven vben mindig, emelkedsk brmilyen trsadalmi csoportnl gyorsabb.

- De ha rettenetes helyzetkbl - pusztn mert mr mst gondolnak a vilgrl s nmagukrl - kpesek voltak sajt erejkbl kitrni, ebbl az is kvetkezik, hogy korbbi nyomorsguknak - persze akaratukon kvl - maguk is okai voltak, nemcsak az ket kirekeszt s elnyom krnyezet. Vagyis elbb nekik kellett megvltozniuk, hogy a helyzetk megvltozzon.

- Valami ilyesmit gondolt mbdkar, igen. Nem hibztatni akarta ket pokoli sorsukrt, de meggyzdse volt, hogy abbl csak kitrni lehet, kihzni ket lehetetlen. Ez nagyon fontos elv, amit Magyarorszgon is rdemes volna kvetni. Ha rosszul segt egy trsadalom a rszorulkon, akkor tbbet rt nekik, mint amennyit hasznl, mert paternalista helyzetet hoz ltre, s nem btortja, inkbb passzivitsra kszteti ket. Csekly mrtkben s ideig-rig taln javt a helyzetkn, de ket, magukat nem hozza mozgsba, nem kszteti kezdemnyezsre. Ezrt alkalmas erre a clra a buddhizmus: mert a felelssgrl, mindenki sajt felelssgrl beszl.

- Mit gondol a kaszt-hind krnyezet ezekrl az emberekrl, akik magukat mr nem tartjk rinthetetlennek, hiszen buddhistk?

- Sok az ellensges megnyilvnuls, de tisztelet is vezi az eredmnyeiket. A tnyt azonban tbb mr figyelmen kvl hagyni nem lehet, s ez a legfontosabb. Most, hogy Magyarorszgon jrtam-keltem, s cignyokkal s nem cignyokkal tallkoztam, azt tapasztalom, hogy itt is valami hasonlra volna szksg.

- Bevallom, nem rzem igazn az analgit, a magyarorszgi cignysg tudniillik nem intzmnyesen s nem vallsi alapon szegreglt. s az lett nem hatrozza meg a valls, mg ha tbbsgben katolikus is. Mit tanulhatunk ebbl a trtnetbl mi itt Magyarorszgon? Hogyan lehet mindezt a mi viszonyainkra, egy modern, eurpai, szekularizlt trsadalom problmira alkalmazni, tfordtani?

- Ez persze nem tkletes analgia, mg ha a cignysg helyzete nagyon hasonl is az indiai dalitokhoz. A buddhizmusnak azonban nem csak a buddhistk, msok szmra is van mondanivalja. Az egykori rinthetetlenek ltal kpviselt magatartsbl lenne mit mertenik. Ha az elnyomott helyzetben lv cignyok pldul hozzjuk hasonlan kpesek lesznek sajt mentlis llapotukon s ndefincijukon vltoztatni, azon nagyon sokat nyerhetnek: mltsgot, energit, nbecslst, btorsgot. Mert az biztos, hogy tbb felelssget kell sajt magukrt viselnik, a sorsukat a sajt kezkbe kell vennik. s hinnik kellene abban, hogy lehetsges a vltozs.

 

 

Interj Derdk Tiborral

- Mit gondol minderrl, mit tanulhatunk mi ebbl a trtnetbl?

- n inkbb elmeslnk egy szemlyes trtnetet: mi nagyon gyakran jvnk Budapestre kirnduls fiatalokkal, gyerekekkel Gilvnfrl, Alsszentmrtonbl, Hidasrl. s elindulni egy cignyteleprl egy ilyen trsasggal, az mindig nagyon bonyolult dolog, s szmtalan krdst vet fel: hogy autval jvnk-e, vonattal vagy busszal; hogy kit enged el az utols pillanatban az anyukja s kit nem; hogy ki az, aki megsrtdik s visszafordul; s hogy egyltaln hnykor tudunk elindulni, s hnykor tudunk megrkezni; szval ezek kiszmthatatlan dolgok. Amikor pedig megrkeznk Budapestre, "trsadalmi tmogatottsgra" van szksgnk, hogy legyen hol aludnunk. s ezt a trsadalmi tmogatst mindenhol kerestk az elmlt tizent-hsz vben, de meg kell mondanom, hogy nagyon nehz megtallni. Ez tnyleg csak egy szimbolikus pillanata ennek az egsz gynek, de amikor Pestre jvnk, maga a vres valsg, mert valahol csak le kell fektetnem azt a tizent gyereket, akivel vgl, este tzkor meg fogok rkezni. s valamirt a buddhista fiskoln mindig le tudjuk fektetni a gyerekeket anlkl, hogy brki hzogatn a szjt. Ez pldul fontos tapasztalat: van egy hely, ahova bizton vihetek gyerekeket, s nem leszek kitve sem homlokrncolsnak -, hogy mr megint hnyan vagyunk s meddig akarunk maradni -, sem hittrtsnek, mert azrt persze az is felmerlhet mshol, hanem csak egyszer elfogadsnak.

- Prblkoztak ms egyhzaknl is?

- Rengeteg helyen prblkoztunk, s nem is csak egyhzakkal, de azokkal is, s azt tapasztaltaltuk, hogy amit mi csinlunk, hogy cignytelepekrl, cignyfalvakbl gyerekeket megprblunk sszefggsbe hozni a vrosi civilizcival, az - nem mintha elutastank a cignyokat, - annyi technikai problmt vet fl, hogy egyszeren meghaladja mindenki trkpessgt. Ezrt azt a helyet, ahol ezt elnzik neknk, mi jobban szeretjk, mint ahol kevsb szvesen teszik ugyanezt.

- De ez nem jelent tbbet, mint azt, hogy a buddhista fiskola s egyhz nyitottabb, trelmesebb, bartsgosabb...

- ...mint sok ms hely a vrosban. s nyilvn van mg nagyon sok ms hely, ahol ugyanezt megtalljuk, de mi itt talltuk meg.

Ez a trtnetet csak azrt mondtam el, nehogy flrerts tmadjon: hogy "jttek a budhista hittrtk Gilvnfra, s megtrtettk a cignyokat, s akkor egsz falvak ttrtek", mert errl sz sincs. Mert itt egy sokkal przaibb, technikaibb jelleg tallkozsrl van sz, amely azonban termszetesen emberi kapcsolatokat szl.

De hogy folytassam a trtnetet: egyszer meglltunk egy nagyon kedves reformtus lelksz hzasprnl, bartainknl, rgta egyttmkdnk velk. ppen egy buddhista nyri tborba vittnk nhny gyereket, s ez a helyzet persze nem volt mindennapos, a furcsasgt mi is reztk, taln azrt is lltunk meg pp nluk. Megkrdeztk a gyerekektl, hova mennek, s k boldogan, tgra nylt tekintettel azt vlaszoltk, hogy "megynk a buddhista tborba". A bartaink elspadtak, s nagyon vilgos rveik voltak azzal kapcsolatban, milyen veszlyeket rejthet az eleve kitasztott helyzetben lv cignyokat egy jabb - nlunk legalbbis - marginlis jelensggel sszehozni. s akkor Orss Jnosnak, aki az autt vezette, s akinek a gyerekek a rokonai, bekattant egy msik trtnet: egyszer az anyukjt is magval hozta Budapestre, egy fejkends, rstudatlan cignytelepi nnit, s ez a nagyon "ltvnyosan cigny asszony" is ott aludt a buddhista fiskoln, szmos unokjval egytt. Amikor pedig reggel flbredt, flmrte a helyzetet, hogy enni kne adni a gyerekeknek, elment, vett egy kis tejet, lisztet, tojst, trt, s nekillt palacsintt stni. s a palacsinta illatozni kezdett, s elkezdtek jnni elszr az unoki, aztn msok is, a kollgistk, kszntek, s kaptak egy kis palacsintt. s egyszer csak ott llt a fl buddhista fiskola, s az rstudatlan cigny asszony kezbl ette a palacsintt. Ezt a trtnetet meslte el Orss Jani a reformtus lelksz hzasprnak, akik erre elgondolkoztak, s azt mondtk, hogy "ht igen, ez a reformtus teolgin ma mg elkpzelhetetlen". Szeretnk elkpzelni, de ma mg lehetetlen. s n nem akarok semmifle kvetkeztetst levonni abbl, hogy az egyik helyen mirt tud inkbb ltrejnni valamilyen trsadalmi tallkozs, mint msutt, de a buddhista fiskoln valahogy ez megtrtnik. s utna nyilvn gondolatok is cserldnek. s elbb-utbb tallkoztunk ezzel az mbdkar-trtnettel, s ez mdfelett flkeltette az rdekldsnket, mert felismertk benne a magunk problmit.

- Azt gondolja, valamilyen hit, valls, egyhz kzbejtte segthet ezekben az gyekben? s pp ezrt lenne mit tennik az egyhzaknak a romk integrcija rdekben? Tudom, hogy oktatsi gyekben szvesen fordul segtsgrt hozzjuk, tmaszkodik rjuk, prbl egyttmkdni velk.

- s nagyon j kapcsolatban vagyok velk. Akik magasabb szellemi szintre trekszenek, azoknak feladatuk a krlttnk lv trsadalmi igazsgtalansgok megszntetsn munklkodni, persze elbb szre kell vennik azokat. Az egyhzaknak ez bizony dolguk, feladatuk, persze nemcsak az egyhzaknak, de nekik biztosan, hiszen mindegyik kimondott clja a szenvedkn segteni, a vilgban ltez szenvedst enyhteni. Ezrt n egsz letem s minden munkm sorn kerestem a kapcsolatot velk, persze nem egyforma sikerrel, de nagyon nagyot egyikben sem kellett csaldnom. A magyar keresztny egyhzak pldul vitathatatlanul rszesei annak a trsadalomnak, amely ezt az egyenltlensget ltrehozta, ezrt nem lehet knyny most tlpnik a sajt rnykukat, s ezrt is kell klnsen nagyra rtkelnnk azok erfesztseit, akik egy egsz ldozatos letet szentelnek ennek a feladatnak, pldul Lank Jzseft, az alsszentmrtoni katolikus papt. Persze, nem akarom szpteni a dolgot, az pldja nemigen tall kvetre, n nem is tudnk hirtelen rajta kvl senkit sem mondani, aki oda is kltzik, s jjel-nappal beengedi az letbe ezeket a nagyon nehz helyzetben lv embereket. De amgy sok-sok szintn elktelezett embert ismerek a katolikus egyhzban, akik az gyet fontosnak tartjk.

- A mnfai kollgiumot azonban mgsem magyar, hanem nmet katolikusok pnzbl hoztk ltre.

- Igen, a nmet katolikus egyhznak egy Renovabis nev pnzalapjbl, amelynek clja segtsget nyjtani a kelet-eurpai trsadalmak rendszervlts utni jjptshez. Ezen a tjon ez mind anyagiakban, mind szellemiekben hatalmas megjelens, s ennek volt az egyik nagy eredmnye a mnfai Collegium Martineum, amiben n is sokat szorgoskodtam, s amiben nagyon sokat ksznhetnk ezeknek a nmet bartainknak. Akik aztn nem rtettk, mirt van az, hogy annak a szzmillis intzmnynek, amit ltrehoztak, a magyar trsadalom olyan nehezen vllalja a fenntartst s mkdtetst, azt is tlk vrja.

- A magyar katolikus egyhznak volt ehhez valami szava?

- Pozitv gesztusai voltak. s azok nagyon fontosak, egy egyhz rszrl rendkvl fontosak.

- Az alsszentmrtoni pap tette ezeket a pozitv gesztusokat?

- Nem, sokkal tbbet tett pozitv gesztusoknl, kezdettl fogva nagyon tevkeny rsztvevje volt a munknak. Szp gesztusaik a pspkknek voltak. A kollgium ltrehozsban s a mkdtetsben viszont - ez igaz - sem anyagiakban, sem egybknt nem vllalt jelents szerepet a magyar katolikus egyhz. s az is igaz, hogy ez megdbbentette a nmet partnereket, nem is annyira a katolikus egyhz, egyltaln a magyar trsadalom ez gyben tanstott vatossga. Ezrt mondom, hogy a katolikus egyhz is rsze annak a magyar trsadalomnak, amely elssorban felelssget visel a cignyok trsadalmi kitasztottsgrt. Szmthatunk r, amikor megprbljuk ezt a kitasztottsgot flszmolni, de radiklis szembefordulst az eddig kvetett trsadalmi gyakorlattal nehz volna elvrni.

- Vannak-e ilyen tekintetben klnbsgek az egyhzak kztt?

- Vannak. A reformtusok, mivel a cignyok jval nagyobb arnyban katolikusok, mint reformtusok, klnsen a Dunntlon, ahol n dolgozom, egyszeren nem rzik magukat rintve, st, ezt morlis rvekkel is altmasztjk, mondvn: "csak nem fogunk lelkeket elhalszni egy msik egyhztl?!". Az orszg keleti rszn, ahol a reformtus egyhz ers, s a cignyok krben is inkbb jelen van, dolgozik nhny nagyon elktelezett munksa ennek az gynek, nagyon elktelezett emberek, de - mondom -, maga az egyhz kicsit gy rzi, hogy neki ehhez a dologhoz nincs sok kze, hiszen ezek nem az hvei.

Az evanglikus egyhzban viszont nagyon jindulat - s nagyon tvoli - rdekldst tapasztaltunk, na, k aztn tnyleg nem rendelkeznek cigny hvekkel. De a nmet evanglikus gylekezet a budai vrban - hvei ma mr nem a helyi lakossgbl kerlnek ki, hanem az itt tartzkod, Budapesten dolgoz zletemberek s hasonlk krbl - nagyon komolyan segtettk a gilvnfai munknkat.

Nagysg szerint most jnnek a zsidk: nagyon sok vilgi zsid kapcsolatunk van a munknkban, de egyhziak nincsenek. Ksrletezgettem vele, ez idig nem hoztak gymlcst ezek a lpseim, majd egyszer biztosan hoznak. Egyszval itt mg nem sikerlt spiritulis oldalrl megerstett kapcsolatokra szert tennnk, vilgi oldalrl viszont annl inkbb.

- Mi a helyzet a klnbz neoprotestns, karizmatikus egyhzakkal? A Hit Gylekezete pldul, amelyik mretben Magyarorszg negyedik legnagyobb egyhza, mennyire vonz a cignysg szmra, s mekkora felelssget vllal, mutat-e hajlandsgot a segtsgre?

- Az az amerikai neoprotestns, karizmatikus irny, amelyhez a Hit Gylekezete is tartozik, - persze mretben, jelentsgben messze tlntt az sszes tbbin egyttvve -, mint megkzelts, nagyon-nagyon vonz a rossz trsadalmi helyzetben lv emberek szmra, aki mozgalomm fejlesztette, az amerikai prrin valahol, Kansas llamban, maga is egy fekete prdiktor volt. Ez az irnyzat teht klnskppen nyitott a cignyok irnyban. De nem maga a Hit Gylekezete, amelynek vezetst ebben a tekintetben vatosnak mondanm. Ma mr vannak nagyon ers hit cigny hveik is, nem is kevesen, most mr egsz gylekezetek is alakultak, de ez sokkal lassbb folyamat, mint ami egybknt a pnksdista vallsi mozgalom logikjbl fakad. A nyugat-eurpai cignysg elspr tbbsge ma mr pnksdista, nlunk ez a folyamat sokkal lassbb, de azrt lthat mdon halad.

- Pettend pldul, az a baranyai falu, ahonnan tbben, maga a polgrmester is a Kis Tigris Gimnzium tanulja, szinte teljesen roma, s szinte teljesen pnksdista, s semmiben sem klnbzik - rendezettsgt, a benne zajl letet s munkt, valamint a laki mentalitst tekintve egy nhny vtizeddel korbbi, szegny, nem roma falutl. Laki takarkosak, szinte kispolgri letmdot folytatnak. Lehet, hogy a pnksdista egyhz az asszimilci tjra vezeti a cignysgot?

- Fordtva trtnt a dolog: azrt voltak kpesek a pettendi romk ezt a nagyon bonyolult vallsi rendszert teljes egszben magukv tenni, mert nem lnek annyira elesett szegnysgben, mint sok ms cignytelep laki. Nem gazdagok k sem, a magyar trsadalom egszhez kpest nagyon szegnyek, de azrt ez nem az az igazi elesett nyomorsg. Ami pedig a "kispolgriassgot", a mentalitst illeti: ez mr magnak a pnksdizmusnak a hatsa, de a valls gyakorlsnak felttele is. Ez teht egy nmagt erst folyamat: megtalltk a szmukra megfelel vallsi formt, s nagyon jl feltalljk magukat benne, most mr lassan hsz ve.

- n szerint hogyan kellene, hogyan tudnnak az egyhzak ebben a nagy munkban, a romk trsadalmi integrcijban igazn hasznos mdon rszt venni? Pldul mi lehetne ennek a megfelel terepe?

- A feladat a kis falvakban voltakppen ki van jellve az egyhzak szmra. Az llami iskolk finanszrozsa nlunk nkormnyzati feladat, ami - ugye ez napnl vilgosabb? -, risi klnbsgeket eredmnyez mondjuk egy solymri vagy budarsi s egy rakacai vagy tiszabi iskola lehetsgei kztt. Vagyis az llami iskolk finanszrozsban borzaszt ers klnbsgek alakultak ki aszerint, hogy melyik nkormnyzat mit engedhet meg magnak, melyik szegny, melyik gazdag. Az egyhzi iskolk finanszrozsa viszont egy tlagolt kvta alapjn trtnik. Azt a pnzt, amit az nkormnyzatok elkltenek az iskolkra, az llam a sajt zsebbl odaadja az egyhzaknak, mgpedig egyenlen elosztva. Vagyis - ismtlem - a kis falvakban az egyhzak szmra ki van jellve egy feladat, csak mg nem vettk szre. Nem jutott eszkbe, hogy a Rakacn vagy Tiszabn kialakult rettenetes aluliskolzottsgi problmt - radsul llami pnzbl - orvosolni tudnk. Most azonban a Nemzeti Fejlesztsi Terv, amely rszben unis pnzekkel gazdlkodik, a Sulinovn keresztl ezt megprblja sztnzni. Hatalmas eurpai pnzek llnak itt kszenltben, amelyek az egyhzak szmra most komoly mozgsteret jelentenek, de senki msnak, ezt ms nem is tudja betlteni, kihasznlni. Tiszabn pldul, ebben a 2200 lelket szmll, majdnem szncigny faluban, ahol az rettsgizettek szma nem ri el a tzet, s ahol van egy ltalnos iskola, s nincs tovbb...

- Ott az egyhznak lenne dolga...

- Ott az egyhzaknak most lehetsge lenne, n nem mondom, hogy dolga, lehetsge lenne arra, amivel mi Alsszentmrtonban, Gilvnfn s Pettenden ltnk, amikor kihasznltuk, betltttk a magyar jogrend, illetve a finanszrozs sajtossgai ltal teremtett mozgsteret, amikor ltrehoztuk a Kis Tigris Gimnziumot. De - ismtlem - ez az llami pnz msnak nem, csak az egyhzaknak ll rendelkezsre, amellyel ezeken a helyeken a rettenetes aluliskolzottsgi helyzeten vltoztatni tudnnak.

- sszefoglalva teht: n azt gondolja, az egyhzaknak a cignysg integrlsban, elssorban az oktatsban eminens szerepet kellene, lehetne jtszaniuk.

- Igen. A liberlis rtelmisgre, amelyhez magam is tartozom, nagyon ers hatst gyakorolt Voltaire, az egyhzellenessg. s nyilvn nem vletlenl. Nlam erre rrakdott egy msik hats is, taln ezrt talltam r pp erre a szellemi mozgalomra, amelyben - az rinthetetleneket a buddhizmusba tvezet mbdkar is erre tantotta a kvetit - a szellemi rtkek mellett a szabadsg, az egyenlsg s a testvrisg rtkei a legfontosabbak. Azt is mondhatnm, sszepasszolunk, ez a mozgalom s n, de ez persze a dolog szemlyes rsze. Ami tbb ennl, az a dologban rejl trsadalmi felelssg: hogy Magyarorszgon az egyhzaknak ebben az gyben van s kell is, hogy legyen mozgsterk s felelssgk.

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!