A MAL alapszablya
MAL T 2012.05.14. 05:11
A 2007. augusztus 28-i alakul lsen elfogadott Alapszably 2008 02.02-n elrendelt 1.sz. s 2009 03.21-n elrendelt 2. sz. Mdostssal egybeszerkesztett szvege Magyar Antifasiszta Liga Alapszablya
A 2007. augusztus 28-n megtartott alakul gyls Jegyzknyvnek mellkleteknt csatolt jelenlti v szerinti alaptk, az egyeslsi jogrl rendelkez 1989. vi II. trvny alapjn, az albbi clkitzsek elrse rdekben s szervezeti kialakts mellett „Magyar Antifasiszta Liga” megnevezs trsadalmi szervezetet hoztak ltre (a tovbbiakban: „Szervezet”), 1088. Budapest, Mzeum u. 7. sz. alatti szkhellyel. A szervezds alapjt magnszemlyeknek az egyeslsi jog alapjn 2006. oktber 15-n ltrehozott, magt Magyar Antifasiszta Liga–knt meghatroz, trsadalmi szervezetnek nem minsl kzssge kpezte. A kialaktott szervezeti felpts biztostani hivatott a demokratikus nkormnyzati elven alapul mkdst, valamint a tagok jogainak s ktelessgeinek rvnyeslst. A tevkenysg formjt s kereteit a jelen Alapszably tartalmazza, ill. hatrozza meg.
1. A Szervezet clja
A kzelmlt belpolitikai esemnyei vilgosan rmutattak arra a haznkban is mr felismerhet, sajnlatos, a hatalomnak lnyegben az alkotmnyos rendszeren kvli azonnali (erszakos) megszerzst clz politizlsi tendencira, amelynek sorn a trsadalomban mr jelen lv szlsjobboldali, st kimondottan fasiszta-neonci csoportok meghatroz politikai erv trekednek formldni. Az 1990 ta tapasztalhat elretrsk napjainkra mr szlssges kvetel¬sekben, nylt erszakos tettekben is megnyilvnul (ld. TV Szkhz megrohamozsa, a Szabadsg tri Szovjet Hsi emlkm megronglsa, lebontsnak lland kvetelse, a Sgvri emlktbla sszetrse, a Kdr sremlk brutlis meggyalzsa, stb.). Erszakos, nyltan rasszista s szlssgesen szocildemagg hangols utcai megjelenskkel, egyre leplezetlenebbl irredenta s vszkorszakbeli nyilas terminolgit, szimbolikt felvonultat retorikjukkal, ill. megjelen¬skkel mind harsnyabban ksrlik meg uralni a politikai erteret. Flrerthetetlenl a polgri demokratikus rendszer diktatrikus szellem gyakorlati talaktsra, valamifle j, de ezttal mr „vres” rendszervltsra, a politikai s gazdasgi hatalom nemzeti-burzso irnyzat jra¬felosztsra trekednek. A trsadalomban ktes visszhangot kelt rendezvnyeik s utcai sszecsapsokat provokl randalrozsaik vilgosan meg¬mu¬tattk, hogy e neofasiszta irnyzatok gondolkods nlkl alkalmazzk a flelemkelts, a megflem¬lts mdszereit is.
Ezen hazai, de nem klnben a jelenkori nemzetkzi tapasztalatok s tanulsgok egyrtelmen megerstik annak a gazdasg- s trsadalomelmleti ttelnek az igazsgt, hogy a fasizmus mindenkori sznre lpse valjban a tks rendszeren bell ellentmondsok felhalmozdsra, a politikai hatalom mindenron val megszerzsben rdekelt krk szlssgesen nacionalista, szocil¬demaggival leplezett, erszakot hirdet propagandjnak trnyersre vezethet vissza. A szlsjobboldal kihasznlja az ltalnos elgedetlensget, az egyes trsadalmi csoportok fokozd remnytelensgt, amit a vilgszerte tapasztalhat s a hazai gazdasg vonatkozsban is megkvetelt u.n. konvergencia programban kifejezsre jut megszort politika okoz a nagy nemzeti eloszt¬rendszereknek a profitrta fenntartsa rdekben megvalsul rszbeni felszmol¬sval, tovbb a szocilis ellts leptsvel (a szolgltatsok drgtsval). A szlsjobboldal erszakra, szlss¬gesen nacionalista rdek¬¬rvnye¬stsre uszt, irredenta propagandt fejt ki, tovbb bnbak-rtegek felmutatsnak rasszista gyakorla¬tt folytatja, s ezzel slyos¬btja az amgy is meglv trsadalmi feszltsgeket.
A trtnelmi emlkezettel br, humanista gondolatvilg, antirasszista s anti¬fasiszta belltottsg tbbsgi kzssg mindezek kapcsn borzadssal ismerheti fel az 1933-ban sznre lpett barna-r hatalom szerzst felidzd analgikat, a Horthy korszak nemzetveszt nyilasuralomba torkoll folyamatos fasizldsval val egyes hasonlatos¬sgokat. Mindezt trezve a jelen, antifasiszta irnyultsg Szervezet tagjai tudatosan beltjk annak szksgt, hogy tevkenysgkkel a magyar trsadalom emlkezetbe idzzk a msodik vilggs rkrvny tanulsgt: soha tbb fasizmust !
Ezen cl rdekben a Szervezet tevkenysge arra irnyul, hogy figyelje, rtkelje, nyilvntartsa a hazai, tovbb a nemzetkzi szlsjobboldali jelensgeket s tudatostsa azok politi¬kai–, trtnelmi–, gazdasgi–, trsadalmi okait, httert, felrzza a trsadalom nvdelmi reflexeit, valamint lelkiismerett, egysgfront ltrehozst segtse el a palackbl elszivrg veszlyes szellem ellenben. Tagjai, szimpatiznsai krben rendszeres felvilgost munkt vgez, feltrja s kzreadja a jobboldali ihlets leplezetlen trtnelemhamists, esemny relativizls, az antagonisz¬tikus fogalmakra erltetett trtnelmietlen sszemoss mgttes, valsgos tnyeit. Korszer informatikai eszkzk bzisn szervezi a tagok tjkoztatst, katalizlja egymskzti kapcsolat¬tartsukat; velk kt¬oldal, interaktv kapcsolatot tart fenn.
2. A Szervezet tagjai, jogaik s ktelessgeik
2.1 A Szervezet tagja lehet brmely magyar, ill. letelepedsi, bevndorlsi vagy tartzkodsi engedllyel rendelkez idegen llampolgr, politikai irnyultsgtl, ideolgiai, v. filozfiai nmeghatrozstl fggetlenl – aki
• a jelen Alapszably 1. pontjban ismertetett, valamint a hozz fggelkknt csatolt s elvlaszt¬hatatlan rszt kpez Alapt Felhvsban kifejtett llsponttal azonosan rtkeli a szlsjobb aktivizldsa, egy anti¬demokra¬tikus hatalomtvtelre irnyul politizlsa miatt kialakult trsadalmi- s politikai vszhelyzetet, tovbb ltrejttnek okait;
• rdekeltnek minsti magt a hazai antifasiszta mozgalom erstsben s hatkonysgnak ssze¬fogs tjn trtn nvelsben;
• hajland tevlegesen elsegteni a kzsen elhatrozsra kerl, jogszeren szervezett akcik sikert, a Szervezet cljt kpez trsadalmi clok s hatsok megvalsulst;
• tagdj fizetse, ill. – anyagi lehetsge esetn – kiegszt felajnls formjban ksz hozz¬jrulni a Szervezet fenntartshoz.
2.2 A Szervezet brmely tagjnak jogban ll
- rszt venni a szervezeti tevkenysgben, a rendezvnyeken, s ennek sorn vlemnyt kinyilvntani;
- vlasztani s vlaszthatnak lenni a Szervezet irnyt szerveibe;
- valamely vlasztott kpvisel, vagy szerv trvnysrt dntst – a tudomsra jutstl szmtott 30 napon bell – a legfels dntshoz szerv, ill. az ennek llsfoglalsval val elgedetlensg fennllsa esetn, brsg eltt megtmadni.
2.3 A Szervezet tagja kteles eleget tenni a jelen Alapszablyban meghatrozott ktelessgeinek, gymint
- tagdj rendszeres fizetse;
- az 1. pontban s az Alapt Felhvsban rszletezett elvek kpviselete;
- a Szervezet dokumentlt cljaival ellenttes s/vagy a kls megtlst ront tevkeny¬sgtl s nyilatkozatoktl val elzrkzs.
2.4 A tagsg automatikusan megsznik a tag hallval, ill. megszntethet kilpssel, trlssel, vagy kizrssal.
A kilpsre irnyul szndkot az gyvezet Testlet Elnkhez, vagy gyvezet titkrhoz eljuttatott bejelentssel kell jelezni. A dntst indokolni nem szksges.
Trlsre a szervezeti letben val rszvteltl figyelmeztets ellenre, legalbb 1 v tvlatban mutatkoz elhatroldssal, s/vagy ilyen idtartamban a tagdj fizetstl val elzrkzssal kimutatott rdekmls esetben kerlhet sor. Kizrsra okot ad krlmny kizrlag az antifasiszta irnyultsggal ssze nem egyeztethet, ismtelten, figyelmeztets ellenre elkvetett, a Szervezetnek jelents erklcsi htrnyt okoz nyilvnos cselekedet, vagy vlemny kifejezslehet.
A trlst, vagy a kizrst kimond dnts meghozatalnak joga a kpviseleti szervet, az gyvezet Testletet illeti meg; hatlytalantsa rdekben a legfels szervhez, a Tagi Gylshez lehet fordulni, ill. a tagsgot megszntet hatrozattal – a jelen Alapszably, vagy az egyeslsrl rendelkez trvny elrsainak be nem tartsa s a Tagi Gyls eltti jogrvnyests eredmny¬telensge esetn – brsgi t vehet ignybe.
3. Egyttmkds ms trsadalmi- vagy civilszervezetekkel, prtokkal
3.1 Az 1. pontban jelzett clok elrshez sajt tevleges kzremkdskkel hozzjrul magn¬szemlyek (a tagok), valamint a clokkal azonosul kls szakmai-s civilszervezetek esemny-orientlt, ideiglenes, specilis egyttmkdsi struktrkat hvhatnak letre. Ebben valamennyi rsztvev megtartja eredeti szervezeti orientcijt s mkdsi szablyait, a szoros munka¬kapcsolatot biztost egyttmkds – mint akciegysg – az adott feladat elvgzsig ll fenn.
3.2 A hazai politikai jobbratolds elkerlse, ill. fkezse rdekben folytatott munkjnak hatro¬zot¬tabb sikere rdekben a Szervezet egyttmkdsre trekszik mindazokkal a szervezett politikai erkkel (prtokkal) is, amelyek a kpviselt sajt politikai szemlletvilguk alapjn ugyancsak anti¬fasiszta belltottsgak, tovbb ellenrdekeltek brmifle jobboldali hatalomtvtel ltrejttben, a politika szlsjobboldali irny elmozdulsban.
4. Szervezeti rend
4.1 A Szervezet a kzhaszn tevkenysget folytat civil szervezdsek mintjt kvetve pl fel. Legfelsbb szerve a tagok sszessgt realizl Tagi Gyls (tovbbiakban: TGy). A tagsg kpviselett megtestesti, egyttal a Szervezet mkdst irnytja a felels Elnk ltal vezetett gyvezet Testlet (tovbbiakban: T). Az T tagjai kzl, az Elnk mellett mg az albbi feladatokra vlaszt ki szemlyre szlan kpviselt a Tagi Gyls: elnkhelyettes s gazdasgi felels.
A Tagi Gyls
4.2 A Tagi Gyls kzvetlen tagi rszvtelre pl legfels dntshoz szerv, melynek munkjban valamennyi tag sajt szemlyben vehet rszt. lseit, a napirend ismertetsvel vente legalbb 1 alkalommal, az esedkessget min. 8 nappal megelzen, az T Elnke hvja ssze. A tagok egyharmadnak rsos krelme esetn rendkvli TGy-t kell tartani.
4.3 A TGy akkor hatrozatkpes, ha azon legalbb a tagok fele + 1 f megjelenik. Az lsen a meghirdetett javaslat szerinti napirendi pontokat, a jegyzknyv vezett s a jegyzknyvet hitelest 2 szemlyt szavazssal kell minden alkalommal meghatrozni, valamint a funkci szerint illetkes Elnk tvollte esetn a levezet elnkt megvlasztani.
Ltszmhiny miatt rvnytelen Tagi Gylst, ugyanazzal a napirenddel 8 nap elteltvel, megismtelt meghvssal lehet jra sszehvni egy tovbbi 8 nappal ksbbi idpontra: a megismtelt TGy a megjelentek szmra tekintet nlkl hatrozatkpes. A megismtelt TGy meghvjban a tagokat tjkoztatni szksges a tvolmaradsuk kvetkezmnyrl.
4.4 Valamennyi tag azonos rtk, 1 szavazattal br; szavazsra kiterjed rvny kpviseleti megbzst a tagok egymsnak nem adhatnak. Valamely hatrozat meghozatala akkor eredmnyes, ha a jelenlvk 50 %-a + 1 f azonos tartalm, rvnyes szavazatot adott le r. A szavazs nylt mdon trtnik. Titkos szavazs – TGY dntse esetn – csak szemlyi krdsben tarthat.
4.5 A TGy kizrlagos kompetencijba tartozik a pnzgyi helyzet alakulsra is kitr ves tevkenysgi beszmol elfogadsa, az Alapszably mdostsa, a tagdj mrtknek megllaptsa, valamint a Szervezet sajt kezdemnyezs feloszlatsrl, fzijrl, a 6 hnapi tagdj tlagos mrtkt meghalad anyagi ktelezettsgvllalsrl szl dntsek meghozatala, tovbb az rdekelt ltal, az T llspontjval val egyet nem rtse esetn – brsgi kereset kezdemnyezst megelz cllal – elje terjesztett fegyelmi gyekben val eljrs s dnts hozatal. Ugyancsak kizrlagos jogkre az T tagjainak megvlasztsa, valamint visszahvsa s kzlk a nevestett tisztsg¬viselk kijellse. Visszahvsra elegend okot jelent a bizalomveszts; visszahvsrl dnts esetn annak indokt adatolni nem szksges.
Az T ltal beterjesztett ves kltsgvets elfogadsa gyszintn a TGy hatskrbe tartozik.
4.6 A TGy ltal meghozott hatrozatokat, szksg szerint a kapcsold vitban elhangzott rveket s ellenrveket, ill. egyb lnyeges krlmnyeket egy emlkeztet stlus jegyzknyvben kell rgzteni, melyhez ktelezen csatoland a Jelenlti v. A Szervezet legfels dntshoz szerveknt kialaktott dntseket – a szavazsi eredmny egyidej feltntetse mellett – sorszmozottan, idrendi sorrendben, a meghoz szervre hivatkozssal egy Hatrozat Trban is nyilvn kell tartani. A Hatrozat Tr elektronikus adathordozn is kialakthat.
Az gyvezet Testlet
4.7 A 7 fs ltszm T tagjait a TGy vlasztja, ill. hvhatja vissza. A mandtum 1 naptri v eltelte utn tartott els TGy napjig szl; a megbzs legfeljebb 2 tovbbi ciklusban ismtelhet. Egy prolongls nlkl lejrt megbzatsi idszak utn az adott szervezeti tag a r vonatkoztatott egy ciklus elteltvel vlik ismtelten vlaszt¬hatv. Az T tagjv vlaszthat a Szervezet brmely, a 2.1 pontban rgztett kvetelmnyeknek eleve megfelel tagja, tovbbi felttelknt kiktve, hogy a kzgyek gyakorlstl eltilt tlet hatlya alatt nem llhat s rsban nyilatkoznia kell ezen krlmny hinyrl, valamint a megbzats elfogadsrl.
4.8 Az T megbeszlseit az Elnk, vagy helyettese szksg szerint, de negyedvente legalbb egyszer hvja ssze, melyet , vagy elfoglaltsga esetn az elnkhelyettes vezet le. rsos emlkeztet egyedi elhatrozs szerint kszl. A meghozott dntsek azonban – az azt kialakt szervre hivatkozssal – gyszintn rgztsre kerlnek a Hatrozat Trban.
4.9 Az T a tagok felfel kerektett felnek (4 f) jelenlte esetn hatrozatkpes. Dntseit sztbbsggel hozza meg: szavazategyenlsg esetn nem lehet rvnyesen hatrozatot elfogadni.
4.10 A testlet kompetencijba tartozik valamennyi, a TGy kizrlagossga ltal nem rintett krdsben val hatrozat hozatal, a Szervezet normlis mkdsnek fenntartsa, kapcsolatainak, akciinak szervezse, megnyilatkozsainak kialaktsa s kzzttele.
4.11 Az T tagjai – a nevestett tisztsget elltkat ide nem rtve – az Elnk elvrsa szerint s irnytsa alatt az aktulis szervezetirnytsi feladatokat ltjk el. A bels feladatmegoszts keretben lland reszortok vitelvel, vagy ideiglenes, clirnyos teendkkel is megbzhatak.
ltalnos jelleg feladatuk a tagsggal val szoros egyttmkds, az ignyek s elvrsok relis kzvettse, valamint a szervezeti szint dntsek elksztse s elfogadtatsa cljbl. Utbbi ktelezettsg a nevestett tisztsgeket ellt T-tagokra egyarnt vonatkozik.
4.12 A Szervezet tevkenysgvel rintett trsadalmi s politikai sszefggsek antifasiszta tudatos¬sggal megvalsul, clszersgre trekv rtelmezsnek kialaktsa, a tevkenysgi clok konkrt feladatokk val helyes lebontsa rdekben tarts megbizats „Tancsad Munka¬testlet” (TMT), tovbb a szervezet honlapjnak zemeltetse rdekben „Szerkeszt Munkatestlet” (SzMT) llthat fel. E csoportok ltszmt s sszettelt az T hatrozza meg, mkdtetse az elnkhelyettes feladatt kpezi. A Munkatestletek tevkenysgbe – az elnkhelyettes kezdemnyezsre – Szervezeten kvli szakemberek is bevonhatak.
Nevestett tisztsgviselk
4.13 Az Elnk szervezi a Tagi Gylsek lefolytatst, a szervezeti let s a tevkenysgi cl szempontjbl szksges dntsek kialaktst, sszefogja s irnytja az gyvezet Testlet munkjt, kpviseli a Szervezetet a hivatalos szervek s harmadik fl eltt. Dntsei meghozata¬lban, amennyiben rendelkezsre ll, a TMT vonatkoz llsfoglalshoz igazodik.
A kszpnzforgalmat utalvnyozknt engedlyezi. A bankszmla feletti rendelkezs jogt a gazdasgi felelssel egyetemben, vele egyttes alrs mellett gyakorolja.
4.14 Az elnkhelyettes rendelkezik az Elnk jogkrvel annak tvollte, ill. el nem rhetsge esetn. Alaktja s felgyeli a sajtkapcsolatokat, a kifel irnyul tjkoztatsi tevkenysget. Megszervezi s mkdteti a Szervezet tevkenysgt elsegt Munkatestleteket .
4.15 A gazdasgi felels vgzi a tagdjbevtelek nyilvntartst, intzi a bevteli s kiadsi pnzforgalmat, felgyeli a pnzintzeti szmlakezelst s gondoskodik a Szervezetre vonatkoz adzsi/szmviteli rend betartsrl. Vezeti a kzhasznsg gyakorlsval sszefgg nyilvn¬tartsokat, gondoskodik az ezzel kapcsolatos, elrt kiegszt adatszolgltatsok teljestsrl s a kapcsold gazdlkodsi elrsok betartsrl. vente egy alkalommal, az vnyit Tagi Gyls szmra sszest jelentst llt ssze a megelz v gazdlkodsrl.
A kszpnzforgalomban bizonylat killtknt vesz rszt. A bankszmla feletti rendelkezs jogt az Elnkkel egyetemben, vele egyttes alrs mellett gyakorolja.
4.16 A nevestett tisztsgviselket a TGy feladatra szlan vlasztja. Lemondsuk, kilpsk esetn ptlsukra rendkvli TGY-t kell szehvni.
Helyi (megyei) szervezetek
4.17 A szervezeti tevkenysg bvtsnek, Budapesten kvli terleteken val megjelen¬snek clszersge esetn az gyvezet Testlet helyi (megyei) szervezeteket hozhat ltre. A helyi szervezet nem nll, a helyi tagsg koncentrlt, a terlet adottsgaihoz idomul kzssgt jelenti.
4.18 A megalaktott helyi szervezet sztbsggel meghozott dntssel megvlasztja vezetjt, aki automatikusan, tancskozsi joggal rsztvehet az T munkjban. Egybknt a helyi szervezet tagjai a MAL tagsgt megillet jogokkal s ktelezettsgekkel rendelkeznek.
4.19 A helyi szervezet, a mkdsi terletn a helyi kzhatalmi s kzigazgatsi szervekkel val kzvetlen kapcsolattarts elsegtse rdekben az gyvezet Testlettl megbzlevelet s a Szervezethez tartozs kifejezsre szolgl nll pecstet kap.
4.20 A helyi szervezet anyagi ktelezettsgeket nem vlallhat. Az illetkessgbe tartoz tagok ltal fizetett tagdj 50 %-nak helyi clokra trtn felhasznlsra jogosult, melyre nzve a MAL ltalnos gazdlkodsi felttelei a mrvadak. A befizetett tagdjakbl jr visszatrtsrl a gazdasgi felels intzkedik, a vsrlsokkal sszefgg szmlk elszmolsa szintn a gazdasgi felels fel trtnik; biztostva a Szervezet egysges gazdlkodsi kvetelmnyeinek teljeslst.
5. A Szervezet gazdlkodsa
5.1 A Szervezet tartozsairt sajt vagyonval felel. A tagok – a tagdj megfizetsn tl – ilyen tartozsrt sajt vagyonukkal nem felelnek.
5.2 A Szervezet vagyona elssorban a tagok tagdj befizetseibl, jogi szemlyek s szimpatizns magnszemlyek felajnlsaibl, hozzjrulsaibl, tovbb plyzatokon val rszvtelbl kpzdik. A mkdshez, ill. akcik finanszro¬zshoz a tagok s a magnszemly, ill. szervezeti tmogatk ese¬ten¬¬knt, nknt vllalt mrtk effektv beszerzssel is hozzjrulhatnak.
A Szervezet vllalkozi tevkenysget csak a jelen Alapszablyban meghatrozott, ill. kzhaszn cljainak megvalstsa rdekben, azokat nem veszlyeztetve vgez.
5.3 A tagdj sszege – annak Tagi Gyls ltali mdostsig - havi 200 forint.
5.4 Vagyontrggyal a Szervezet nem rendelkezik s ezt nem is tervezi. Ilyen lehetsg, ill. szksg konkrt felmerlse esetn a Tagi Gylsnek meg kell alkotnia a fennll szmviteli szablyokra tekintettel szksgess vl szablyzati kiegsztseket.
5.5 A Szervezet pnzintzeti szmlaforgalmnak rszeknt kszpnzes kiutalsok ketts alrssal trtnnek. A bizonylat killtsnak joga a gazdasgi felelst, az utalvnyozs pedig az Elnkt illeti meg.
6. A Szervezet megsznse
6.1 A Szervezet feloszlssal, ms trsadalmi szervezettel val egyeslssel, feloszlatssal, illetleg megsznsnek brsgi megllaptsval sznhet meg. Sajt kezdemnyezsben tervezett megsznsrl kizrlagosan a Tagi Gyls hozhat dntst.
6.2 Megszns esetn, a tartozsok rendezst kveten a Szervezet rendelkezsben marad anyagi eszkzk tulajdonjoga a 'MEASz – sszefogs a demokrcirt' szervezetre (1081. Budapest, Npsznhz u. 27. I. em. 6. ; adszma: 19019381-1-42) szll.
Budapest, 2008. mrcius 21.
A 2.sz. Mdosts szerinti vltozsok tvezetsvel egybeszerkesztett jelen Alapszablyt (1. 5. oldalakon) a 2009. mrcius 21. napjn tartott Kzgylsen elfogadottknt ellenjegyzem:
__________________________
Hirschler Tams, elnk
Fggelk az Alapszablyhoz
Magyarorszg, vigyzz! Kitrt a szellem a palackbl!
A Magyar Antifasiszta Liga alapt felhvsa
Az vtizedek ta tart neoliberlis gazdasgpolitika, a jlti rendszerek leptse, a munkanlklisg s a jelenlegi megszort intzkedsek kvetkeztben jogos szocilis elgedetlensget szlssges politikai erk lovagoljk meg.
2006 szeptembere a brutlis erszak, a TV Szabadsg tri pletnek megrohamozsa, a szovjet hsi emlkm megronglsa, a szlsjobboldali tntetsek sorozata megmutatta, hogy azoknak volt igazuk, akik hossz ideje hangoztatjk: a szlsjobboldal, a neonci s jnyilas csoportok szervezett politikai erv vltak Magyarorszgon is. Megjelent a politika sznpadn az a rasszista s erszakos, „modern” utcai szlsjobboldal, amely a polgri demokratikus rendszer diktatrikus irny gyakorlati talaktst tzte ki clul. A neofasiszta irnyzatok a flelemkelts, a megflemlts tjn a nacionalista erk egyes csoportjainak sztnzsre gy jelennek meg a nyilvnossg eltt, hogy a trsadalom intellektulis s politikai bnultsgt idzzk el. Mg a neoliberlis gazdasgi megszort intzkedsek s azok szocilis kvetkezmnyei Eurpa nyugati rszn a tkerendszert radiklisan brl rendszerkritikai baloldal tiltakozsi reakciit hvjk letre, Kelet-Eurpban, gy haznkban is a tiltakozsi potencil a szlsjobboldalon csapdik ki. Az jfasizmus nem a kapitalizmusbl kibrndult vesztesek gylekezete, hanem ppen ellenkezleg: a „nemzeti kapitalizmus” zszlaja alatt gylekezik, maga szeretne lenni a tks vagy a tke kpviselje, jraosztani a vagyont… Ebben ll az „j rendszervltsuk” lnyege.
A magyarorszgi helyzetre jellemz: a szlsjobboldal megersdse s szervezett, erszakos sznrelpse az orszgos politika skjn. A polgri demokratikus intzmnyrendszer trkenysge mutatkozik meg abban, hogy nem kpes a neofasizmus erit sajt Alkotmnynak megfelelen kirekeszteni. A mi rginkban meghatrozott trtnelmi okok kvetkeztben a fasizlds veszlye sokkal ersebb, mint Eurpa nyugati feln. Ezrt felhvunk minden becsletes honfitrsunkat, hogy hatrolja el magt az jabb kataklizmkkal fenyeget szlsjobboldali erktl.
A humanista erk feladata nyilvnval: a szlssgeket erst neoliberlis politiknak, a fennll jkapitalizmus kulturlis s anyagi hanyatlsnak, egsz rendszernek kritikjt antifasiszta-humanista irnyba kell terelni Bajcsy-Zsilinszki Endre, Jzsef Attila, Nagy Lajos, Sgvri Endre, Bib Istvn s a magyar kultra ms nagyjainak szellemisgben. Mindez cselekvsre sztnz bennnket! Ne vrjuk meg azt a pillanatot, amikor a szlsjobboldal veszi t a jobboldal egyestsnek feladatt! Fogjuk ssze azokat a politikai s szellemi erket, egyneket, csoportokat, trsadalmi szervezeteket, akik, illetve amelyek kpess vlhatnak arra, hogy kell ellenslyt kpezzenek a magyar trsadalomban az j szlsjobboldallal szemben - amg nem ks!
A Magyar Antifasiszta Liga clja, hogy figyelje a neofasiszta jelensgeket, felrzza a trsadalom lelkiismerett s visszaszortsa a palackba a kiszabadult szellemet.
Az Antifasiszta Liga vr minden magnszemlyt, [szakmai s civil szervezetet], amely elfogadja e felhvs szellemisgt s cljai rdekben egyttmkdik ms politikai s civil szervezetekkel.
Fogjunk ssze! Csatlakozzatok!
Budapest, 2006. oktber 30.
|