mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : A meghamisitott s a nem alkuv Ady Endre-Korunk 1931 Oktber

A meghamisitott s a nem alkuv Ady Endre-Korunk 1931 Oktber

Albb kvetkez dolgozat nll fejezet szerz december folyamra megjelen Ady knyvbl.

A hbor eltti s a hboru alatti Magyarorszgon Adyval szemben teljes egszben sorakozott fel a magyar reakci. Ady-ellenessgkben egyek voltak a politikai nacionalizmus, a kleriklizmus s a magyar feudalizmus. Az „Alkotmny” Grcsni Dnese s a „Magyar Figyel” Tisza Istvnja, Rkosi Jen rosszakarat nemzeti irodalmi reakcija s irodalmi trsasgok irigykedse. A mvelt akadmiai maradisg, a korltolt kzpszer mveltsg s a vidk kulturtlan parlagisga. Velk szemben minden fajta elgletlensg s forradalmi vgyakozs Adyra eskdtt. S csak termszetes, hogy tetrlisan lte ki magt ez az Ady-lz a polgri s szocilis Magyarorszg forradalmi prbjn, az oktberi forradalomban. A mrciusi proletrforradalom vgta kett elszr az Ady hivek tbort. Amint a polgri elemek lehmlottak errl a forradalomrl, maguknak kveteltk Adyt s ekkor vlt tulajdonkppen elszr kett Ady: polgri kltv s forradalmi harcoss. Irodalmi csoportok, barti krk, politikai prtok utn most mr osztlyok kezdtk kitzni a maguk Ady-zszlit.

 


A forradalmak utn lnyegesen megvltozott Ady rgi Magyarorszga. Az ellenforradalom, ha meg is hagyta vltozatlanul az orszg szocilis strukturjt, j uralkod rtegeket emelt be a rgi feudlis alkotmny sncaiba. Az egyhznak, nagybirtoknak, tknek j testrket hozott. Amint Budapestet s az orszgot kirtettk a romn csapatok, gy nyomult elre az szirzss s a proletr forradalom rsein az ellenforradalom j fekete serege. A Habsburg militarizmus buksval katonatiszti llsukbl kikopottak, a trianoni bke-folytn a Kis-Magyarorszgra znl llami, megyei s vrosi tisztviselk hada volt ez megspkelve egybfajta meneklkkel, akiknek ln a kt forradalom ltal egynileg httrbeszorultak csoportja vitzkedett. A hadsereg s az elszakadt llami terletek s vrmegyk e fldnfuti az eszkzkben nem vlogatva vgtak: maguknak utat az j Magyarorszgon a kenyrhez s az rvnyeslshez.

Fldnlkl maradt urak, pozciikbl kicseppent kurta nemesek, hbort tnyomorgott hivatalnokok, kalandor exisztencik s vidkies kicsiny mveltsg emberek szabad prdjv vlt az orszg. hesek voltak ezek, nzk, elgedetlenek, lforradalmrok. Ahelyett, hogy a kt forradalom utn az elnyomottak sorsa javult volna, nemzeti konstruktv diadalknt magukat ltettk pozciba. S amint kicsavartk az igazi forradalmi rtegek kezbl a forradalmi orszgot, pp gy kicsavartk a forradalom zszljt, Ady Endrt is. Amint az bredk, fajvdk s egyb ellenforradalmi csoportosulsok programmjba becsempsztk a kt forradalomnak, a proletr-forradalomnak is, valamelyes demaggiv vltoztatott kvetelmnyt ily mdon vlt az vk Ady, a forradalom kltje is. Ellenforradalmi taktika lett Adyt kitni a forradalmrok, a proletrok s a zsidk kezbl. Negyvennyolc utn az urak kisajttottk a maguk szmra Petfit, most pp gy kisajttottk maguknak Ady Endrt. Petfibl lett a szerelem dalnoka, Adybl az sszeomlott Magyarorszg tragdijnak lantosa. Eltitkoltk mindkettjk igazi forradalmisgt.

 

Mg az ellenforradalom kebeln megindult Ady fltt az osztozkods, a magyar uralkodosztlyok mvelt, vezeti kztt voltak akiknek fjt Adyt prdul dobni s igyekeztek a zseni rtkt megmenteni a magyar kultura j honfoglalitl, msrszt a torz rsmagyarzktl. Ady ilyen jakarat kritikusai kzl val Makkai Sndor pspk (A magyar fa sorsa), de is sszetveszti Adynl a formt a lnyeggel csak azrt, hogy Adyt megtarthassa nemzeti kltknt az uralkod osztly szmra. Makkai abban ltja Ady szerept, hogy „egy stten lt tragikus nemzedk lelknek kilt szava volt s nma, elnmtott, kifejezsre jutni nem tud vszskoltsnak adott rettent s megrz hangot egy boldog nemzedk nfeledt s vak uralmnak kzepette.” Igaz, hogy Ady egy tragikus nemzedk vszskoltsa volt, de ez a „forma.” A lnyeg, a tartalom: az, amirt Ady skoltott. Ez pedig a magyar npi elnyomats volt. Ady sirly volt de tudta, hogy mirt sikoltoz. Jelezte a vihart, de tudta, hogy mirt jn ez a vihar. Makkai ezt mondja: „A szletsi s vagyoni alapon val nemzetnevels lassanknt a szellemi kzpszersg, st kisszersg uralmt rgztette meg s elzrta a halads utjt, ami kicsiny s tkzpontban lv nemzet szmra, melynek egyedli letlehetsge a szellemi rugkonysg, befogadkpessg, progresszivits s egyetemessgre trekvs: vgzetes hiba. Ezt a hibt azonban sem akkor, sem ma, a mi viszonyaink kztt s a mai viszonyok kztt azon a szocilis forradalmi uton, amirl Ady is, brcsak lnytl idegenl beszlt, helyrehozni nem lehet.”

 

Ha a magyar feudalizmus szzados rmuralmnak bneit ilyen enyhe szavakba ltzteti valaki, akkor termszetes, hogy tagadja a szocilis forradalom jogosultsgt s meghamistja Ady forradalmi lnyt. S ugyanabba a hibba esik, mint csaknem szz v ta a mindenkori magyar progresszi: megltja a hibkat, elismeri a tnyeket, de nem tud s nem is akar rajtuk vltoztatni. A halad magyaroknak, a magyar reformereknek, a nyugati magyaroknak ez volt mindig az tka. Ez az a magyar betegsg vagy magyar bnat, amirl Ady a „Ngy-t magyar sszehajol” cim versben r. „Szomor fejekkel ngy-t magyar sszehajol” s forgatjk tovbb a specilis magyar fldgmbt, forgatjk most mr a bs magyarok szmra meggazdagtva Adyval, mert hiszen ha Ady lnytl idegen volt a szocilis forradalom, amint k lltjk, Ady is beletartozik a specilis magyar fldgmbbe, mely forog a vilgrben magrahagyottan, trsnlkl, oktalanul s cltalanul.

 

Szerencsre Ady nem volt ilyen, mint amilyennek jakarat magyarzi igyekeznek arct megrajzolni. Leegyszerstem Ady forradalmisgt, hogy ez a forradalmisg kzzelfoghat legyen azok szmra is, akik Ady szocilis iz verseit, proletr-verseit, mondjuk nem magyar, de kimondottan proletr kltszett nem akarjk Adynak elismerni s idegen portkaknt lehmlasztjk „nemzeti”, „uri”, „fajmagyar” lnyrl. Ady nem r verset a nyolcrai munkaidrt, az ltalnos titkos vlaszti jogrt, szakszervezeteknek sem lesz hzi kltje, mg azt sem nekli, hogy „vilg proletrjai egyesljetek.” megelgszik a magyar Helikon szerny szegfjvel s megelgszik azzal a szerny forradalommal, amit szmra Magyarorszg adhat, ha felgyujtja az don vrmegyehzat, az uri szrket. Hunnia uri trgyadombjt. Adynak ezt a forradalmisgt nem ltni s ezt lnytl idegennek tallni annyi, mint megtagadni Ady igazi lnyt, a lzad bocskoros kisnemest, aki sarkaibl akarja kiforgatni az egsz magyar ri vilgot. Ha azt, amit Ady magyar verseiben hirdet, tudatosan s programmszeren megvalstom: ksz fldoszts, szekulrizci, ri javak elkobzsa.

Hiba rugdalznak Ady j bartai: Ady magyar verseiben az indul osztlyharc kltje s mindaddig, amg ez az osztlyharc lesedik, mg clt nem r, addig ennek a forradalmi harcnak Ady a kltje. Ezrt rhet az ellenforradalmi Magyarorszg vitustnca Ady krl. rdemes Makkaiban a magyar uralkod-osztly egsz gondolkozst figyelemmel kisrni, mert hiszen a jakarat Ady megrt s Ady magyarz, az els, aki az jabb genercibl vdelmre sietett azokkal szemben, akik magyarsgt s hazafisgt ktsgbevontk s gy igyekeztek ledorongolni. Makkai Adyt tulmagyarr, tulhazafiv keni fel, hogy az egyetemes magyarsg kltjv tegye, de tulajdonkppen az uralkod osztlyokbeli magyarsg kltjv avatja. Nagyon tvednek azok, akik Ady njtl, egyni busongstl s panaszaitl megklnbztetik Adynak azokat a verseit, melyekben a magyarsgot ostorozza s a magyarsg tragikumt jajongja s jmnt klnveszik „forradalmi” verseit, melyekben a magyar uralkodosztlyok ellen fordul. Makkai is azok kz tartozik, akik szmra van a sajt sorst, a magyarsg sorst s az elnyomottak sorst kln-kln sirat Ady.

Ady lelknek ilyen szttagolsa csak kompliklja azt az Adyt, akinek lelkivilga, gondolatkre, kifejezsi mdja, nyelve, kpei, szimblumai, szavai, illatai, izei, Isten-fohszai s stni kromkodsai gy is elgg nehezen megkzelthetk a tle messzillk szmra. De az ilyen Ady-feldarabolsokra semmi szksg sincs, mert Adyban nincs kls Ady-sors s kln nemzetsors, Adyban egytt van az egyni s nemzeti, az emberi s osztlytragikum, amint azt verseinek szakadatlanul sszefgg lncolata megmagyarzza. (A fajtm sorsa).

 

Csak nem kell flrerteni, vagy meghamistani Ady ttelt. Akiknek flk van az Ady versekre, ezt kell megrtenik Ady verseibl: A Duna-Tisza kztt egy Keletrl jtt kicsiny nemzet l sok ernynyel, de mg tbb hibval. Ennek a nemzetnek ezer esztend sem volt elg arra, hogy beilleszkedjk a haladsba, a nyugati vilgba s ma is komp-orszg Kelet s Nyugat kztt. Ez a fl-keleti flnyugati voltos vergds magyar tragikum, de nem abban, amit Adyval akarnak erstgetni, hogy „Kelet npe, a magyar nemzet eltvesztette az utjt, amikor idejtt s itt hazt teremtett magnak” s ezrt a „lelkek temetje”. Ady szerint nem abban van a magyar tragikum, hogy a magyarsg a Duna-Tisza kz kerlt, hanem abban, hogy itt nem tudott magnak eurpai s nyugati llamot alakitani. Ezrt van mg mindig „gmeskt, malomalja, fokos” s ezrt a „hallszag, bs magyar rna” s ezrt „boldogok itt, kik nem ltek, a legklnbek sohse ltek, itt medd a nagy gerjeds s szzszor boldogok a vetltek”. Ady nem azt sikongja, „hogy nemzetnk a Krptok koszorjba jutott: ez egy szrny, helyrehozhatatlan vgzetes eltveds.” Ady azt sikongja, hogy ezt a fldrajzilag sem megfelel s kezdeti tokban leledz orszgot a magyar rak elherdltk s ezer v alatt nem tudtk az itt lakk hazjv tenni. A forradalom, a parasztforradalom emlegetse s ujbl s ujbli felrsa Dzsa Gyrgy nevnek a magyar gboltra nem klti keresettsg, hanem Ady legbensbb, legigazabb hitnek rkkn emlegetse a magyarsg megvltsrl: „Dzsa Gyrgy, Dzsa Gyrgy. Csak Dzsa Gyrgynek Vrs, pri szekert toljk. Ma minden vallott nagy motollk, Vallsok, ritusok, hitek”. (Mg egyszer jnne, — 1914 mjus 17).

 

Akrmennyire szentsgtren hangzik is az irodalmi s a hazafias fleknek, Ady csakis egy kiads, vres magyar parasztforradalommal ltta volna elintzettnek a magyarsg sorst. Ezer vig vrtak a magyar urak s az orszg talaktst ezer vig meg nem csinltk: ezen mr csak a hegyesre kszrlt kaszk segthetnek. (Egyszer volt csak. — 1914 mrcius).

 

Ady egyni klti s magyar bssgainak mindentt ugyanaz a szocilis gykere van, Ady mindenfajta elgletlensgeinek egy az oka s a magyar llapotok ellen rk lzad s ha kromlsainak pohart kirtette, bktlenkedseiben ezt a tragikumot sirat. Adynak ezt a mindentt jelenval lzongst szz s szz Ady verssel, flredobott, megvetett, de gynyr s legigazibb Ady verssel lehet bizonytani, azokkal szemben is, akik az uralkod-osztlybeli ntudattl ftve, tl nemzeti bsongssal teltve flreteszik Ady forradalmi verseit s gyszmagyarr festik t Ady forradalmi piros arct.

 

Itt mgegyszer leakarok szmolni azzal, mintha Ady azt hirdette volna, hogy ez a komp-orszgos magyar sors, a magyar bnat, a magyar tok azrt volna, mintha valami klns magyar vgzet, kln magyar elrendeltets lne a magyarsg nyakn. Ady, akrmennyire elhomlyostjk is ezeket a verseit, a magyar tragikumot abban ltta, hogy a grfokkal, papokkal, rakkal, vagyis az egsz feudlis s kleriklis uralommal szemben az elszolgaiasodott, eltespedt s vezetiben elbsult magyarsg nem tudja kivivni a felszabadulst. (A sztszrds eltt).

 

Az j magyar rtelmisg bs, tragikus, nacionalista kltt teremt Adybl, olyat, akinek tulajdonkppen semmi kze se volt a vilg jrshoz, akinek egsz lnye „szinte, l-eleven megtestestje a tnyleg ltez, szomor, de szksges magyar ntudatnak, a Kelet s Nyugat kztt meghasonlott, tbb nem keleti s mg mindig nem nyugati magyar meghasonlssal teli lelknek.” Ady magyarsga, fajisga, nemzeti volta hirdette csakugyan, hogy van „bs, kipnyvzott, magyar llek”, de nem abban van Ady tragikussga, hogy ezt hirdette s nem abban nagysga, hogy ezt megltta s nem abban, hogy az ugynevezett magyar tragdit megrezte s megjsolta. Ha Ady mst nem tesz, akkor brmilyen szpen is magyarzzk, csak „bs magyar” klt lett volna. Ady jelentsge abban ll, hogy szz s szz versben hirdette, hogy le kell rombolni a magyar mt, a magyar feudalizmus kezbl ki kell venni az uralmat, mert msknt a magyarsg elpusztul, nyugati orszgot kell teremteni az elmaradt, az rak bnei miatt lemaradt magyar fldbl. Ezrt nem lehet flredobni lzong, ostoroz, elgletlenked magyar maradisgot perzsel verseit, mert ezekben van Ady szocilis forradalmisga s abban Ady tragikuma, hogy az ltala hirdetett magyar tragdia az ltala hirdetett okokbl a magyar ri osztly vszzados nzsbl be is kvetkezett.

 

rthet, hogy a magyar uralkodosztlyok, akiknek bneibl s nzsbl az sszeomls bekvetkezett, mig sincsenek emiatt beismersben, mert ezzel a mai uralmuk s osztlyrendszerk alapjait tmadnk meg s gy mig sincs elg lelkierejk elviselni az immr nemzetiv kent kltnek ostoroz verseit s azokat mint kellemetlen forradalmi ballasztot elslyesztik, de mg meg is blyegzik, mint „a klt lelktl s termszettl idegen terletre val tveds szltteit”, mert „nagyon sokszor mesterkltek, erltettek, nagyhangak, st izlstelenek.”

 

Hogy mennyire csak osztlyrdekbl fakad az ilyen Ady eszttizls, ideiktetok egy nagyszer Ady verset, a megtagadott „mesterklt”-ek kzl: „Ki egyetlen, bs vaksi szemm Teszed a testnk, Szent festk, mellyel az egekre Lzad, nagy kpeket festnk: ldassl, emberi verejtk. — Ez a teremts s Istenernek Emberi ldsa. Minden izzadt ember egy knny-csepp, A Vgzet knnyit srsa: ldassl, alkot Verejtk”. (ldassl emberi verejtk.) Vagy pl. egy forradalmisga miatt „nagyhangu”: Az egsz vilggal Rendnk egyszerre ugyse leszen. De itthon: flelmesen. Minden rulkkal Szmoltunk volna elbb, Mi, a hres krkedk. — Lop nagy urakkal. Kik nyakunkon tartjk jrmokat, Beszltnk volna sokat. — Elbb itthon rendet Csinlnnak kuruc csapatok tvn grfot s nagy papot.” (Srva gondolok r. — 1914 prilis 19.)

 

Adynl nem esetleges, pillanatnyi ez a forradalmisg, ezek a lenzett s megtagadott magyar s forradalmi versei nem „alkalmi” kltemnyek, amint szeretik magyarzva emlegetni, hanem egy lete fogytig ntudatosan, makacsul s sorsdnten folytatott harc ltomsai s riadi.

 

Ady verseibl kvetni lehet a magyar Pokol ellen indtott, a szocilis forradalomrt foly nehz, itt-ott lelanyhul s nha remnytelennek tn harc szakaszait. Hogy ez a harc lland volt s Ady rk forradalmi-transz szrnyal megnyilvnulsa a megtagadott versekben, nem Ady igazolsra, — mint inkbb a kicirkalmazott nemzeti s osztlyzrkozottsg megcsufolsra idztem Adynak e nhny lete hajl szakban irott verst. Akikkel tizenktktetnyi Ady vers sem tudja elhitetni Ady forradalmi voltt, azok osztlynzst ppen azrt, mert osztlyrdekbl fakad, az Ady idzetek egsz sora sem tudja megvltoztatni. nmagunknak esik jl, ha dacosan, szilajon s kemnyen jra s jra felcsendl az elnmtott s megtagadott Ady. (Piros gysz nnepn. — 1914 mrcius 31.)

 

lombaringats, hazug s a trianoni sebekre fium teht az az Ady magyarzat, mely kln magyar tragikum kltjv akarja avatni Adyt, hogy ezzel is megszabadtsa magt az sszeomls felelssge all. Ahelyett, hogy azt mondank: a klt megjsolta, hogy elpusztulunk, ha kaszra nem hnyjuk a nagyurakat, ezt mondjk: A klt megjsolta, hogy elpusztulunk, mert mi klns, keleti krizantm nemzet vagyunk s tulajdonkppen itt a Duna-Tisza kztt nincs igazi haznk. Ahelyett, hogy igyekeznnek megltni a forradalmi klt nagy tanulsgait, melyeket a korral haladni nem akar, elmaradt nemzetrl mond, egy trsadalomrl, ahol a XX. szzad elejn a nyugati kapitalizmus bnein tl mg mindig ott szorit a feudalizmus parasztheztet s nyz csontkeze, j nemzeti himet varrnak s megfejelik a csodaszarvas romantikus regjt.

 

Rluk rta meg elre Ady: „Sokan srnak majd mg miattam S elsiratjk, amit sirattam. Alkonyulnak, mire virradtam S igazaimat majd riadtan rzik majd egy vres piacban, Hova befutottak inatlan: Sokan srnak majd mg miattam. (A „dies irae”.)

 

Akrmilyen szrnyals megrt is akar lenni az uralkod osztlyos Ady magyarzat a hamis Ady legenda harsonsa s Ady igazi arcnak eltorztja. Adyt megakarja tenni elefntcsonttoronyban szkel arisztokratikus lleknek, aki „annyira trtneti ntudat nemes s annyira uralkodsra s bmultatsra termett zseni volt, annyira „szletett ur”, hogy a szocilis kategrik, osztlytagoldsok s a szocialista ideolgia szerinti emberszemllet rnzve teljesen idegen s mlyebb rtelemmel nem bir jelsz maradt” s „ez akkor nlunk mg jszer, meglehetsen retlen fanyarsg, vad s idegenszer proletrkpzdmny szinte rdekldsre, de plne szenvedlyes rajongsra s szeretetre ezt a magyar uri kltt, ezt a fejedelmi individualits szellemi arisztokratt nem indthatta.” Igazi „fajvd”, azaz osztlyvd szemllet ez, mely ugyanakkor, amikor elismeri Ady vallsos voltt, nmagval viaskod isten-verseiben annak dacra, hogy a vallsos Ady nem dogmatikus s nem teolgus, visszautastja Ady lnynek szocilis forradalmisgt azon az alapon, hogy az az Ady tvol ll a szocializmustl, mert hinyzik verseibl a szocializmus dogmatikus elismerse.

 

Adynak, ennek a differencildott lleknek minden szava, gondolata egytt van a tbbi emberrel. Ha kimlyti s szakfokk teszi magt s emberi valjban gytrdik, ha a maga embervoltnak istensgt, azaz teljessgt keresi, magban a tbbi embert tkrzi vissza s egy mondata sincs sehol, ahol zordan, hidegen, fellegvrba zrkzna. Ady embersge, Ady forrongsa s lzadozsa amellett, hogy a magyar s az elnyomott: az rk ember, aki sohasem tallja meg sem a brt, se a kirlysgt. Ady az emberi, stni lzongs, a soha nem elgedettsg, a soha benemteltsg, a soha meg nem nyugods. ne lenne teht forradalmi? S ne lehetne mindenki, amikor mindenki szmra nyil virg s mindenki szmra trja ki kelyht? De Ady szz s szz versben azok szmra is nyilvnvalan megmondja, hogy kihez tartozik, akik a tbbi szz s szz versbl, amelyekben beleveti magt az emberisgbe, ki nem akarnk ezeket hallani.

 

Az Ady krdsben a magyar uralkodosztly, mg annak emelkedett s vilgnzetileg is haladottabb rtege is a magnak s a maga kpre teremtettnek akarja megtartani Adyt akkor is, amikor az gynevezett egyetemes magyarsg kltjnek hirdeti, de ebbl az „egyetemessgbl” azzal, hogy Ady forradalmisgt elferdtik, eleve kizrjk a munkst, proletrt s parasztot. A jakaratu polgri Ady kritikusok is szemethunynak mindeneken tl kt tny eltt. Az els az, aminek elismersbe Hatvanytl kezdve Makkaiig senki sem akar belemenni, pedig itt van Ady lnyege. Megteszik Adyt „r”-nak, „nemes”-nek, „fajmagyar”-nak, arisztokratnak, pedig Ady a lzad Dzsa Gyrgy ivadka, a hatalombl s fldbl kisemmizett bocskoros nemes, teht az rk, fld s hatalomra hes forradalmr. A msik tny az, hogy Adyrl gy beszlnek, mint akinek nem is lehetett csak magyar vilgszemllete s aki a kor szocilis forrongsaitl nagyon tvol llhatott. Vannak, akiknek mg ma is nagyon idegenek a szocializmus tantsai, de nem kell feledni, hogy Ady mr 1904-tl fogva megszaktsokkal csaknem llandan Prisban lt s akik ez idkben vele odakint ltnk, igen jl lttuk a szocializmus mindjobban kiformld hatalmt s erejt s a vilgot balra sarkall esemnyek szemszgbl szemlltk llandan a magyar letet. Szmunkra nem volt j dolog a magyar proletrsg naprl-napra tereblyesed hatalma, mi nem knyszerbl s nem azrt, mert „csalogattak” dolgoztunk annak idejn a Npszavnak s nem azrt kerltnk mind elvlaszthatatlanabb lnccal odaktve azokhoz, akik a magyar „Sors” megvltoztatst akartk, mintha Adyt „hvtk” volna s ahol „gyesen ki is hasznltk zszl gyannt.”

Egyltalban nem azrt. Hanem azrt, mert egyedl s megdnthetetlenl a szocilis haladsban s legelbb is a paraszti tmegek felttlen felszabadtsban lttuk Magyarorszg jvend sorst. Ez tbb volt „szimpatizlsnl.” Ez uttal csak kettnk szvgyrl s vilgfelfogsrl beszlek, az Adyrl, akinek tizenkt ktete csak a siketek szmra nem tanuskodik amellett s magamrl, aki nem tvolrl nznm ma is a magyar esemnyeket, ha nem ez s nem gy lett volna hallig tart s hallos hitem.

 

De mindezeken tl egyszer mr az Ady-magyarzkat le kell szlltani arrl az ri pariprl, amire magukkal Adyt llandan ltetik. Nem keresztnyeknl s nem fajtabelieknl ez csetls-botls tveds. De akiknek folyton-folyvst a magyarsggal van teli a szjuk, azoknl csodlatos, hogy arisztokrata ggg fujjk fel llandan Ady paraszti dlyft. Igaz: Ady klnleges klt, Ady a zseni, Ady a differencilt, finom llek, egy elklnbztt valaki, akinek semmi kzssge sem a kltnek, se a polgrnak a magyar ugarral, de igenis van kzssge azokkal, akiket ebbl a magyar ugarbl akar teremtdni ltni. De az „ur” Adynl szemlyre vonatkoztatva nem az uralkod osztlybeli „ur”, az urasga nem egy Csk-Mts, vagy Eszterhzys urasgot jelent, hanem jelenti a mindenkitl val megklnbztetettsget, mintahogy a „szolga” sem szolga nla, hanem a behdol, alacsony, lelki senki. S mg egyet: az a polgri s nemzeti Ady-magyarzat mindig megrt igyekezik lenni, ha Ady stni, isteni, szerelmi vagy feketezongors verseinek finomsgairl esik sz, de azonnal leengedi a vassorompt, ha a forradalmi Ady piros s vres arca tnik fel a magyar mezk felett, mint egy jszaknta vilgt teli hold. „Ady” — mondja Makkai — „tvedett, mert az uralkod szkltkrsg elleni vdjaival nem oda fordult s nem azokat hivta harcra s nem arra a harcra hivta ket, ahov s akiket s amire kellett volna.” Krdem, hol voltak ezek a fel nem tallhat magyarok? Ady tizent ven t rt, zokogott, lztott kint a magyar frumon s szava mindenkihez eljutott. El a halad kzposztlyhoz, az letbe indul diksghoz, az egyetemek s a kzpiskolk tanulihoz, a hajnalhasadst rezni kezd proletrsghoz, a jobbindulat vidki trtnelmi osztlyokhoz, a vrosi s merkantil zsidsghoz, az rzkenyebb asszony olvaskhoz s az egsz fiatal lenysereghez. Hol voltak teht mg azok a magyarok, „akiket hvni kellett volna?” A Tisza oldaln?

Apponyi elesett reakcis krnyezetben? Parlamenti politikai prtoknl vagy trsadalmi tmrlseknl? Vastag-nyaku klvinistknl, akik ellene fordultak vagy a Rkosi Jens svb magyaroknl, akik eleitl fogvst mglyra tettk? Avagy taln a magyar fl-vrosi, fl-falusi cviseknl? Hibaval szellemet idzni a multbl akkor, amikor mg a jelenben is kifacsart rtelmezssel vllaljk maguknak a magyar kzposztlybeliek az Ady igit. Egyszeren csoda volt, hogy Adyt annyira is maguknak vallottk bizonyos rtegek, mintahogy vallottk, de egyszersmint egy jabb fejezet a magyar tokbl, hogy csak annyian vallottk maguknak, mint ahogy vallottk.

 

S e vitatkozsnl sokkal tulabbmen beszd sorn mg legutoljra egyet. Ady rdekben llandan „a magyar ifjusghoz” fordulnak. rtsd alatta az egyetemi s fiskolai ifjusgot. Vagyis azokhoz, akikbl a leend magyar uralkod osztlyok tagjai erednek. Ugy hiszem, hogy nemcsak Magyarorszgon, de mindentt a vilgon lejrt az ideje, hogy a jv hordozjnak csak a fiskolai ifjusgot tekintsk. A nevels, a tanuls, a kpzettsg vlaszfalai mr nagyon rgen leomlottak s nincs orszg s nincs vilg, ahol az egyetemi ifjusgot specilis kulturahordoznak vallank. Olyan orszgban, mint Magyarorszg, ahol ez az ifjusgi rteg a numerus klauzussal mg meg is szortdik, igazn fajmagyaros gesztus kifejezetten az egyetemi ifjusghoz fordulni Ady hvsrt, amikor lejebb gyazva a proletrok, munksok, ifjumunksok s a feltrekv dolgozk ifjusga soraiban sokkal fogkonyabb s el nem mulbb Ady hvkre tallunk, ha Adyt meg nem hamistjuk. A magyar szellemi vezetk azonban mg mindig gy ltjk, hogy egyetemi szellemi kasztok pillrjein s nem a dolgozkon s munksokon pl a vilg.
 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2025. Augusztus
HKSCPSV
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!