Mg egyszer a brmunks llektanhoz-Korunk 1931 Oktber
A vilggazdasgi krizis sohse ltott mreteket lt. Az ijeszt arny munkanlklisg, a legklnbzbb gazdasgi vllalkozsok egyik naprl a msikra val sszeomlsa, az eurpai kzposztlyok rohamos balratoldsa, a banksszeomlsok, stb. stb. mindennl vilgosabban mutatjk, hogy az ember tehetetlen bb a gazdasgi erk jtkban s helyzetben, mentalitsban szksgszeren arra toldik, amerre a gazdasgi erk mozgatjk. Viszont az is vilgos, hogy a megolds nem kvetkezhet be a rszletjelensgek likvidlsn, az egyni problmk megoldsn keresztl. A hiba az alapban van.
Totis Bla rtekezse (a Korunk szeptemberi szmban) kt f hibba esik: 1. sszetveszti az okot az okozattal; a mr eredmnyknt elll jelensgeket veszi mozgaternek, 2. ebbl kvetkezleg az embert elssorban, mint llektani jelensget llitja be, ami azonos azzal, hogy a fennll problmkat llektani uton lehet likvidlni. Ez azonban a dolgok gykernek teljes eltakarst jelenti. Klnben pedig: — Helyre kell igaztanunk azt a trtnelmi tvedst, hogy a „vgyaikbl fakadt, az embereknek az a trekvse, hogy kzssgbe egyesljenek”. Az ember azrt tmrlt kzssgbe mert egyedl elpusztult volna.
A termeleszkzk fejldsvel a horda, termel kzssgg, trsadalomm alakult s gy a ltrt val harc az ember letben a termels formjt lttte magra. Az egy bizonyos formj termelsre plt trsadalom viszont, mert az ember csak a termelsben tud elhelyezkedni s szksgletei kielgtsnek mdjt a rendszer szabja meg, olyan milyensg vgyat, fogalmat, gondolatot hoz ltre az egynben, amilyenre a rendszernek szksge van. A vgy csak ltszlag egy mindentl fggetlen adottsg. A vgy egsze mr jelentkezse pillanatban magban foglalja a rendszer lehetsgeit, kvetelmnyeit vagy a rendszer egynre irnyul elnyomsnak kvetkezmnyeit. Az egyni vgy s a trsadalom sszetkzse abbl addik, hogy a trsadalom nem az sszessg, hanem egy kisebbsg rdekt tartja szem eltt. A rendszer ltal kitermelt trekvseket rvnyeslni hagyja mindaddig, amg rdekeit nem veszlyeztetik, ezentl azonban knyrtelenl fellp ellenk; msrszt gy teremti meg sajt ellenmondst, hogy az sszessg rdekt alrendelve egy kisebbsg rdeknek, nem adja meg emezek szmra szksgleteik kielgtsnek lehetsgt.
Nem a civilizcival s a kulturval, hanem az osztlyok kialakulsval, megszilrdulsval s a kizskmnyols fokozdsval nvekszenek az akadlyok. Az egyni vgy s a trsadalom csak az osztlytrsadalomban tkznek ssze szksgszeren. A konfliktusok az egyn harct jelzik a rendszer ellen. Az egyni vgyat a rendszer s az egyn klcsnhatsa determinlja. Nincsenek teht nnemz adottsgok. Az egyn trsadalmi produktum.
Mindez a trtnelmi materializmus tantsa, mely pp azzal az vezredes elmlettel helyezkedik szembe, ami szerint mindennek, ami az egyni, vagy a trsadalmi letben trtnik az emberi vgy s trekvs az elsdleges mozgatereje s gy ezek orvoslst az egyn megvltoztatsban kell keresni. m a trtnelmi materializmus rmutatott arra, hogy a bajokat brhogyan is igyekeztek az egyn megvltoztatsn keresztl orvosolni, azok valamilyen formban jra feltttk a fejket, mert az egyni trekvsek s cselekedetek csak kvetkezmnyek s azt jelzik, ahogy az egyn a termelsben elfoglalt helynl (osztlyhelyzetnl) fogva a trsadalomra visszahat. Ha teht a bajokat orvosolni akarjuk, az okot kell megszntetni s ezzel megsznik az okozat is. Az egyni s trsadalmi let bajait csak a rendszer megvltoztatsval lehet kikszblni.
Ami pedig az egyn nemi cljt behelyettest munkt illeti, az elbbiek alapjn vilgos, hogy a munka alapja, felttele annak, hogy az egyn egyltaln exisztlhasson s szksgleteit kielgthesse. A termels formjt magra lt munka az, ami a vgyat irnytja s nem fordtva. Hogy a munka visszahat az emberre, az bizonyos, csakhogy nem abbl a szempontbl, hogy kielgti-e, vagy sem lelkileg. Hiszen ppen annak, amit Totis Bla „holt anyaggal” val dolgozsnak nevez, annak a munknak s a termelnek klcsnhatsa teszi ki az emberisg fejldst. ppen „a holt anyagon” keresztl trtnt meg s trtnik a vilg tformlsa. A munka megvlasztsnl csak igen kivteles esetekben jhet a vilgra val hats clja szmtsba. A nagy tbbsgnl, legyen az orvos, kapitalista, hivatalnok, brmunks, kisiparos, stb. az szmit, hogy hogyan biztostja a ltfentartst, esetleg magasabb profitjt hogyan elgtheti ki.
A munksnl ppen gy, mint az intellektuelnl elfordulhat, hogy szivesebben vlasztja ezt a szakmt, mint amazt, de nagy ltalnossgban a munkakr megvlasztst a kereseti lehetsgek szabjk meg mindkettnl. A pnzrt robotol orvos, gyvd, hivatalnok, stb. ppen olyan mechanikusan knyszerl a munkjt vgezni, ppen gy holt anyaggal dolgozik, mint a munks. Ennlfogva a brmunksnak nincs egy specilis llektana. A trsadalom megoszlik dolgozkra s dolgoztatkra. A dolgozk, akik az elnyomst rzik, oppozcis llspontot foglalnak el. Ezek kztt vannak, akik meneklssel keresnek kiutat, itt szerepe juthat a llektannak, viszont azok, akik a relis gazdasgi s osztlytrsadalmi adottsgokkal nznek szembe, azok egy ms trsadalom felptsrt folytatnak harcot.
Ez azonban nem valami elfojtott, hanem igenis tudatos clrt folyik: a gazdasgi alap megvltoztatsrt. Az osztlyharc nem a brmunks llektani problmival szletik. A trtnelmet osztlyharcok teszik s ez mindig egy gazdasgi s politikai felszabadulsrt folyt. Eszerint az osztlyharc egyrszt a ltrt val harc egyik megnyilvnulsi formja, aminek gazdasgiak az okai, msrszt az osztlyharc nem valamely egyedlll egyn hadakozsa, hanem egy egsz osztlynak a maga rdekben egy msik osztllyal vivott harca. Ebben sem a brmunks nem llhat egyedl, sem az intellektuelnek nem juthat ms szerepe, mint a munksnak: mind a kett szmra a harcot jelenti a felszabadulsrt. (Kolozsvr
|