mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : Marxista fogalomtr-2.-ik rsz

Marxista fogalomtr-2.-ik rsz

Demokratizls: a demokrcia erstse, fejlesztse a trsadalmi let valamennyi terletn; a demokratikus rendszer kiptse s fejlesztsi folyamata. Az egyes orszgok trsadalmi rendszertl s llamformjtl fggen klnbz tartalma s feladatkre van. A kapitalista orszgokban a kommunista prtok fontos feladatnak tartjk a demokratikus szabadsgjogok lland fejlesztst s bvtst, amelyet sszekapcsolnak a szocializmusrt foly harccal. A szocializmust clz orszgokban egyik alapvet feladat a szocialista demokrcia lland erstse s fejlesztse.

 


Dialektikus Materializmus: tudomnyos filozfiai vilgnzet, a marxizmus egyik alkotrsze, filozfiai alapja. A dialektikus materializmust Marx s Engels alkotta meg, s Lenin s ms marxistk fejlesztettk tovbb. A dialektikus materializmust a XIX. Szzad negyvenes veiben keletkezett s a tudomny eredmnyeivel, a forradalmi munksmozgalom gyakorlatval szoros sszefggsben fejldtt. Megjelense valsgos forradalmat jelentett az emberi gondolkods trtnetben, a filozfia trtnetben. Ez a forradalom egyben tartalmazza a folytonossgot is, mert kritikusan feldolgozza az emberi gondolkods valamennyi korbbi halad vvmnyt. A korbbi filozfiai fejlds kt f tja egyeslt a dialektikban s termkenylt meg az j felfogs, a mlyen tudomnyos, j vilgnzet rvn. Ez egyrszt a materialista filozfia irnyvonala, amelynek kezdetei a tvoli mltba nylnak vissza, msrszt pedig a dialektikus vilgszemllet irnyvonala, amelynek szintn rgi hagyomnyai voltak a filozfia trtnetben. A tudomnnyal s az emberisg trtnelmi gyakorlatval szoros sszefggsben fejld filozfiai gondolkods trvnyszeren a materialista vilgszemllet gyzelmhez vezetett. m a rgi materialistk felfogsnak lnyeges fogyatkossga volt, hogy egyes dialektikus gondolataik ellenre ezek a gondolkodk metafizikusak, mechanikusak voltak, hogy a termszet materialista felfogst a trsadalmi jelensgek idealista magyarzatval egyestettk. Azok a filozfusok, akik az jkorban dialektikus nzetek vallottak, alapjban vve idealistk voltak, ami klnsen mutatkozott meg Hegel rendszerben. Marx s Engels nemcsak egyszeren tvettk s egybeolvasztottk a rgi materialistk tantst s az idealistk dialektikjt. A termszettudomny legjabb vvmnyai, az emberisg egsz trtnelmi tapasztalata alapjn bebizonytottk, hogy a materializmus csak akkor lehet tudomnyos s kvetkezetes, ha dialektikuss vlik, a dialektika pedig csak akkor lehet igazn tudomnyos, ha materialistv vlik. A dialektikus materializmus kialakulsban igen lnyeges mozzanat volt a trsadalmi fejlds menetre s trvnyeire vonatkoz tudomnyos szemllet kidolgozsa (trtnelmi materializmus). Dialektikus materialista vilgnzet nlkl lehetetlen volt legyzni az idealizmust annak utols menedkben: az emberi trsadalom lnyegnek magyarzatban. Kvetkezetes filozfiai vilgszemlletet kialaktani, az emberi megismers trvnyeit megmagyarzni azonban ppoly lehetetlen volt a trsadalom materialista felfogsa nlkl, a trsadalmi s trtneti gyakorlatnak s elssorban a trsadalmi termelsnek mint az emberi lt alapjnak elemzse nlkl. A marxizmus megalapti megoldottk ezt a feladatot. A dialektikus materializmus teht grandizus filozfiai szntzisknt jtt ltre, amely egysges felfogs alapjn tfogja a termszet, a trsadalom s a gondolkods egsz bonyolult hlzatt, s amely szervesen egyesti magban a valsg megmagyarzsnak s elemzsnek filozfiai mdszert a vilg gyakorlati-forradalmi megvltozsnak eszmjvel. Ez az utbbi a dialektikus materializmus legjellemzbb vonsa, szemben a rgi filozfival, amely lnyegben a vilg magyarzatra szortkozott. Ebben nyilvnul meg a marxista filozfinak mint a legforradalmibb osztly, a kizskmnyolson alapul trsadalmi rend magsemmistsre s az osztly nlkli kommunista trsadalom felptsre hivatott munksosztly vilgnzetnek osztlytartalma. A dialektikus materializmus ltrejttvel lnyegben befejezdtt az a trtnelmi folyamat, amelynek sorn a filozfia specilis kutatsi trggyal rendelkez tudomnny vlt. A filozfia trgyt a termszet, a trsadalom s a gondolkods fejldsnek legltalnosabb trvnyei alkotjk, az objektv vilgnak s a vilg tudati tkrzsnek azok a legltalnosabb elvei s alapjai, amelyek megadjk a jelensgek s folyamatok helyes tudomnyos megkzeltst, a valsg rtelmezsnek, megismersnek s gyakorlati talaktsnak mdszert. A dialektikus materializmus sarkkve a vilg anyagi termszetrl szl tan, az a felfogs, amely szerint nincs a vilgon semmi ms, mint anyag s az anyag mozgsnak s vltozsnak trvnyei. A dialektikus materializmus engesztelhetetlen ellensge a termszetfltti lnyekre vonatkoz klnfle elkpzelseknek, brmilyen kntsbe bjtatja is ezeket a valls s az idealista filozfia. A dialektikus materializmus ltal kidolgozott dialektikus fejldselmlet (dialektika) rvilgt azokra az ltalnos trvnyekre, amelyek folytn az anyag mozgsnak s vltozsnak, az alacsonyabb rend formkba val tmensnek a folyamatai vgbemennek. Az anyag, a tr s az id modern fizikai elmletei, amelyek elismerik az anyag minden fajtjnak vltozkonysgt s az anyagi rszecskknek kimerthetetlen kpessgt a minsgi talakulsra, nemcsak hogy teljes sszhangban llnak a dialektikus materializmussal, hanem a szksges filozfiai eszmket s mdszertani elveket is csak abbl merthetik. Ugyanezt mondhatjuk a termszet ms jelensgeit vizsgl tudomnyokrl is. Ugyancsak a dialektikus materializmus elveit igazolja a mai trtnelmi gyakorlat, amellyel az emberisg les fordulatot tesz a trsadalmi let elavult, rgi formitl az j, szocialista formk fel. A dialektikus materializmus, amennyiben egybekapcsolja a ltrl, az objektv vilgrl s annak az emberi tudatban val tkrzdsrl szl tantst, egyben ismeretelmlet s logika is. A dialektikus materializmusnak ezen a terleten tett elvileg j lpsre, amellyel szilrd tudomnyos alapokra helyezte a megismersre vonatkoz elmletet az, hogy az ismeretelmletbe belefoglalta a gyakorlatot. „Mindazok a misztriumok, amelyek az elmletet miszticizmusra csbtjk, az emberi gyakorlatban s e gyakorlat megrtsben talljk racionlis megoldsukat”. A dialektikus elmletnek a megismers fejldsre val alkalmazsval a dialektikus materializmus megllaptotta az emberi fogalmak trtneti jellegt, feltrta a viszonylagos s abszolt klcsns viszonyt a tudomnyos igazsgokban, kidolgozta a megismers haladsban rvnyesl objektv logika krdst (Dialektikus logika, Megismers). A dialektikus materializmus, fejld tudomny. Elvei s ttelei a termszettudomny minden nagy felfedezsvel, a trsadalmi let forminak vltozsval konkretizldnak, fejldnek, magukba olvasztva a tudomnynak s az emberisg trtnelmi tapasztalatnak j feladatait.

 Dogmatizmus:  tbbfle jelents terminus. A filozfiban s a tudomnyban olyan gondolkodsmdot jell, amely vltozatlan fogalmakkal, formulkkal operl a hely s id konkrt feltteleinek szmbavtele nlkl, vagyis semmibe veszi az igazsg konkrtsgnak elvt. A dogmatizmus keletkezse a vallsi kpzetek fejldsvel fggtt ssze, az egyhznak azzal a kvetelmnyvel, hogy valamennyi hv megdnthetetlen igazsgknt, kritika nlkl fogadja el dogmit, s tartsa azokat magra nzve kteleznek. Az antik sztoikusok a dogmatizmushoz soroltak minden pozitv tantst a vilgrl. Az jkorban Kant „dogmatizmusnak” nevezte a racionalista filozfit Descartes-tl Ch. Wolffig s szembelltotta vele a maga kriticizmust. A jelenkori filozfiban a dogmatizmus a vilg vltozkonysgnak s fejldsnek eszmjt tagad antidialektikus koncepcikkal fgg ssze, valamint burzso szociolgia velejrja, amely tmadja a trsadalom fejldsre s a valsg forradalmi talaktsra vonatkoz marxista-tantst. A politikai letben a dogmatizmus szektssghoz, az alkot marxizmusrl val lemondshoz, szubjektivizmushoz, a gyakorlattl val elszakadshoz vezet. A jelenkori viszonyok kztt a nemzetkzi munksmozgalomban a dogmatizmus a revizionizmussal egyetemben komoly veszlyt jelent. A dogmatizmus hvei szembeszllnak a bks egyms mellett ls politikjval, tagadjk a viszonylag bks tmenet lehetsgt a szocializmusba, a prtletben a lenini normk helyrelltsnak szksgessgt stb.
 
Egzisztencia: az egzisztencializmus alapvet kategrija, amelyet Kierkegaard honostott meg a filozfiai irodalomban. Az egzisztencia fogalmn az ember nemtudatostott bels „lte” rtend, amely klnbzik empirikus ltezstl, ez utbbi ugyanis nem valsgos. Az egzisztencia mint a lt lehetsge magtl az embertl, az akarstl fgg, de vgs soron (pl. Jaspers szerint) valamilyen titokzatos „transzcendenciban”, azaz istenben gykerezik. Az egzisztencia nem megismerhet, az egzisztencia „megvilgosodik”, vagyis „felvillan” a „kritikus pillanatokban” (ataraxia, hstett, hall stb.). az egzisztencialistknl e kategria az irracionalizmus s az erklcsi relativizmus megalapozsul szolgl.

Egyn s Trsadalom: az egyn s trsadalom klcsnhatsa trtnelmi korszakonknt vltoz, miknt nincs „trsadalom ltalban”, csak meghatrozott trsadalmi-gazdasgi alakulatok lteznek, nincs „egyn ltalban” sem, mert az egyn mindig a trtnetileg adott trsadalom termke. Az egyn s trsadalom rk ellenttt hirdet elmlet azt tli „rknek”, ami sajtosan a kapitalizmusra jellemz s trtnelmileg tmeneti jelleg. A szocializmusban az egyn s trsadalom klcsnhatst j trvnyszersgek jellemzik: az egyni s trsadalmi rdekek egyestse, vgs soron pedig teljes harmnija. Mind a trsadalom egsze, mind a trsadalom egyes tagjai rdekeltek a technika haladsban, a munka termelkenysgnek lland nvekedsben, az anyagi s kulturlis szksgletek fokozott kielgtsben. Az egyn s trsadalom rdekeinek az alapvet krdsekben meglev sszhangja nem zrja ki egyes idleges s tmeneti jelleg ellentmondsok lehetsgt, amikor is az egyni rdeket al kell rendelnnk a trsadalminak. A trsadalmi s egyni rdekek sikeres sszehangolsa fgg egyrszt a trsadalmi gazdasg nvekedstl, a vezet szervek tevkenysgtl s attl, hogy felismerik e az egyn s a trsadalom valsgos objektv rdekeit.
 
Egyenlsg:  a polgri forradalmak egyik fontos kvetelse volt. A feltrekv burzsozia elssorban a rgi kivltsgok megszntetst s a trvny eltti llampolgri jogegyenlsget rtette alatta, amely az antagonisztikus osztlytrsadalmakban megvalsthatatlan. Tnyleges trsadalmi egyenlsg csak a kommunizmusban valsul meg. Elfelttele: mindendolgoz felszabadtsa a kizskmnyols all, a termelsi eszkzk magntulajdonnak felszmolsa, a termelerk magas sznvonala. A szocialista trsadalomban az egyenlsg tartalma: mindenki egyenl ktelessge arra, hogy kpessgei szerint dolgozzk, s minden dolgoz egyenl joga arra, hogy ennek fejben munkjnak megfelel djazsban rszesljn; a kommunista trsadalomban: a „mindenki kpessgei szerint, mindenkinek szksgletei szerint” elv megvalsulsa. A marxizmus-leninizmus elveit az egyenlsg kispolgri rtelmezst, amely a javak egyenl felosztsra irnyul.
 
Egyenltlen Fejlds: a val vilg fejldstrvnye, amely klnsen az imperializmus korszakban jellemz. Az egyenltlen fejlds kvetkeztben a korbban viszonylag elmaradott tks orszgok behozzk s tlszrnyaljk a fejlettebbeket. j erviszonyok jnnek ltre, ennek kvetkeztben kilezdnek a tksllamok kzti ellenttek. Az egyenltlen gazdasgi s politikai fejlds gy vlt a tks orszgok kztti gazdasgi, politikai s katonai konfliktusok, a helyi s a vilghbork alapjv. Az egyenltlen fejlds trvnye fontos tnyezje annak is, hogy a szocialista forradalom felttelei nem egy idben rnek meg a klnbz tks orszgokban. A szocializmusra val tmenet sem trtnhet meg egy csapsra.

 
Egyeslt Nemzetek Szervezete, ENSZ:  United Nations Organization, UNO: szkhely: New York, alakul lse 1945. prilis 25. s jnius 26. kztt volt az USA-beli San Franciscban. Alapokmnya, melyet jnius 26-n 50 llam rt al, oktber 24-n lpett letbe. Az Alapokmny rtelmben az ENSZ clja a bke fenntartsa, s a npek biztonsgnak erstse. Tagja lehet minden bkeszeret llam, amely magv teszi az Alapokmny cljait. j tag felvtelre a Biztonsgi Tancs tesz javaslatot, s azt a Kzgylsnek ktharmados tbbsggel kell elfogadnia. Az ENSZ a legreprezentatvabb nemzetkzi szervezet, a bks egyms mellett lsrt folytatott harc jelents fruma. A szocialista orszgok a szervezet klnbz frumain a fejld orszgok jelents csoportjainak tmogatsval szmos javaslatot tesznek, hogy elsegtsk a bke s biztonsg politikjnak sikert. Szervei: Kzgyls- az ENSZ parlamentje, amelyben az sszes tagllam kpviselteti magt (legfeljebb 5 lland s 5 ptkldttel, de csak egy szavazattal). vente ltalban egyszer lsezik (az lsszak kezdete rendszerint szeptember harmadik hetnek keddje), de a ftitkr a Biztonsgi Tancs egyntet hatrozata alapjn, vagy a tagok tbbsgnek javaslatra, vagy egy tag javaslatra, ha a tbbsg tmogatja, sszehvhatja a rendkvli lsszakot. Az ENSZ szervei a Kzgylsnek felelsek. A krdsekben ktharmados (fontos krds) vagy egyszer tbbsggel dntenek. A Kzgylsnek 7 fbizottsga van  (politikai s biztonsgi; gazdasgi s pnzgyi; szocilis, humanitrius s kulturlis; adminisztratv s kltsgvetsi; jogi; specilis politikai), ezenkvl ad hoc bizottsgokat is kialakthat. gy alakult meg pl. 1961-ben a Leszerelsi Bizottsg; - Biztonsgi Tancs; - Gazdasgi s Szocilis Tancs; Gymsgi Tancs- feladata a gymsg gyakorlsa azon terletek felett, amelyek mg nem rendelkeznek teljes nkormnyzattal. 8 tagja van: 4 orszg, amely mg gymsgi terlettel rendelkezik, 3 lland tag (kztk a SZU), amely nem rendelkezik gymsgi terlettel, s 1 nem lland tag, akit 3 vre vlasz a Kzgyls. –Nemzetkzi Brsg; Titkrsg- ln ll a Kzgyls ltal 5 vre vlasztott ftitkr. Ngy helyettese van (politikai s biztonsgi gyek, gazdasgi s szocilis gyek, gymsgi s nkormnyzattal nem rendelkez terletek gyei). A Titkrsghoz tartozik az ENSZ Gyermek-alapja (UNICEF). Az ENSZ-hez tartoz szakostott szervezetek: Egszsggyi Vilgszervezet; lelmezsi s Mezgazdasgi Szervezet; Nevelsgyi, Tudomnyos s Kulturlis Szervezet; Kormnykzi Tengerszeti Tancskoz Szervezet; Leszerelsi Bizottsg; Meteorolgiai Vilgszervezet; Nemzetkzi Atomenergia gynksg; Nemzetkzi Munkagyi Szervezet; Nemzetkzi Polgri Lggyi Szervezet; Nemzetkzi Tvkzlsi Uni; Nemzetkzi jjptsi s Fejlesztsi Bank; Nemzetkzi Valuta Alap; Postagyi Vilguni.
Az ENSZ mra talakult, s egyre inkbb az USA s szvetsgesei politikjnak rendeldik al.
 

Egyetemes Jlti llam: a mai tks trsadalom egyik mtosza, amelyet a reformizmus teoretikusai terjesztenek. Lnyege, azaz llts, hogy a XX. szzad kzepn a kapitalizmus „ npi kapitalizmuss” alakult t, s mint ilyen, megteremti az „egyetemes jlti llamot”, amely osztlyok feletti er s alkalmas arra, hogy megszntesse a termels anarchijt s a gazdasgi vlsgokat, felszmolja a munkanlklisget s biztostsa minden dolgoz jltt. Szocildemokrata ideolgusok s politikusok rmutatva a fejlett tks orszgokban l dolgozok anyagi helyzetnek a hbor utni vekben trtnt bizonyos javulsra, valamint a burzso s reformista kormnyok ltal hozott tbb szocilis reformra – amelyeket a nemzetkzi munksmozgalom nyomsra lptettek letbe -, az „egyetemes jlti llamot” szocializmusnak tnteti fel, vagy legalbbis a „szocializmus kszbnek”. Az „egyetemes jlti llam” mtoszt a tnyek cfoljk. A szzezrek s millik munkanlklisge s nyomora trsadalmi valsg mg olyan fejlett orszgokban is, mint az Egyeslt llamok. A trsadalombiztosts rendszerint a dolgozk terhre valsul meg. A demokratikus reformok felems jellegek s tnylegesen uralkod politikai rezsim gyakran meghistja ket. Az „egyetemes jlti llam” lnyegben az llammonopolista intzkedsek rendszer, amelyeknek clja a kapitalizmus erstse s a szocializmusrt harcol munksosztly erejnek gyengtse.


Egyetemes npi - kzssgi llam: Sztlinista tveds   az egsz np akaratt, s rdekeit kifejez szervezet,  mint a kommunizmus felptsnek eszkze. A szocializmus teljes s vgleges gyzelmnek eredmnyeknt  se jtt ltre a Szovjetuniban, mint a proletrdiktatra llamnak rkse, miutn a proletrdiktatra  nem teljestette trtnelmi feladatait, s a trsadalom a kommunizmus ptsnek  az els- als szakaszba sem  lphetett. Elsikkasztott forradalom!
 
Elit Teria:  az osztlyklnbsgek megtartsnak szksgessgrl vallott burzso elmlet, amely szerint a trsadalomban szksg van a legkivlbbak uralmra, ami a kapitalista trsadalomban egyenl a monopoltksek s kiszolglik, a menedzserek, a nagypolgri rtelmisgiek uralmval. Az elit teria szerint az elit nptmegek felett ll, s azokat kormnyoznia kell. Az elit teria egyes irnyzatai valamennyi trsadalmi osztly, hivats, foglalkozs „legjobbjainak” egyttmkdst s uralmt hirdetik. Msok azon az llsponton vannak, hogy a modern trsadalom csak a technokrata elit hatalma alatt fejldhet.
 
Ellenforradalom:  a forradalomban legyztt reakcis osztlyok tmadsa a halad j trsadalmi rendszer ellen; a forradalom eltti, vagyis a mr idejtmlt gazdasgi, trsadalmi s politikai rendszer erszakos visszalltsa. Az imperialistk jellemz vonsa az ellenforradalmisg, tmogatnak minden haladsellenes ert, kvlrl szervezik az ellenforradalmat s az ellenforradalom exportjra trekednek. A Nagy Oktberi Szocialista Forradalom gyzelme utn a volt kizskmnyol osztlyok sszefogtak az imperialista hatalmak fegyveres erejvel, hogy kzs ellenforradalommal megdntsk az els szocialista llamot. Hasonl helyzet llt el az 1919-es Magyar Tancskztrsasggal szemben is. A bels s a nemzetkzi ellenforradalmi erk a legklnbzbb mdszereket alkalmaztk (sszeeskvsek, szabotzsakcik, ideolgia diverzi, „fellazts”, az elkvetett hibk, nzeteltrsek s elhajlsok kihasznlsa, gazdasgi nyoms, hideghbors propaganda, szovjet- s kommunistaellensg terjesztse, hbors provokcik). A bels s a nemzetkzi ellenforradalmi erk sszefogsa mutatkozott meg az 1956-os ellenforradalomban. A trtnelmi tnyek ugyanakkor  azt bizonytjk, hogy a szocializmust clz orszgok ereje kudarcra volt kpes tlni  az ellenk ellenforradalmi ksrleteket, de a tks restaurcit tbbsgk nem tudta megakadlyozni. Kvetkezskppen a kapitalizmusbl a kommunizmusba val tmenet ltezik, ha beszklten is.
 
Ellentt: az ellentmonds egyik oldalt kifejez kategria. Az ellentmondst, amely a fejlds forrsa, hajtereje, az ellenttek, az ellenttes oldalak, tendencik egysge kpezi. Az ellenttek fogalmval szoktk jellemezni ezenkvl az ellentmonds fejldsnek, rettsgnek bizonyos fokt. Eltren a klnbsgtl, amelyben az ellentmonds mg nem bontakozott ki s jelents mrtkben mg „magnval”, az ellentt mr kibontakozott ellentmonds, az ellentmonds fejldsnek magasabb foka, amikor az ellenttes oldalak s tendencik harca a fejlds s megolds dnt szakaszba lp.

 
Ellenttek Egysgnek s Harcnak Trvnye: a valsg s az emberi megismers egyetemes trvnye, amely a materialista dialektika lnyegt, „magvt” alkotja. Minden objektumellentteket rejt magban. Ellentteken a dialektikus materializmus olyan mozzanatokat, „oldalakat” stb. rt, amelyek (1) megbonthatatlan egysgben vannak, (2) klcsnsen kizrjk egymst, mgpedig nemcsak klnbz, hanem ugyanazon vonatkozsban is, vagyis (3) klcsnsen thatjk egymst. Egysgk viszonylagos, harcuk abszolt. Az ellenttek harca azt jelenti, hogy az ellentmonds a trgy lnyegn bell szntelenl megolddik, s ugyanolyan szntelenl jra kpzdik, ez pedig a rgi trgynak j trggy val talakulsra vezet. Ez a trvny ily mdon megmagyarzza minden mozgs objektv bels „forrst”, nem folyamodva semmifle kls erhz, s lehetv teszi a mozgsnak nmozgsknt val rtelmezst. Feltrja a trgyak sokflesgnek igazi konkrt egysgt mint konkrt, nem pedig holt azonossgt. Ezltal lehetv teszi a trgy konkrt teljessgnek s fejldsnek a „fogalmak logikjban” val reproduklst. ppen ezrt alkotja ez a trvny a dialektika „magvt”. Ez fejezi ki legtmrebben a dialektikus s metafizikus gondolkods ellenttessgt. A metafizika a mozgs „forrst” csupn valami magtl a mozgstl klnbz s vele szemben klslegesbl, a sokflesgben megnyilvnul egysget pedig valami „tlvilgibl” magyarzza. A metafizika a mozgst s a sokflesg konkrt egysgt a mozgs kls eredmnynek s a trgy oldalai csupn klsleges szembelltsnak, egyms mell lltsnak lersval helyettesti. A dialektika egsz trtnete e problmk krl folytatott harc s a megoldsukra tett ksrletek trtnete. Az ellentmondsok dialektikjnak atyja Hrakleitosz, aki az ellentmondsokat a dolgok objektv tulajdonsgnak tartotta. Az eleaiak (Znn) teljesen szubjektvv tettk, s a mozgs, a sokflesg cfolsra szolgl eszkzz degradltk az ellentmondst (negatv dialektika- aporia). A kt felfogs szntzisre Platon tett ksrletet. A renesznsz korban Nicolaus Cusanus s Giordano Bruno az „ellenttek egybeessnek” eszmjt fejezte ki. Kant csak a szubjektum s az objektum sztvlasztsa rn „kszblte ki” az antinmikat, ellentmondsokat. Az gy tmadt szakadk thidalsra tett ksrletek vezettek a dialektikus ellentmonds eszmjhez (Fichte, Schelling, Hegel). Az ellentmonds problmjnak kidolgozsa tern Hegel tette a legtbbet, amit az idealizmus talajn meg lehetett tenni. A modern polgri filozfira jellemz az a tendencia, hogy egyfell sszertlennek nyilvntja az ellentmondst mint lltlag megoldhatatlant, msfell ksrletet tesz e kategria tagadsra, terminolgiai megklnbztetsekkel vltva fel azt (pozitivista jelleg koncepcik). A marxizmus materialista mdon magyarzta s kidolgozta az ellenttek egysgnek s harcnak trvnyt, mint a „megismers trvnyt, s az objektv vilg trvnyt”. Ennek a trvnynek a dialektika, a logika s az ismeretelmlet egysge elvnek szellemben val rtelmezse az ellen irnyul, hogy e trvnyt „pldk sszessgre” redukljk. E trvny a megismersben betlttt metodolgiai funkcijnak alapja-objektv egyetemessge. Egyetemessgnek bizonytsa ugyanakkor megkveteli a megismers folyamatban betlttt funkcijnak vizsglatt. Ez a trvny hatrozza meg a tudomnyos elmletnek felptst is, minthogy feltrja az egysges ketthasadsnak dialektikjt. Az ilyen felpts klasszikus pldja Marx „Tk”-je. Az ellentmondsok megoldsa magnak a trgynak a logikja szerint viszi elre a kutatst, s az j fogalmak kidolgozsnak racionlis mdszere. A dialektikus ellentmonds a megismersben nem szortkozik a tzis s antitzis sszetkzsre, hanem az ilyen sszetkzs megoldsa fel viv mozgsban rejlik. A dialektikus ellentmonds megrtse annyit jelent, mint megrteni megoldsnak mdjt. Megoldsnak semmi kze a formllogikai ellentmondsok kikszblshez. Egy elmleten belli dialektikus ellentmonds adekvt megfogalmazsa csakis az absztrakttl a konkrthoz val felemelkeds folyamatban lehetsges. ppen ezrt egy elmlet teljes kifejtse nem szorthat egyetlen „ellentmondsmentes rendszer” keretei kz. A fejlds folyamata kls, viszonylag nll ellenttetek sszetkzse tjn megy vgbe. A dialektika nem kezdettl fogva klnbz lnyegekknt, hanem az egysges ketthasadsnak eredmnyeknt, vgs soron a bels ellenttekbl leszrmazottakknt fogja fel a kls ellentteket. A trsadalmi fejldsrl szl marxista tants e trvny alkalmazsra. A trsadalom ellentmondsainak kutatsra pl; megalapozta azt a ttelt, amely szerint az osztlyok harca az osztlytrsadalom fejldsnek mozgatereje, s ebbl a ttelbl vonja le valamennyi forradalmi kvetkeztetst. A szocializmus a kapitalizmusban meglev ellentmondsok kibontakozsnak s trsadalmi forradalom tjn val megoldsnak trvnyszer eredmnye.

Ellentmonds: a dialektika kategrija, amely mindenfajta mozgs bels forrst a vltozs s a fejlds alapelvt fejezi ki. a dialektikt ppen az klnbzteti meg a metafiziktl, hogy elismeri az ellentmondst a klvilg trgyaiban s jelensgeiben. „A… dialektika annak az ellenmondsnak a tanulmnyozsa, amely magban a trgyak lnyegben rejlik…”(Lenin mvei). A gondolkodsban, a fogalmakban s elmletekben tkrzd dialektikus ellentmondsokat meg kell klnbztetni az gynevezett „logikai” ellentmondsoktl, amelyek a gondolkodsban rejl zavart s kvetkezetlensgeket fejezik ki. Az ellentmonds kt oldalnak egymshoz val viszonyt az ellenttek egysgnek s harcnak trvnye fejezi ki.

Elmlet s Gyakorlat:  a filozfiai kategrik, amelyek a megismersnek, valamint a termszet s a trsadalom talaktsnak mint egysges trsadalmi-trtneti folyamatnak szellemi s anyagi oldalt jellik. Az elmlet az emberi tudatban ltalnostott emberi tapasztalat, az objektv vilgrl alkotott ismeretek sszessge; az ismeretek viszonylag nll rendszere, amelyben a fogalmak bels logikja a dolgok objektv logikjt tkrzi. A rgi, empirikus s pozitivista (egyebek kzt pragmatista) nzponttl eltren a marxista filozfia nem az egyn szubjektv motvumok szerint trtn cselekvsnek tartja a gyakorlatot. A gyakorlat az embereknek a trsadalom ltezst s fejldst biztost tevkenysge, mindenekeltt az emberi let alapjt alkot anyagi termels objektv folyamata, az osztlyok forradalmi, talakt tevkenysge s a vilg talaktsra irnyul trsadalmi tevkenysg minden ms formja. A tudomnyos ksrlet szintn a gyakorlat egyik formja. Az elmlet s gyakorlat elszakthatatlan egysgben van egymssal, nem ltezhet egyms nlkl, llandan hat egymsra. E klcsnhats alapja a gyakorlat. ppen a gyakorlati trsadalmi-termelsi tevkenysg szli, s hatrozza meg a fejlds minden fokn a tudatot, s egyttal a valsg elmleti elsajttst is. Az emberek tudatosan cselekednek, ilyen vagy olyan mdon rtelmezik a valsgot. Ez nem azt jelenti, hogy tevkenysgkben valamilyen szigor kvetkezetes tudomnyos elmlet vezeti ket, de tevkenysgket mindig az ismeretek bizonyos halmaza irnytja. Az emberi trtnelem hajnaln az ilyen ismeretek egyedli ltezsi formja az egysges, osztatlan, „kznapi tudat” volt. A munka sorn kialakult jrtassgot tudatostsa, a tevkenysg s a megfigyels eredmnyeinek, a hagyomnynak s a hitnek az ltalnostsa, a trsadalmi lt h s fantasztikus tkrzse a mindent magban foglal „elmlet” nem volt a fogalmak logikailag felptett rendszere, nem volt a valsg objektv trvnyeinek tudomnyos reprodukcija. Azonban a gyakorlattal val kapcsolata olyan teljes volt, hogy kzvetlenl „beolvadt” a „relis let nyelvbe”, az emberek gyakorlati tevkenysgbe. Amikor a munka szellemi s fizikai munkra vlt szt, az elmlet s a gyakorlat trsadalmilag polarizldott. Tovbbra is fggtek egymstl, s klcsnhatsban voltak, de a trsadalmi tevkenysg viszonylag nll formiv alakultak. „Ettl a pillanattl kezdve a tudatnak mdjban ll, hogy emanciplja magt a vilgtl s ttrjen a <tiszta> elmlet, teolgia, filozfia, erklcs stb. kialaktsra”  a „tiszta” elmlet megjelense volt az emberisg trtnelmnek az egyik legnagyobb forradalmi ugrsa. Az elmlet kutats fejldse, a „tiszta” elmlet absztrakt logikai formja lehetv tette, hogy az ember mlyen behatoljon a termszeti jelensgek lnyegbe, s megteremtse az llandan fejld tudomnyos vilgkpet. Ugyanakkor maguknak a tudsoknak a szmra az elmlet s gyakorlat kapcsolata nem volt mr tbb olyan nyilvnval. gy a magntulajdonon alapul trsadalomra jellemz individualista vilgnzettel egytt klnfle illzik tmadtak: a megismerst gy tekintettk, hogy az a „teoretikus” rszrl a krnyezet individulis passzv szemllsnek aktusa, s eljutottak az idealista filozfiai rendszerekig, amelyek az elmleti tudatot (eszmket) a valsg megteremtjnek tekintettk. „Ettl a pillanattl kezdve a tudat valban azt kpzelheti, hogy valami ms, mint a fennll gyakorlat tudata….”(Ugyanott). A tks termelsi md, amely trsadalmastja a munkt s addig soha nem ltott mretekben fejleszti a termelerket, objektv feltteleket teremt az elmlet gyakorlattl val elszakadsnak lekzdsre. Emellett az elmlet szerepe nemcsak a termels folyamatban n meg felmrhetetlenl. A tmegeknek a magntulajdon megszntetsre irnyul gyakorlati tevkenysge egyesl az lenjr marxista elmlettel, amely feltrja a trsadalom objektv trvnyeit, s a proletritus prtjnak egsz tevkenysgt a tudomnyosan felismert cl, a kommunizmus elrsre irnytja. A munka felszabadtsval, az osztlyantagonizmusok megszntetsvel, a szellemi s fizikai munka kztti hatrok cskkensvel, megsznsvel megsznik az elmlet s gyakorlat szembenllsa is. A tmegeket meghdt elmlet anyagi erv vlik. A kz javra felszabadtott munka ltal ltrehozott j, hatalmas termelerk megkvnjk, hogy a tudomnyos elmlet kzvetlenl rszt vegyen a termels folyamatban.

El Nem Ktelezett Orszgok: a - tmbnkvlisg elvt vall llamok elnevezse; olyan llamok, amelyek nem csatlakoznak a politikai – gazdasgi - katonai tmrlsekhez. Az el nem ktelezett orszgok (elssorban a volt gyarmati orszgok) szmottev szerepet jtszanak a nemzetkzi politikban, br jelents klnbsgek vannak kztk. Egyesek szoros szlakkal fzdnek a volt gyarmatostkhoz, msok a legfontosabb nemzetkzi krdsekben a szocialista orszgokkal megegyez llspontra helyezkednek. Az el nem ktelezett orszgok idnkt rtekezletet tartanak (belgrdi rtekezlet, kairi rtekezletek, lusakai rtekezlet, algri rtekezlet). Az el nem ktelezett orszgok szerepnek az az rtkmrje, milyen mrtkben valstanak meg halad trsadalmi – gazdasgi talaktsokat, illetleg vesznek rszt az antiimperialista harcban.

Eloszts:  1. az egyneknek, trsadalmi csoportoknak, osztlyoknak a megtermelt javakban val rszesedsi arnya, a rszeseds konkrt trsadalmi formja. Az eloszts elssorban a termelsi eszkzk tulajdonformjtl fgg. A termelsi eszkzk magntulajdonn alapul trsadalmakban a kizskmnyol osztlyok a trsadalom sszjvedelmbl magas arnyban rszesednek. A kapitalizmusban az eloszts alapvet formja a tksek ltal elsajttott – profit s a munksoknak fizetett – munkabr. A szocializmusban a javak elosztsa alapveten a vgzett munka arnyban trtnik. F formja a br s a fizets, illetve a szvetkezeti tagok rszesedse. 2. az ruk, termkek klnbz piacok szerinti sztosztsa, illetve ezek kztt ramlsa.
 
Ember: trsadalmi lny. Biolgiai szempontbl, ltrejttnek termszeti feltteleit tekintve, a fld llatvilg legmagasabb fejldsi fokt kpviseli. A legfejlettebb llatoktl a tudat s a tagolt beszd klnbzteti meg. Mg az llat viselkedst teljes egszben az sztnk –a krnyezetre val reakcik- hatrozzk meg, az ember viselkedst kzvetlenl a gondolkods, az rzelmek, az akarat, valamint a termszetben, a trsadalomban s a benne magban rvnyesl trvnyek ismeretnek foka hatrozza meg. Az idealistk abszolutizljk az emberi viselkeds e sajtossgt, s az ember lnyegt az szben, a szubjektv tudatos trekvsben, a vallsossgban stb. ltjk. A valsgban az ember s az llat gykeres klnbsge elssorban abban rejlik, hogy az ember munkaeszkzket kszt, hogy hatst fejtsen ki a termszetre s alaktsa azt. Mg az llat alkalmazkodik a termszeti felttelekhez, az ember a termelsaktusban a termszetet alaktja nmaghoz. Az ember nem ltezhet egyedl, hanem meghatrozott trsadalmi felttelek kztt alakul ki. „….Az emberi lnyeg –rta Marx- nem valami az egyes egynben benne lakoz elvontsg. Az emberi lnyeg a maga valsgban a trsadalmi viszonyok sszessge”. Csak a marxizmusnak sikerlt tisztznia, hogy az ember tevkenysgt meghatroz valsgos objektv motvumok vgs soron anyagi letfeltteleiben gykereznek. Az ember sajtos vonsai, amelyekben emberi mivolta kifejezsre jut, a tudat, a lelki let, a legklnflbb munkaeszkzk ksztsnek s hasznlatnak kpessge stb., mind a trsadalmi munka termke. A marxizmus az „rk emberi termszetrl” szl rgi filozfiai tanok helybe a konkrt emberi termszetrl szl tantst lltotta. Ez az emberi termszet a trsadalom, trtnetileg adott rendjtl fgg. Ugyanakkor az ember a trsadalom brmely adott fokn az egsz emberisg fejldsnek termke, az ember magv teszi s magba tvzi az emberisg egsz eddigi trtnete sorn elrt eredmnyeit. Az, hogy az ember milyen formban sajttja el az egsz megelz kultrt, hogy a trtnetileg adott trsadalmi viszonyoknak az emberre gyakorolt hatsa milyen sajtossgokat mutat, vs soron a termels jellegtl fgg. Az antagonisztikus osztlyviszonyokat ltrehoz alakulatokra jellemz munkamegoszts felttelei kztt az ember nem fejleszthette ki szabadon fizikai s szellemi lehetsgeit, s szksgkppen egyoldalan fejldtt. Ez az egyoldalsg mindenekeltt a szellemi s fizikai munka ellenttben jutott kifejezsre. Az ember (mint a kapitalizmusban megfigyelhet) munkatevkenysge sorn az atomizldott trsadalomban a gp alkatrszv vltozott stb.; az emberek tbbsge – a dolgoz tmeg -  a kizskmnyols ldozata lett, kirekesztdtt a tevkeny trsadalmi letbl, a felhalmozott kulturlis rtkek lvezetbl. Az ember csak a szocializmusban s klnsen a kommunizmusban tesz szert arra a lehetsgre, hogy sokoldalan kifejldjk, hogy maximlisan felsznre hozza, rvnyestse s kifejlessze egyni hajlamait s kpessgeit.

Energia Megmaradsnak Trvnye:  az egyik legfontosabb megmaradsi trvny, amely szerint az energia, mikzben az egyik formbl a msikba alakul, nem vsz el s nem teremtdik. Amikor az anyagi rendszer egyik llapotbl a msikba megy t, energiavltozsa szigoran megfelel a rendszerrel klcsnhatsban lev testek energianvekedsnek vagy –cskkensnek. Az energia egyik formjbl a msikba val talakulsnak folyamatait szigoran meghatrozott szmszer ekvivalensek szablyozzk. Az energia megmaradsnak trvnyt a XIX. szzad kzepn Mayer, Joule, Helmholtz s msok munkja trta fel. E felfedezst az anyag s a mozgs megmaradsnak eszmi elztk meg, amelyeket Descartes, Leibniz s Lomonoszov mondtak ki. Az energia megmaradsa trvnynek mlyfilozfiai rtelme van: a mozgs elpusztthatatlansgrl szl materialista tants termszettudomnyos igazolsa. Engels az energia megmaradsa trvnynek felfedezst ama hrom nagy felfedezs egyiknek tekintette, amelyek megteremtettk a dialektikus materialista termszetfelfogs termszettudomnyos alapjt. Ebben a trvnyben az anyagi vilg egysge fejezdik ki. Az energia megmaradsa trvnynek felfedezsvel – Engels szavai szerint „a termszetben elfordul minden mozgs egysge nem filozfiai llts, hanem termszettudomnyi tny”. A modern fizika mind szilrdabban s sokoldalbban tmasztja al az energia megmaradsnak trvnyt s megcfolsra tett ksrletek tarthatatlansgt.

Engels Frigyes (1820-1895):  a proletritus vezre s tantja, aki Marxszal egyttmkdve megalkotta a marxista tantst, a tudomnyos kommunizmus elmlett, a dialektikus s trtnelmi materializmus filozfijt. A nmetorszgi Barmenben szletett. Fiatal veitl kezdve igyekezett rszt venni a fennll llapotok megvltoztatsrt vvott harcban. 1841 szn katonai szolglatra vonult be Berlinbe, s kzben szabad idejben egyetemi eladsokat hallgatott. Csatlakozott az ifj-hegelinusok balszrnyhoz. Ebben az idben lesen s behatan brlta Schelling reakcis, misztikus eszmit („Schelling s kinyilatkoztats”, 1842 stb). egyidejleg Hegelt is brlta konzervatv kvetkeztetseirt s idealista dialektikjnak ellentmondsairt. Az igazi fordulat Engels nzeteiben Angliban kvetkezett be, ahova apja unszolsra utazott, hogy a kereskedelem tanulmnyozsval foglalkozzk. Szembetallkozott az akkor legfejlettebb tks orszg munksosztlynak letvel, s mlyen elgondolkodott a proletrok elviselhetetlen gazdasgi helyzetnek okain, politikai jogfosztottsgukon. Tanulmnyozta azokat az ideolgiai fogyatkossgokat, amelyek a chartista mozgalmat jellemeztk. A chartistk ugyanis utpista mdon arrl lmodoztak, hogy a tksek majd nknt lemondanak a hatalomrl. Ennek az idnek az eredmnye volt a „Vzlatok a politikai gazdasgtan kritikjhoz” (1844), amelyet Marx a gazdasgi kategrik vzlatos kritikjnak nevezett, tovbb „A munksosztly helyzete Angliban” cm munka (1845-ben jelent meg). Engels munkiban Engels tudomnyosan megalapozta a proletritus trtnelmi kldetst s nagy jvjt, elsknt mondta ki, hogy a proletritus nemcsak szenved osztly, hanem felszabadulsrt harcol osztly is. Angliban Engels szocialista lett. Rvidesen elhagyta Anglit s 1844-ben Prizsban tallkozott Marxszal. E tallkozssal megpecsteldtt a kt nagy ember mly s meghat bartsga, amely azon alapult, hogy kzs eszmket vallottak s kzs gyakorlati harcot vvtak a proletritusnak a tks rabsgbl val felszabadtsrt. 1844 s 1846 folyamn kzsen rt munkikban „ A nmet ideolgi”-ban s „A szent csald”-ban kritikailag trtkeltk Hegel, Feuerbach s kvetik akkoriban uralkod filozfiai nzeteit, s kidolgoztk a dialektikus s trtnelmi materializmus alapjait. Egyidejleg szertegaz gyakorlati munkt fejtettek ki a „Kommunistk Szvetsge” megszervezse tern, amely ksbb a proletritus forradalmi prtjv fejldtt. 1847-ben Engels „A kommunizmus alapelvei” cmmel megrja a Szvetsg programtervezst, s ennek alapjn kszl el utbb „A Kommunista Prt kiltvnya” (1848). Ezzel megszletett a marxi elmlet, a munksosztly tudomnyos ideolgija a maga teljessgben, egysges egsz voltban. A proletrharc elmleti propagandjban s a demokratikus erk tmrtsben nagy szerepe volt, Engels jsgri tevkenysgnek. Az 1848-1849-i nmetorszgi esemnyek sorn Engels tesett a tzkeresztsgen: fegyveres harcban vett rszt a forradalmi erk oldaln. A forradalom leverse utn az utols hazafias osztagokkal hagyta el hazjt. Az emigrci veiben „A nmet paraszthbor” s a „Forradalom s ellenforradalom Nmetorszgban” cm munkiban ltalnostotta a nmet forradalom tapasztalatait. Rmutatott arra, hogy a parasztsg a proletritus szvetsgese, s leleplezte a burzsozia rulst. Marx utn is Angliban telepedett le. Tevkenyen rszt vett a munksmozgalomban, az I Internacionl ltrehozsban, a kispolgri opportunista s anarchista nzetek elleni harcban. Ettl az idtl fogva ngy vtizeden t minden mdon segtette Marxot „A tke” megrsban, st a msodik s harmadik ktetet –hatalmas kutatmunkt vgezve- nagy bartjnak halla utn maga adta ki. Mg Marx f figyelmt „A tk”-n vgzett munka foglalta le, Engels tovbbra is a dialektikus s trtnelmi materializmus filozfijnak mindenoldal megalapozsn s fejlesztsn munklkodott. risi mrtkben hozzjrult a marxizmus filozfijnak megalapozshoz. Idevg munki, mint pldul a „Ludwig Feuerbach s a klasszikus nmet filozfia felbomlsa”, az „Anti-Dhring”, „A csald, a magntulajdon s az llam eredete” stb., mindmig klasszikus kifejtsei a marxista filozfia lnyegnek s jelentsgnek. Klnsen nagy rdeme Engelsnek, hogy alkalmazta a dialektikus materializmus eszmit a termszettudomnyra, azok a ttelek, amelyeket Engels a „Feuerbach…” ban, az „Anti-Dhring” – ben s klnsen „A termszet dialektik”-jban kifejtett, olyan eszmk, melyeknek mlysgt csak j nhny vtizeddel ksbb fogtk fel. Engels lnyegben anticiplta a XX. szzad szmos alapvet tudomnyos felfedezst (gy pldul az anyag s a mozgs elvlaszthatatlansgnak gondolatt s az ezzel sszefgg tantst a tr s az id egysgrl, az anyag forminak kimerthetetlensgt s az atom szerkezeti bonyolultsgt, az letet mint anyagi mozgsformt, amely a szervetlen termszet fejldsnek bizonyos fokn jelent meg; ellegezte a „ hhall ”- elmlet brlatt stb.). Szles kr ismeretei alapjn Engels kidolgozta a tudomnyok osztlyozsnak rendszert, oly mdon, hogy mindegyik tudomnyg specifikumt az anyag objektv mozgsformibl vezette le. Ezzel fgg ssze az is, hogy Engels erlyesen elutastotta azt a trekvst, amely a filozfira a tudomnyok tudomnynak illetktelen szerept akarta rerszakolni. Engels a filozfia mdszertani jelentsgt hangslyozta. Irnytt adott a filozfinak a mlt szmtalan rendszere s iskolja kzti tjkozdsra, amennyiben megfogalmazta a filozfia alapkrdst, s kimutatta e tudomny osztlyjellegt. Igen fontos Engels tevkenysge az ismeretelmlet tovbbfejlesztse s az agnoszticizmus brlata tern. Elvlhetetlen jelentsg az, ahogyan a dialektikus logika tbbi krdst flvetette s kidolgozta. A trtnelmi materializmus alapkrdseinek kifejtse sorn nagy figyelmet szentelt a materialista trtnetfelfogssal kapcsolatos vulgris elkpzelsek brlatnak. Bebizonytotta, hogy az emberi lt gazdasgi feltteleinek meghatroz szerepe egyltaln nem kisebbti az eszmk szerept, s a szemlyisg trtnelmi szerept sem. Harcolt az alap s az ideolgiai felptmny kapcsolatra s klcsnhatsra vonatkoz mechanisztikus elkpzelsek ellen stb. Engels nagy rdekldst tanstott az oroszorszgi forradalmi mozgalom irnt elre ltta, hogy kzeleg az orosz forradalom, s nagy remnyeket fztt hozz. Engels lete utols pillanatig rszt vett Eurpa politikai letben. Marx mellett elismert vezetje volt a munksmozgalomnak, s Marx halla utn is megmaradt „az eurpai szocialistk tancsadjnak s vezetjnek” (Lenin).

 
Erklcs: trsadalmi tudatforma, amely a trsadalmi valsg erklcsi viszonyait s kategriit (jsg, a j, az igazsgossg stb.) az emberi egyttls, magatarts azon norminak, szablyainak sszessgt tkrzi s rgzti, amelyek az embereknek egyms s a trsadalom irnti viszonyt s ktelessgeit szablyozzk. Az erklcs jellegt a trsadalmi-gazdasgi rend hatrozza meg. Az erklcs normiban az osztly, valamely trsadalmi rteg vagy a np rdekei tkrzdnek. Az osztlytrsadalomban az osztlyok rdekeinek ellenttessge folytn tbbfle erklcs ltezik. Ha valamely osztly reakciss vlik, erklcse megsznik jogosult lenni, szlssgesen egoistv vlik s ellenttbe kerl a trtnelmi fejlds menetvel. ha azonban az erklcs trtnelmi fejlds kvetelmnyeit fejezi ki, akkor halad jelleg. Az erklcs nemcsak magatartsi szablyok rendszere, hanem az emberek szellemi arculatnak, a trsadalmi rteg, az osztly, illetve a np pszicholgijnak s ideolgijnak jellemz sajtossga. Erklcss (vagyis morlis) az a magatarts, amely objektve j s igazsgos, amorlis (erklcstelen) pedig az, amelyik rossz, igazsgtalan. Az erklcsrtkelst is tartalmaz. Az rtkel viszony nemcsak az tletekben (ideolgik), hanem az emocionlis-akarati reakcikban, affektusokban (szoksokban) is megmutatkozik. Azok az emberek kztti viszonyok, amelyek a magatarts etikai rtkelsben, az letformban fejezdnek ki, alkotjk az erklcsi viszonyokat. Az erklcs az emberi trsadalom ltrejttvel egytt, teht az llam s a jog ltrejtte eltt megjelent mr, s a trtnelmi fejlds hossz tjt tette meg, mikzben jellege a termelsi md s a trsadalmi rend vltozsaival egytt vltozott. Az osztlytrsadalmakban az antagonisztikus osztlyok harca az erklcs tern is kifejezsre jut. Az erklcsi szablyok s viszonyok teht nem egyszer s mindenkorra adottak, mint a metafizikus gondolkodk vlik, s nem is az sz vagy a szellem tiszta termkei, mint az idealista filozfusok s a teolgusok lltjk. A valls az osztlytrsadalmakban lnyegben a kizskmnyolk erklcsijt vdi. A polgri erklcst a magntulajdonosi szellem hatja t: a polgri vek s szoksok az egoizmusban, az individualizmusban, az emberek irnti ellensges viszonyban fejezdnek ki. Az imperializmus erklcsije legkvetkezetesebben s legreakcisabban a fasizmusban fejezdik ki. A tks trsadalmi rend pusztulsval a polgri erklcst a szocialista erklcs vltja fel. A szocialista erklcs forrsa a proletritusnak mr a rgi trsadalmi renden bell ltrejtt erklcs, az erklcsi alapelvek szerepe: az emberek egyms kztti s a trsadalommal szembeni viszonyait mindinkbb erklcsi elvek szablyozzk, az adminisztratv igazgats szerepe pedig fokozatosan cskken.

 
Erklcsi tlet: olyan tlet, amely vagy hatrozott mdon megfogalmazott erklcsi kvetelmnyt (normt, erklcsi parancsot), vagy valamilyen trsadalmi jelensg, esemny, illetve tett erklcsi rtkelst tartalmazza. Pldul: „Minden ember dolgozzk!”, vagy „A naplops bn”. A modern polgri etika kpviseli az erklcsi tletet rendszerint elszaktva vizsgljk attl a trsadalmi szereptl, amelyet ezek az rtkelsek, normk, parancsok betltenek s csupn logikai szerkezetket s jelentsket elemzik, s ennek folytn tves kvetkeztetsekre jutnak.

Erklcsi Norma: a trsadalomra, valamely osztlyra, trsadalmi rtegre, illetve az egyes emberekre rvnyes etikai tartalm magatartsi szably. Az erklcsi normk abban klnbznek a jogaiktl, hogy bennk nem jogi trvny, hanem szoks, trsadalmi kvetelmny stb. formjban rgztdik az emberek viszonya egyes jelensgekhez, mint jhoz, igazsgoshoz, msok pedig mint rosszhoz, igazsgtalansghoz. Az erklcs normatv jellegt az hatrozza meg, hogy a trsadalom (vagy osztly) sajt rdekeivel sszefggsben tilt minden olyan magatartst, amely a trsadalom (osztly) szmra hasznos, rtkes ellen irnyul, s sztnzi a kzjt elsegt, gyarapt tetteket. Az erklcsi kvetelmnyekben a valsg etikai tartalm tulajdonsgai tkrzdnek: az egyik objektven hasznosnak, jnak, igazsgosnak bizonyul, a msik pedig nem.

 
Erklcsi Tantsok:  a szemlyisg ernynek vagy bnnek minsl sajtossgai. A kommunizmus ptsnek korszakban a pozitv erklcsi tulajdonsgok: a becsletessg, szernysg, munkaszeretet, a trsadalmi ktelessg teljestse, kollektivizmus, humanizmus, hazafisg s internacionalizmus.

 
Eszttika:  a vilg eszttikai megragadsnak trvnyszersgeivel, a mvszetnek mint e megragads klns formjnak lnyegvel, fejldstrvnyeivel, trsadalom talakt szerepvel foglalkoz tudomny. Az eszttika mintegy 2500 vvel ezeltt, a rabszolgatart trsadalomban, Egyiptomban, Babilniban, Indiban s Knban szletett meg.  Az idealistk a szellem termknek tekintettk az eszttikai jelensgeket; a materialistk viszont a termszetben s az emberi letben kerestk az eszttikai jelensgek forrst; de szemlleti jellege miatt a Marx eltti materializmus sem tudta megalkotni a tudomnyos eszttikt. A marxizmus ltrejttvel forradalmi fordulat kvetkezett be az eszttikban; az eszttikai vizsglds terletre is kiterjesztettk a trtneti fejlds materialista felfogst s a dialektikus materialista ismeretelmletet. Ez elmleti alapul szolglhat a kardinlis problmk sokoldal kidolgozshoz, az eszttika terletn jelentkez polgri s revizionista torztsok elleni harchoz. A marxista-leninista eszttika problematikjt s feladatait elssorban az szabja meg, hogy specifikus trgynak – vagyis a vilg eszttikai elsajttsnak – hrom egymssal elvlaszthatatlanul sszefgg oldala van: 1. Az eszttikum az objektv valsgban; 2. A szubjektv eszttikai (az eszttikai tudat); 3. A mvszet. Az eszttika a hrom oldal lnyegt, trvnyszersgeit s konkrt megnyilvnulsait a maguk dialektikus egysgben vizsglja. A marxista-leninista eszttika az idealista s vulgrmaterialista elmletekkel ellenttben, alkot, gyakorlati s cltudatos tevkenysgknt hatrozza meg a vilg eszttikai elsajttsnak objektv alapjt. E tevkenysgben szabadon, sokoldalan s harmonikusan bontakozik ki az emberek trsadalmi lnyege, a termszet s a trsadalom talaktsra irnyul alkotereje. Az eszttika f kategrii – a szp s a rt, a fensges s az alantas, a tragikus s a komikus, a hsi s a seklyes – nem egyebek ebben a megvilgtsban, mint a vilg emberi elsajttsnak sajtszer megnyilvnulsai a trsadalmi lt, az emberi let minden egyes terletn: a munkban, a termel tevkenysgben, a trsadalmi s politikai tevkenysgben, a termszethez, a kultrhoz, a mindennapi lethez stb. val viszonyban. Az eszttikai elsajtts szubjektv oldalt – az eszttikai rzst, az zlst, az rtktletet, az lmnyeket, eszmket, eszmnyeket – a marxista-leninista eszttika az objektv eszttikai folyamatok s viszonyok sajtos visszatkrzsi s megtesteslsi formjnak tekinti. Az eszttika azt is vizsglja, hogyan szletik meg az emberben az eszttikai lmnyek sokflesge: az emberi alkot munka szp termkeiben val eszttikai jelleg gynyrkds, a np szabadsgnak magasztos cljairt vvott harc rme, az embert rabsgban tart viszonyok rtsga, aljassga ltal keltett undor stb. A mvszet, a malkots az eszttika trgynak legfontosabb mozzanata. A marxista-leninista eszttika szerint a mvszet a szpsg trvnyei szerint val alkotsnak, a mvszeti tudatnak s visszatkrzsnek az egysge, a vilg elsajttsnak klns formja. A mvszetet s annak trvnyszersgeit vizsgl eszttika sszefgg valamennyi olyan elmleti s trtneti jelleg szaktudomnnyal, amelynek trgya a mvszet. Maga az eszttika azonban filozfiai tudomny. Az embernek a valsghoz val eszttikai viszonyban (gy tbbek kztt a mvszetben) rvnyesl ltalnos trvnyszersgeket vizsglja, eltren a mvszetet kutat tudomnyoktl, amelyeket kizrlag maga a mvszet rdekel. Minthogy az eszttika a filozfihoz hasonlan, vilgnzeti tudomny, problematikjnak sarkkvt annak a krdsnek a tisztzsban ltja, hogy milyen viszonyban van az eszttikai tudat, a mvszet a trsadalmi lttel, az emberi lettel. A marxista-leninista eszttika materialista mdon oldja meg ezt a krdst s ezen az alapon tudomnyosan feltrja a mvszet s malkots folyamatnak klnbz oldalait: a mvszet eredett, lnyegt, a trsadalmi tudat egyb formival val sszefggst, mvszet prtossgt s npisgt, trtneti trvnyszersgeit, a mvszi forma sajtossgait, a mvszi tartalom s forma klcsns sszefggst, a mvszi mdszert s a stlust, a szocialista realizmus alapelveit, annak trsadalom talakt jelentsgt a kommunizmus ptsben stb.

Etika: az erklccsel foglalkoz tudomny. Magba foglalja a normatv etikt s az erklcselmletet. Az elbbi az erny, a j, a rossz stb. krdst trgyalja, kidolgozza a magatarts erklcsi kdext, megmutatja mire kell trekednnk, milyen viselkeds j, mi az let rtelme. Az erklcselmlet az erklcs keletkezst, lnyegt s fejldst, az erklcsi normkat meghatroz trvnyszersgeket, ezek trtneti jellegt vizsglja.
 
Evolci s Revolci: a fejlds elvlaszthatatlanul sszetartoz oldalait jell filozfiai kategrik. Az evolci a mennyisgi vltozsok lass, fokozatos nvekedsnek felel meg a jelensgek fejldsben, a revolci pedig a tbb-kevsb gyors minsgi vltozsnak. Az evolci s a revolci dialektikus materialista felfogsa lekzdtte a lapos evolucionizmus (Spencer) metafizikus egyoldalsgt, amely a fejldst a fokozatos mennyisgi vltozsokra korltozta s lehetetlenn tette az anyag mozgsnak megrtst, de lekzdtte a katasztrfaelmletet is, amely tagadta a revolci elksztsl szolgl mennyisgi vltozsok folyamatt, s vagy egy nagy szemlyisg akaratra (voluntarizmus), vagy a vletlenre, vagy a vilg teremtjre ptette vilgmagyarzatt. A mozgs magba foglalja mind a mennyisgi fokozatossgot (evolci), mind annak megszakadst (revolci). A revolci nem valamilyen nknyes elhatrozs kvetkezmnye, hanem objektv folyamat, amelyben „a feszltsg legmagasabb fokra jutott” rgi ellentmondsok felolddnak, s ezen a talajon keletkez jelensgek j ellentmondsok harcnak s megolddsnak kvetkeztben fejldnek tovbb. Ezrt tarthatatlan a felletes evolci elmlete, amely szavakban elismeri ugyan az j minsg megjelenst a fejldsi folyamatban, de vgs soron tagadja a dialektikus nfejldst, nem ltja, hogy a revolci feltteleit a megelz evolci magban rejti. Az evolci s a revolci lnyegt ms mai polgri ideolgusok s revizionistk is kiforgatjk, akik tagadjk a trsadalmi forradalom (revolci) elkerlhetetlensgt. Az elbbiekben trgyalt sszefggsen kvl az evolci fogalmt a sz tgabb rtelmben is hasznljk, a fejlds ltalban vett jellemzsre (pl. a szerves vilg evolcija); ebben az esetben az evolci olyan mozgst jelent, amely a mennyisgi s minsgi vltozsokat egyarnt magban foglalja.

 
let:  az anyag egyik, a fizikainl s kmiainl magasabb rend mozgsformja, amely szmos specifikus sajtossggal rendelkezik. Az let f vonsait Engels vzolja ismert meghatrozsban: „Az let fehrjetestek ltezsi mdja, amelynek lnyeges mozzanata a folytonos anyagcsere a krnyez kls termszettel”(Engels: A termszet dialektikja). Ma „fehrjetesten”, vagyis „protoplazmn” az letre specifikusan jellemz tbb anyag – fehrje, nukleinsavak, foszforvegyletek stb.- rendszert rtjk. Az let az egyes l szervezetek formjban ltezik, amelyek kzl mindegyik maghoz hasonltl szrmazik, vgigjrja egyedi fejldsnek ciklust, maghoz hasonlkat hoz ltre s elpusztul. Az lettelen krnyezettel s egymssal kapcsolatban ll szervezetek ily mdon egyre bonyolultabb rendszereket alkotnak, s gy vgs soron fldnkn az let egysges rendszert kpezik, amelynek fejldse a legegyszerbb formktl az ember kialakulshoz vezetett. Az l testek lnyeges sajtossga az anyagcsere, a szerves struktrk lebontsa s felptse, a disszimilci s asszimilci. Az let szmos trvnyszersgnek kutatsa, tbbek kztt a tudomny ltal mg meg nem oldott krdsek megoldsa szempontjbl fontos mdszertani szerepe van helyes filozfiai rtelmezsknek. A vitalistk (Vitalizmus) az let specifikus sajtossgait (szervezettsg, clszersg, szablyozottsg stb.) egy immaterilis leter hatsval magyarzzk, s szerintk ez irnytja a „tehetetlen” anyagot. A mechanikus materialistk csupn fizikai-kmiai folyamatok bonyolultabb rendszernek tekintik az letet s tagadjk specifikus sajtossgt. A dialektikus materializmus felfogsa szerint az letnek, a fizikai s kmiai trvnyszersgeken kvl, amelyek alrendelt szerepet jtszanak benne, sajtos biolgiai trvnyszersgei vannak. Az let tanulmnyozsa szmos ltalnos elmleti, filozfiai krdst is felvet: a rsz, az egsz, a forma s tartalom, a preformltsg s bonyolultabb fel viv clszer fejlds kztti viszony, a biolgiai determinizmus sajtossga, valamint az nreprodukl rendszerek elveinek krdst, az evolci problmit stb.
 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2024. Jnius
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!