mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : Marxista fogalomtr-4.-ik rsz

Marxista fogalomtr-4.-ik rsz

lnyegkben valamennyien az imperializmus vlsgt felismer vagy rzkel, ugyanakkor azonban a szocializmustl idegenked polgri, kispolgri s rtelmisgi rtegek ideolgijnak felelnek meg.
 
Hazafisg:  a haza szeretete, „egyike a legmlyebb rzseknek, mely elklnlt hazk vszzados s vezredes fennllsa sorn gykeresedett meg” (Lenin mvei). A hazafisg nem valamifle titokzatos „nemzeti szellembl” vagy „faji llekbl” fakad, mint ahogy a polgri szociolgusok lltjk, hanem meghatrozott trsadalmi-gazdasgi viszonyokbl. A hazafisg trtnelmi jelensg, amelynek konkrt tartalma a klnbz korokban vltoz. A hazafisg mint a trsadalmi tudat egyik eleme, klnsen nagy jelentsgre tett szert a fejld kapitalizmus korban, a nemzetek s a nemzeti llamok kialakulsval kapcsolatban. Az osztlyellenttek tovbbi fejldse s kilezdse sorn azonban egyre nyilvnvalbb vlt a burzso hazafisg hamis s kpmutat jellege. A burzsozia a haza rdekeinek flbe helyezi a profitot s a „vilg tksei szvetsgnek vdelmt a dolgozkkal szemben” (Lenin mvei).


A nemzeti rdekek igazi hordozja csakis az az osztly lehet, amely a trsadalmi fejlds halad tendencijt kpviseli. A tks trsadalomban a dolgozk, elssorban a proletritus ilyen osztly. Habr a proletritusnak a kapitalizmusban nincs s nem is lehet igazi hazja, mikzben a trsadalom forradalmi talaktsrt s a szocializmus felptsrt harcol, egyben orszga s az egsz np legmlyebb nemzeti rdekeit kpviseli. A hazaszeretet csak a szocialista forradalom eredmnyeknt fondik ssze – a munksosztly vezette dolgozk ltal ltrehozott – j trsadalmi rend, j llam irnti odaad hsggel. A dolgozknak els zben van igazn hazjuk. Ezen az alapon fejldik ki az j szocialista hazafisg, amely a szocialista trsadalom egyik mozgatereje. A szocialista hazafisg szorosan sszefondik a proletr internacionalizmussal s kizrja mind a nacionalizmust, mind a kozmopolitizmust. Ma mr a burzsozia nem fegyverzi fel a munkssgot, helybe zsoldosokat llt, mert attl fl, hogy az ltalnosan kikpzett, fegyverfogatsban jratos munksok adott esetben megdntenk a burzsozia uralmt. A munkssgnak ezt a hinyossgt felttlenl ptolnia kell.
 
Hipotzis: feltevs, amelynl szmos tny alapjn vonunk le kvetkeztetst az objektum ltezsre, illetve a jelensg sszefggseire vagy okra vonatkozlag, de a konklzi mg nem tekinthet teljesen bizonytottnak.
 
 rdgk stb.) vetettek vak hitet minden valls alkoteleme. Ebben az rtelemben a hit nem klnbzik a babontl. A vallsi hit ellenttben ll a tudssal. Mindamellett sok idealista filozfus prblja sszebkteni a hitet s a tudst, vagy a hitet a tuds helybe lltani (Fideizmus). Kznapi rtelemben a hit olyan tudomnyos kvetkeztetsekbe, hipotzisekbe vetett meggyzds, amelyeket az adott pillanatban mg nem lehet ksrleti ton bizonytani. Az ilyen hit a mr elrt s gyakorlatban kiprblt tudsra pl.

 Humanizmus:  az emberi mltsg irnti tiszteletet, az emberek javrl, sokoldal fejldskrl, a trsadalmi let kedvez feltteleinek megteremtsrl val gondoskodst kifejez nzetek sszessge. A humanizmus eszmnyeit eredetileg a nptmegek spontn mdon formltk ki a trsadalmi s erklcsi negatvumok elleni harcban. Mint nll, „szles kr” eszmeramlat, a humanizmus a renesznsz korban alakult ki (XIV – XVI. sz.), gy a humanizmus fogalmt gyakran a renesznsz kultrjnak, ideolgijnak jellemzsre is hasznljk. Ebben az idszakban a humanizmus fontos helyet foglalt el a feudalizmus s a kzpkori teolgiai nzetek ellen harcol burzsozia ideolgijban, szorosan sszefggtt a halad materialista nzetekkel. A humanistk az egynisg szabadsgt hirdettk, harcoltak a vallsi aszketizmus ellen, hirdettk az ember jgt az rmre s fldi szksgleteinek kielgtsre. A renesznsz kornak olyan kivl humanisti, mint Petrarca, Dante, Boccaccio, Leonardo da Vinci, Rotterdami Erasmus, Giordano Bruno, Rabelais, Montaigne, Kopernikusz, Shakespeare, F. Bacon s msok, fontos szerepet tltttek be a felvilgosultabb gondolkods kialaktsban. A polgri humanizmus a XVIII szzadi felvilgostk mveiben rte el a vilgkort, akik a szabadsg, egyenlsg s testvrisg jelszavt hirdettk, s akik skraszlltak az emberek azon jogrt, hogy akadlytalanul kifejlesszk „termszetes adottsgaikat”. A polgri humanizmus azonban mg legjobb megnyilvnulsaiban is korltozott, mert nem rinti a dolgozk anyagi letfeltteleit, mellzi tnyleges szabadsguk krdst, a magntulajdonra  s az individualizmusra alapozza a humanista eszmnyeket. Ezrt a burzsozia szempontjbl megoldhatatlan ellentmonds tmadt a humanizmus jelszavai s e jelszavaknak a tks trsadalomban val tnyleges megvalstsa kztt. A burzsozia mai ideolgusainak humanizmusra vonatkoz fejtegetsei ltalban azt a clt szolgljk, hogy leplezzk a kapitalizmus valjban antihumnus lnyegt. Az utpikus szocializmus kpviseli felismertk s brltk a kapitalizmus antihumnus jellegt, de a trtnelem objektv trvnyeit nem ismerve nem tallhattk meg az igazsgos trsadalom megteremtsnek relis tjt s eszkzeit. A humanizmus minsgileg magasabb rend formja a szocialista humanizmus. Ennek elmleti alapja a marxista-leninista filozfia s a tudomnyos kommunizmus elmlete, amelyek bebizonytottk, hogy az emberek sokoldal s harmonikus fejldsnek, az egyn igazi szabadsgnak elengedhetetlen felttele a trsadalmi elnyoms megszntetse s a kommunizmus felptse. 


Idealista trtnetfelfogs:  az a felfogs, amely a trsadalmi fejlds f erejnek az eszmket, az elmleteket, az emberi tudatot stb. tartja. Az idealista trtnetfelfogst Marx eltt osztatlanul uralkodott a tudomnyban. A trsadalom fejldst vagy az „abszolt eszme”, a „vilgsz”, a vilg felett ll tudat tevkenysgvel magyarztk (pl. Hegel), vagy egyes kivl szemlyisgek tevkenysgvel (pl. az ifj hegelinusok, a narodnyiksg). A Marx eltti materialista filozfia sem lpett tl e felfogs korltain. A XVIII szzadi materialistk azt vallottk, hogy a trtnelem menete az emberek nzeteinek fejldstl, az ismeretek terjedstl fgg. Feuerbach a trtnelmi peridusokat a vallsban vgbement vltozsokkal hozta sszefggsbe. A modern polgri szociolgiban osztatlanul uralkodik az idealizmus, a trsadalmi fejlds objektv trvnyszersgeinek tagadsa. A modern polgri szociolgia vagy arra trekszik, hogy pesszimizmust s bizalmatlansgot hintsen el a trsadalmi haladst illeten, vagy pedig igazolni prblja a fennll helyzetet, s elvonja a dolgozk figyelmt a trsadalmi viszonyok forradalmi talaktsrt val harctl. A trsadalmi fejlds tudomnyos elmlete a trtnelmi materializmus.

 
Idealizmus:  filozfiai irnyzat, amely a filozfia alapkrdsnek megoldsa tekintetben a materializmussal ellenttes, amennyiben a szellemi, a nem anyagi elsdlegessgbl s az anyagi msodlagossgbl indul ki. Ez viszi kzel a vallshoz, amely szerint a vilg idben s trben vges, s az isten teremtette. Az idealizmus a tudatot a termszettl elszaktva vizsglja, s gy szksgkppen misztifiklja mind az emberi tudatot, mind a megismersi folyamatot, s rendszerint szkepticizmust s agnoszticizmust hirdet. A materialista determinizmussal a kvetkezetes idealizmus a teleologikus felfogst lltja szembe (Teleolgia). A burzso filozfusok az „idealizmus” kifejezst tbb rtelemben hasznljk, magt az irnyzatot azonban az egyetlen igazi filozfinak tekintik. A marxizmus-leninizmus bebizonytotta e filozfia tudomnyos tarthatatlansgt, de ellenttben a metafizikus s vulgris materializmussal, amely az idealizmust csupn kptelensgnek s ostobasgnak tartja, hangslyozza, hogy a filozfiai idealizmus brmely konkrt formjnak ismeretelmleti gykerei vannak. Az elmleti gondolkods fejldse sorn az idealizmus lehetsge – a fogalmaknak trgyuktl val elszaktsa – mr a legelemibb absztrakciban fennll. Ez a lehetsg csak az osztlytrsadalom viszonyai kztt vlik valsgg, ahol az idealizmus gy jelenik meg, mint a mitolgiai, fantasztikus vallsi kpzetek folytatsa tudomnyos kntsben. Trsadalmi gykereit tekintve az idealizmus a materializmussal ellenttben, rendszerint azoknak a konzervatv s reakcis rtegeknek s osztlyoknak a vilgnzeteknt jelentkezik, amelyek nem rdekeltek a valsg h tkrzsben, a termelerk fejlesztsben s a trsadalmi viszonyok gykeres talaktsban. Az idealizmus abszolutizlja az emberi megismers fejldse sorn szksgszeren felmerl nehzsgeket, s ezltal fkezi a tudomnyos haladst. Mindezek ellenre az idealizmus egyes kpviseli j ismeretelmleti krdsek felvetsvel s a megismersi folyamat forminak rtelmezsre tett ksrletekkel sztnzen hatottak tbb filozfiai problma kidolgozsra (pl. Hegel a fogalmak dialektikjban „megsejtette” a dolgok dialektikjt). Ellenttben a polgri filozfusokkal, akik az idealizmus sokfle nll formjt klnbztetik meg, a marxizmus-leninizmus az idealizmus valamennyi vlfajt kt csoportra osztja: objektv idealizmus, amely a valsg alapjul egy megszemlyestett vagy szemlytelen szellemet, valamifle vilgfeletti n tudatt fogadja el, s szubjektv idealizmusra, amely az egyni tudatra pti a vilgot. A szubjektv s az objektv idealizmus kzti klnbsg nem abszolt. Egyrszt sok objektv idealista rendszer tartalmaz szubjektv idealista elemeket, msrszt a szubjektv idealistk, a szolipszizmus elkerlse vgett gyakran objektv idealista llspontra helyezkednek.

Idealizmus Ismeretelmleti s Osztlygykerei: az idealista filozfia keletkezst s ltezst magyarz okok s felttelek. Az idealizmus ismeretelmleti (gnoszeolgiai) gykere: a metafizikus egyoldalsg s a szubjektivista tendencia rvnyeslse az emberi megismers magyarzatban. Az idealizmus a valsgos emberi megismers talajn keletkezik, annak bonyolult, ellentmondsos voltbl fakad. Magban a megismersi folyamatban benne rejlik annak lehetsge, hogy az ember rzeteit, fogalmaik elszaktsk a relis dolgoktl, tovbb, hogy a kpzelet eltvolodjk az objektv valsgtl. Ez a lehetsg gy vlik valsgg, hogy a megismers egy-valamely vonst, oldalt, hatrt egyoldalan eltlozva elszaktjk az anyagtl, a termszettl, s abszolutizljk. „Egyenesvonalsg s egyoldalsg, merevsg s megcsontosods, szubjektvizmus s szubjektv vaksg” az objektv idealizmus eltlozza, abszolutizlja a fogalmak, az absztrakt gondolkods szerept, a szubjektv idealizmus pedig  - az szleletek, az rzetek szerept, egyformn szembelltva ezeket az objektv vilggal. Az idealizmus osztlygykerei abban rejlenek, hogy a trsadalom antagonisztikus osztlyokra hasadt, a kizskmnyol osztlyok uralma megszilrdult, a szellemi s fizikai munka klnvlt s szembekerlt egymssal. gy szakadt el a megismer tevkenysg a dolgoz tmegek gyakorlati tevkenysgtl, s gy vlt az ideolgiai tevkenysg az uralkod osztlyok monopliumv. Ezzel azonban kialakult s megszilrdult az az illzi, amely szerint az emberi tevkenysg szellemi , eszmei oldalnak abszolt nllsga s sajtos alkot szerepe van. Mindez azt a helytelen felfogst szlte, hogy az eszmk, a fogalmak, ltalban az eszmei, elsdleges az anyagival, a termszettel, a lttel szemben. Az idealizmus imeretelmleti gykerei szorosan sszefondnak azokkal az osztlygykerekkel, amelyek nemcsak kialaktottk, de meg is szilrdtottk az idealista vilgnzetet a kizskmnyol osztlyok rdekben.

 Ideolgiai Harc: az osztlyharc egyik formja. Korunkban rendkvl les ideolgiai harc folyik a szocialista s a burzso ideolgia kztt. A klnbz trsadalmi rendszer llamok bks egyms mellett lsrt folytatott harc felttelezi s megkveteli a burzso ideolgia ellen aktv harcot, reakcis lnyegnek leleplezst, a tmegek felszabadtst befolysa all, a tmegek eszmei felvrtezst a kapitalizmussal szemben. A szocializmus tovbbi sikeres ptse egyre inkbb eltrbe helyezi az ideolgiai harcot, a kispolgri gondolkodsmdnak, a nacionalizmus maradvnyainak lekzdst, az emberek szocialista gondolkodsnak s erklcsnek tovbbi erstst.

 
Id s Tr: az anyag alapvet ltezsi formi. Az idvel s trrel kapcsolatos alapvet filozfiai problma, hogy objektv realits-e az id s tr, vagy pedig ezek tiszta absztrakcik, melyek csupn az ember tudatban lteznek. Az idealista filozfusok tagadjk az id s tr objektv jellegt: az idt s a teret egyni tudat tartalmtl teszik fggv (Berkley, Hume, Mach), az rzki szemllet a priori forminak tekintik (Kant), vagy az abszolt szellem kategriiknt fogjk fel (Hegel). A materializmus az idt s a teret objektv jellegnek tartja, tagadja az idn s tren kvli ltet. Az id s tr elvlaszthatatlan az anyagtl. Ebben nyilvnul meg egyetemes jellegk. A trnek hrom dimenzija van, az idnek pedig csak egy; a tr az egyidejleg ltez objektumok elhelyezkedsnek rendjt fejezi ki, az id pedig az egymst kvet jelensgek egymsutnisgt. Az id visszafordthatatlan, vagyis minden anyagi folyamat egyetlen irnyban fejldik: a mltbl a jv fel. A termszettudomny fejldse rvilgtott annak a metafizikus koncepcinak a tarthatatlansgra, amely szerint az id s a tr az anyagi folyamatoktl fggetlenl s egymstl elklnlten ltezik. A dialektikus materializmus nem az idnek s a trnek a mozg anyaggal val egyszer kapcsolatbl indul ki, hanem abbl, hogy az anyagi mozgs az id s tr lnyege, tartalma, s hogy kvetkezskppen az anyag, a mozgs, az id s a tr elvlaszthatatlan egymstl. Ezt az eszmt megerstette a modern fizika.

Ifjsgi mozgalom: a nemzeti s nemzetkzi keretek kztt foly osztlyharc fontos rsze s ereje. Az ifjsgi mozgalom olykor sztns, ltalban azonban tudatos s szervezett harc a trsadalmi ellentmondsok megoldsrt s a fiatalsg ltfeltteleinek megjavtsrt, a sajtos ifjsgi rdekek rvnyestsrt. Klnbz ifjsgi szervezetek, csoportok, megmozdulsok formjban ltezik, amelyek ha nem is minden esetben kapcsoldnak szervesen valamelyik prtmozgalomhoz, valamely ideolgia hatsa alatt llnak. Klnbz ifjsgi szervezetek vannak: egysges ifjmunks, dik, paraszt. Brmilyen alapon szervezdik is az ifjsgi mozgalom, sohasem szakthat el a konkrt trsadalmi-politikai felttelektl s az ltalnos osztlyharctl. A szocialista orszgokban az ifjsgi mozgalom a szocialista ideolgia s a szocializmus bzisn mkdik a kommunista prtok ifjsgi szervezeteknt, a kommunista prtok irnytsa alatt. Azokban a szocialista orszgokban, amelyekben tbbprtrendszer van, ms prtoknak is lehet ifjsgi szervezete, ami azonban nem vltoztat az ifjsgi mozgalom  szocialista jellegn. A fejlett tks orszgokban az ifjsgi mozgalom ideolgiai, politikai s szervezeti arculata rendkvl ellentmondsos s sokrteg. Az ifjsg legjobb eri a kommunista ifjsgi szervezetekben egyeslnek, a megmozdulsok rsztvevinek tbbsge a demokratikus s bkeszeret erk oldaln kzd. Emellett s rszben ezzel sszefondva az ifjsgi mozgalmat sztns, anarchista, ultrabaloldali s avantgardista akcik is jellemzik. Az ifjsg egy kisebb rsze a szls jobboldali prtokat kveti, szemben ll a halad ifjsgi mozgalommal. A fejlett tks orszgok ifjsgi mozgalom a hatvanas vek vgn klnskppen fellendlt. Ez a mai kapitalizmus ellentmondsainak lezdst s vlsgt, az osztlyharc frontjnak kiszlesedst tkrzi. A kommunista prtok nagy figyelmet fordtanak az ifjsg nevelsre, az ifjsgi mozgalom egy rszben jelentkez tves nzetek lekzdsre, s arra, hogy az ifjsg harct a munks osztlyharchoz kapcsoljk.   

Igazsg: a valsg helyes, h gondolati tkrzse, ami vgs soron a gyakorlat kritriumval ellenrizhet. Az igazsg mint jellemz sajtossg, a gondolatokra vonatkozik, nem pedig magukra a dolgokra s nyelvi kifejezsk eszkzeire. A marxizmus adta elszr kvetkezetesen materialista megalapozst az igazsg fogalmnak, s mutatott r tanulmnyozsnak j, dialektikus vonatkozsaira. (Objektv igazsg, Abszolt s viszonylagos igazsg, Az igazsg konkrtsga, Az igazsg kritriuma).

Igazsg Konkrtsga: az igazsg vizsglatnak kvetelmnye, amely azon alapszik, hogy figyelembe vesszk egy-egy jelensg konkrt lt feltteleit azt, hogy az igazsg a hely s id meghatrozott krlmnyeitl, a vonatkoztatsi rendszertl s mrtkegysgektl fgg. Valamely tlet igazsga vagy hamissga nem llapthat meg, ha nem vesszk figyelembe azokat a feltteleket, amelyek mellett megfogalmaztk. Ez az tlet: „A hromszg bels szgeinek sszege 180 fok”, csak az euklidszi geometriban igaz, de pldul a Bolyai – Lobacsevszkij-fle geometriban hamis. gy teht nincs elvont igazsg, az igazsg mindig konkrt. A konkrt trtneti megkzelts, a hely s az id krlmnyeinek figyelembevtele klnsen fontos a trsadalmi fejlds elemzsben, ahol llandan j jelensgek keletkeznek, ahol a fejlds egyenltlen, s radsul minden egyes orszgban sajtos formt lt.

 
Imperializmus: a kapitalizmus fejldsnek legfels s legutols foka, amely a XIX. szzad vgn – a XX. szzad elejn kezddtt. Az imperializmus elmlett Lenin „Az imperializmus mint a kapitalizmus legfelsbb foka” cm mvben (1916) feltette ki rendszerezve s rszletes formban. Lenin elemezte kora kapitalista orszgainak gazdasgi lett, sszefoglalta mindazt, ami az imperializmus gazdasgi lnyegt alkotja s ennek alapjn t f ismrvt emelte ki. Ezek a kvetkezk: 1 a termels s a tke koncentrcijnak magas fejlettsgi foka, amely monopliumok kialakulshoz s ezeknek a kapitalista llamok gazdasgi letben betlttt dnt szerephez vezet. 2. A monopolista banktke egybeolvadsa a monopolista ipari tkvel, s gy a finnctke, a finncoligarchia ltrejtte. 3. A tkekivitel jelentsgnek nvekedse, ellenttben az rukivitellel. 4.a monopolizls folyamatainak eredmnye a hatalmas nemzetkzi monopliumok kialakulsa, amelyek gazdasgilag felosztjk egyms kztt a vilgot. 5.a vilg terleti felosztsnak befejezdse a legnagyobb kapitalista hatalmak maroknyi csoportja kztt. A monopolkapitalizmus szakaszba lpve a kapitalizmus rothad, lsdi kapitalizmuss vlik. Ezt az idszakot Lenin a szocialista forradalom elestjeknt jellemzi. Az Oktberi Szocialista Forradalommal, amely egyik legfontosabb lncszemnl tpte szt az imperializmus lnct, kezdett vette az imperializmus sszeomlsa. Klnsen nagy ervel megy vgbe a kapitalizmus rothadsnak folyamata napjainkban. A tks orszgokban megfigyelhet j jelensgek teljes mrtkben igazoljk a lenini elemzst. Az imperialista vilgrendszert rendkvl les ellenttek marcangoljk, a gazdasgi vlsgok egyre mlyebbek, puszttbbak, a munkanlklisg nemcsak nvekszik, hanem krnikus jelleget is lt. A tks rendszer rothadst s lsdisgt jl mutatja a militarizmus uralma. A militarizmus elnyeli a termszeti s emberi erforrsokat, kimerti s tnkreteszi a npeket, jabb pusztt hborkat kszt el. Az imperializmus a nemzetek legnagyobb elnyomja. A mai szakaszban a monopolkapitalizmus llammonopolista kapitalizmuss alakult t, amely a monopliumok erejt egyesti az llam erejvel a tmegek kizskmnyolsnak fokozsa, a monopliumok gazdagtsa, a kapitalista rendszer megszilrdtsa cljbl. A szocialista vilgrendszer kialakulsa elmlytette az imperializmus vlsgt, meggyorstotta a pusztulshoz vezet folyamatokat. Egyre nagyobb ervel bontakoznak ki a nemzeti felszabadt, imperialistaellenes forradalmak. sszeomlban van a gyarmati rendszer. Egyre n az ellentt a munka s a tke kztt. A kapitalizmus politikja s ideolgija mlyrehat vlsgot l t. Az imperialista burzsozia ltal folytatott antikommunista politika meggyorstja az imperializmus hanyatlst.

Individualizmus: a burzso ideolgira s erklcsre jellemz alapelv, amely az egyes szemly rdekeit szembelltja a trsadalom rdekeivel; az egynisg blvnyozsa, eltrbe helyezse. Olyan magatarts, amelyre jellemz az ns rdekek mindenek fl helyezse, az nzs, a kapzsisg, a kzssggel val szembehelyezkeds. Az individualizmus valamennyi formjban idegen a szocializmustl, amely a kollektivizmust lltja vele szembe.
Inflci: pnzromls, pnzhgts. Nagy mennyisg pnz kibocstsa, amely a pnz vsrlerejnek lnyeges cskkenshez, pnz elrtktelenedshez vezet. A tks gazdasgban az inflci eszkz a nemzeti jvedelemnek az uralkod osztlyok rdekben trtn jrafelosztsra, a gazdasg terheinek a dolgozkra trtn thrtsra. A hetvenes vek elejn az egsz tks vilgban meggyorsult az inflci. A szocialista gazdasgban az inflci veszlye akkor jelentkezhet, ha a lakossg fizetkpes kereslete lnyegesen s tartsan meghaladja az ruknlatot. Kibontakozst az llam a termels nvelsvel, importtal, br-, kamat- s hitelintzkedsekkel, rszablyozssal akadlyozhatja meg.
 
Infrastruktra: a termelsi folyamatokban kzvetlenl rszt nem vev, de ahhoz szervesen hozztartoz gazdasgi felttelek (thlzat, kzmvek, kiktk, kzlekeds, kzoktats stb.) gyjtneve. Sznvonala kifejezi, hogy valamely orszgban mennyire vannak meg  a gazdasgi fejlds felttelei.

 
Integrci: gazdasgi rtelemben a gazdasg egyes gazatainak, rszeinek egyttmkdse, egyeslse. Az integrci a termelerk fejldsnek szksgszer kvetkezmnye, mivel a termels risi mrv trsadalmiv vlsa s specializcija a kis orszgok gazdasgi elzrkzsnak megszntetst, a nemzetkzi munkamegoszts fejlesztst kveteli meg. A tks gazdasgi integrci a msodik vilghbor utn klnbz szervezetek ltrehozsban nyilvnult meg (Kzs Piac, Eurpai Szabadkereskedelmi Trsuls). A szocialista clzat orszgok kztt is szksgszer az integrci ltrehozsa, erstse. Ennek politikai s gazdasgi tartalma: az rdekek klcsns figyelembe vtele, az egyenlsg elve. Clja: a gazdasgi fejlds meggyorstsa, a sznvonalklnbsgek cskkentse. A KGST 1971. vi 25. lsszakaszn elfogadtk a tagllamok egyttmkdst tovbbfejleszt, a nemzetkzi szocialista gazdasgi integrci megvalstst clz Komplex Programot.

Integrci -EU :kapitalista orszgok integrcija regionlis terjedelemben  a monopolista konkurencia viszonyai kzepette.

 Intellektulis: rtelmi, szellemi; szellemi tevkenysggel, gondolkozkpessggel sszefgg.

 
Intenzits: a munkval kapcsolatos fizikai s szellemi erkifejts mrtke, a munkavgzs fesztettsgnek foka. Az intenzits fokozsa azt jelenti, hogy azonos munkafelttelek mellett, azonos id alatt, de nagyobb fizikai s szellemi erfesztssel rnek el nagyobb teljestmnyt. A gyakorlatban nem vlaszthat el a munka termelkenysgnek nvekedstl. A szocialista trsadalomban az intenzits csak olyan mrtkben nvelhet, amely biztostja a munkaid s munkaer sszer kihasznlst, de nem kros a dolgozk egszsgre. Ez  munkaid-vesztesgek kikszblsvel, a munkakrlmnyek javtsval, a termelsi eszkzk jobb kihasznlsval rhet el.

 Intenzv Gazdlkods: az a gazdlkodsi mdszer, amelyben a gazdasgi nvekeds f eszkze a technika s a technolgia fejlesztse, a termels jobb megszervezse, a dolgozk szakkpzettsgnek nvelse, s ltalban a termelsi erforrsok hatkonyabb felhasznlsa. Ilyen krlmnyek kztt a termels nvelse elssorban a termelkenysg emelkedse tjn, nem pedig a foglalkoztatottak szmnak nvekedsvel valsul meg. A hatvanas vek ta, miutn a korbbi, tlnyoman extenzv gazdasgfejleszts tartalkai kimerltek, a magyar npgazdasg fejldse egyre inkbb az intenzv gazdlkods tjn valsul meg.

 Internacionl: nemzetkzi egyesls, szervezet. A munksmozgalom nagy nemzetkzi szervezetei voltak: a Marx s Engels vezetsvel mkd I. Internacionl.(Nemzetkzi Munksszvetsg) 1864-76 kztt. F feladata a tudomnyos szocializmus elterjesztse, az nll munksprtok megteremtsnek elksztse, a klnbz orszgok gazdasgi s politikai irnytsa s szervezse volt. II. Internacionl, amely 1889-1914 kztt mkdtt, a kilencvenes vek vgig pozitv szerepet jtszott: szles munkstmegeket nyert meg a szocializmus eszminek, megerstette a munksosztly szervezeteit, vezetsvel a proletritus jelents gazdasgi, politikai s szocilis vvmnyokat harcolt ki. A kilencvenes vektl azonban prtjaiban egyre fokozottabban jelentkezett az opportunizmus. Az imperializmus kialakulsa idejn, a szzadfordultl kezdve eluralkodott benne az opportunizmus, a revizionizmus, amely vgl is csdbe juttatta. Vezeti az els vilghbor kirobbansakor nyltan elrultk a munksosztly rdekeit s az imperialista kormnyok oldalra lltak. III. Internacionl (Kommunista Internacionl, Komintern), a vilg kommunista prtjainak egyeslse, amely fennllsa idejn, 1919-43 kztt hatalmas szerepet jtszott a kommunista prtok irnytsban s szervezsben, a kommunista vilgmozgalom erstsben, a tmegek forradalmi harcaiban, a halad erk tmrtsben, kvetkezetesen kpviselte a proletr internacionalizmus eszmjt, vdelmezte a SZU-t, tmogatta a gyarmati npek nemzeti felszabadt mozgalmait, fellpett az imperializmus hbors trekvsei ellen, elksztette a npek antifasiszta harct, dnt szerepet jtszott a kommunista prtok erstsben. A jobboldali szocildemokrata vezetk a II. Internacionl utdaknt 1919-ben megalaktottk a Szocialista Munks Internacionlt. Ez a szervezet kommunista s szovjetellenes tevkenysget fejtett ki, fellpett a munkssg forradalmi akcii ellen, akadlyozta a munksegysg kialakulst. 1940-ben beszntette mkdst. 1951-ben jra megalaktottk Szocialista Internacionl nven.
A Latin – Amerika szocialista clzat orszgai ma az V.-ik Internacionlt akarjk letre hvni.

 
Ipari – Agrr Orszg: olyan orszg, amelynek a nemzeti jvedelmben az ipar rszesedse meghaladja a mezgazdasgt, de azrt a mezgazdasgi termels arnya is szmottev. Magyarorszg jelenleg ipari-agrr orszgnak tekinthet.

Ipari Forradalom: a termels technikjnak forradalmi jelleg talakulsa, a kzmipari manufaktrtl a gpestett ipari termelsig vezet korszak. Angliban kezddtt, a 18 szzad msodik felben. Magyarorszgon csak a 19 szzad vgn ment vgbe. Az ipari forradalom gykeres vltozst hozott trsadalmi tren. Megteremtette a kapitalizmus technikai alakjt, kialakult a burzsozia s a munksosztly. A fejlds megkvetelte a feudlis viszonyok szttrst s a polgri trsadalom megteremtst.

Ipari Orszg: olyan orszg, amelynek nemzeti jvedelme tlnyomrszt az iparbl szrmazik.

 
Isten: termszetfeletti mindenhat lnynek, a „vilg teremtjnek” s „irnytjnak” fantasztikus alakja; a zsid vallsban – Jahve, az iszlmban – Allah, a keresztnysgben – a Szenthromsg (az Atya-, a Fi- s a Szentllekisten) stb. az istenkpzetek alkotjk a valls mai forminak alapjt. A valls korai fejldsi szakaszaiban az isten fogalma mg nem ltezett (Totemizmus, Fetisizmus, Animizmus). Amikor felbomlott az skzssg, fejldsnek indultak a trzsi egyeslsek, kialakultak az osztlyok s az llam, trzsi s llami istenek alakjai tntek fel. Az egy s mindenhat Istenrl, a mennyei uralkodrl alkotott kpzet „csak kpmsa az egy ….. keleti despotnak”. A teolgia felhasznlja az idealizmust, amely fiziolgiailag prblja bizonytani Isten ltt, szptgeti s elhomlyostja az Isten eszme tartalmt, s Istent gy igyekszik feltntetni, mint abszolt eszmt, vilgakaratot, valamifle szemlytelen racionlis principiumot. A marxizmus leleplezte az Isten-eszme reakcis voltt s tarthatatlansgt, kimutatta, mennyire hibaval az Isten-eszme vdelme, amikor azt a termszet- s trsadalomtudomny egsz fejldsmenete cfolja. Lenin ezt rta: „Az isten (trtnelmileg s kznapi let rtelmben vve) mindenekeltt olyan eszmk komplexuma, amelyeket a kls termszet s az osztlyelnyoms ltal megflemltett ember ostoba tehetetlensge szlt – olyan eszmk komplexuma, amelyek llandstjk ezt a tehetetlen flelmet, elaltatjk az osztlyharcot”.

 
Istenbizonytkok: az idealista filozfia logikai bizonytkai a valls f dogmja – az isten ltezsbe vetett hit – igazolsra. Az istenbizonytkok kzl kiemelkedik: 1. A kozmolgiai istenbizonytk: isten mint minden dolog s jelensg vgs oka ltezik. Ez a bizonytk a vilg idbeli vgessgnek s egy nem anyagi ok ltezsnek a felttelezsn alapszik. (Mr Platn s Arisztotelsz is rvelt vele, az jkorban Leibniz s Wolff szllt skra mellette). 2. A teolgiai bizonytk: a termszetben minden olyan clszeren van elrendezve, hogy ez csak gy magyarzhat meg, ha megengedjk egy, az sszes jelensgeket irnyt, vltozsaiknak clt ad termszetfeletti szlny ltezst. (Szokratsz s Platn vetette fel, majd a skolasztika, elssorban Aquini Tams fejlesztette tovbb). Ezt az rvet Darwin evolcis elmlete dnttte meg, amely feltrta a clszersg termszeti okait. 3. Az ontolgiai istenbizonytkot goston vetette fel, azt lltotta, hogy minden emberben benne rejlik istennek tkletes lnynek a fogalma. Ilyen fogalom pedig nem keletkezhetnk, ha a valsgban nem volna tkletes lny, kvetkezskppen, Isten ltezik. A kzpkorban ezt a bizonytkot Canterbury Anselm tmogatta. A gondolatilag ltezt az objektve relisan ltezvel azonost ontolgiai istenbizonytk tarthatatlansga annyira nyilvnval volt, hogy nemcsak a materialista filozfusok szlltak szembe vele, hanem szmos teolgus is (pl. Aquini Tams is elvetette). Az Isten az Aquini Tams ltal kidolgozott formban vltak ismertekk, aki a kozmonolgiai s a fiziko-teolgiai istenrven kvl a vilgban lev, metafizikusan felfogott mozgsbl s vletlenekbl is isten ltre kvetkeztet: Isten mint legfbb mozgat ltezik; Isten mint szksgszer lny ltezik. Ezenkvl ms formban is felhasznlja az ontolgiai istenbizonytkot is: szerinte a dolgok viszonylagos tkletessgbl kvetkezik egy legtkletesebb lny ltezse. A klnfle idealista tantsok ms istenbizonytkokat is hasznltak: ismeretelmleti, pszicholgiai, erklcsi bizonytkokat. Az Istent idealista oldalrl Kant cfolta, azt lltva, hogy Isten tapasztalaton felli, csak sszel felfoghat lny, s ezrt lte nem bizonythat. Az Isten elemzse azt mutatja, hogy logikai hibn (krben forg bizonyts – circulus in demonstrando) alapulnak, s vgs soron nem az szre, hanem a vak hitre plnek.


 Iszlm: az egyik vilgvalls, amely fknt a Kzel- s Kzp-Kelet orszgaiban, szak-Afrikban, Dlkelet-zsiban, valamint a Szovjetuniban a kzp-zsiai kztrsasgok, az szak-Kaukzus, a Kaukzuson tl, a Tatr s a Baskir Autonm Kztrsasg laki krben terjedt el. Az iszlm Arbiban keletkezett a VII szzadban az arab npeknl, az skzssgi trsadalom felbomlsa s az osztlytrsadalom kialakulsa idejn, amikor a npek egysges feudlis-teoretikus llamm, az Arab kaliftuss egyesltek. E folyamatok ideolgiai tkrzdse volt az iszlm, amely az uralkod osztlyok rdekeit vd vallss vlt. A mohamednok „szent” knyvben, a Kornban kifejtett iszlm hitvalls a primitv vallsok? Tovbb a zsid valls, a keresztnysg, a zoroasztrizmus elemeibl alakult ki. Alapja az isten (Allah) mindenhatsgt hirdet dogma. A mohamedanizmus gerince az isteni eleve elrendels tana. A Korn szerint Allah eleve elrendelte minden ember sorst, az ember tehetetlen istennel szemben, s rabszolgai alzatra s trelemre szltja fel a hvket, Allah s fldi helytarti irnt, amirt mennyei boldogsgot gr a tlvilgon. Az iszlm jellemz vonsa az eszme, hogy ellensgnek tekintend minden „hitetlen” (gyaur), vagyis minden olyan ember aki nem mohamedn valls, aki nem fogadja el a nk alacsonyabbrendsgre vonatkoz tantst, a tbbnejsg trvnyessgt. Az iszlm igazolja a trsadalmi egyenltlensget, s a forradalmi harctl a fldntli boldogsg ttlen vrsnak vilgba viszi az embereket.

 
Jaltai Konferencia:  1945: a szvetsges hatalmak kormnyfi, Sztlin, Roosevelt s Churchill 1945 februr 4-tl 18-ig tancskozst tartottak. A trgyalsokon kidolgoztk a katonai terveket a kzs ellensg vgleges legyzsre. Megllapodtak Nmetorszg megszllsi rendszerben, s hogy a hbor utn egysges politikt kvetnek vele szemben. Elhatroztk, hogy megsemmistik a nmet militarizmust s ncizmust, felelssgre vonjk a hbors bnsket. A Nmetorszg ltal fizetend jvttel sszegt 20 millird dollrban hatroztk meg. A megllapods eltt eltr vlemnyek s tervek voltak Nmetorszgrl. Roosevelt s Churchill Nmetorszg feloszlatsa mellett voltak, Sztlin szemben llt a feldarabols tervvel. A tovbbi egyttmkds biztostsra megllapodtak abban, hogy a klgyminiszterek venknt 3-4 alkalommal tallkoznak. Elhatroztk, hogy nemzetkzi konferencit hvnak ssze az ENSZ megteremtsre, s hogy a nagyhatalmaknak vtjoguk lesz a Biztonsgi Tancsban, hogy a bkt s biztonsgot rint fontos problmk eldntshez a Tancs lland tagjainak (az t nagyhatalom) egyetrtse szksges. Megllapodtak abban, hogy Nmetorszg kapitulcija utn nhny hnappal a SZU hbort indt Japn ellen.

Jelensgek Egyetemes sszefggse: a vilg egyik legltalnosabb lttrvnye, amely az sszes trgyak s jelensgek egyetemes klcsnhatsnak eredmnye s megnyilvnulsa. Kifejezi minden rendszer sszes elemeinek s tulajdonsgainak bels strukturlis egysgt, valamint azt a vgtelenl sokfle kapcsolatot, amely brmely adott rendszert ms krnyez rendszerekhez vagy jelensgekhez fz. A testek egyetemes klcsnhatsa szabja meg maguknak a konkrt anyagi objektumoknak a ltezst s sszes specifikus sajtossgaikat. A jelensgek egyetemes sszefggse vgtelenl sokfle formban nyilvnul meg. Felleli a testek egyedi tulajdonsgai vagy a termszet konkrt jelensgei kztti viszonyokat, amelyek specifikus trvnyekben jutnak kifejezsre, valamint az anyag egyetemes tulajdonsgai s fejldsi tendencii kztti viszonyokat, amelyek specifikus trvnyekben jutnak kifejezsre, valamint az anyag egyetemes tulajdonsgai s fejldsi tendencii kztti olyan viszonyokat, melyek a lt egyetemes dialektikus trvnyeiben nyilvnulnak meg. Minden trvny ppen ezrt a jelensgek konkrt kifejezdse. A jelensgek egyetemes sszefggse folytn a vilg nem a jelensgek kaotikus tmkelege, hanem a mozgs egysges trvnyszer vilgfolyamata. A trgyak s jelensgek kztti sszefggsek lehetnek kzvetlenek, llandk s idlegesek, lnyegiek s nem-lnyegiek, szksgszerek s vletlenek, funkcionlisak s nem funkcionlisak stb. A jelensgek egyetemes sszefggse szoros kapcsolatban ll az oksggal, de az ok s okozat egymsba csap t, egyetemes sszefggsbe s klcsnhatsba n t. Ennek a klcsnhatsnak egyik esete a visszacsatols valamennyi nszablyoz rendszerben. A jelensgek kztti sszefggst nem szabad csupn a testek fizikai klcsnhatsra korltozni. Vannak ezenkvl hasonlthatatlanul bonyolultabb biolgiai s trsadalmi viszonyok, amelyek a maguk specifikus trvnyeinek vannak alrendelve. Az anyag progresszv fejldse s egyre magasabb szervezettsg formkra val tmenete arnyban egyre bonyolultabbakk vlnak a testek klcsns kapcsolatnak formi is, minsgileg j mozgsformk jelennek meg. Ezzel a trvnyszersggel tallkozunk a trsadalom fejldsben is, ahol a termelsi mdban vgbemen haladssal s a civilizci fejldsvel mind bonyolultabbakk vlik mind az egyes emberek, mind az llamok kztti kapcsolatok, egyre sokrtbbekk a politikai, gazdasgi, ideolgiai stb. viszonyok. Az „egyetemes sszefggs” elvnek nagy ismeretelmleti jelentsge van. Az objektv vilg megismerse csakis a jelensgek kztti sszefggs oksgi s ms forminak kutatsa, a leglnyegesebb kapcsolatok s viszonyok kiemelse alapjn lehetsges. A megismers haladsa abban realizldik, hogy a gondolat mozgsa a jelensgek s folyamatok kztti kevsb mly s kevsb ltalnos sszefggsek tkrzstl mlyebb s ltalnosabb sszefggseinek s viszonyainak tkrzse fel halad. A tudomnyok kialakulsa, differencildsa s osztlyozsa maga is a jelensgek ltalnos sszefggsnek tkrzse. Ezzel magyarzhat az, hogy a tudomnyos megismers haladsval a tudomnyok kapcsolata s klcsnhatsa szorosabb vlik, hogy „hatrtudomnyok” alakulnak ki, amelyek rgebben klnll ismeretterleteket kapcsolnak ssze (pl. a biokmia, az asztrofizika stb).

 
Jellem:  az egyn lland pszichikai tulajdonsgainak sszessge, amelyek vgs soron lettevkenysgtl s letkrlmnyeitl fggnek, s tetteiben kifejezdik. A jellem ismeretben nagy vonsokban elrelthat, hogyan viselkedik majd az ember meghatrozott krlmnyek kztt. Az egyn trsadalmilag rtkes tulajdonsgainak kifejlesztsvel irnytani lehet a magatartst, a jellem fejldst. A jellem abban nyilvnul meg, hogy miknt viszonyul az ember nmaghoz, ms emberekhez, a rbzott gyekhez, dolgokhoz. A jellem leginkbb a trsadalmi gyakorlatban, a munkban, az ember tetteinek rendszerben, akarati tevkenysgben fejezdik ki, ami egsz magatartsra rnyomja blyegt. A jellem trsadalmi-llektani termszet, vagyis a szemlyisg vilgnzettl, az ltala felhalmozott ismeretektl s tapasztalatoktl, a magv tett erklcsi elvektl, az emberek irnytstl s velk val aktv klcsnhatstl fgg. Mivel a jellem nem veleszletett, az ember tevkenysgnek krlmnyei alaktjk, formljk, s gy a nevels fggvnye.

J s Rossz: a trsadalmi jelensgek s az emberi magatarts erklcsi rtkelst kifejez trtnelmileg vltoz tartalm etikai kategrik. J az, amit a trsadalom (vagy az adott halad osztly) erklcssnek, tmogatsra mltnak tall. A rossznak ezzel ellenttes jelentse van. A kizskmnyolk – isteni elrendelsre vagy „metafizikai” elvekre hivatkozva – „rkrvnynek” s ltalnos emberinek tntetik fel a maguk elkpzelst a jrl s a rosszrl. Az idealista erklcsi rendszerek kzl az egyik legjelentsebb Kant elmlete, mely szerint j az, ami megfelel a minden szlnyben benne rejl s az ember letkrlmnyeitl fggetlen erklcsi parancsnak (Kategorikus imperativusz). Mr az kori filozfiban kifejldtt a j s a rossz, az erklcsi magatarts materialista igny rtelmezse. A hedonizmus (Arisztipposz, Epikurosz) szerint j csak az, ami lvezetet okoz. Ezt az etikai tantst fejlesztettk tovbb a XVIII szzadi francia materialistk, klnsen Helvetius. A Marx eltti materializmus, br abbl indult ki, hogy az erklcsi magatarts forrsa az ember termszetben, letkrlmnyeiben s nevelsben rejlik, a jra s rosszra vonatkoz elkpzelst mgis rknek tartotta. A mai polgri etikt a leginkbb az jellemzi, hogy egyrszt megksrli erklcsileg megindokolni s igazolni a dolgozk s a gyarmati npek kizskmnyolst, msrszt tagadja az erklcsi tletek jelentsgt (logikai pozitivizmus az etikban). A marxista-leninista etika elveti a jrl s a rosszrl val kpzetek metafizikus rtelmezst. „Nprl, npre, korrl korra olyannyira vltoztak a jrl s a rosszrl val kpzetek, hogy egymsnak gyakran homlokegyenest ellentmondanak.” 

 
Jobboldalisg: nylt vagy burkolt opportunizmus, a marxizmus-leninizmustl val elhajls. Kpviseli lebecslik vagy teljesen elvetik a proletrdiktatrt, tagadjk a forradalmi harcot, tlbecslik az osztlyellensg erit s albecslik a munksosztly harckzsgt, forradalmi ntudatt. A jobboldali elhajlk megtagadjk a marxizmus-leninizmus alapvet tteleit, az osztlyharcban megalkusznak. Kpviseli sok esetben a munksosztly ruliv vlnak.

Jog: az uralkod osztly trvnyerre emelt akarata, melynek tartalma az adott osztly anyagi letfelttelei, osztlyrdekei hatrozzk meg. Formailag a jog magatartsi normk s szablyok rendszere, melyeket az llamhatalom szab meg s szentest. A jogszablyok sajtos vonsa, az llam knyszerrel biztostja vgrehajtsukat. A felptmny rsze lvn, a jogot az adott trsadalom uralkod termelsi viszonyai hatrozzk meg: a jog egyben kifejezi s megszilrdtja e viszonyokat s a rjuk pl egyb trsadalmi viszonyokat. A jog trtnelmi tpusai a trsadalmi-gazdasgi alakulatoknak felelnek meg. A rabszolgatart, feudlis s polgri jog kzs vonsa a magntulajdon uralmi s alrendeltsgi viszonyaira pl kizskmnyols szentestse s vdelme. A rabszolgatart s a feudlis jog nyltan trvnyestette a kisebbsg fltti hatalmt s az uralkod osztlyok kivltsgos helyzett. A burzso jog kpmutat, mert a tksek relis jogait fejezi ki s emeli trvnyerre, mg a dolgozk szmra csupn formlis jogokat biztost. Az imperializmus korban a burzsozia mindinkbb elveti az egykor ltala meghirdetett s kialaktott trvnyessget, s ttr az elnyoms trvnytelen mdszereire. Antagonisztikus trsadalomban az osztlyharc hatst gyakorol a jogra, amely bizonyos fokig az osztlyerviszonyokat is tkrzheti. Azok az engedmnyek, amelyeket az uralkod osztly knytelen a dolgozk nyomsra meghozni, nem vltoztatnak a jog osztlytartalmn. Minsgileg j tpus jog a szocialista jog, amely trvnyesen rgzti a szocialista tulajdonon alapul j termelsi s trsadalmi viszonyokat. A szocialista jog a kommunizmus ptsnek eszkze. A szocialista jog a np trvnyerre emelt akarata, a trtnelem sorn els zben hoz ltre s biztost valban demokratikus szabadsgjogokat. Ellenttben a burzso joggal, a dolgozknak valdi jogokat ad, amelyeket az llam a rendelkezsre ll minden eszkzzel biztost.

 
 „Jlti llam”: modern polgri kzgazdasgi s szociolgiai elmlet, amely szerint a monopoltks llam gazdasgszablyz tevkenysge (konjuktrasztnzs, kltsgvetsi kltekezs, progresszv adztats, teljes foglalkoztatottsg stb.) az egsz trsadalom javt, jltt, biztostja a tks gazdasgi let vlsgmentes fejldst s ezzel a lakossg ltalnos jltt. Clja a kapitalizmus ellentmondsainak leplezse s az osztlyharc lecsendestse.

 
Kapitalista Vilggazdasgi Rendszer: /felbomlban lv!/ a fejlett tksorszgok, valamint a tlk gazdasgilag vagy politikailag fgg fejld orszgok gazdasgainak sszefggse. A kapitalista vilggazdasgi rendszeren bell a leggazdagabb fejlett tksorszgok az egyenltlen csere, a tkekivitel stb. tjn kizskmnyoljk az elmaradott terleteket. Az orszgok kztti fejlettsgbeli klnbsg tovbb fokozdik.


Kapitalizmus:  a feudalizmust felvlt trsadalmi-gazdasgi alakulat, amely a termelsi eszkzk magntulajdonn, a brmunka kizskmnyolsn alapszik. A tks termels alaptrvnye: az rtktbblet-szerzs. A kapitalizmust a termels anarchija, idszaki vlsgok, krnikus munkanlklisg, a tmegek nyomora, konkurencia s hbork jellemzik. A kapitalizmus alapvet ellentmondsa a munka trsadalmi jellege s az elsajtts magntks formja kztti ellentmonds, mely a tks trsadalom kt alapvet osztlya, a proletritus s a burzsozia antagonizmusban nyilvnul meg. A proletritusnak a kapitalizmus egsz trtnetn vgighzd osztlyharct a szocialista forradalom tetzi be. A tks alap felptmnynek f elemeit a politikai s jogi intzmnyek, valamint a polgri ideolgia rendszere alkotjk. A kapitalizmus ideolgusai ltal proklamlt egyenlsget teljesen formliss teszi a gazdasgi egyenltlensg, s a dolgozkat a politikai lettl tvol tart llamgpezet. A XVI szzadban kialakult kapitalizmus halad szerepet tlttt be a trsadalom fejldsben, mivel jval nagyobb munkatermelkenysget biztostott, mint a feudalizmus. A XIX s XX szzad forduljn legfelsbb, vgs szakaszba lpett, amelyet a monopliumok s a finncoligarchia uralma jellemez. Ebben a stdiumban szles krben elterjedt az llammonopolista kapitalizmus, amely hallatlan mrtkben fokozza a militarizmust, s egyesti a monopliumok hatalmt az llam erejvel. Az els vilghbor s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalom jelzi a kapitalizmus ltalnos vlsgnak kezdett. A msodik vilghborval s a tbb eurpai s zsiai orszgban ezt kveten zajlott szocialista forradalommal kezddtt e vlsg msodik szakasza. Jelenleg a kapitalizmus ltalnos vlsgnak fejldse j szakaszba lpett, melynek sajtossga, hogy kialakulsa nem vilghborval fgg ssze. A kapitalizmus rothadsa az Egyeslt llamokban, napjaink vezet imperialista orszgban szlelhet leginkbb, amely a militarizlt gazdasgi let s a krnikus munkanlklisg orszgv vlt.

 
A Kapitalizmus ltalnos Vlsga: a tks trsadalom mindenoldal, a gazdasgi alapra s a felptmnyre egyarnt kiterjed, a rendszer hanyatlst kifejez vlsga. Nem azonos a tltermelsi gazdasgi vlsgokkal, amelyek a gazdasgi let visszatr megrzkdtatsai. A kapitalizmus ltalnos vlsga egsz trtnelmi korszakot lel fel, amely az els vilghborval s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalom gyzelmvel kezddtt el, s a szocialista forradalom vilgmret gyzelmvel zrul. Jellemzi: 1. A kapitalizmus megsznt Fldnk kizrlagos trsadalmi-gazdasgi rendszere lenni. 2. A gyarmati rendszer vlsga, majd a hatvanas vekben teljes sztesse. 3. A kilezdtt piacproblma. 4. A krnikus kapacits-kihasznlatlansg, munkanlklisg. 5. Az llammonopolista tendencik ersdse. 6. A kapitalizmus ellentmondsainak lezdse. Tekintettel arra, hogy a kapitalizmus ltalnos vlsga az els vilghborval – amelyet az imperializmus bels ellentmondsai vltottk ki – s a Nagy Oktberi Szocialista Forradalommal kezddtt, fejldst is egyrszt az imperializmus bels ellentmondsai, msrszt a szocialista vilgforradalmi folyamat hatrozzk meg.

 
Karrierizmus: nz, becsvgy, a kzssg rdeknek rovsra trtn, eszkzkben nem vlogat trtets az egyni sikerrt, elbbre jutsrt a szolglatban vagy ms munkaterleten.

Keresztny Erklcs: a keresztny valls ltal hirdetett erklcs, amelyet az egyhz legmagasztosabb s leghumnusabb erklcsknt, normit pedig ltalnos emberi normkknt tnteti fel, s rvknt itt elssorban a szeretet parancsra hivatkozik. Valjban az egyhz bizonyos vilgi normkat monopolizlt s szentestett, s ezeket a kizskmnyol osztlyok szolglatba lltotta. A keresztnysgben – amely trtnetileg az elnyomottak vallsaknt szletett meg – kifejezsre jutottak a tmegek vgyai is (klnsen a kisemmizettek testvrisgnek, a felebarti szeretetnek az eszmjben). Az egyhz azltal, hogy az ltalnos szeretet s megbocstst prdiklja, a tmegek ellen fordtja a parancsolatokat. Ezrt a keresztny erklcs kpmutat s lszent. Az igazsg diadalt s az elnyomottak szenvedseirt val jutalmt az egyhz „isteni orszgtl” vrja, melynek eljvetele nem az emberektl, hanem egyedl Isten akarattl fgg: ebbl kvetkezen erklcstelennek blyegezi a tmegek harct a trsadalom talaktsrt. A keresztny erklcs, mely az alzatossgot s az engedelmessget prdiklja, lnyegt tekintve reakcis.

 
Keresztnysg:  vilgvalls az iszlm s a buddhizmus mellett. Az I szzad msodik felben keletkezett Rmai Birodalom keleti tartomnyaiban mint a rabszolgk s az elnyomott trsadalmi rtegek vallsa. Az idk sorn sok vltozson ment keresztl, az uralkod osztlyok vallsa lett s llamvallsknt fogadtk el. A keresztnysg gyzelmnek okai: 1. A keresztnysg a kizskmnyolt orszgokban a tlvilgi boldogsg s igazsgossg remnyt keltette. 2. A Rmai Birodalomnak egysges vallsra volt szksge, mely minden emberhez szl, tekintet nlkl osztly s nemzeti hovatartozsra. 3. Az uralkod osztlyoknak elnys volt, minthogy rintetlenl hagyta a trsadalom osztlyalapjait s az elnyomst Isten nevvel szentestette. A keresztnysg tovbbi fejldsben, az egyhzi szervezet s a vallsgyakorlat megteremtsben fontos szerepe volt a niceai kumnikus zsinatnak (325), amelyben kidolgoztk a hit szimblumait, s rgztettk a keresztnysg alapvet dogmit. A mai keresztnysg nem egysges a hitttelek, a vallsgyakorlat s a szertartsok tekintetben. Hrom f irnyzata van: a katolicizmus (Katolikus egyhz), a pravoszlv valls s a protestantizmus de ezenkvl szmos klnfle szektra is felbomlik (baptistk, adventistk, jehovistk stb). a keresztny tants alapja: a keleti vallsok kpzetei, fogalmai az engesztel ldozatrl s az isteni megvltsrl, de hatssal voltak r a sztoikusok (tbbek kzt Seneca) s Philn tanai is. A keresztnysg f tantsa, a mitikus istenemberrel, Jzus Krisztussal, az Isten fival kapcsolatos, aki a legenda szerint az gbl szllt fldre, ahol szenvedett s meghalt, majd feltmadt, hogy megvltsa az emberisget az eredend bntl. A fldi let, a keresztnysg tantsa szerint csak ideiglenes tartzkods az ember szmra, elkszlet a tlvilgi rk letre. A kizskmnyol rend s csak a mlt maradvnyaknt ltezik, majd a kommunista trsadalom ptsnek folyamatban fokozatosan megsznik.

 
Ketts Igazsg:  filozfiai terminus, a filozfia s a teolgia igazsgnak egymstl val klcsns fggetlensgt hirdet felfogst jelli. A ketts igazsg a kzpkorban keletkezett s clja az volt, hogy a filozfit s a tudomnyt kiszabadtsa a valls uralma all. Ez a legvilgosabban az arab filozfiban jutott kifejezsre. Averroes pldul azt vallotta, hogy a filozfiban vannak a teolgia szmra elfogadhatatlan igazsgok s fordtva. Ezt a tantst fejlesztettk tovbb az averroizmus kpviseli, a nominalizmus kpviseli (Dun Scotus? William Occam), a renesznsz korban Pomponazzi s msok. Napjainkban a ketts igazsgrl szl tantst a teolgia s a reakcis burzso filozfia a valls vdelmre s a tudomnyos materialista vilgszemllet elleni harcra hasznlja fel.

 
Ktfrontos Harc: egyidej harc mind a jobboldali, mind a „baloldali” elhajls ellen. Az teszi szksgess, hogy a kispolgrsgra jellemz ingadozsok hatnak a munksosztlyra, kvetkezskppen a kommunista prtokban is jelentkezhetnek. Az MSZMP kvetkezetes harcot vvott mindkt elhajls ellen, m az eredmnyessge  nem volt sikeres..

 

Knlat: az az r- s szolgltatsmennyisg, amelyet adott ron megvtelre ajnlanak. A knlat nagysga, illetve a kereslethez val viszonya az ralakuls fontos tnyezje.

 

Kisrutermels:  az ruk ellltsa a termel sajt munkaeszkzeivel s sajt, illetve csaldtagjai munkjval. A termelsi eszkzk magntulajdonn alapul, de az ru ellltsa nem idegen munkaer kizskmnyolsval trtnik. Jellegzetes kpviseli a kzmvesek s a paraszti kistermelk.

 
Kisipar: a gyripartl az zemek, telepek nagysga alapjn elhatrolt, azt el nem r ipari tevkenysg. Magyarorszgon kisiparon a magn kisipart rtjk. 1973-ban az orszgban 70 ezer nll magn kisiparos volt. Rajtuk kvl mintegy 20 ezren munkaviszonyuk megtartsa mellett rendelkeztek iparengedllyel.

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2025. prilis
HKSCPSV
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG