Iszapos rammal 300 km-ig Tzszer nagyobb teljestmny
Szentgyrgyi Zsuzsa| Npszabadsg 2011.09.08. 07:44
Tzszer nagyobb teljestmny
Kimondtk a hallos tletet a bels gs motorok fltt? Egyelre aligha, azrt van mg j nhny vk. m ktsgtelen, hogy az zemanyaguk nyersanyaga, a kolaj egyre fogy s drgul, msrszt pedig a felttelezett veghzhatsrt mintegy felben e motorok kibocstsai a felelsk. Mindenesetre vilgszerte nagy erkkel folytatjk az egyik megoldsi lehetsgnek, a villamos hajtsokat szolgl tpegysgeknek a kutatst. Jliusban rdekes cikk jelent meg az Advanced Energy Materials cm tudomnyos folyiratban. Szerzi, a nagy hr amerikai megyetem, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutati j elveken alapul akkumultorrl szmolnak be benne.
Iszapbl van az elektrdaA motort meghajt energit trol s szolgltat akkumultor jelenleg a villamos autk legknyesebb eleme. Maga a motor sokkalta kedvezbb tulajdonsgokkal br, mint a bels gs motorok, azonos teljestmnyhez kisebb a tmege, knnyebb a sebessgvlts vele, kevsb terheli a krnyezetet, mert nincsenek kipufoggzai. Mindez nem mondhat el az akkumultorokrl, amelyek – legalbb is egyelre – slyosak, nagy a trfogatignyk, s igencsak drgk. Radsul e nagy tmeg anyagnak mintegy ktharmadt a hordozszerkezet teszi ki.
A hagyomnyos akkumultorban az ionok a szilrd elektrdk kztt mozognak folykony vagy poralak elektrolitben. A Yet-Ming Chiang vezette kutatcsapat akkumultorban folykony elektrolittel kevered ltiumvegylet parnyi rszecskibl ltrejv iszapszer anyag kpezi az elektrdkat. Bell kt ramlat jn ltre ebbl a flig folykony anyagbl: az egyik pozitv, a msik negatv tlts. Ezek kt, egymstl membrnnal elvlasztott fmkollektoron ramlanak keresztl, leadjk a tltsket, s ez jut ki ram formjban a klvilgba.
Mi ennek a megoldsnak az elnye? A kutatk arrl szmoltak be, hogy ennek az akkumultornak igen nagy az energiasrsge, egysgenknt tzszer nagyobb teljestmnyt kpes leadni, mint a hagyomnyos. A hasznlnak hrom lehetsge lehet akkuja feltltsre. Egyrszt egyszeren kihajtja az elhasznldott „iszapot”, s jabbat pumpl a helybe. Msodszor (s ez a biztosabb megolds a krnyezet megvsa szempontjbl, mert mindig akadnak, akik gondatlanul kidobjk a veszlyes anyagot) elhajt a legkzelebbi tankllomsig, s ott cserl. A harmadik megolds, hogy rammal jratlti az akkut. Ktsgtelenl ez a harmadik a leghasznosabb, de lnyegesen tbb idt vesz ignybe, mint az elz kett.
Marad mg az r krdse. Chiang szerint az autsnak csupn egyharmad kltsgbe kerl a csere az jfajta akkura, mint amennyibe a rgi kerlt. Radsul becslsk szerint ezzel legalbb 300 kilomter tehet meg egy tltssel, ami mr elgg biztat adatnak ltszik. m ne keressk egyelre a boltokban a MIT-kutatk akkujt, mert becslsek szerint mg mintegy t v tovbbi fejleszts kell ahhoz, hogy elkszljenek a prototpusok. s az sem elhanyagolhat problma, mennyi id szksges ahhoz, hogy elgg sr hlzat pljn ki az „iszapos” akku jratltshez.
|