mmp2006szm
Tartalom
 
Men
 
Kapcsolatok
 
Nemzetkzi
 
Hrek6
 
hrek6

Teszt hr

 
Marxista oktats
Marxista oktats : Marx: „GAZDASGI-FILOZFIAI KZIRATOK 1844-BL” (rszlet) AZ ELIDEGENLT MUNKA

Marx: „GAZDASGI-FILOZFIAI KZIRATOK 1844-BL” (rszlet) AZ ELIDEGENLT MUNKA

Kiindultunk a nemzetgazdasgtan elfeltevseibl. Elfogadtuk nyelvt s trvnyeit. Feltteleztk a magntulajdont, a munka, tke s fld, valamint a munkabr, tkeprofit s fldjradk sztvlasztst, ugyancsak a munka megosztst, a konkurencit, a cserertk fogalmt stb.. Magbl a nemzetgazdasgtanbl — sajt szavaival — mutattuk meg, hogy a munks ruv, mgpedig a legnyomorsgosabb ruv sllyed le, hogy a munks nyomora fordtott arnyban ll termelsnek hatalmval s nagysgval, hogy a konkurencinak szksgszer eredmnye a tke kevs kzben val felhalmozdsa, teht a monoplium mg flelmetesebb helyrelltsa, hogy vgl eltnik a tks s fldjradkos, valamint a fldmves s ipari munks klnbsge, s az egsz trsadalomnak kt osztlyra: a tulajdonosok s a tulajdonnlkli munksok osztlyra kell sztesnie.

 A nemzetgazdasgtan a magntulajdon tnybl indul ki. Nem magyarzza meg neknk ezt a tnyt. A magntulajdon anyagi folyamatt, amelyet az a valsgban vgigcsinl, ltalnos, elvont formulkba foglalja, amelyek azutn neki trvnyekknt szmtanak. Nem ragadja meg fogalmilag ezeket a trvnyeket, azaz nem mutatja ki, mikppen szrmaznak a magntulajdon lnyegbl. A nemzetgazdasgtan nem ad felvilgostst tke s munka, tke s fld megosztsnak alapjrl. Amikor pldul, meghatrozza a munkabr viszonyt a tke profitjhoz, a tksek rdeke szmt neki vgs alapknt; azaz felteszi, amit ki kell fejtenie. ppgy kerl bele mindentt a konkurencia. Kls krlmnyekbl magyarzzk. Hogy ezek a kls, ltszlag vletlen krlmnyek mennyiben csak egy szksgszer fejlds kifejezsei, arrl a nemzetgazdasgtan semmit sem mond. Lttuk, hogy maga a csere is vletlen tnyknt jelenik meg szmra. Az egyedli kerekek, amelyeket a nemzetgazdsz mozgsba hoz, a kapzsisg s a kapzsik kztti hbor, a konkurencia. ppen mert a nemzetgazdasgtan nem ragadja meg fogalmilag a mozgs sszefggst, azrt llhatott megint szembe pl. a konkurencia tana a mono - Abban a meghatrozsban, hogy a munks a munkjnak termkhez mint idegen trgyhoz viszonyul, benne rejlenek mindezek a kvetkezmnyek. Mert ezen elfeltevs szerint vilgos: Minl inkbb kidolgozza magt a munks, annl hatalmasabb lesz az idegen, trgyi vilg, amelyet magval szemben ltrehoz, annl szegnyebb lesz maga, az bels vilga, annl kevesebb lesz az sajtja. Ugyangy van a vallsban. Minl tbbet helyez az ember Istenbe, annl kevesebbet tart meg nmagban. A munks beleteszi az lett a trgyba; de az immr nem az v, hanem a trgy. Minl nagyobb teht ez a tevkenysg, annl trgynlklibb a munks. Ami a munkja termke, az nem . Minl nagyobb teht ez a termk, annl kevesebb maga. A munksnak a maga termkben val klsv-idegenn vlsa nemcsak azzal a jelentsggel br, hogy munkja trggy, kls egzisztenciv vlik, hanem, hogy rajta kvl, tle fggetlenl, idegenl egzisztl s vele szemben nll hatalomm vlik, hogy az let, amelyet a trgynak klcsnztt, ellensgesen s idegenl lp vele szembe.

 Vegyk szemgyre mrmost kzelebbrl ezt a trgyiasulst, a munks termelst s benne az elidegenlst, a trgynak, az termknek elvesztst.

 A munks semmit sem hozhat ltre a termszet, az rzki klvilg nlkl. Ez az az anyag, amelyen munkja megvalsul, amelyen munkja tevkeny, amelybl s amelynek rvn termel.

 

 Mint ahogy azonban a termszet nyjtja a munka ltfenntartsi eszkzeit, abban az rtelemben, hogy a munka nem lhet trgyak nlkl, amelyeken gyakoroljk, gy msfell nyjtja a ltfenntartsi eszkzket a szkebb rtelemben is, tudniillik maga a munks fizikai ltfenntartsnak eszkzeit.

 Minl inkbb elsajttja teht a munks a klvilgot, az rzki termszetet munkja ltal, annl inkbb elvon magtl ltfenntartsi eszkzket abban a ketts tekintetben, elszr, hogy az rzki klvilg mindinkbb megsznik munkjhoz tartoz trgy, munkjnak ltfenntartsi eszkze lenni; msodszor, hogy mindinkbb megsznik kzvetlen rtelemben, vett ltfenntartsi eszkz, a munks fizikai ltfenntartsa szmri, val eszkz lenni.

 E ketts tekintetben a munks teht trgynak szolgjv lesz, elszr, hogy munkjnak trgyat, azaz hogy munkt kapjon, s msodszor, hogy ltfenntartsi eszkzket kapjon. Elszr teht, hogy munksknt, s msodszor, hogy fizikai szubjektumknt egzisztlhasson. E szolgasg cscspontja, hogy immr csak munksknt tartja fenn magt mint fizikai szubjektum s immr csak fizikai szubjektumknt munks. (A munksnak a maga trgyban val elidegenlse nemzetgazdasgi trvnyek szerint gy fejezdik ki, hogy minl tbbet termel a munks, annl kevesebb fogyasztani valja van, hogy minl tbb rtket hoz ltre, annl rtktelenebb, annl mltatlanabb lesz, hogy minl megformltabb a termke, annl elformtlanodottabb a munks, hogy minl civilizltabb a trgya, annl barbrabb a munks, hogy minl hatalmasabb a munka, annl hatalmatlanabb a munks, hogy minl tbb a szellem a munkban, annl inkbb szellemnlkliv s termszetszolgjv lett a munks.)

 A nemzetgazdasgtan a munka lnyegben val elidegenlst elrejti azzal, hogy nem a munks (a munka) s a termels kztti kzvetlen viszonyt veszi szemgyre. Persze; a munka csods mveket termel a gazdagoknak, de kifosztottsgot termel a munksnak. Palotkat termel, de a munksnak odkat. Szpsget termel, de a munksnak megnyomorodst. Gpekkel helyettesti a munkt, de a munksok egy rszt barbr munkra veti vissza, msik rszt pedig gpp teszi. Szellemet termel, de a munksnak ostobasgot, kretnizmust termel.

 A munknak termkeihez val kzvetlen viszonya a munksnak termelse trgyaihoz val viszonya. A vagyonosoknak a termels trgyaihoz s maghoz a termelshez val viszonya csak ennek az els viszonynak kvetkezmnye. s igazolja azt. Ezt a msik oldalt ksbb fogjuk szemgyre venni.

 Ha teht azt krdezzk: mi a munka lnyegi viszonya, akkor azt krdezzk, hogy mi a munks viszonya a termelshez.

 Eddig a munks elidegenlst, klsv-idegenn vlst csak az egyik tekintetben vettk szemgyre, tudniillik munkja termkeihez val viszonyt. De az elidegenls nemcsak a termels eredmnyben, hanem a termels aktusban, magn a termel tevkenysgen bell megmutatkozik. Hogyan lphetne szembe a munks idegenl tevkenysgnek termkvel, ha magban a termels aktusban nem idegenlne el nmagtl: Hiszen a termk csak a tevkenysg, a termels sszefoglalsa. Ha teht a munka termke a klsv-idegenn vls, akkor magnak a termelsnek a tevkeny klsv-idegenn vlsnak, a tevkenysg klsv-idegenn vlsnak, a klsv-idegenn vls tevkenysgnek kell lennie. A munka trgynak elidegenlsben csak magnak a munknak a tevkenysgben val elidegenls, klsv-idegenn vls foglaldik ssze.

 Miben ll mrmost a munka klsv-idegenn vlsa? Elszr is abban, hogy a munka a munks szmra klsleges, azaz nem tartozik lnyeghez, hogy teht munkjban nem igenli, hanem tagadja, nem jl, hanem boldogtalannak rzi magt, nem fejt ki szabad fizikai s szellemi energit, hanem fizikumt sanyargatja s szellemt tnkreteszi. Ezrt a munks csak a munkn kvl rzi magt magnl levnek, a munkban pedig magn kvl levnek. Otthon akkor van, amikor nem dolgozik, s amikor dolgozik, akkor nincs otthon. Munkja ennlfogva nem nkntes, hanem knyszer, knyszermunka. Ezrt nem szksglet kielgtse hanem csak eszkz a rajta kvl lev szksgletek kielgtsre. A munka idegensge tisztn eltnik abban, hogy mihelyt nem egzisztl fizikai vagy egyb knyszer, gy meneklnek elle, mint a dgvsz ell. A klsleges munka, az a munka, amelyben az ember klsv-idegenn vlik, az nfelldozs, a sanyargats munkja. Vgl munka, klslegessge a munks szmra megjelenik abban, hogy nem az sajtja, hanem msvalaki, hogy nem az v, hogy benne nem nmaghoz, hanem msvalakihez tartozik. Mint ahogy a vallsban az emberi fantzia, az emberi agy s az emberi szv ntevkenysge az egyntl fggetlenl, azaz mint idegen, isteni vagy rdgi tevkenysg hat az egynre, ugyangy a munks tevkenysge nem az ntevkenysge. Ms, magamagnak elvesztse.

 Az lesz teht az eredmny, hogy az ember (a munks) mr csak llati funkciiban — evs, ivs s nemzs, legfeljebb mg laks, kessg stb. — rzi magt szabadon tevkenynek, emberi funkciiban pedig mr csak llatnak. Az llati lesz az emberiv s az emberi az llativ.

 Enni, inni s nemzeni stb. ugyan szintn valdi emberi funkcik. De abban az elvonatkoztatsban, amely ezeket az emberi tevkenysg egyb krtl elvlasztja s vgs s egyedli vgclokk teszi, llatiak.

 A gyakorlati emberi tevkenysg, a munka elidegenlsnek aktust kt tekintetben vettk szemgyre.

 1. A munksnak a munka termkhez mint idegen s fltte hatalommal br trgyhoz val viszonya. Ez a viszony egyttal az rzki klvilghoz, a termszeti trgyakhoz mint idegen, vele ellensgesen szembenll vilghoz val viszony.

 2. A munknak a termels aktushoz val viszonya a munkn bell. Ez a viszony a munksnak sajt tevkenysghez mint valami idegen, nem hozz tartozhoz val viszonya, a tevkenysg mint szenveds,az er mint hatalmatlansg, a nemzs mint megfrfiatlanuls, a munks sajt fizikai s szellemi energija, szemlyes lete mert mi ms az let, mint tevkenysg— mint sajt maga ellen fordtott, tle fggetlen tevkenysg, amely nem v. Az nelidegenls, mint fent a dolog elidegenlse.

 Az elidegenlt munknak az eddigi kettbl most mg egy harmadik meghatrozst kell levonnunk.

  Az ember nembeli lny [Gattungswesen], nemcsak annyiban, hogy gyakorlatilag s elmletileg a nemet, mind a sajtjt, mind a tbbi dolgokt is a maga trgyv teszi, hanem — s ez csak ms kifejezs ugyanazon dologra — annyiban is, hogy nmaghoz mint a jelenval, eleven nemhez viszonyul, hogy maghoz mint egyetemes, ennlfogva szabad lnyhez viszonyul.

 A nembeli let mind az embernl, mind az llatnl fizikailag elszr is abban ll, hogy az ember (akr az llat) a szervetlen termszetbl l, s minl egyetemesebb az ember az llathoz kpest, annl egyetemesebb a szervetlen termszetnek az a terlete, amelybl l. Mint ahogy nvnyek, llatok, kvek, leveg, fny stb. elmletileg az emberi tudat egy rszt alkotjk, rszint mint a termszettudomny trgyai, rszint mint a mvszet trgyai — szellemi szervetlen termszete, szellemi ltfenntartsi eszkzei, amelyeket az lvezethez s az emsztshez elbb el kell ksztenie—, ugyangy gyakorlatilag is az emberi let s az emberi tevkenysg egy rszt alkotjk. Fizikailag az ember csak ezekbl a termszeti termkekbl l, jelenjenek meg br ezek a tpllk, fts, ruhzat, laks stb. formjban. Az ember egyetemessge gyakorlatilag ppen abban az egyetemessgben jelenik meg, amely az egsz termszetet az ember szervetlen testv teszi, mind annyiban, hogy a termszet 1. kzvetlen ltfenntartsi eszkz, mind annyiban, hogy [2.] lettevkenysgnek az anyaga, a trgya s a szerszma. A termszet az ember szervetlen teste, tudniillik a termszet, amennyiben maga is nem emberi test. Az ember a termszetbl l, ez azt jelenti: a termszet az teste, amellyel lland folyamatban kell maradnia, hogy meg ne haljon. Hogy az ember fizikai s szellemi lete sszefgg a termszettel, annak nem ms az rtelme, mint hogy a termszet sszefgg nmagval, mert az ember a termszet rsze.


 Azltal, hogy az elidegenlt munka 1. elidegenti a termszetet, 2. nmagt, sajt tevkeny funkcijt, lettevkenvsgt, azltal elidegenti az embertl a nemet: a nembeli letet szmra az egyni let eszkzv teszi. Elszr elidegenti a nembeli letet s az egyni letet s msodszor az utbbit elvonatkoztatsban az els cljv teszi, ugyancsak elvont s elidegenlt formjban.

 Merthogy elszr is az embernek a munka, az lettevkenysg, a termel let maga csak eszkzknt jelenik meg egy szksglet, a fizikai egzisztencia fenntartsa szksgletnek kielgtsre. De a termel let a nembeli let. Ez az let, ltrehoz let. Az lettevkenysg fajtjban rejlik egy species ( fajta — szerk.) egsz jellege, nembeli jellege, s a szabad tudatos tevkenysg az, ember nembeli jellege. Maga az let [Lben] csak az let eszkzeknt, ltfenntartsi eszkzknt [Lebens-mittel] jelenik meg.

 Az llat kzvetlenl egy az lettevkenysgvel. Nem klnbzteti meg magt tle. maga az. Az ember magt az lettevkenysgt akarsa s tudata trgyv teszi. Tudatos lettevkenysge van. Ez nem olyan meghatrozottsg, amellyel kzvetlenl egybefolyik. A tudatos lettevkenysg klnbzteti meg az embert kzvetlenl az llati lettevkenysgtl. ppen csak ezltal nembeli lny az ember. Vagyis ppen csak azrt tudatos lny, azaz azrt trgy a szmra a sajt lete, mert nembeli lny. Tevkenysge csak ezrt szabad tevkenysg. Az elidegenlt munka akknt fordtja meg ezt a viszonyt, hogy az ember, ppen mert tudatos lny, lettevkenysgt, lnyegt csak eszkzz teszi egzisztencija szmra.

 Egy trgyi vilg gyakorlati ltrehozsa, a szervetlen termszet megmunklsa az embernek mint tudatos nembeli lnynek az igazoldsa, azaz egy olyan lny, amely a nemhez mint sajt lnyeghez, vagyis maghoz mint nembeli lnyhez viszonyul. Br az llat is termel. Fszket, laksokat pt magnak, mint a mh, a hd, a hangya stb.. mde csak azt termeli, amire kzvetlenl a maga vagy kicsinye rszre szksge van; egyoldalan termel, mg az ember-egyetemesen termel; az llat csak a kzvetlen fizikai szksglet uralma alatt termel, mg az ember mg a fizikai szksglettl szabadon is termel s az attl val szabadsgban termel csak igazn; az llat csak nmagt termeli, mg az ember az egsz termszetet jratermeli; az llat termke kzvetlenl fizikai testhez tartozik, mg az ember szabadon lp szembe termkvel. Az llat csak ama species mrtke s szksglete szerint alakt, amelyhez tartozik, mg az ember minden species mrtke szerint tud termelni s mindentt az inherens mrtket tudja a trgyra alkalmazni; az ember ezrt a szpsg trvnyei szerint is alakt.

 ppen a trgyi vilg megmunklsban bizonyul az ember ezrt csak valban nembeli lnvnek. Ez a termels az dolgozva - tevkenv nembeli lete. ltala jelenik meg a termszet az mveknt s az valsgaknt. A munka trgya ezrt az ember nembeli letnek trgyiasulsa: amikor magt nemcsak — mint a tudatban — intellektulisan, hanem dolgozva - tevkenyen, valban megkettzi s ennlfogva nmagt egy ltala teremtett vilgban szemlli.   Amikor ezrt az elidegenlt munka elszaktja az embertl termelsnek trgyt, akkor nembeli lett, valsgos nembeli trgyisgt szaktja el tle, s az llattal szembeni elnyt azz a htrnny vltoztatja t, hogy szervetlen testt, a termszetet, elvonjk tle.

 ppgy, amikor az elidegenlt munka az ntevkenysget, a szabad tevkenysget eszkzz fokozza le, az ember nembeli lett fizikai egzisztencijnak eszkzv teszi. A tudat, amellyel az ember nemrl br, az elidegenls ltal teht akknt vltozik t, hogy a nembeli let a szmra eszkzz vlik.

 Az elidegenlt munka teht:

 3. az ember nembeli lnyt, mind a termszetet, mind szellemi nembeli kpessgt, neki idegen lnyegg, egyni egzisztencijnak eszkzv teszi. Elidegenti az embertl a sajt testt, valamint a rajta kvli termszetet, valamint szellemi lnyegt, emberi lnyegt.

 4. Egyik kzvetlen kvetkezmnye annak, hogy az ember elidegenlt munkja termktl, lettevkenysgtl, nembeli lnytl, az embernek az embertl val elidegenlse. Mikor az ember nmagval ll szemben, akkor a msik ember ll vele szemben. Ami ll az embernek a munkjhoz, munkja termkhez s nmaghoz val viszonyrl, az ll az embernek a msik emberhez, valamint a msik ember munkjhoz s munkjnak trgyhoz val viszonyrl.

 Egyltalban az a ttel, hogy az embertl elidegenlt a nembeli lnye, annyit jelent, hogy egyik ember elidegenlt a msiktl, mint ahogy mindegyikk az emberi lnyegtl.

 Az ember elidegenlse, egyltalban minden olyan viszony, amelyben az ember nmaghoz ll, csak abban a viszonyban valsult meg, fejezdik ki, amelyben az ember a tbbi emberhez ll.

 Ily mdon szemgyre vve, az elidegenlt munka viszonyban mindegyik ember a msikat ama mrce s viszony szerint tekinti, amelyben maga mint munks leledzik.

 Kiindultunk egy nemzetgazdasgi tnybl, a munksnak s termelsnek elidegenlsbl. Kimondottuk e tnynek a fogalmt: az elidegenlt, klsv-idegenn vlt munkt. Elemeztk ezt a fogalmat, teht pusztn egy nemzetgazdasgi tnyt elemeztnk.

 Lssuk mrmost tovbb, mikppen kell az elidegenlt, klsv-idegenn vlt munka fogalmnak a valsgban kifejezdnie s brzoldnia.

 Ha a munka termke idegen nekem, idegen hatalomknt lp velem szembe, ht akkor ki?

 Ha sajt tevkenysgem nem az enym, idegen, kiknyszertett tevkenysg, ht akkor ki?

 Egy msik lny, nem az enym.

 Ki ez a lny?

 Az istenek! Mindenesetre az els idkben a f termels, mint pl. a templompts stb. Egyiptomban, Indiban, Mexikban, az istenek szolglatban jelenik meg, mint ahogy a termk is az istenek. mde az istenek egymaguk sohasem voltak a munkltatk. ppoly kevss a termszet. s milyen ellentmonds volna is, hogy minl inkbb alveti magnak munkja ltal az ember a termszetet, minl inkbb feleslegess vlnak az istenek csodi az ipar csodi ltal, az ember e hatalmak kedvrt lemondjon a termelsen rzett rmrl s a termk lvezetrl.

 Az az idegen lny, aki a munka s a munka termke, akinek a szolglatban ll a munka s lvezetre szolgl a munka termke, csak maga az ember lehet.

 Ha a munka termke nem a munks, ha idegen hatalom vele szemben, ez csakis azltal lehetsges, hogy a munkson kvl egy msik ember. Ha tevkenysge az szmra kn, akkor msvalaki szmra kell lvezetnek s msvalaki letrmnek kell lennie. Nem az istenek, nem a termszet, csak maga az ember lehet ez az idegen hatalom az ember felett.

 Gondoljuk mg meg azt az elbb fellltott ttelt, hogy az embernek nmaghoz val viszonya csak a msik emberhez val viszonya ltal lesz szmra trgyi, valsgos. Ha teht az ember gy viszonyul munkjnak termkhez. trgyiasult munkjhoz, mint egy idegen ellensges, hatalmas, tle fggetlen trgyhoz, akkor gy viszonyul hozz, hogy egy msik, neki idegen, ellensges, hatalmas, tle fggetlen ember e trgy ura. Ha sajt tevkenysghez mint nem-szabad tevkenysghez viszonyul, akkor gy viszonyul hozz, mint egy msik ember szolglatban, egy msik ember uralma, knyszere s igja alatt foly tevkenysghez !

 Az embernek minden magtl s a termszettl val nelidegenlse abban a viszonyban jelenik meg, amelyet magnak s a termszetnek ms, tle megklnbztetett emberekhez ad. Ezrt a vallsi nelidegenls szksgkppen a laikusnak a paphoz val viszonyban jelenik meg, vagy akr, minthogy itt az intellektulis vilgrl van sz, egy kzvetthz stb. val viszonyban. A gyakorlati valsgos vilgban az nelidegenls csak a ms emberekhez val gyakorlati valsgos viszony ltal jelenhetik meg. Az eszkz, amely ltal az elidegenls vgbemegy, maga is gyakorlati. Az elidegenlt munka ltal az ember teht nemcsak a termels trgyhoz s aktushoz mint idegen s vele szemben ellensges hatalmakhoz val viszonyt hozza ltre; ltrehozza azt a viszonyt is amelyben ms emberek az termelshez s termkhez llnak, s azt a viszonyt, amelyben e ms emberekhez ll. Mint ahogy sajt termelst a maga megvaltlanulsv, a maga bntetsv, mint ahogy sajt termkt vesztesgg, egy olyan termkk teszi, amely nem v, ugyangy ltrehozza annak, aki nem termel, a termels s a termk feletti uralmt. Mint ahogy magtl elidegenti a sajt tevkenysgt, ugyangy az idegen sajtjv teszi annak nem sajt tevkenysgt.

 Eddig ezt a viszonyt csak a munks oldalrl vettk s ksbb vesszk majd a nem-munks oldalrl is szemgyre.

 Teht az elidegenlt, klsv-idegenn vlt munka ltal a munks ltrehozza a munktl idegen s azon kvl ll embernek e munkhoz val viszonyt. A munksnak a munkhoz val viszonya ltrehozza a tksnek — vagy brmikpp nevezzk is a munkltatt — a munkhoz val viszonyt. A magntulajdon teht a termke, az eredmnye, a szksgszer kvetkezmnye a klsv-idegenn vlt munknak, a munks klsleges viszonynak a termszethez s nmaghoz.

 A magntulajdon teht elemzs rvn a klsv-idegenn vlt munka, azaz a klsv-idegenn vlt ember, az elidegenlt munka, az elidegenlt let, az elidegenlt ember fogalmbl addik.

 A klsv-idegenn vlt munka (a klsv-idegenn vlt let) fogalmt a nemzetgazdasgbl persze a magntulajdon mozgsnak eredmnyeknt nyertk. De e fogalom elemzsnl megmutatkozik, hogy ha a magntulajdon a klsv-idegenn vlt munka alapjaknt, okaknt jelenik is meg, mgis ppensggel annak kvetkezmnye, mint ahogy az istenek is eredetileg az emberi rtelem eltvelyedsnek nem az oka, hanem az okozata. Ksbb ez a viszony tcsap klcsnhatsba.

 Csak a magntulajdon fejldsnek vgs tetpontjn tnik ismt el ez a titka, tudniillik egyfell, hogy a magntulajdon a klsv-idegenn vlt munka termke, s msodszor, hogy a magntulajdon az eszkz, amely ltal a munka klsv-idegenn vlik, e klsv-idegenn vls realizlsa.

 Ez a kifejts nyomban fnyt vet klnbz eddig megoldatlan sszetkzsekre.

1. A nemzetgazdasg kiindul a munkbl mint a termels tulajdonkppeni lelkbl, s mindamellett a munknak semmit sem ad s a magntulajdonnak

mindent. Proudhon ebbl az ellentmondsbl a munka javra a magntulajdon ellen vont le kvetkeztetst. Mi azonban tltjuk, hogy ez a ltszlagos ellentmonds az elidegenlt munknak nmagval val ellentmondsa, s hogy a nemzetgazdasgtan csak kimondta az elidegenlt munka trvnyeit.

 Azt is tltjuk ezrt, hogy munkabr s magntulajdon azonosak: mert a munkabr, amelynl a munka termke, trgya djazza magt a munkt, csak szksgszer kvetkezmnye a munka elidegenlsnek, mint ahogy a munkabrben a munka is nem nclknt, hanem a br szolgjaknt jelenik meg. Ezt ksbb rszletesebben kifejtjk s most mr csak nhny kvetkeztetst vonunk le.

 A munkabr erszakos felemelse teht (eltekintve minden ms nehzsgtl, eltekintve attl, hogy mint rendellenessget fenntartani is csak erszakosan lehetne) nem lenne egyb, mint a rabszolga jobb djazsa, s nem vvn ki sem a munksnak, sem a munknak az emberi rendeltetst s mltsgt.

 St_mg_munkabrek. egyenlsge is,  ahogy azt Proudhon kveteli, csak_ tvltoztatja a mostan munksnak a munkjhoz val viszonyt minden embernek a munkhoz val viszonyv. A trsadalmat ekkor elvont tksknt fogjk fel_

 A munkabr az elidegenlt munka kzvetlen kvetkezmnye, s az elidegenlt munka a magntulajdon kzvetlen oka. Az egyikkel teht a msik oldalnak is el kell esnie.

 2. Az elidegenlt munknak a magntulajdonhoz val viszonybl kvetkezik tovbb, hogy a trsadalomnak a magntulajdontl stb., a szolgasgti val emancipcija a munks-emancipci politikai formjban monddik ki,. nem mintha csak a munksok emancipcijrl volna_.sz, hanem mert az emancipcijukban benne foglaltatik az ltalnos emberi emancipci, ez pedig azrt foglaltatik benne, mert az egsz emberi szolgasg benne tartalmaztatik a munksnak a termelshez val viszonyban, s minden szolgasgi viszony csak ennek a viszonynak mdosulsa s kvetkezmnye.

Mint ahogy az elidegenlt, klsv-idegenn vlt munka fogalmbl elemzs rvn megtalltuk a magntulajdon fogalmt, e kt tnyez segtsgvel ki lehet fejteni az sszes nemzetgazdasgi kategrikat, s minden kategriban, mint pl. az zletelsben, a konkurenciban, a tkben, a pnzben csak ezeknek az els alapzatoknak egy meghatrozott s kifejlett kifejezdst fogjuk viszontltni.

Mieltt azonban ezt az alakulst szemgyre vesszk, prbljunk megoldani kt feladatot.

 1. Meghatrozni a magntulajdon ltalnos lnyegt, amint az az elidegenlt munka eredmnyeknt addott, az igazn emberi s szocilis tulajdonhoz valviszonyban.

 2. A munka elidegenlst, klsv-idegenn vlst tnyknt elfogadtuk s ezt a tnyt elemeztk. Mikppen, krdezzk mrmost, jut az ember oda, hogy munkjt klsv-idegenn tegye, elidegentse? Mikppen van ez az elidegenls az emberi fejlds lnyegben megalapozva? Mr sokat megkaptunk a feladat megoldshoz, amikor a magntulajdon eredetnek krdst tvltoztattuk azz a krdss, hogy hogyan viszonyul a klsv-idegenn vlt munka az emberisg fejldsmenethez. Mert amikor magntulajdonrl beszlnk, azt hisszk, hogy valami az emberen kvl ll dologrl van sz. Amikor a munkrl beszlnk, kzvetlenl magrl az emberrl van sz. A krdsnek ez az j feltevse inkluzve mr megoldsa is.

ad 1. A magntulajdon ltalnos lnyege s viszonya az igazn emberi tulajdonhoz.

A klsv-idegenn vlt munka kt alkotrszre olddott fel elttnk, amelyek egymst klcsnsen felttelezik, illetve amelyek csak egy s ugyanazon viszonynak klnbz kifejezdsei. Az elsajtts elidegenlsknt, klsv-idegenn vlsknt, a klsv-idegenn vls pedig elsajttsknt, az elidegenls az igazi meghonosodsknt jelenik meg.

 Szemgyre vettk az egyik oldalt, a klsv-idegenn vlt munkt magra a munksra val vonatkozsban, azaz a klsv-idegenn vlt munka nmaghoz val viszonyt. E viszony termkeknt, szksgszer eredmnyeknt megtalltuk a nem-munksnak a munkshoz s a munkhoz val tulajdonviszonyt. A magntulajdon, mint a klsv-idegenn vlt munka anyagi, sszefoglalt kifejezdse, mind a kt viszonyt tfogja, a munksnak a munkhoz s a munkja termkhez s a nem-munkshoz val viszonyt, s a nem-munksnak a munkshoz s munkjnak termkhez val viszonyt.

 Ha mrmost lttuk, hogy a munksra val vonatkozsban, aki a munka ltal elsajttja a termszetet, az elsajtts elidegenlsknt jelenik meg, az ntevkenysg msvalaki szmra val tevkenysgknt s msvalaki tevkenysgeknt, az elevensg az let felldozsaknt, a trgy termelse a trgy elvesztseknt egy idegen hatalom, egy idegen ember javra, vegyk szemgyre most ennek a munktl s munkstl idegen embernek a viszonyt a munkshoz, a munkhoz s a munka trgyhoz.

 Elszr is megjegyzend, hogy mindaz, ami a munksnl a klsv-idegenn vls, az elidegenls tevkenysgeknt, az a nem-munksnl a klsv-idegenn vls, az elidegenls llapotaknt jelenik meg- msodszor, hogy a munks valsgos gyakorlati viszonyulsa a termelsben s a_termkhez (mint rzelembeli llapot) a vele szemben ll nem-munksnl elmleti viszonyulsknt jelenik meg.

Harmadszor. A nem-munks mindent megtesz a munks ellen, amit a munks nmaga ellen tesz, de nem teszi meg nmaga ellen, amit a munks ellen tesz. Vegyk kzelebbrl szemgyre ezt a hrom viszonyt.

1844.

Dr. Karl Heinrich Marx

Marx: Gazdasgi-filozfiai kziratok 1844-bl. 1962. 44—55. old.

 

 

 

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
statisztika
Induls: 2006-12-12
 
A pontos id

 
Naptr
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 
zene
 
Szervezetek
 
Klfldi kommunista prtok
 
Tartalom

Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG